Eric Morrison
Fruktansvärt bra film, kul att Eugene Hütz från Gogol Bordello medverkar. Bra detaljer och fantastiskt skådespe.
 nepelope
jag vet inte om det är de östeuropeiska rötterna som spökar och det därför är enormt mycket som känns igen (trabanten, den totala oförståelsen för vegetarianism, den bisarra men teoretiskt korrekta engelskan etc), men det var en trevlig familj- och hem-känsla över filmen. plus: Elijah Wood är fantastisk och snubben från Gogol Bordello är FTW. mycket bra och snygg film.
 Podpolkovnik
Underbart vacker film där Elijah Wood gör ett jättejobb att porträttera den något neurotiska huvudrollen. "My grandfather informs me that this is not possible". En stark 5:a.
 aekholm
Påminde lite om Little Miss Sunshine med tanke på roadtrip-temat, men jag undrar ändå om inte Everything Is Illuminated var än bättre! Karaktärerna är vansinnigt sköna och skådespeleriet är i toppklass från alla inblandade, kanske framför allt killen som spelar den hysteriskt roliga karaktären Alex (den yngre). En annorlunda dramakomedi som verkligen når in till hjärtat och berör utan att förstöra feel-good-känslan i filmen. Eventuellt kommer betyget sänkas senare när min "hype" har lagt sig, men ska ändå helt klart rekommenderas. Femma!
 Vysotskij
En film som har stannat i mitt sinne i alla fall, stort fan av indiefilm som jag är! Gav den initialt en fyra, men redigerade det till en femma, på grund av tre anledningar; 1. Elijah Woods fantastiska karaktär 2. Eugene Hütz fabulösa rollprestation, och den språkliga humorn kopplad till honom. 3. Det fina persongalleriet i filmen (även om jag gärna sett mer av vissa karaktärer)
 pissjohan
Enormt bra
 Bananskurken
"My grandfather informs me that this is not possible" haha ja, så jävla bra!
 jagmöttelassie
Jag hade läst boken innan, vilken är fantastisk, och hade förmodligen tyckt bättre om filmen om jag inte gjort det. Filmen blev en blek kopia av boken.
 kimpah
Han var sjukt party med sina brillor, kläder och städade frisyr. Ganska dyster film och jag tyckte inte heller den var särskilt rolig, men miljöerna var vackra.
 Lokpest
Den får en fyra för musiken och Eugene Hutz! Känns konstigt att se honom utan mustasch dock.
 gurkov
Vackert foto och ganska roliga karaktärer, men vart tog hela historien vägen? Filmen är inte bara en blek kopia av boken, den saknar ju nästan allt dess innehåll. Var är hela släktkrönikan? Den utgör ju halva boken och innehåller en mängd intressanta karaktärer. Utan den kan historien inte leda fram till något klimax, än mindre förklara varför allt är upplyst.
 litensmet
Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om filmen. Vill så hemskt gärna att den ska vara lite bättre än vad den är. Jag känner på något sätt att jag tappar bort mig i historien titt som tätt vilket är jobbigt och ansträngande, jag vill veta mer hela tiden men får inte.. blir väl otålig antar jag! ;) Svag 4a för min del.
 WideOpenSpace
Men hallå! Filmen har ju kapat halva boken! Romanens starkaste del var ju utan tvekan släktkrönikan om flickan Brod och generationerna efter henne. Om jag inte läst boken hade jag blivit extremt provocerad av hur lite förklaring det är i upplösningen. Åh, som jag önskar att denna film kunde matcha sin FANTASTISKA förlaga.
 steely_dan
en härlig och bra film, gripande och annorlunda. bra soundtrack och genuin stämning... boken är förmodligen asbra
 Joyful sounds
Riktigt värdelös filmatisering och man skäms nästan för att ha gillat boken. Och det blir ju inte bättre av att Elijah Wood är med... Njä, det här var besvikande.
 Myeuphoria
Väldigt vacker film, men sjukt seg.
 Strange_
Jag gillar att den är lite mystisk på slutet, så att man inte riktigt får på det klara vad som hände där i Trashimbrod (hehe kommer inte ihåg hur det stavas). Gillar verkligen den här filmen. Den speciell, rolig och fin.
 WillyV
Originellt, udda, finstämt, melankoliskt och mycket välgjort. Etniska kulturkrockar och smart humor glider sakta över i berörande förintelsedrama. Att Schreiber fick det att fungera är imponerande. En stor, positiv överraskning som spelar på en massa känslosträngar, särskilt de som rör ens eget ursprung och förlorade mor- och/eller farföräldrar.
 vellocet
trodde inte elijah skulle lyckas med denna rollen, men ack så fel man hade
 Mr Blonde
Njaeee... Trodde mer om denna film.
 Esettlokko
Imponerades främst av den otroligt vackra miljön och fick ett stort sug att åka till Ukraina! Vidare mycket fin film, charmig och allvarlig, utan att bli för klyshig.
 homsan
Hade läst boken innan och som alltid blir man då besviken på filmen. Alltså, den är inte dålig, men den håller inte.
 Toxx
Everything is not illuminated. Rolig som fan på vissa ställen, men knepig. Jag kanske blev lite lost in translation.
 abbenisse
en liten fin film om att vara bunden till andras historia och stora blänkande ögon...
 MERisen
Mycket bra film på alla vis, naggades i kanten för min del av en halvdan översättning. Jag vill sätta en fyra, men så snäll tänker jag inte vara mot mig själv.
 average
Så in åt helevete bra.
 muskelbengan
oh. en trea, men en film jag vill se om. den liknar svart katt, vit katt och jag är glad att den inte har blivit pretto-hypad. än.
 Tobetobbs
Jag hängde inte riktigt med hela tiden, men bra i alla fall.
 tpb
Jag är inte överförtjust i Elijah, men här skötte han sig! Riktig feelgood.
 skogg
Jag känner mig inte så väldigt upplyst, däremot känner jag mig sugen på att läsa boken
 august08
Wow, Medveten film. Bra. Tar sig mer och mer. Mot slutet binder de ihop allt väldigt bra. Inte världens starkaste film dock, så den hamnar på en fyra. Men helt klart sevärd. Lite roliga kamera åkningar. Bra filmad men relativt basic och den tar aldrig riktigt helt fart tyvärr. Manuset är ovanligt och spännande. Dock så är det den extra knorren den saknar tyvärr. Passar som film, har inte läst boken. Och känns inte heller som det är så relevant att göra det. Skådespeleriet är bra, inga större utsvävningar. Men farfarn spelar fint och det gör turistguiden också. Sevärd
 august08
Fotografen i denna film, Matthew Libatique har filmat bla de flesta Aronofsky filmerna, Black Swan etc. Samt iron man etc. Konstigt att han väljer att göra det så lätt för sig i denna film
 Manko
En egendomlig film med en ganska ytlig historia och larvig humor, men samtidigt lyckas vara rätt poetisk och vacker.
 Rosettflickan
Vacker historia och vackra bilder. Blev ruskigt sugen på att åka till Ukraina.
 vamstad
Märklig gestaltning av Jonathan Safran Foer, i boken framstår han närmast som en djupt nördig Brooklyn-hipster eller som vilken stereotypt judisk man från New York som helst.
 cameo
Glimtar av filmen är vackra, men jag blev besviken. Boken är bättre, jag rekommenderar den istället.
 origC-J
En stor besvikelse efter den egensinniga romanen (som för övrigt är fantastisk). Är nog näst intill omöjligt att fånga hela romanen på film, men den här versionen gör mest ett halvhjärtat försök. Fokuserar på fel saker i storyn, och lyckas därmed inte bygga upp rätt stämning.
 Xenox
Tråkig film som inte är särskilt rolig.
 Milay
Cinematografin var riktigt bra, manus och gestaltning av karaktärerna skapade en jämn balans på glädje och sorg. Blev riktigt berörd av filmen!
 LauenKauen
En film som fascinerade mig rakt igenom. Ena stunden levererar den komiska scener av yppersta klass för att sedan övergå till seriositet och sorg. Många minnesvärda citat och ord och fantastiska musikstycken bjuds man på genom hela filmen.
 nhep
Helt ok film, men tyvärr ingenting jämfört med boken.
 eodling
Vacker, sorglig samt en uns komisk
 Netza
Riktigt bra och skön film.
 Engravadlax
Premium humor. Ljummen sentimentalitet.
Detta var en film som jag länge varit nyfiken på men förutfattade meningar som att filmen skulle vara konstig och att skådisen Liev Schreiber stod som regissör har hindrat mig från att se den. Filmen övrraskade dock ordentlig genom att leverera både väldigt underhålande mänsklig humor och även känslofyllt drama. Detta rekommenderar jag starkt!
 Mat1az
Det här är kanske inte det första som ploppar upp i huvudet när man tänker på Liev Schreiber, regissören här, som nu kanske mest är känd för sin roll som Sabretooth i X-Men. Han har helt klart ett öga för det visuella. Hans debutfilm som regissör är riktigt snygg med ett genomtänkt foto. Det går förstås inte att undgå att tänka på Wes Anderson, men man kan så klart inte bara förknippa stilen med Anderson. Historien är rätt enkel i sig och den följer ett rätt standard roadmovie-koncept. Den har i alla fall en humor som faller mig i smaken. Elijah Wood och Eugene Hutz (sångare i Gogol Bordello) håller dessutom ribban uppe med bra skådespel. Jag känner mig aningen snäll då jag ger den en svag fyra.
 Qhunden
Har visserligen några år på nacken men hur kul är det egentligen med korkade "men ändå ganska sköna" lantisar när det är så uppenbart oäkta? Stilen och tajmingen, främst i första halvan känns otroligt genomskinlig och wannabe, med alldeles för uppenbara influenser. Banalt försök att vara "annorlunda", visserligen med en ribba satt ganska högt.
 papabobadiof
Lite småmysig rulle att glo på, men långt ifrån ett mästerverk. För billiga Borat-skämt i början av filmen och alldeles för långdraget och sliskigt på amerikanskt vis mot slutet.... Svag trea.
 Christofer
Småmysigt överlag. Några roliga scener och en smått intressant historia i bakgrunden där nånstans. Men det var väl inte nån fantastisk film kanske. 3-
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Den vita renen (info) 13:35 24/5 (9)
Night on Earth (info) 10:17 24/5 (184)
På jakt efter en man (info) 09:21 24/5 (1)
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)