manhunter
om en film skall vara tre timmar lång så måste den verkligen vara underhållande så att man orkar hela vägen. Även om den är bra så dras det ut väldigt mycket på den. Undrar om det inte hade varit bättre med 2 istället för 3 timmar
 Berra_777
Filmen var ju helt klart sevärd även om jag tyckte att den var onödigt lång. Kunde lätt ha kortats ner till 2 timmar, första 50 minuterna var riktigt sega men den blev bättre efter det. 3/5.
 HampitaEQ
Underbara scener och ett spektakulärt skådespeleri
 Kebaa
Man måste verkligen ha tålamod för den här filmen, men det är den definitvt värd. Makalös.
 Slowdive2
Svårt att säga något annat än att filmen är mästerligt gjord. Av subjektiva skäl begränsar jag ändå betyget. Småstadslivet skildras smärtsamt likt den miljö jag själv växte upp i. Betyget jag sätter handlar egentligen mer om att jag aldrig mer vill uppleva den mentaliteten (och ja, jag förstår att det egentligen är irrelevant - en fråga om projektion). Å andra sidan tycker jag att det är olyckligt att folket i Vietnam får tjäna som projektionsyta för vad filmteamet vill säga. Som jag förstår det tjänar den ryska rouletten som liknelse, inte som skildring av något som egentligen skedde i Vietnam - mer än som just en liknelse. Med tanke på att filmteamet just skildrat genomsnittsmänniskan i USA som relativt nedtryckt, så tror jag det är oerhört förödande att använda använda människor av annan nationalitet för att åskådliggöra något som bara är en liknelse. När USA angrep Vietnam var det som världens starkaste militärmakt. Vietnam var ett folk av bönder. Rysk roulette tycker jag är en olycklig liknelse utifrån denna bakgrund. Kriget handlade om motsatsen till en kamp mellan två jämbördiga parter. I Vietnam fällde USA mer bomber än vad som totalt sett gjordes av alla parter under andra världskriget - mot ett fattigt jordbruksfolk. Att det sen var lägre klasser i det amerikanska samhället som skickades till Vietnam gör inte jämförelsen med rysk roulette speciellt adekvat. Det kan vara relevant om folket i Vietnam hade skildrats mer nyanserat. Med dessa reservationer är jag ändå imponerad av filmen.
 Zuzz
Jag blev arg på filmen, på karaktärerna. Tycker att en film bör ha minst en person som man kan sympatisera med, denna hade ingen. Gillar inte krigsfilmer, blir bara arg på krig. Walken var het iaf.
 Krantzylvania
jag har inte klarat mej genom hela, jag gillar arbetarstämningen men det verkar ju nästan vara en dansfilm i början, riktigt ointressant
 Oidipussy
Krävande från början till slut men absolut helt fantastisk.
 boman90
Svag fyra. Trögstartad film som bara blir bättre och bättre ju längre filmen går. Inget man sitter och slökikar på direkt.
 Taandborste
Trodde jag skulle ha svårt att hålla mig vaken, men den höll intresset uppe i stort sätt hela tiden. Bra skådespel höjer, att den trampade på samma ställe till och från, sänker.
 BadCharlotte
Kan förstå varför folk tycker att den är bra men det är verkligen inte min typ av film.
 TheMusicalBox
Helt fantastisk! Speciellt rysk roulette-scenen.
 Jonatoon
Årets kontrast när man från en sekund till en annan kastas från en timmes seghet rakt in i kriget. Bästa jag sett och Christopher Walken alltså <<<<333
 Lidas
Hade den inte varit så långdragen hade det blivit en femma!
 Berniey
Mer ett utmärkt drama film än krigsfilm imponerande att se men några svaga partier i filmen är det dock!
 ChristofferWik
Storslaget. Fruktansvärt intensivt skådespeleri. Inget man ser massa gånger kanske på grund av längden och delvis sega stunder men för filmens bästa kan jag inte klippa bort mycket.
 ClintanTheKing
Faktiskt bättre nu andra gången jag ser den. En väldigt glad historia som sedan utvecklar sig till ett helvete, minst sagt. De Niro gör en av sina bättre roller här och Walken gör troligen sin bästa roll: -sjukt- bra. Jag gillar även Cazale (R.I.P.) som spelar den instabile Stanley här. Han var expert på dessa typer av roller (se Gudfadern och part II). Den "långa" inledningen efter bröllopet kändes inte alltför lång denna gång och istället mycket viktig för historien. Man får reda på hur karaktärerna är osv. Sjävla kriget är det mest avgörande i denna film samtidigt som det är minns scener därifrån. Rätt maffigt faktiskt. Men jag tycker fortfarande att den är för lång på över tre timmar. Tycker det blir för lite material för den speltiden och således lätt långdraget vissa stunder. Jag tycker inte heller den är värd 5 än så länge.
 bryngel
Jag har i dagarna sett om denna för kanske femte gången. Den känns inte längre så där fantastiskt, ofantligt bra som förut. Den är lite för långdragen för att fortfarande hålla femman. Men så fantastiskt bra skådespelare och drama att man blir svettig av att se den.
 Ojhda
Säger samma som tidigare sagt, bra men inte så bra som jag förväntade mig! Skådespeleriet är helt klockrent, man får se karkatärerna förändras så mycket och det är så snyggt gjort! Har en "Soft spot" för Cazale, om han inte hade dött hade han kunnat bli en av de absolut största! Känner mig lite kluven då den ibland känns lite seg med sina tre timmar men kan inte komma på ngt direkt man skulle kunna skära ner så mycket, möjligtvis lite av bröllopet i början! Men ändå inte haha, jag vet inte! Det är en bra film dock, hade man varit krigsveteran eller Amerikansk patriot hade man nog älskat den!
 Molestaire
Skådespeleriet är oerhört starkt, men kanske just för att varje scen ges så mycket tid, och att varje karaktär får så stort utrymme. Ett riktigt mästerverk blir det när detta kan kokas ned till en något kärnfullare kritisk massa som ändå berör lika starkt.
 Arjuna
En av de bästa filmer jag sett. Jag såg den första gången under 70-talet då den fördömdes av alla FNL-are. Jag begrep ingenting, jag fann den väldigt realistisk och stark. Det sentimentala draget förlåter jag det är typiskt amerikanskt och gör den bara än mer sann.
 FreeAngiiee
Stundtals intressanta scener, men jag tappar ofta fokus på filmen och vandrar iväg i andra tankar. En bra skildring, men alldeles för mycket utfyllnad av mycket ointressant..
 Granit13
Miljön och fotot kan vara det bästa jag sett på film, såg den i blueray format vilken kan vara en stor faktor. Iallafall, dialogerna är ju världsklass! Lite väl långdragen historia med scener som kunde förkortas! Vissa scener är ju dock så bra att man smäller av! De Niro , Walken och Cazale levererar mest !
 Pierre Lunaire
Kan inte riktigt bestämma mig för om denna film kanske egentligen borde få en femma. Vissa scener har suttit starkt sedan första gången jag såg den. Bilden av vietnameserna är naturligtvis väldigt förenklad men det förlåtande är naturligtvis att Cimino inte vill berätta en sann historia om hur det gick till "där borta" utan istället fokuserat på hur kriget påverkade de i USA som på något berördes av det. Det är en fantastiskt välspelade och trovärdig berättelse som möjligen är lite för lång i den första delen. Stark 4:a
 ryderup
Finns inget vidrigare här på jorden än jägare. Bortsett från Robert De Niro när han här inte klarar av att fälla rådjuret.
 bad_droidboy
Riktigt bottennapp. Uttdragen till tusen bara för att. Var det verkligen nödvändigt med en typ 20 minuters dansscen!? Filmen spretar åt alla håll o kanter och storyn är rätt rörig trots att det inte händer så mycket dessutom är slutet extremt korkat och ologiskt. Fattar inte hur denna kan ha blivit någonsorts klassiker. Valfri Vietnam film från Rambo till Full Metal Jacket är bra mycket bättre.
 La_suede
För Christopher Walken
 Zarquon
Första akten kunde ha varit kortare. Fattar grejen att de vill att man ska känna karaktärerna, men det är lite i överkant. Sedan blir det dock flera starka scener under resten av filmen, och skådespeleriet är väldigt bra.
 badpanda1606
Den blir bättre för varje gång man ser den! Klassiker
 Ful_fisk
Ytterligare ett bevis på att det är bra med omtittar. Förra gången jag såg den här filmen avskydde jag den, men nu tyckte jag den var skitbra. Underligt. Kanske för att jag visste vad jag hade att vänta mig den här gången. Nåväl, grym film där John Savage står för den bästa rollinsatsen.
 LacombeLucien
Fin och underbar film, litet minus för Amerika-patriotismen.
 ithica
Blir lite för seg när de väl hamnar i Vietnam.
Lite överskattad, lite sentimental men detta är bra. Riktigt rörande att titta på och det finns finns en del ganska obehagliga scener. Skådespelarna var fantastiska och borde alla fått en Oscarstatyett. Får självklart inte glömma bort den vackra musiken också.
 krumelurdjur
Den handlar om den käre jägare Dear Hunter som tar sig en svängom i det utrikiska riket utanför, för att visa vilken "god" krigare han är. Där spelar han roulette med livet som insats. Filmen har skådespelare som spelar. Om man tittar på filmen möts man av en visuell, rörlig bild, med tillhörande ljudspår. Den är härligt mustig, och varm och "god". "Brott lönar sig aldrig" är filmens tydliga budskap, och det stämmer säkert. Helt klart en femma.
 saggesaliv
Helt fantastisk film på alla sätt och vis. Jag var till en början tveksam till den otroligt långa uppbyggnaden med bröllopet, egentligen önskar jag att det hade kortats ner kanske fem minuter. Men det är egentligen det enda negativa jag har om filmen, och det är inte ens negativ kritik då jag i efterhand tycker att den långa, långsamma uppbyggnaden till kriget var helt otrolig. Krigsscenerna och scenerna där de var fånge hos vietnameserna är så perfekta som de kan bli, skådespelet av De Niro och speciellt Walken är så jävla bra så att man får gåshud. Alltså uppbyggnaden i denna filmen är så briljant, en timmes inledning med brölopp och jakt, 1 timmes klaustrofobiskt intensivt Vietnam, 30 minuters plågsam hemkomst från Vietnam och en halvtimmes avslutning som hör till det absolut bästa jag någonsin sett. Alltså den sjuka avslutningen som sedan följs av den plågsamma ceremonin och avslutas med God Bless America. Det är filmkonst och hör till det bästa någonsin. Betyg:93/100
Inte alls så överväldigande som jag på något vis hade väntat mig. Eller rättare sagt inte väntat mig vilket är anledningen till att det tagit mig så lång tid att se den. Det är en stark och obehaglig film på många sätt och den är väldigt väluppbyggd men det är ändå saker som inte riktigt sätter sig hos mig. Någon säger "litet minus för Amerika-patriotismen" och jag uppfattar det som att patriotismen i filmen är sarkastisk. Det finns många sätt att se på filmen och det är det som gör att den får en fyra.
 Ägg
Det här är otroligt bra.
 Sarakin76
fytt i fan dette var deprimerende.
 gustaw
Fy fan vad tråkigt! Inte ens spriten hjälpte att njuta av filmem :P
 Solidus
2010 fick jag för första gången se och uppleva "The Deer Hunter" och jag fann filmen vara välgjord, men den grep aldrig riktigt tag i mig. Nu, sex år senare, blev jag sugen på denna Oscarsbelönande dramafilm och gav den en ny chans. Den har sega partier, det ska inte förnekas. Däremot så har regissören gjort ett fantastiskt bra jobb med sin film. Det är svart, men det är också en mänsklig film. Skådespelarna är fantastiska och filmen pendlar perfekt mellan storslagenhet, men också smalt. Det blir en höjning med ett steg. En värdig klassiker.
 Dele
Välgjord, ömsint och gripande, men också lite fragmentarisk med en ojämn rytm som följd.
 Ghostface
Denna film har tillräckligt med pondus för att spela i samma liga som de klassiska filmerna om Vietnam. Filmen har stundtals långa scener eller så är publiken idag alltför slapp.
En av de bästa krigsfilmerna någonsin!
 dr_Robert
Såg den här på VHS för 30+ år sedan som tonåring och tyckte då att början var oerhört seg men att filmen blev bättre efterhand. När jag nu ser om dem i biograf och är några få år äldre ter sig inledningen snarare som storslagen: bildberättandet är tidvis oerhört vackert. Därmed försvinner den reservation som förklarade att betyget tidigare "bara" var en fyra. Annars har filmen allt: En angelägen historia, fantastiskt skådespeleri (deNiros bästa roll?), spänning och en förmåga att få oss att känna med karaktärerna. TILL SIST: Några plattskallar i avdelningen för "Fy för amerikansk imperialism" förstår inte att detta är en anti-krigsfilm. Du är förmodligen smartare än dem - fastän de inte kan låta bli att skryta med att de har läst a-kursen i postkoloniala teorier vid Södertörns högskola.
 RustyFilm
En krigsfilm som är mer drama än krig. Filmen handlar om relationerna mellan grabbarna i ett stål arbetar gäng och hur dessa relationer påverkas när tre av dom kallas till tjänst i Vietnamkriget. Vi får följa gänget före, under och efter kriget. Det här är en mycket bra film som omöjligt lämnar någon oberörd.
 Hypostas
Höjning till femma efter omtitt.
 oskaraspfors
Såg denna som 17-åring 2009. Det var bland det bästa jag sett tyckte jag då. Ser om den åtta år senare och den är minst lika bra. Helt fantastisk film!
En av de mest överskattade filmerna
 Robkiller
Möjligtvis aktuell för sin tid, men nu mest bara långtråkig.
 Pi-R
Det är macho och spekulativt, porträttet av kriget är minst sagt ensidigt, och manus är faktiskt inget vidare och knappast starkt nog att sträckas ut till tre timmar. Krigsfilm, ska sägas, är allt annat än min favoritgenre, men det innebär inte att det inte gjort riktigt bra rullar i genren – Deer Hunter hör dock inte till dem. Samtidigt måste sägas att skådespelarna gör riktigt bra ifrån sig, inte minst De Niro, som lyckas prestera några genuint fenomenala scener. Hade det inte varit för skådespelarinsatserna har jag svårt att se att filmen skulle hållas såpass högt som den fortfarande gör. Och slutscenen är manusmässigt vedervärdig. Trean räddas uteslutande av skådespelarensemblen.
« Föregående   |   1 ... 16 17 18
Senaste kommentarer
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Avengers: Endgame (info) 23:32 24/4 (6)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
Unga Astrid (info) 19:00 24/4 (16)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)
Gentle (info) 17:27 24/4 (6)
Snödrottningen (info) 17:26 24/4 (3)
Crocodile Dundee II (info) 17:21 24/4 (156)
Us (info) 17:12 24/4 (14)
Tornet (info) 17:10 24/4 (2)
Wallander - Saknaden (info) 17:03 24/4 (24)
Lysande gift (info) 16:55 24/4 (18)
Journal 64 (info) 16:53 24/4 (2)
Crocodile Dundee – en storviltjägare i New York (info) 16:46 24/4 (227)
Meningslösa konversationer i fantastiska miljöer (info) 16:06 24/4 (5)
Inbred (info) 15:56 24/4 (20)
Mad Dog och Glory (info) 15:44 24/4 (49)
Free Solo (info) 15:12 24/4 (18)
Sune vs. Sune (info) 15:06 24/4 (6)
The Babymakers (info) 14:01 24/4 (12)
You Were Never Really Here (info) 13:45 24/4 (34)
Dead Man (info) 12:16 24/4 (278)
Fogden Sansho (info) 09:53 24/4 (34)
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)