Kulturgam
Så sjukt hur de efter helms deep bara : "och sen levde alla lyckliga i resten av sina dagar". Som att budgeten inte räckte för att teckna klart hela trilogin...
 Fermis
rätt kul, sevärd
 mrHL
Utan tvekan den mest överlägsna filmatiseringen av sagan om ringen, inte patetisk skit som Jacksons verision. Skulle hemskt gärna vilja se spelfilmen som ligger till grund för den här filmen.
 danneman84
Tycker inte att denna film fångar andan i böckerna riktigt, och fånigare version av Frodo får man väl leta efter. Nä, själv gillar jag Jacksons version bättre även om den också har sina brister... Länge leve böckerna!
 Halofreak92swe
Hahaha fyfan vilken sörja! xD Frodo är ett litet barn, Sam är ett retard, Aragorn är en indian, Boromir är viking, Gimli är tomte, Gandalf har spasmer i händerna och ser ut som saruman eller "arumaan" som de uttalar det i filmen :P Sjukt dåligt gjord, hälften är tecknad resten är.. ingen aning men fult är det.
 bubblo
GIllar den faktiskt, och skulle föredragit en fortsättning på denna istället för Peter Jacksons pretentiösa och bombastiska hollywoodverk.Sagan om ringen gör sig bättre tecknad än som "riktig" film. Synd att det bara blev en film istället för tre av detta.
 pampj
Tycker bättre om denna än om Jacksons överdramatiserade trilogi.
 Bandersnatch
Fett mycket bättre är Jacksons version. Jag var så besviken på den här som barn. Sen såg jag hur mycket värre det kunde vara. Den här har rätt fina bakgrunder och jag är en sucker för rotoscope. Jag tycker en stor skillnad mellan de olika filmatiseringarna är känslan. Och i en filmatisering av en bok så är det någonting som är viktigare än både handling och allting. Och det är om den KÄNNS som boken känns. Den här känns mer som boken än Jacksons smörja. Den är mer lågmäld. Sagan om Ringen kändes aldrig storslagen. Läs om den får ni se. Andra skillnader är att Frodo beter sig bättre i den här, Aragorn (trots indianlook) är lite mer kunglig och vänskapen mellan Legolas och Gimli växer fram på ett mycket bättre sätt. Sam är iofs as-usel i den här och jag blir lite nervös att Gandalf ska peta nån i ögat. Men på det hela taget är den bättre. Så länge man minns att detta är 70-talsfantasy av skaparen av Fritz the Cat och Wizards så tror jag man kan få ut mycket mer av den här versionen än Jacksons. Jag skulle kunna sitta och såga en massa i den här, men när det folk på allvar tror att Peter Jackson gjort ett bra jobb måste nån stå upp för den här. För den har känsla.
 83-Echoes
Stämer mera med bökerna men det är det ända som är bra i dena fåniga teknade verision.
 Z3rog
Denna är en klar favorit hos mig, älskar hur de porträtterar de mörka riddarna som till en början krymplingar..
 Ogopogo
Ledsen, men om ni lart er dramaturgi hade det blivit en underhallande film. I detta fall icke.
 Algotsson
Rotoscopingen är så sjukt snygg!
 Sangraal
Instämmer helt och hållet med Bandersnatchs kommentar. Den här versionen fångar stämningen klart bäst av alla Tolkien-filmatiseringar, och just då framförallt två saker; den känns hela tiden väldigt jordnära (och inte så värst storslagen) samt mörkret. Jacksons version av hela trilogin fångar många aspekter av stämningen på ett bra sätt också tycker jag, men skulle tjäna betydligt mycket mer på att inte vara så överdrivet storslagen (eller Hollywoodaktig). Ralph Bakshi tolkar Tolkiens mästerverk med sin alldeles egna stil, som jag tror att man antingen älskar eller avskyr. Själv är jag helt och hållet såld på allt de båda konstnärerna åstadkommit, så jag kan inte se detta som nåt annat än ett mästerverk. Soundtracket får man inte glömma heller, som är ett mästerverk i sig! Bara det att de sjunger på Mordors språk är riktigt ballt (vilket orcherna i filmen också pratar). Har vinylen och spelar den ofta på hög volym! 8-)
 Kirnajnen
Måste ge den en 4a för den är väldigt bra, trots att det ser lite fult ut ibland. Funkar inte riktigt att filma live-action och printa det som tecknat. Blev rejält förvånad över hur mycket som, trots alla skilnader, liknade Jacksons film! Gillar rösterna, speciellt Anthony Daniels som Legolas. John Hurt som Aragorn är också bra. Gäddtjyven nämde nedan soundtracket: Shores tema för orcherna måste vara taget direkt från den här! Samma takt, samma ljud liksom.
 dumochsvag
Aruman!
 DrJW
Synd att Bakshi aldrig fick nån större finans till att göra hela triologin. Va fan klagar ni för!? Den här är åtminstone bättre än Rankin-Bass versionern av Return of the King! Orcherna ser ut som en blandning av ödler och hundar, och dem sjunger(!) Se Rankin-Bass versionen innan ni hackar på Bakshi´s version, dumskallar!
 Natosh
Jag minns att jag blev så till mig att jag nästan kissade på mig när jag snubblade över denna i videobutiken som liten (pre Jackson ima) och jag minns även hur besviken jag blev. Jag saknade Bombadil såklart, undrade varför Boromir var en viking, varför Sam porträtterats så löjeväckande och ful, varför Balrogen var ett sådant oläskigt antiklimax och varför man blandat in filmade sekvenser i animering. Men mest besviken blev jag över att det inte fanns någon fortsättning. Jag är fortfarande i stort sett enig med mitt barnajag. Pendlar mellan tre och två men orcherna tvingade ner det till en tvåa... for now
 C_Gable
Roligt att se den tecknade när man sett de andra + läst böckerna. Väldigt lik de "nya" filmerna.
 TheHorrorfan
Nej inge vidare faktiskt.
 Claude Strife
Handlingen känns igen ifrån Peter Jacksons nyare filmatisering, dock mycket mindre effektfull och därmed med segdragen.
 Daed
En hel del fint ritade bakgrunder, men alla karaktärer ser skit ut och i övrigt är det genomgående medelmåttigt eller uselt.
 Agatefilm
Inte så mycket för sånna här filmer men den får en trea för den är väldigt bra tecknad med mycket detaljer.
 Fuze
Jag var lite väl hård förra gången. Såg om den här nyss då jag precis sett om Jacksons filmer. Även om den misslyckas på många sätt är det helt klart en intressant film. Man får helt enkelt se det som ett experiment som aldrig nådde ända fram. Den följer tonen i böckerna väl, men detta medför även att den blir väldigt torr. Många scener (Gandalfs fall framförallt) berövas totalt sin slagkraft, både dramatiskt och känslomässigt. De två största misslyckanden som jag ser det är dels bristen på takt, dels den oenhetliga stilen. Ena stunden är det jävlar anamma, nästa outhärdligt segt. Stilfelet märks tydligast när både orcherna, som är filmade, och huvudpersonerna, som är tecknade, är i bild samtidigt. Hur snygga bakgrunderna än är ser det sällan som att karaktärerna faktiskt befinner sig där. Skulle vilja påstå att man känner sig lite smått åksjuk efter ett tag. Det känns även som att varje karaktär i filmen har designats av olika människor. Boromir med vikingahjälm? Aragorn som... indian? Gimli med en strumpa på huvudet? En Gandalf som pekar och gestikulerar hejvilt? Det ser väldigt konstigt ut, för att inte tala om stackars Sam som ser fruktansvärd ut. Enda gången jag har tyckt synd om en fiktiv person. Klagomålen till trots respekterar jag vad Bakshi försökte göra. Röstinsatser (om än lite stela) och musik håller god klass och det är ett intressant stycke filmhistoria.
 Johan2006
Jacksons version är mycket bättre, här går det för snabbt (man måste nog ha läst boken för att uppskatta filmen, filmen är som en återberättning av boken och står inte på egna ben), men denna version saknar inte heller kvalitéer absolut inte.
 Gyllenbock
Jag förstår folk som tycker att denna film är lite fånig, för egen del tycker jag att det handlar om en bra tecknad film, ty det mesta är verkligen fint tecknat. (ok, huvudrollsinnehavarna hade kunnat göras snyggare) Musiken är bra liksom rösterna. Synd att vi aldrig får se avslutningen.
 Salot Sar
Såg om den och... Den är ju riktigt usel. Fallerar fullständigt. Hyr in statister för alla pengar som sedan får stå och glo upp halva tiden på de tecknade figuren. Osammanhängande brottstycken i 70-tals experiment film.
 Noseman 2005
Det är kul att se hur vissa "tagningar" är närmast identiska med Jacksons senare filmatisering(ar). Någon form av Jacksonsk tribut till det första ordentliga försöket att föra över böckerna till film, månne? Underhållande är det trots allt, blandat med viss nostalgi.
 MechaMax
Jag älskar den här filmen. Ralph Bakshi är ett konstnärligt geni och lyckades göra en sådan fantastisk film, trots den dåliga budgeten. Den är härlig att titta på och även om jag själv blir rastlös vid vissa väldigt långa scener så älskar jag den ändå. Det har mycket att göra med karaktärerna och hur trogen den är boken. Speciellt vill jag säga vilken fantastisk Frodo den här filmen har. Synd bara att Sam fick lida...
 Mistlake
Börjar storartat och snyggt, men sedan tog budgeten slut och man var tvungen att höfta hej vil och allt mindre lyckat innan allting plötsligt tar slut mitt i. Snudd på tragiskt.
 Hypostas
Såg om den och... Den är ju riktigt kass... Klart sämre än jag mindes. Håller helt med Salot Sar. Finns ingen anledning att se den här filmen. Bättre att läsa böckerna.
 callusis
Usch va sämst!
 ryderup
På något sätt mer imponerande och häftig än Peter Jacksons försök.
 Ghostface
Ett mindre men lika visuellt äventyr att komplettera med.
 ledsenpirat
Gillar rösterna och den nytänkande animeringen som var väldigt skrämmande för mitt 7-åriga jag som såg den på fritidsgården. Den gjorde så stort intryck att jag ville se den igen på min 12-årsdag och jag gick länge och grämdes över att det bara blev gjort en film i trilogin och att den slutar så tvärt, vilket även Jackson säkert gjort sen han såg denna. Den går naturligtvis inte att jämföra med Jacksons trilogi, men för en fantasistinn 10-åring fyllde den mer än väl sitt syfte en gång i tiden.
 KroY
Helt okej, men jag vet inte om jag gillar de semi-animerade figurerna, antingen borde alla eller inga vara så..
 sorrien3
Vet inte vad jag ska säga, jag gillar rösterna och svarta ryttarna mer i den här. Sedan Sam Gamgi är underbar och Aragon ser mycket mycket mer ut som jag förställde mig i denna. Kort sagt: En blandning av detta och Jacksons teknik hade inte varit helt fel, men jag gillade väldigt många scener i denna. PS: "Orkerna är billiga."
 ASSFACE
Det tecknade var fint( förutom Legolas som var fruktansvärt ful likaså Aragorn). Det största minuset med den här filmen är att det knappt är några miljöer, eller bakgrunder. Men absolut mysig, och helt okej film.
 Valarn
Svag tvåa. Minns den som fantastisk, när jag såg den, tidigt 90.tal. Stor besvikelse. Slarvig. Ful.
 Sznax
Har sina stunder och teckingarna är bra och världen har gjorts väldigt fint. men rotoskopen fungerar inte alls och filmen är extremt hetsad (alldeles för mycket har pressats in vilket gör att många delar knappt hinner uppfattas. Ingen karaktärskänsla alls och vem gjorde balrogen så mesig? Betyg 4.2
 peu-depeu
Början av filmen var lite väl stressad och det skulle vara otroligt svårt att förstå filmen för den som inte redan känner till historien. Det är snyggt tecknat, men karaktärerna är mycket plattare och svårare att tycka om än i Peter Jacksons version.
 Metheuz
En väldigt ful Sagan om Ringen, särskilt nu när man kan jämföra med Jacksons trilogi. Fattar inte varför man ska varva tecknat som väl är okej med cosplay-orcer som ser för taskiga ut. En rolig detalj är också att Aragorn ser ut som Leonard Nimoy. Klippningen är på tok för stressig på sina håll med. Ett bra exempel på det är är när Boromir och Aragorn diskuterar om att bege sig till Lothlorien. "Aldrig i livet" säger Boromir "hellre går jag genom Moria igen" och redan innan man hinner klippa till nästa scen så hör man Galadriel säga "Välkommen till Lothlorien" och så står hela gänget där och ser mysigt belåtna ut.
 Fetjocke
Såg denna när den kom på bio, och tyckte då att den var okej. Men det var nog mest för att jag tyckte så mycket om böckerna. När jag nu såg om den slogs jag av hur hafsigt manuset var - man följde originalstoryn lite halvdant, utan att bry sig om att göra en begriplig story. Manusets enda kvalitet är lite igenkänningsfaktor för den som läst boken, men den är ganska dålig. Jag tyckte då, och tycker fortfarande, att experimentet med animeringstekniken under stridsscenerna är ganska kul. Men eftersom manuset är så kasst så måste jag sänka den ett snäpp.
 todape
Trevlig animerad film av en storslagen story. Vissa scener är speciellt filmade. Jag tycker filmen är bra och någorlunda snyggt gjord. För man måste ju i det avseendet ta till sig att filmen är 37 år gammal. Den teknik som fanns då är inte jämförbar med dagens. 6/10
 sorrien3
Jag förstår inte vad det är för efterblivna som skriver att den liknar Jacksons, det är Jackson som har snott allt i från den här. Den här kom långt innan och Jackson växte troligtvis upp med denna. Och för det andra så är det inte Jackson skapargeni som ligger till grund för de nya filmernas framgång, utan den komplimangen ska tillägnas ljud och bildmakarna, samt en del av skådespelarna och deras insatser. Jackson hade ingenting att tillföra till filmerna. Vilket ganska tydligt framgick av de senare försöken med Bilbo då hans arsenal av medarbetare inte längre var med honom. Nej, en jävla sopa den där Jackson, men för att återgå till den här filmen, den är ett säreget konststycke vars nedtonade upplägg faktiskt går hem, i alla fall hos mig. Jag uppskattar den väldigt mycket, då allting känns lite småsurrealistiskt samtidigt som det ändå är jordnära. Det teatraliska manuset är ett finemangt sätt uppbjuda fantasykänsla på, detsamma gäller figurernas överdrivna gester. Episk. Sedan får vi också sätta bedömningen av filmen i ett någorlunda relevant perspektiv. För trots att den är episk och grymt välgjord, så får den bara en 3a av mig. 4an hade jag kunnat ge om jag hade fått mer. Mer manus! Mer bok för filmen så att säga. Varför jag har givit ett högre betyg åt Jacksons filmatiseringar har som jag tidigare nämnde enbart med ljud och bildansvarigas insatser samt några av skådespelarna. Klippningen ger jag däremot inte mycket för, Jackson = sopa.
 kryttan
Cool rotoscoping och rösterna är bra, men varför indian och viking? och synd att han inte fick göra färdigt filmen. Fire&Ice är bra mycket bättre.
 deswhip
Det var otroligt länge sen jag såg den men den borde vara värd en trea.
Riktigt bra faktiskt.
 Raimo_1985
Mycket bra skit, jag gillar detta verkligen. Jag tycker animationerna är fantastiska. Jag gillar även detta mer än Peter Jackson-Sagan om ringen.
Nej, skum! Tyckte inte om den!!!
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Himmel över Berlin (info) 00:07 20/6 (215)
Frances Ha (info) 00:01 20/6 (104)
Nausicaä från Vindarnas dal (info) 23:58 19/6 (391)
Piraterna! (info) 23:57 19/6 (66)
Captain Marvel (info) 23:55 19/6 (34)
Zootropolis (info) 23:51 19/6 (105)
Once Upon a Time in Venice (info) 23:48 19/6 (12)
Aladdin (info) 23:47 19/6 (7)
Kubo och de två strängarna (info) 23:46 19/6 (28)
Sherlock Holmes och kvinnan i grönt (info) 23:45 19/6 (19)
Justice League (info) 23:43 19/6 (67)
Hacksaw Ridge (info) 23:41 19/6 (84)
Prinsessan och grodan (info) 23:38 19/6 (218)
Björnbröder (info) 23:36 19/6 (479)
Vaiana (info) 23:35 19/6 (81)
The Confines (info) 23:28 19/6 (2)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 22:57 19/6 (11)
Bastille Day (info) 22:56 19/6 (19)
Black Mirror - White Bear (info) 22:33 19/6 (15)
Black Mirror - The Waldo Moment (info) 22:31 19/6 (12)
Vox Lux (info) 21:56 19/6 (8)
Hotel Mumbai (info) 21:02 19/6 (3)
Stränder (info) 18:09 19/6 (35)
Giant Little Ones (info) 17:18 19/6 (2)
Five Feet Apart (info) 16:58 19/6 (2)
The Beach Bum (info) 16:55 19/6 (5)
Harold and Kumar Go to White Castle (info) 14:26 19/6 (331)
Floating Weeds (info) 13:35 19/6 (23)
Mandy (info) 13:07 19/6 (27)
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)