MaxMackan
Sjukt bra. Sjukt viktig som amerikansk film. Det kanske finns hopp för det landet iaf...
 michalbackrud
Den där kinsey var en äckelgubbe!
 truedman
Den var intressant men det blev lite förmycket med det goda.
 femslag
Jag hade verkligen hoppats på den här filmen...men besvikelsen blev ganska stor. Känns som att filmen mest gjordes därför att just Kinsey varit en sån tabubelagd figur. Jag har faktiskt lite svårt att förstå detta, filmen är totalt harmlös. Det är inget vidare betyg.
 tandersten
Intressant och välspelad men inte mer. Neeson passar ju oändligt mycekt bättre i såna här filmer än i nya Star Wars (som för övrigt måste vara historiens mest felcastade film)
 reppil88
Intressant och bra film, man kan tänka sig hur svårt det var på 40-talet att prata om sex med de åsikter de hade i USA. Laura Linney var väl värd en Oscar nominering. Liam Neeson skulle haft en åxå för sin rolltolkning av Kinsey.
 Jon-Olov
Första gången jag hörde talas om Kinsey var när jag såg Kärlekens Språk från 1969 och Inge och Sten refererar till hans rapporteringar. Jag är glatt överraskad av filmen som lärt mig känna människan bakom de revolutionerande och viktiga rapporterna. Kinsey är både välspelad och historiskt intressant. Ömsom skrattade, ömsom grät:)
 madox
Helt ok, underhållande om usas ignorans och rädsla för sex.
 Kalabaliket
Väldigt bra film! Liam Neeson är som alltid duktig. Filmen visar på ett väldigt bra sätt hur sexualitet är en konstruktion också. Det är det budskapet som är filmens styrka i min mening. Vad som är acceptabelt, normativt, är det andra som bestämmer. men egentligen finns det inget rätt eller fel, även om vissa människor vill få oss att tro det. Alla sexuella preferenser (där inga oskyldiga kommer till skada) är snarare ett uttryck för människans mångfald - både t.ex. homosexualitet och heterosexualitet! Kinsey är en klart sevärd och eftertänkvärd film...
 favvokotten
trodde den skulle vara bättre än den var.Men en film att se.
 fegdyr
Katharsis!
 todape
Det fanns många fördomar och meningar om sex förr i tiden. Alfred Kinsey var en man som forskade och lärde ut i ämnet. Kinsey spelas lysande av Liam Neeson och även övriga aktörer gör övertygande prestationer. Filmens regissör Bill Condon har till största del sysslat med teveproduktioner under 90-talet innan han under slutet av föregående sekel gjorde en omtyckt film under namnet Gods and Monsters, vars väg aldrig funnit Sverige. Kinsey är en välregisserad, välspelad och välskriven film i dramaformatet.
 rebelscum
Börjar lite småspännande men i slutspurten är den väldigt ointressant.
 Journalisten
Den var verkligen jätteintressant och viktig ur ett historiskt perspektiv. Men jag tyckte den kändes lite för lång, den tappade helt klart tempo mot slutet och blev lite småtråkig.
 Cumlin
Helt okej.
 Ersk
Intressant film, önskar att någon mer kompetent regissör hade regisserat. Känns mest som en tv-film.
 virre_erriv
Intresant person, intresant handling. Men förstörs mycket av hela Hoolywoodiseringen både av oss och av filmen. Kunde vara en riktigt bra film, med lite tur.
 ninja
Fantastisk ensemble, väldigt stark film!
 eric draven
bra film. liam neeson alltid lika bra.
 Zuzz
Bra film, kort och gott ^^ Liam Neeson gör en bra roll och Laura Linney likaså. En stark tera.
 smichael
Prettofilm? Det känns så, iaf om man dömer efter omslaget..
 jimmy ringo
En hyfsat intressant film med duktiga skådespelare
 NEJDÅ
Irriterande trist!
 Jämte
Liam Neeson och Laura Linney är bra. En underhållande film om en verklig person.
 mr white
Intressant och tankeväckande. Mycket bra spel av Liam Neeson...
 Tonti
Inte direkt dålig men den håller inte riktigt.
 Jorgandr
Jag gillade den. Bra att de vågade visa Kinseys mindre socialt gångbara sidor också. Han var bitvis en riktig skitstövel, men det gjorde bara att han kändes mänskligare.
 a_star
Gillar tema, men den var så pass osammanhängade att den inte kan få mer än en tra.
 knytt
Klart underhållande men alltför lång. Dessutom blir Liam Neeson tröttsam, han har tyvärr en jobbig röst. Den var också rätt ojämn, stundtals övertydlig och stundtals antydande, vilket gjorde det svårt att tolka om vissa saker var regissörens avsikt eller ej.
 MetalJukebox
Intressant film med bra skådespel, men håller inte hela vägen ut. Känns som den går regissören aningen ur händerna mot slutet.
 Råtta
jag fattade tyvärr inte poängen med många delar av filmen, men den var hyfsat sevärd ändå.
 amam
Ja, den var välgjord och välspelad rakt igenom men bjöd inte på några större överraskningar eller djupare tankar. Vi är alla människor osv är inte direkt chockerande.
 bonhawk
Positiv överraskning. Intressant skildring av Kinseys liv (och forskning) och aldrig långsam.
 Countess_Malin
Man måste ju se den ur den tidens perspektiv... Bara tanken på att kvinnor skulle kunna njuta av sex o vilja ha det, var ju... Chockerande... Men, ja filmen annars, lite smådryg, fast intressant. Jag blir sugen på att läsa böckerna.
 chris_lambert_
bra film med överlag bra skådisar. Välgjort och lyckas fånga 40- och 50-talsstämningen bra. Mattas något efter ett tag och är för mej mellan en trea och en fyra..
 muspilo
Varför saknas 2 av skådisarna? (Oliver Platt och Julianne Nicholson) Tycker tyvärr ofta det är så....men en helt ok film som berör något som var stort på den tiden...
 Daniel Mott
Välgjord biografi med lagom avvägda doser humor, hjärta och smärta. En stabil fyra!
 Caltha
Kinsey verkar söt, nördig och lätt autistisk i denna film om hans liv. Skådespelarna är överlag mycket bra, särskilt makarna Kinsey. Filmen är ibland lite förvirrande vad gäller detaljerna i forskningen och tidsperspektivet, och jag tycker greppet med de svartvita intervjuerna med Kinsey själv känns påklistrat och onödigt, men överlag är den så annorlunda och intressant och med så fin tidsskildring att det väger över mot fyra. Dock är det löjligt att man bara ser ansikten och bröst och inga könsorgan i de filmer i filmen som vetenskapligt ska skildra sexuell upphetsning - mycket amerikanskt! Likaså att homosex som ingår i handlingen inte visas i bild. Det visar att en ny Kinsey nog skulle behövas i USA, och det är kanske är filmens budskap också men då kunde dne ju gå i bräschen lite mer...
 Kurosawafan
Intresant drama, inte jätteberörande utan snarare intressant
 Oroberaidion
Lider av samma sak som "pojken i randig pyjamas"-mycket viktigt budskap men allt för tråkigt utförd.
 Weder Light
Bra genomfört av skådespelarna, men tråkig film.
 Tauriel
Honom hade jag aldrig hört talas om innan. Verkar ha varit en viktig jeppe... Välgjord film med bra skådespelare. Tyvärr tycker jag att upplägget känns lite tråkigt. Den började bra men sen blev det standardbiografi. Stark trea.
 kennert
Typisk amerikansk film om ett känsligt ämne.
 den_fonk
Spännande ämne med överraskande tråkigt slutresultat.
 ziferN
Hyfsad drama film som handlar om ett intressant ämne som gör filmen rätt så underhållande. Trodde dock att filmen skulle vara lite bättre. Tyvärr tyckte jag också att manuset kändes för svagt för att jag tyckte att jag inte fick hela historian om Kinsey. Men Liam Neesons skådespel gör filmen klart sevärd! Stark 3a.
 Bluddersoppa
Grymt mysig film, fram till dess att jag kollade upp denna Alfred Kinsey lite närmre och fick reda på att han samarbetade med pedofiler, vars data han sedan använde i sina resultat. T.ex påstod han ju att alla människor är sexuella från födseln, och vart han fick detta ifrån var dessa pedofilers uppfattning om att barnens motstånd, skrik, gråt osv bara var en form av orgasm som yttrade sig, och att de i själva verket njöt av det. Därmed - att de var sexuella varelser. SÅ med det vill jag bara ha sagt att denna film visar en oerhört fel syn av vem Kinsey verkligen var, vilket gör det svårt att betygsätta den. Filmen i sig tycker jag endå förtjänar en 4, men det tar emot lite när man vet hur det igentligen låg till.
 annihilat0r
I filmen Kinsey av regissör Bill Condon får vi som tittare följa skildringen av pionjären Alfred Kinseys forskning om människors sexliv på 1940- och 1950-talen. Kinseys forskning – som ledde fram till två på den tiden synnerligen kontroversiella böcker – bör betraktas som gedigen. Utifrån filmens skildring är det en orimlig föreställning att ha kunnat begära något mer från Kinsey – under de sista decennierna hängav han hela sitt liv åt forskningen. Familj, vänner och hälsa blev alla naturligt bortprioriterade fenomen. Kinsey sökte kunskap om hur människors sexliv egentligen såg ut – under en tid då den rådande verkligheten var att inte tala om sådana ting. Tabun kring sex var så djupt rotad att det krävdes en livsgärning att överkomma samhällets motstånd. Kinsey utmanade den rådande normen genom att väcka frågor som aldrig tidigare hade ställts. Kinseys forskning strävade efter att nå konkreta sanningar, genom att intervjua ett representativt antal medborgare. Tillsammans med sina anställda intervjuade forskningslaget mängder av kvinnor och män i syfte att höra deras berättelser om deras subjektiva upplevelser av sex. Visionen var att stöpa ner berättelserna i en och samma form, för att på mest lämpligt vis förmå generalisera kring resultaten. Hindret som uppenbarade sig för forskarna var insikten om att det inte fanns några sådana konkreta sanningar att nå – en människas sexliv var inte den andres lik. Metoden som forskningen i grunden strävade efter tolkar jag således ha varit kvantitativa intervjuer, men i realiteten framträdde och tedde de sig istället mer som kvalitativa intervjuer. Å andra sidan nådde Kinseys forskning revolutionerande resultat genom att bekräfta aldrig tidigare betrodda tendenser, genom att exempelvis belägga den utbredda onanin, homosexualiteten – och den höga andel som hade sex före äktenskap. Vid sidan om samhällets motstånd mot Kinseys forskning fanns det många människor, inte bara de studenter han undervisade, som intresserade sig för att ämnet sex plötsligt gick att språka kring. I filmen får tittarna se och lyssna till mängder av obekanta själars röster som ställer alla möjliga typer av sexfrågor till Kinsey – som om han vore en sexguru som besatt alla svar. I vår moderna tid, år 2014, kan tittare anse att frågorna generellt var av en alltför omedveten karaktär, kanske till och med något korkade. Men nej, i en tid där sex aldrig tidigare funnits på agendan var varenda en av frågorna av högsta relevans. Det ansåg även professor Kinsey. Jag förmådde utkristallisera en tendens i dessa människors frågor, som jag finner talande angående hur samhällen överlag verkar. De allra flesta sökte svar på om de var normala, om de sexuella aktiviteter som de sysslade med – eller fantiserade om – var normala. Att få ett intyg på att det de gjorde i sängkammaren var normalt betydde samtidigt att de fick en bekräftelse på att de som vilsna själar var okej. Att de var okej precis som de var på deras outforskade resa i denna märkliga värld. Det röda orosmolnet för människorna med frågorna var deras gemensamma fruktan över att möjligen vara avvikande – avvikande från resterande del av rasen. Själarnas oro när de respektive frågorna ställdes var ständigt denna oro över att vara annorlunda, vilket i denna konstruerade värld oftast leder till den subjektiva slutsatsen att det måste vara något fel på en. Oavsett vilken egenhet det var som personen berättade om och sökte bekräftelse för, i läget där den aldrig tidigare påtalats, så var normaliteten alltid den önskvärda prioriteten. Det kvittade om frågan handlade om oron över att kyssas på ett speciellt vis eller om oron över att stoppa ett specifikt föremål i analöppningen – en diskussion om den praktiska handlingen i sig som personen oroade sig för var alltid underordnad bekräftelsen över att vara normal. Det var med andra ord alltid viktigare att få bekräftelse att handlingen var okej – än att diskutera tänkbara problematiker med att utföra just handlingen. Och denna tendens tror jag är tidlöst inbunden i människans ofrånkomliga struktur och natur, och alltså således även ständigt närvarande i dagens moderna samhälle. I dagens samhälle tar den sig främst andra former än just sexfrågor, men grundmekaniken kommer ifrån samma naturliga kärna – strävandet efter samhörighet, gemenskap och delaktigt. Strävandet efter att få kunna känna igen sig i sin nästa och i mängden – hägringen efter att på så vis få den äran att se på sig själv som ”normal”. För når man övertygelse om sig själv som just ”normal” så skingras också det mörker som all ens okunskap om livet och dess mening ofrånkomligen producerat. De flesta må födas som vilsna själar in till ett ovisst och komplext liv – men just tanken på att vara ”normal” i jämförelse med andra levande själar kan förmedla just den konstruerade trygghet som behövs. Den trygghet som behövs för att hålla ovisshetens ständiga mörker i någorlunda schack. En annan iakttagelse som jag föredrar att helst inte låta passera obemärkt förbi är att Kinseys forskning om sex aldrig vidrörde fenomenet kärlek. Själv hävdade Kinsey att detta berodde på att kärlek – till skillnad från sex – är av omätbar karaktär. Jag håller med honom om att just känslan kärlek är omätbar i sig, men jag tycker samtidigt att det hade varit intressant att ta i beaktande om kärlek fanns eller inte fanns mellan de individer som utfört de sexuella handlingarna som beskrevs för Kinsey under intervjuerna. Alltså, om man hade jämfört de människors berättelser som hade varit kära under akten – utan att mäta just kärleken i sig – med de människor som inte varit kära i varandras berättelser. Det hade inte krävts särskilt mycket mer än det Kinsey redan gjorde, utan enbart frågan ”upplevde du kärlek under denna situation?” hade räckt – för att i analyserandet av alla resultat sedan kunna lägga till just det svaret som en faktor till alla ekvationer. Om man dessutom hade det svaret nedskrivet så kunde man som forskare rakt av kunnat jämföra sexupplevelser med kärlek med sexupplevelser utan kärlek. Jag menar att det inte hade blivit ett alltför omfattande tillägg till den forskning som Kinsey ändå genomförde. Forskningens resultat som faktiskt kom ut av Kinseys livsverk upplever jag nämligen genomsyras av en ytterst köttslig syn på sex. Grundtanken bakom, vilket också verkar ha varit Kinseys bild av sex, upplever jag ha varit just att det är en väldigt fysisk och köttslig företeelse. För i realiteten, kan inte sex även vara en väldigt sinnlig och sensuell företeelse? Och beror det i så fall på om det finns känslor närvarande eller inte? Eller handlar det istället om individers subjektiva upplevelser, att en specifik individ kanske alltid upplever sex som köttsligt – alternativ sinnligt? Jag har inga bestämda svar på dessa frågor. Men jag kan önska att vinkeln åtminstone hade funnits med som en liten del i Kinseys resonemang.
 PeterTheW
Fint skådespel, bra idé och bitvis underhållande men tyvärr rätt långsamt och svårt att hålla intresset hela vägen alla fördelar till trots.
 Taandborste
Intressant historia och bra skådespel, men det tappar lite mot mitten tyvärr.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Idioten (info) 07:23 14/11 (31)
Dracula (info) 03:13 14/11 (13)
Book Club (info) 02:52 14/11 (7)
The City of the Dead (info) 02:49 14/11 (21)
Don't Torture a Duckling  (info) 02:40 14/11 (46)
The Meg (info) 02:33 14/11 (22)
The Man Who Skied Down Everest (info) 02:02 14/11 (2)
Like Me (info) 01:26 14/11 (1)
Sorry to Bother You (info) 00:50 14/11 (12)
Dave Made a Maze (info) 00:09 14/11 (4)
Crowhaven Farm (info) 23:57 13/11 (1)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 13/11 (1)
Brazil (info) 23:44 13/11 (425)
Tropa de Elite 2 (info) 23:34 13/11 (89)
Tropa de Elite (info) 23:27 13/11 (239)
First Man (info) 23:24 13/11 (12)
In the Aisles (info) 23:22 13/11 (2)
The Wind (info) 22:01 13/11 (1)
Logan Lucky (info) 22:00 13/11 (18)
Outlaw King (info) 21:18 13/11 (5)
Dangal (info) 21:14 13/11 (6)
Ocean's Eight (info) 20:12 13/11 (25)
Driller Killer (info) 19:25 13/11 (57)
Insidan ut (info) 19:23 13/11 (139)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 18:29 13/11 (21)
Satans lilla flicka (info) 18:28 13/11 (8)
Grinchen (info) 18:10 13/11 (3)
Dunkirk (info) 17:38 13/11 (130)
A Vigilante (info) 17:22 13/11 (1)
Yr i bollen (info) 16:39 13/11 (29)
Beasts of the Southern Wild (info) 16:37 13/11 (159)
Overlord (info) 16:22 13/11 (4)
Puccini for Beginners (info) 16:12 13/11 (8)
Kvinnors väntan (info) 16:11 13/11 (38)
Grand Hotel (info) 16:04 13/11 (7)
The Iceman (info) 16:00 13/11 (73)
Hjärter Knekt (info) 15:53 13/11 (13)
A Prayer Before Dawn (info) 15:49 13/11 (7)
Bornholmer Strasse (info) 15:35 13/11 (1)
Mean Machine (info) 14:56 13/11 (218)
Ratter (info) 14:12 13/11 (4)
Of Fathers and Sons (info) 12:43 13/11 (1)
Gangs of New York (info) 11:11 13/11 (761)
The Disaster Artist (info) 11:08 13/11 (24)
Suburra (info) 09:27 13/11 (14)
Pökpåsefabriken (info) 08:15 13/11 (5)
The Divine Weapon (info) 07:28 13/11 (3)
The Legend of Wisely (info) 07:14 13/11 (2)
Snowpiercer (info) 02:31 13/11 (155)
Bohemian Rhapsody (info) 01:44 13/11 (19)