heftigahector
gael garcia bernal är världens snyggaste man
 Galaxina
En pliktskyldig fyra.
 ladyvengeance
Stark trea!
 erik.p
Snygg Road Movie. Jag fruktade att den skulle bli för politisk för mitt tycke, men det klarade den sig ifrån. Filmad i vldigt vackra miljöer, som västke reslusten. Bra skådisar, stabilt manus, inga konstigheter.
 Nightcrawler
Underbar film, skönt att vikten inte låg på det politiska.
 mr_magi
exceptionellt bra!
 Deef
Såg den på spanska lektionen, Helt okey film. Jag ahr väl itne riktigt fattat budskapet me filmen och jag är inte mycket för spanska filmer. Men detta är en bra film.
 VonDerStock
Vad är poängen med filmen? Jag visste inget om Che Guevara innan, och jag vet inget nu heller... Läs nåns blogg på resedagboken.se istället, säkert mer underhållande.
 Krakel
Intressant, vacker, välspelad. Man undrar hur den unge människoälskande Che kunde förvandlas till en mördare. En mördare som än idag är en ikon hos den våldsromantiserande delen av vänstern.
 patsolsol
nej han är väl helt underbar che! speciellt i Gabriel Garcia Bernals tolkning=) säga vad man vill om kommunistiska ikoner men det var väl i alla fall för en god sak=)
 sunnhed
flmen faller på eget grepp för att nå upp till en fyra. det skulle ju vara en harmlös berättelseom två vanliga unga män på en resa? ändå skulle Che glorifieras till max (mot slutet). jag hade gillat det mer avskalat.
 subcommandante
revolutionsromantik <3 gael garcia bernal <3 eskapism <3
 xani
Hade egentligen inte tänkt se filmen, men jag kunde bara inte slita mig. Gael är fängslande. Likaså fotot och manuset. Sjukt bra.
 mr_magi
Oerhört bra! snudd på en femma trors att jag inte är någon vänstersympatisör!
 morendo
fattar inte grejen. hade väldigt tråkigt under 126 minuter.
 Slutsats
Lite seg emellanåt men det låga tempot blir ändå ett plus som ren kontrast till dagens hetsiga filmklimat
 RaketPojken
en riktigt bra film stark fyra go che geuvara
 anni87
en mycket snygg film! En ganska speciell biografi om hur unga Che Guevara utvecklas från en ung läkarstudent till en man som vill vara med och påverka politiken och samhället. Inte alls så Che Guevara glorifierande som jag hade väntat mig heller. Efter denna film fick jag också lust att bara dra ut i världen och se mig omkring!
 Ngdawa
i stort sett en bra film, bra skpdespelare, ritkigt snyggt foto och bra skilldrat, men den berörd mig inte så värst mycket, men bra var den! håller helt med anni87!
 tokyo
seg och jag gillade också che guevara när jag var fjorton. man får nog vara lite intresserad av honom för att filmen ska hålla. fint foto dock och fina miljöer.
 grabbstockholm
jag tycker den är väldig fin.
 Karim84
Av ideologiska skäl vill jag ge den en 5:a, men som filmälskare/tyckare, så får den som film en 4:a, motivering? Foto, skådespeleri, handling och dessutom en fantastisk skildring av Sydamerika på 50-talet, på gott och ont....
 Soul Survivor
Vilken besvikelse! Fylld av klichéer. Allt ideologiskt nedtonat som bara den för att inte stöta sig med någon känns det som. Massor med övertydliga bilder av vilken typ av person Che var. "Kolla, han kastar sig bara ut i vattnet och simmar! Helt i onödan!" Förstår att den här gick hem i staterna, då den framställer Guevara som en ganska oseriös drömmare som agerar irrationellt. Sen de få saker som är bra blir så övertydliga när de ska skriva en på näsan om dem. Inte nog med att det visas övertydligt vilka slutsatser de drar av att möta fattiga och förtryckta. Sen måste de kommentera detta tre gånger också. Det enda jag gillar är när de träffar de två kommunisterna som fått fly och ska till gruvan. Och de svartvita collage-bilderna av "folket". Övertydliga även de, men de är iaf snygga. Filmen saknar rytm, intressanta scener, gripande skådespeleri och någon sorts konstnärlig grundtanke. Hade hört mkt gott om den och hade verkligen hoppats på mer!
 Karina
Fin film, väldigt imponerad av foto, ljud skådespel och berättandet. Kunde varit lite kortare men men =) klar 4
 Newt_
Vacker på många sätt. Kanske landar på en fyra till slut för "story"-berättandet är väl egentligen inte det bästa, men fotot och värmen mellan huvudpersonerna och alla personer de möter är så otroligt väl porträtterat och känns nästan dokumentärt stundom...
 abercrombie
Vackert foto men saknar subtilitet
 Film Guden
Mycket medryckande och ganska intressant. Främst substansen i den unge Che Guevaras figur, med tanke på vad han sedermera utvecklades till. Jag brukar underhållas av Roadmovies, fast aldrig falla för dem fullt ut.
 PeterTheW
Riktigt bra. Underhållande, välspelad och rörande.
 motoko
Inte dålig, men inte heller medryckande eller intressant.
 Kajanus
Några av världens vackraste naturvyer skildras av Walter Salles i denna adaption. Kanske inte så konstigt då det är Eric Gautier som ansvarade för fotot här, denna naturbegåvning är en av de absolut bästa inom filmfoto. Men i övrigt går Walter Salles ner sig med "Dagbok från en motorcykel" då hans fokus ofta tappar greppet om de båda ivriga unga männen på väg genom ett för de outforskat Latinamerika. Salles har med sina tidigare filmer berättat ingående och med intresset högt ställt. I "Dagbok..." blir det smått parodiskt och upprepande. Vilket är lite synd, med tanke på att historien bakom känns alldeles för intressant.
 JaxJulle
Bra att den bara fokuserar på en del av Guevaras liv. Välgjort utan att nå de högsta höjderna.
 trashbag
Fin film. Rörande.
 Brotherdisco
Fantastiska skådespelare och foto! Känns inte riktigt som filmen når så långt som det var tänkt tyvärr.
 stenemo
En mycket intressant film som dock ej är särskilt underhållande, och om man ej ta med att den är intressant för att den handlar om en sedan historiskt intressant person blir det en 2a för underhållning, men just för att den är verklighetsbaserad höjs den till en 3a
 Anna Stockborn
Det här var en film som växte ju mer man såg. Man fick se en glimt ur två människors liv, men också av situationen för många i Latinamerika, en verklighet som de flesta inte ens kan föreställa sig. Det är en film som berör. Som lämnar spår efter sig. Den får en stark fyra.
 precineadd
En besvikelse. Man kan tänka sig ett fokus på Che Guevara i sin oskulds ungdom och få något gripande, eller en någon slags hyllning till Sydamerika som de sista minuterna verkar föreslå, eller bara en Huckelberry Finn-aktig roadmovie... men det blir egentligen inte mycket av något av detta, så kvar är en film som inte direkt kommer någonstans.
 BadCharlotte
Tycker absolut inte om Che Guevara men den Che som dom porträtterade i filmen var ju underbar och hela stämningen i filmen var helt enkelt suverän!
 NtoNW
Gillade filmen och den sköna känsla den gav. Fr a i leprasjukhuset tyckte jag den var intressant. Däremot fick man kanske inte riktigt grepp på varför Che engagerade sig i Sydamerikas fattiga och varför han så småningom blev revolutionär. Men skådespelarmässigt, dramaturgiskt och fotografiskt är detta en hyfsat bra film, förutom att den blir lite långtråkig.
 Ful_fisk
Bra film, men ingen direkt triumf. Funkar, men lyckas inte engagera så mycket som man hoppats. Intressant att studera Che Guevaras utveckling, dock.
 wernblom88
Hur en film om Che Guevera som är en sådan historiskt fascinerande person kan bli så intetsägande och tråkig är ett mysterium. Börjar intressant men blir i slutändan endast en hyllning till den messias liknande Che. Tycker det saknas en friktion i filmen, det blir så enkelspårigt på ett sådant komplext tema som latinamerikas bristande samhällsstruktur. Flera bilder var rena kopior av öppningsscenen av Aguirre eller forsfärden i Fitzcarraldo. Herzog har dock en bättre känsla för användandet av amazonas djungel och machu picchu. Vill egentligen inte jämföra de två men det blir så när man så medvetet använt sig av samma bilder. Det är dock ingen dålig film och humorn och värmen finns där. Men i slutändan är det mest ett "meh" där det sentimentala står i förgrunden. Man förstår innebörden, det behöver inte vara så övertydligt.
 Alreadyrick
Håller med wernblom88 här. Che's karaktär i den här filmen är bara totalt genomgod, man har dessutom valt att sätta Gael Garcia Bernal i rollen, vilket känns underligt på något sätt. Filmen visar hur miserabelt och ojämlikt människor lever i Sydamerika, men tar inte något ställningstagande mer än så. Känns lite Hollywood över den här, locka den unga vänsterpubliken med Che som förebild, men vågar inte visa någonting utav Che's revolutionära tankar. Om man bortser från detta är det dock en trevlig film att kolla på, men ingenting man reflekterar så mycket över i efterhand.
 Genstruktur
Kändes rätt konstigt klippt i mellanåt och filmen går inte på djupet på något sätt. Filmen kändes lite meningslös många stunder. Från leprakolonin och framåt är den dock lite bättre, 2+.
 Podpolkovnik
Mycket vacker film om kamrat Dr. Ernesto "Che" Guevaras sena tonårsperiod. Mer specifikt den period av hans sena tonår som han spenderade tillsammans med en släkting på en motorcykel, strax innan han mottog sitt doktorsdiplom. Machu Picchu-scenen är fantastisk, likaså Ches reaktion på missförhållandena för ett par kommunistiska gruvarbetare i Peru.
 Gigi1943
Jag erkänner att jag ibland är väldigt okunnig, att jag bandade denna film (utan att veta nånting om den) och sen såg hela och verkligen hoppade till när eftertexten talade om att den hade handlat om Che G visar detta, menjag ser filmer av olika anledningar. Denna såg jag för att jag gillar motorcyklar! Vågar man erkänna detta? Ni får skratta. Alltså såg jag hela filmen utan att veta att den handlade om Che. Därför tror jag mig kunna säga att jag såg den med helt andra förutsättningar än de som var bättre informerade. Jag tyckte filmen var vacker, intressant och lite spännande trots att inget speciellt hände. Men det kan ju vara så ibland.
 Albion
Egentligen ganska intressant skildring men tämligen tagglös i berättandet. Sedan utmålas Che på ett närapå skamligt positivt sätt. Den rakt igenom vilsna och genomgoda hedersknyffel som vi får presenterad, smakar mycket propaganda lite halvdant inbakad i de tårdrypande orättvisor som följde deras väg. Betyget är för mig en 3;a
 Salvation_Mind
En liten besvikelse, precis som verkligheten så händer det inte alltid så mycket spännande saker. Det här hade väl antagligen aldrig blivit en film om det inte vore för att Che vart känd heller. Handlingen är ganska platt och det känns mest som att de skrapar på ytan. Che framställs som ett fromt helgon som man bara ska älska. Lite som en Jesus film av Jesus älskare. Hur som helst hade filmen tjänat på att vara kanske en halvtimme kortare pga innehållet.
 Dutch
Fantastisk vacker och bra skildring. Och stundtals väldigt rolig!
 RustyFilm
Filmen bygger på Che Guevaras och hans kompis Albertos dagboksanteckningar när de i början av 50-talet gjorde en resa genom Sydamerika (Che då 23 år). Resan blev revolutionären Ches politiska uppvaknande. En varm och vacker berättelse som sviktar lite om man betraktar det hela som underhållning men ointressant blir det aldrig.
 Dele
Ett rikt och välgjort verk. Och en varm och fin filmupplevelse.
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Bird Box (info) 01:40 26/6 (55)
Sömnincidenter (info) 00:05 26/6 (1)
Godzilla: King of Monsters (info) 23:59 25/6 (9)
Welcome Home (info) 23:57 25/6 (1)
The Fure Fure Girl (info) 23:56 25/6 (1)
Ägget är löst! (info) 23:42 25/6 (114)
Jennys första dejt (info) 23:29 25/6 (6)
Lava (info) 23:25 25/6 (14)
Jurtjyrkogården (info) 23:21 25/6 (14)
Bleed (info) 23:07 25/6 (1)
Awaken (info) 22:37 25/6 (4)
Overboard (info) 21:42 25/6 (6)
Black Mirror - San Junipero (info) 21:40 25/6 (14)
Happy Death Day (info) 21:38 25/6 (32)
The Last House on the Left (info) 21:29 25/6 (159)
The Corpse of Anna Fritz (info) 21:03 25/6 (6)
The Town (info) 20:44 25/6 (337)
Paddleton (info) 20:41 25/6 (6)
Union Square (info) 20:10 25/6 (1)
Den of Thieves (info) 19:38 25/6 (27)
Get Out (info) 19:34 25/6 (92)
American Made (info) 19:29 25/6 (37)
The Perfect Date (info) 19:21 25/6 (3)
Crypto (info) 19:19 25/6 (1)
The Drowning (info) 17:58 25/6 (3)
Isle of Dogs (info) 17:32 25/6 (29)
What Men Want (info) 17:26 25/6 (1)
Avengers: Endgame (info) 17:20 25/6 (29)
The Last Summer (info) 17:19 25/6 (2)
Under belägring 2 (info) 17:17 25/6 (150)
Specialisten (info) 17:14 25/6 (117)
Whitney (info) 17:10 25/6 (7)
Booksmart (info) 17:06 25/6 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 17:05 25/6 (12)
Rim of the World (info) 16:59 25/6 (9)
Always Be My Maybe (info) 16:55 25/6 (4)
The Professor (info) 16:51 25/6 (3)
Someone Great (info) 16:46 25/6 (2)
The Girl in the Spider's Web (info) 16:44 25/6 (13)
X-Men: Dark Phoenix (info) 16:38 25/6 (7)
Hej Pussycat (info) 16:31 25/6 (20)
The Meg (info) 16:27 25/6 (46)
Adrift (info) 16:23 25/6 (9)
Plus one (info) 16:14 25/6 (1)
The Way We Weren't (info) 15:57 25/6 (1)
Anna (info) 15:41 25/6 (1)
Fimpen (info) 14:56 25/6 (75)
Offret (info) 14:55 25/6 (160)
The Con Is On (info) 14:16 25/6 (1)
Bajonett på! (info) 11:56 25/6 (3)