ekback
Den kommer aldrig riktigt igång tycker jag, det är på gränsen, men blir aldrig riktigt spännande. Filmen är absolut inte dålig men den når inte hela vägen upp till en 4:a i min smak (mycket nära dock).
Nicholson är fantastisk, och filmen är som helhet ett mästerligt hantverk. Men rackarns så tråkigt det blir emellanåt. (8/15)
 Zipper
Snygg noir och en klassiker jag väntat länge på att få se, en enveten rekommenderad femma. Och visst är den hantverksmässigt snygg och välspelad, men jag har seriösa problem med kvinnokaraktärerna och hur de behandlas och det påverkar betyget negativt. Det blir ändå en svag fyra till slut.
 Xenox
Alldeles för seg film.
 labi
Inte i nivå med Gudfadern, men femman är nära. Miljöerna och Nicholsons droppande av adresser fick mig att hala fram datorn och street-viewa Los Angeles på Google Earth. Näsbandaget är en klassiker liksom skådespelarnas fina insatser.
 ryderup
När jag äntligen fick möjlighet att se om den så är det trist att jag inte gav den hela min uppmärksamhet. Hantverksmässigt känns det perfekt och valda tidseran är en fröjd. Kanske är det här en femma? Kanske är det världens bästa film om jag verkligen hade haft min fulla fokus på den? Kanske hade jag då varit än mer fäst vid Nicholsons resa och inte suttit och väntat på den kända twisten?
 Pierre Lunaire
Det här är mycket bra gjort och förtjänar kanske högre betyg. Kanske saknade jag det lilla uns som gör att man blir helt gripen men om man ser den som Polanskis nostalgiska noir-film så är den nog helt kongenial och ska inte gripa mer känslomässigt. Kanske återvänder jag med högre betyg.
 Tharashar
Tät film, i princip fulländad i utförandet. Lämnar en med tankar och beundran.
 pellelewis
En film som genomgående balanserar på någon gräns men väldigt sällan hamnar på fel sida, vilket visar att det ligger mycket tanke bakom. Tyvärr blir också filmens styrka att den saknar direkta svagheter, vilket inte räcker längre än till en stabil trea.
 andrabullar
Bra handling, bra slut, spännande. Även utan allt det så skulle det fortfarande vara en väldigt snygg film.
 Taandborste
Lite halvseg från och till, men jag tyckte den var välgjord och bra. Speciellt Nicholson! Svag 4:a.
 Vira
Jag måste erkänna att jag i ärlighetens namn blev besviken på vad som påstås vara en av världens bästa mysterie-filmer. Skådespelarinsatserna är visserligen mycket goda och är man som jag själv uppfylld av en slags romantiserad föreställning om allt vad 30- och 40-talet innebar så finns här en del att hämta i form av vacker estetik. Men vad gör det när spänningen, själva essensen i denna typ av film, inte lyckas tränga sig fram bland hattar, bilar och välskräddade kostymer. Det blir helt enkelt aldrig riktigt så intressant att jag slutar kasta blickar på klockan.
 Ojhda
70-talet säger jag bara
 Berniey
Välgjord och snygg film men mestadels är det bara tråkigt! Det blir aldrig riktigt spännande!
 Freeko
En sådan där film som man ska ha sett, men som enligt mig inte är så bra som det sägs! Jack Nicholson är bra i huvudrollen men storyn engagerar inte mig nämnvärt.
 StriderX
Det här är min absoluta favoritfilm någonsin. Faye Dunaway är makalös och Jack Nicholson är inte sämre. Intrigen är helt fantastisk och Polaniski överträffar till och med noir-mästare som Billy Wilder i sin egen genre. Oförglömlig.
 ClintanTheKing
Bra och härligt gåtfull. Den gode Jack är här utmärkt!
 mr_magi
Riktigt skön stämning! Nicholson är briljant filmen igenom.
 Sture Stenhög
Antagligen den bästa noir som producerats efter genrens storhetstid. Alla ingredienser som man kan kräva finns här. Skön stämning, snygga miljöer, råbarkad dialog, stiliga hattar, en huvudperson med antihjälte-tendenser, och en snårig historia med många lager. Jag blir verkligen imponerad av hur man har lyckats få de olika sidohistorierna att smälta samman till en sammanhängande enhet, och som alla bra deckarhistorier så portionerar man ut informationen i precis lagom takt. Vi får hela tiden tillräckligt mycket för att hålla oss intresserade, men inte mer än att vi hinner låta händelserna sjunka in. Jack Nicholsons närvaro förhöjer dessutom alltid filmupplevelsen, och det här är inget undantag, han är perfekt i huvudrollen. Nog måste det bli en fyra allt
 mammene
Så otroligt snygg och stilistisk. På det en bra historia som lades fram bit föt bit, tidsandan som låg som ett skimmer över det hela. Som grädden på moset har vi då Jack Nicholson.
 chris_lambert_
Kan inte säga jag blev överväldigad. Cool, snygg men inget mästerverk.
 Gumsamumsa
Bra stämning, skådespel och sånt men lite väl långsam med ett uselt slut.
 RichardEk
Stilbildande film noir som naturligtvis inte filmfantasten kan klanka ner på. Även om det finns bättre filmer inom genren, visar det snarare på genrens utveckling än på brister i 'Chinatown', som är och förblir en av de stilbildande milstolparna. Det förtjänas att sägas igen, 1970-talet är det bästa filmdecenniet.
 Dreamink
Elegant dialog, tät stämning och stilsäkert foto, men berättelsen i sig fick mig aldrig känslomässigt engagerad.
 erkanns123
Jack Nicholson är bra som vanligt, intressanta dialoger och väldigt spännande! Stark fyra
 Jompalompier
Lite rörig med för många karaktärer som snurrar till allting enligt mig.
 Supernaut
Tät och spännande film som ser riktigt bra ut. Strålande skådespelarinsatser och helt enkelt ett riktigt bra film.
Jag uppskattar verkligen stämningen i filmen och att se Jack Nicholson agera är alltid väldigt givande. Dessa delar tar mig igenom de de sega stunderna i filmen dvs. de delarna där man man sitter och väntar på att historien ska få fart. Det är dock ett störande moment som gör att filmen tappar i betyg för mig. Detta är en bra film men härliga miljöer, skön tidsanda, bra skådespelare och kompetent regi. Ändå så saknar jag det som ska ta filmen från att vara bra till att vara fantastisk. 3+
 saggesaliv
En briljant Nicholson i denna "moderna" film-noir. Polanski har gjort ett gediget handarbete med Chinatown och håller oss som tittar intresserade filmen ut. Chinatown är bygd på ett snyggt sätt som aldrig avslöjar för mycket för tittaren utan lämnar oss lika ovetande som huvudkarraktären. Sen så är ju Chinatown så förbannat snygg att man bara njuter utav den. Fantastiskt skådespel utav alla inblandade, till och med Polanskis egna lilla biroll som "mannen med kniven". Slutet är njutningsbart frustrerande. Betyg:81/100
 Mat1az
En knivskarp Nicholson i Polanskis gestaltning av en "Pastell Noir". Det är en välarbetad story som berättas på ett skickligt sätt. Riktigt snygg är den också.
 Dele
En mycket skickligt regisserad dramathriller som bjuder på både fint skådespeleri, fin stämning och spänning.
 Snah
Gäsp. Rekommenderad femma? Femma?! Oj. Anomali i algoritmen. Svag trea som var på vippen att få en tvåa på grund av slutet. Sällan har en person skjutit så bra med en revolver och en kvinna blivit så hysterisk (som bara kvinnor kan).
 Ful_fisk
Nä, tyvärr, jag blev inte frälst den här gången heller. Alltså det är välgjort och väldigt snyggt, men ärligt talat är filmen rätt slö. Finns massvis med noir-filmer jag tycker är bättre, så jag har aldrig riktigt förstått varför Chinatown betraktas som ett sådant mästerverk. Kanske hör ihop med att jag aldrig riktigt förstått grejen med Roman Polanski överhuvudtaget. Men men, även ifall filmen är rätt överskattad så är den inte dålig. Och slutet är fortfarande oförglömligt och mästerligt på alla plan.
 dr_Robert
Det här är en helt fantastisk film! En av de bästa jag någonsin sett. Har sett den på TV ett par gånger tidigare, men aldrig - tror jag - på stor duk. Manuskriptet är bra, skådespeleriet likaså och Nicholson glänser, musiken är bra och under ytan ligger hela tiden en tung men nästan outtalad sorg. Tänk om man kunde göra den här typen av thrillers idag: inga biljakter, nästan inget våld, men ändå hela tiden spännande!
 SmithAndWesson
Det här är nog den filmen jag vill se mest, fattar inte varför jag aldrig har sett den.
 Hypostas
Sänkning till fyra, utan omtitt.
 Stan
Å, blir typ bättre för varje gång man ser den, för man ser så mycket skit nuförtiden. en av få 10/10. Har allt.
 Memmem
Medelmåttig kriminalfilm. "Chinatown" handlar inte alls om stadsdelen Chinatown i Los Angeles, även om en av scenerna utspelas där. Filmen börjar bra, en privatdetektiv får i uppdrag av hustrun till en känd diektör i stadens vattenverk att avslöja dennes otrohet mot hustrun. Privatdeckaren följer mannen, fotograferar, får problem med polisen och umgås med hustrun. Den vanliga visan alltså. Denna standardhistoria är dock väl utförd, väl spelad, väl filmad och med musik som talar om när det är spännande. Men, den saknar en röd tråd. Tråden är endast streckad och slingrar sig hit och dit. Förra gången gav jag filmen en fyra, men nu måste jag tyvärr sänka till: 3+
 Raimo_1985
Andra titten på ganska många år och fyran står fast.
 Howler19
Så galet snyggt gjord att jag i slutändan inte bryr mig om att jag egentligen inte gillar detektivkonceptet särskilt mycket.
 ulpe01
En av fördelarna med filmtipset är att man får en bra överblick över vad man sett senaste tiden, och när man märker att man sett alldeles för mycket tvåor med någon etta och trea inströsslad vet man att man skulle må bra av att titta på bättre film. Så det var skönt att sidans rekommendering av Chinatown höll måttet. Väldigt snyggt och välspelat och jag kommer att se den igen. Når precis upp till en femma i betyg. (Jisses vad Leonardo DiCaprio är lik en ung Nicholson, speciellt med backslick.)
 Sarakin76
Alt som Polanski rører ved blir guld eller sølv.
 RustyFilm
Det gäller att skärpa sig om man ska hänga med i den här thrillerns snåriga intrig. Så det är väl bara och skärpa sig, för detta är en riktig film-klassiker . Fotot och skådespelarinsatserna går i alla fall inte att klaga på..
Ok men något överskattad
 Albion
Omtitt efter 8 år. Jag slås verkligen av hur snygg filmen är paketerad både visuellt och soundtrack. Ett utmärkt exempel på att Filmnoir inte nödvändigtvis måste hänvisas till den svartvita tiden. Jack Nicholson och Faye Dunaway glänser förstås. Betyget blir återigen en 5;a
 Björkman
Det finns en del bra att ta av i denna film som märkbart är inspelad i en tid då man vågade vara lite mer mörk i sinnet och saker inte skulle vara för lättsmälta. Med det sagt så är det ändå inte en film som fastnar, mer än den absolut sista scenen som är minnesvärd. Ganska skön feeling och helt okej skådespeleri, men något fattas.
 KyLLo
Ännu en av Polanskis överskattade filmer.
 päronanton
En klassiker! Jack Nicholson och Faye Dunaway är riktigt bra! Mycket bra musik i filmen!
 Pi-R
Att lyckas gestalta cynism på ett sådant här iskallt genuint sätt, utan att hänfalla till varken våldsorgier, sensationalism, eller svartvita rollfigurer är i sanning ett mästerstycke. Det är moget, och det förutsätter en samverkan mellan filmskapandets alla komponenter som närapå aldrig inträffar. Det är en av sjuttiotalshollywoods mest ultimata rullar. Den plockar upp precis rätt inslag från den klassiska filmnoiren, och lämnar sådant som skulle inneburit en överhängande risk att bli parodiskt (voiceovers, endimensionella kvinnogestalter, trenchcoats i regn, machomän vars enda svagheter är kvinnor och sprit...) Och bäst av allt: filmmakarna flörtar inte med publiken – utom möjligen när det kommer til scenografin, som ibland förlorar sig väl mycket i glädjen att få gestalta trettiotalet. Detta är också filmens, i mina ögon, egentligen enda svaghet. Och det är i sammanhanget verkligen en petitess
 V70
Tät välgjord film vars berättelse dessvärre känns unken idag.
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Alita: Battle Angel (info) 23:09 14/2 (6)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)
The Entity (info) 19:35 14/2 (5)
Candy Stripers (info) 18:33 14/2 (1)
Dirty Harry (info) 18:06 14/2 (331)