Scrite
En bra film som verkligen borde vissas i lärande syfte. Alltför många människor tror att alla tyskar var onda...
 Nightcrawler
Riktigt bra, skönt att se det hela ur ett annat perspektiv. Speciellt med en kvinna i huvudrollen.
Klarar en trea med nöd och näppe. Väldigt odynamiskt och tråkigt berättad historia, en historia som i sig är väldigt intressant och berörande. (7/15)
 filosofen
jag orkar inte med sadana har tragiska filmer mer, helt ok hantverk och hyfsat gripande,
 WillyV
Riktigt bra grundstory, bitvis gripande och en fin prestation av Jentsch i titelrollen. Men, det tv-mässiga utförandet/budgeten drar ner betyget ett snäpp och den tråkiga, fantasilösa regin ytterligare ett. Det finns ett frö till en stark fyra/femma i filmen, rätt förvaltat.
 Ms A
Ett mycket väl utfört kammarspel! Självklart är ambitionen att berätta precis så det gick till! Underbar och intressant även om den är långsam och "rak". Har varit intresserad av "Vita Rosen" sen jag var liten och skrivit många uppsatser om dem. Detta är så tragiskt men ändå en kärleksförklaring till syskonen Scholl och Christian Probst!
 The Thing
Får en att avsky nazismen...men det gjorde jag redan innan så det blir inget mer än en 3a. men visst var den sevärd.
 Benisakura
Blev aldrig riktigt engagerad.
 Commandante
Jag trodde att filmen skulle fokusera mer på Vita rosens motstånd mot Naziregimen, men det här var minst lika bra. Bra och engagerande skådespeleri. Filmen kan möjligen kännas lite seg, men eftersom jag bara hade tillgång till tysk textning hade jag fullt upp med att försöka följa med i handlingen...
 movieguy72
En otrolig gripande o spännande drama om syskonen Scholls tragiska öde i Nazi-Tyskland, man känner verkligen för Sophie och hennes bror.
 rockcat666
hört på stan "en tyska har jag aldrig känt, det skulle jag komma ihåg eftersom jag är nazist" Otroligt utdragen och tråkig filmatisering. Detaljer valda utan sällskapsålslig känsla. Boken är bättre och mer gripande.punkt och finale
 Tim Buckley
(rek 4a) Sammantaget riktigt bra film, om än ganska övertydlig. Dessutom missar filmen att förstå de tusen & åter tusentals öden i motståndsrörelser som INTE gjordes till martyrsymboler efter kriget (den enskilda människans värde är minst sagt ämne för slump & sammanhang, och då värdet i detta fall blev en segersymbol och inte en kampsymbol kan "värdet" i det i sin tur disskuteras). Samtidigt kan man genast trösta sig med den nuvarande normalitetens värderingars blixtartat klara kontrastering med exempelvis Nazidomaren,som såg ut att få en hjärtattack vilket ögonblick som helst i den starka domstols-scenen, eller med den karaktärstyrka som denna film håller upp genom den piedestal underbara Julia Jentsch är i denna film. :)
 Tuxie
Som film är den låååångsaaam, men den återberättar en sann och viktig berättelse om en otroligt modig hjältes kamp mot Naziregimen och de konsekvenser det fick. Det är en viktig påminnelse om hur totalitära stater fungerar och att makten ALLTID måste utgå från folket för att inte historien skall upprepa sig.
 merilina
ok film
 danneman84
Gripande berättelse om syskonen Scholl i den tyska motståndsrörelsen. Önskar att man själv vore lika kompromisslös med sanningen och sann mot sitt samvete alltid.
 eowyn_cat
dryg och irreterande personer. de visar inga känslor och hon är bara ful och tråkig.
 hsimpson
Kul att se en tysk film om andra världskriget. Bra skådespelare och en gripande historia.
 FreddyKrueger
Film med en del inkorrekta scener och fjantiga scener.
 DoubleR
Helt ok, men inte så mkt mer. Hade potential, men känns som man har sett det för många ggr förr, ingen ny vinkling
 Tobias Rydén
Svag trea. Ingen skräpfilm, men tråkig. Hela filmen handlar om konsekvenserna av att en tjej lagt ut antinazistiska papper i sin skola (i Nazityskland). Det är allt. Det är nog inte många som ser att det kan bli en film av den ursäkten till handling. Om hon ändå hade hunnit med lite mer innan skolincidenten, om hon ändå hade hunnit sprida lite papper i ett par andra byggnader, blivit jagad av några naziofficerer eller något så hade filmen kunnat bli mer spännande. Men icke.
 AirikrStrife
förvånansvärt gripande och bra!
 tobbe_schiebe
Hade höga förväntningar, men de infriades inte riktigt! Gripande på så sätt att julia jentsch lyckas återskapa scholls kamp på ett trovärdigt sätt men känns stundom lite väl segdragen
 sadovski
Handlingen sträckte sig över för få dagar, hade varit intressant att följa henne i åtminstone några veckor innan dommen.
 Dragonetheren
Bra och spännande men vi kunde ha fått följa motståndsrörelsen ett tag innan de blev tagna.
 saturday_sun
En fyra för Sophie Scholl, länge leve hennes namn.
 Dr
Egentligen en fyra men ger en 5a till Sophie.
 Gyllenbock
En gripande och bra film om den legendariske Sophie Scholl, vilken hjältinna!
 Taasty
Ändrar från en trea till en fyra.
 LaDecima
Töntig.
 Bozze80
Motståndsrörelser är allt som oftast intressanta, så även i detta fall. Dock är filmen inte i närheten av att vara lika intressant, den masar sig fram i sakta takt och lyckas inte förmedla speciellt mycket om varken personerna eller deras uppsåt och avsikt (även fast det kanske är ganska uppenbart i det här fallet...).
 Roswall
rent filmiskt ingen femma. Men ack så viktigt, och påverkar mig oerhört.
 Lurtz
Inget filmiskt mästerverk direkt men gripande människoöde. Sophie framstår väldigt stark i förhören, man kunde ha gjort dom scenerna mer centrala och ännu skarpare. Framstår som lite klantig på universitetet dock. Stark 3a.
 federico033
engagerande men nazisterna i filmen känns nästan som karikatyrer och då känns det lite oseriöst, men vad vet jag kanske var det så att tjänstemännen försöke emulera Hitlers maneér
 Tophe
Otroligt starkt skådespel. Förhörsscenerna fick mig att plöja en hel rad tyska indiefilmer. Fantastisk film.
 Zuzz
Jag vet inte vad jag skall tycka, minns att jag blev irriterad på den.
 TheHorrorfan
Jag gillade exakt ingenting med den här.
 tredje
obehaglig. s[g att någon kommenterat domaren. Roland Freisler var en mycket obehaglig person.
 mammene
En film som väcker många motstridiga känslor. Beundran för alla människor som vågar protestera och därmed riskera sitt liv. Irritation för att de riskerade så mycket för som jag tycker i filmen här så lite. Bra spelat är det och man ser förhörsledarens motstridiga känslor.
 Ful_fisk
Sylvass dialog och fantastiskt skådespeleri på oscar-nivå. Mycket, mycket bra.
 Hogman
Det var en stark historieskildring, Julia Jentsch imponerar stort som Sofie. Bild-Googlar man på de namnen, ser man att man verkligen gjort allt för att göra det så porträttlikt de verkliga människorna. Tex syskonen Scoll och domaren.
 Goda modern
Jag var kanske inte upplagd för denna film idag eller var den verkligen så hemskans urkass?
 paninaro
Välgjord. Filmens största styrka är dock i grund och botten den sanna historien och den beundran man känner för dessa personers civilkurage. Filmen i sig känns lite futtig i sammanhanget, är svårt att bräcka ämnet den behandlar. Och det behövs egentligen inte heller. I somras gick jag runt i ljusgården som de släppte flygbladen i, utanför universitetets entré är minnesplaketter liknande flygblad utspridda i gatstenen. Historiens vingslag etc.
 Robodan
Otroligt välgjort och intensivt starkt i sin enkelhet.
 Berniey
En mycket bra och gripande historia som kunde blivit ännu bättre, men som inte utvecklas fullt ut med ett något tomt slut, men absolut sevärd!
 Astrojacob
Välförtjänt Oscarsnominerad var detta en gripande redogörelse av en liten viktig period för det icke-nazistiska tyska folket. Briljant agerande, inte minst av Julia. Sevärd Fyra.
 Zebulonm
Mycket bra o sevärd rulle. Julia var grymt bra som Sophie...
En väldigt gripande film som visar hur farliga nazisterna var och det är väl bara en tidsfråga innan det blir likadant här i Sverige. Stort plus till skådespelarna.
 RustyFilm
Det här känns som filmad teater och det är inget jag är tilltalad av. Men ändå så gör det faktum att dialogen är hämtad ur förhörs och rättegångsprotokoll från Gestapos arkiv att filmen ändå blir intressant och tilltalande. Vad jag kan förstå så ligger berättelsen närmare sanningen än vanligt för sådana här historier.
 Ola_Schubert
Ett i stora delar kammarspel, men vilket kammarspel! Jag har sett om den nu och upptäckte att jag inte skrivit någon kommentar till denna fantastiska film. Jag upptäcker nu flera detaljer vad gäller skådespeleriet. Små betydelsefulla detaljer, miner och ögonkast i denna ytterst välspelade film. Jag hade tidigare, i alla fall gett den en stark fyra i betyg, men nu höjer jag den till en stark femma! I dessa tider med informationskrig och attacker emot demokratin så lyser denna film som en fyrbåk, och då är jag inte ens kristen själv, men jag har något som jag valt kalla "Den existentiella visdomen", som de kristna kallar "samvete".
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Bergmans hushållerska (info) 14:00 21/2 (22)
Beck - Utan uppsåt (info) 12:46 21/2 (19)
127 timmar (info) 12:46 21/2 (407)
Telefonmysteriet (info) 12:45 21/2 (1)
Putins vittnen (info) 11:11 21/2 (1)
Ricochet (info) 10:50 21/2 (43)
Shoplifters (info) 09:58 21/2 (13)
Offret (info) 08:30 21/2 (159)
Your Name (info) 08:12 21/2 (24)
Wind River (info) 03:55 21/2 (51)
Skyline Cruisers (info) 02:01 21/2 (9)
The Five Days (info) 01:52 21/2 (6)
Djävligt jagad (info) 00:29 21/2 (16)
The Human Centipede III (Final Sequence) (info) 00:25 21/2 (17)
The Human Centipede II  (info) 00:24 21/2 (112)
Avengers Grimm: Time Wars (info) 23:50 20/2 (1)
Orgazmo (info) 23:47 20/2 (251)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 23:37 20/2 (26)
Isle of Dogs (info) 23:36 20/2 (27)
Avengers: Infinity War (info) 23:25 20/2 (78)
Mother of Tears (info) 23:21 20/2 (51)
Alita: Battle Angel (info) 23:17 20/2 (12)
Gods of Egypt (info) 22:59 20/2 (47)
Sweatshop (info) 22:47 20/2 (8)
Åh, en sån deckare! (info) 22:45 20/2 (14)
Dogtooth (info) 22:30 20/2 (217)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 22:22 20/2 (8)
Alper (info) 22:21 20/2 (14)
Hot Shots! Höjdarna! (info) 22:08 20/2 (350)
Ont blod (info) 22:04 20/2 (20)
Free Solo (info) 21:49 20/2 (7)
Zatoichi 6: Zatoichi and the Chest of Gold (info) 21:41 20/2 (13)
A Star Is Born (info) 21:38 20/2 (41)
The Domestics (info) 20:50 20/2 (4)
Shot Caller (info) 20:35 20/2 (13)
Sabrina (info) 20:27 20/2 (52)
Creed - The Legacy of Rocky (info) 19:43 20/2 (86)
Unga Astrid (info) 19:40 20/2 (12)
Crazy Rich Asians (info) 19:30 20/2 (7)
Milk (info) 19:19 20/2 (276)
Méditerranée (info) 19:01 20/2 (6)
Förtrollad av Paris (info) 19:00 20/2 (7)
Colonia (info) 18:54 20/2 (13)
Paradisets barn (info) 18:46 20/2 (61)
En iskall jävel (info) 18:00 20/2 (31)
High Flying Bird (info) 17:57 20/2 (2)
Hämndens timme (info) 15:20 20/2 (23)
Es begann bei Tiffany (info) 14:45 20/2 (1)
Röster (info) 14:25 20/2 (1)
The Raven (info) 13:15 20/2 (115)