Astrojacob
Säger som "Askungen"; en film av Tarkovskij kan vara fruktansvärt långtråkig, o trist o tråkig o fullständigt obegriplig! Upplevde dock en mycket ojämn känsla genom hela filmen. Segdragna tagningar, typ bilturen, ointressanta dialoger och absolut förvirring första halvtimman, innan man efter 40 min kommer till rymden. Där börjar det bli intressant men avtar snabbt. Dock lyckas han med ett tiotal scener som är oslagbara och styrkan ligger helt i den absurda känslan tillsammans med alla ljudeffekterna. Lem´s bok är troligen bättre än filmen o jag läste att filmen inte heller hör till regissörens egna favoriter, så nåt måste ju vara fel? Vad som dessutom hindrar detta "epic" från en Femma är att Tarkovskij själv lär ha sagt att han INTE sett "2001" som kom fyra år tidigare. Detta MÅSTE vara ren lögn, eftersom jag räknade till ett tiotal solklara "ripoffs" från Kubriks Masterpiece. Dock, för den mäktiga bildupplevelsen får det bli en Megastark Fyra i alla fall. PS: "nikdrum"´s kommentar; "mattetal som slutar på noll" får en klockren Femma av mig!
 Fredzon_M
Jag har fortfarande inte riktigt lyckats smälta filmen trots att det var två dagar sedan jag såg den. Jag är glad att jag fick se den bio då det är en otroligt vacker film. Detta var min första kontakt med Tarkovski och det kommer säkerligen att bli fler efter denna film. Ärligt talat gillar jag nog den första delen bäst, när de fortfarande är på jorden. Det enda jag inte riktigt gillade var den sista zoomningen(utan att spoila något). Inte like bra som 2001 men det är inte långt ifrån. Jag kommer definitivt att vilja se denna igen, och snart, trots min vanliga skepsis mot långa filmer. Femman är verkligen inte långt borta.
 Kvalsternackan
Vacker i både bildspråk och historia. Vackra bilder som sjutton konstant! Skådespelet är ganska långsamt och så men det är så starkt samtidigt. Dialogen är lite svår att förstå ibland men ibland är den klockren
 Mynameiscarl
Riktig kanonfilm med många filosofiska inslag som verkligen engagerar. Finner mig pratandes om filmen länge efter att jag sett den - det är så det ska vara! Dessutom är filmen nästan banalt vacker, i både miljöer och regi. Det är härligt att sätta en klockren femma.
 MtotheN
Nae besvikelsen är ganska stor. Den är riktigt snygg men i övrigt lämnar den mycket att önska. Jag blev inte alls så engagerad av denna film som jag blev av t.ex. Stalker. Nu var det förvisso så att jag inte var hundra procent fokuserad under filmen och det blev en hel del pauser då jag samtidigt följde liverapportering från en hockeymatch...men hur som, den motsvarade inte förväntningarna.
 Pierre Lunaire
På gränsen till 5:a. Vore det inte för att den föregåtts av 3 ännu bättre filmer, Ivans barndom, Andrei Rublev och Spegeln så hade den säkert fått det. Även om den är fantastiskt bra så är den ändå snäppet efter de andra filmerna, och även efter Stalker som kom senare. Författaren till boken, Stanislaw Lem, lär inte ha varit nöjd med filmen men det omdömet får stå för honom. Boken är i sig en ständig favorit i bokhyllan, värd att läsas om med jämna mellanrum, men även filmen står sig stark när jag ser om den. Vackert, välspelat och med många av de centrala frågorna som ständigt återkommer hos Tarkovskij som minnet, tron, barndomen, offret...... Se den
 martin eden
En av de bästa sci-fi flmer jag sett. Fantastikt meditativt av Tarkovskij och känns faktiskt nästan hypnotisk. Har inte läst Lems bok. Vem är människan att utforska andra världar när han inte är medveten om vad som pågår inom honom själv? 4+++
 OneFlewOver
Nä, det här funkar inte för mig. Kommer nog aldrig se en till Tarkovskij film. Offret fick en tvåa, då får den här en etta. Sci-fi tilltalar mig inte allls dessutom...
 Toxx
Riktigt suggestivt skrämmande ibland. Jag håller med MtotheN på alla punkter, utom för hockeyn då. Jag blev distraherad av annat mindre sportsligt.
 Anonym_user_1
Jag känner mig så snål med att ge en trea, men just nu kan den inte gå högre. Absolut en intressant och sevärd film, men jag kände mig helt borta i slutet och somnade nästan. Kan dock tänka mig att ge den ett högre betyg efter ett andra försök.
 Dele
En del fina vyer, mkt eld och vatten samt luddiga diskussioner som mer kanske blir monologer. Solaris är inte tråkig men ger ingen tydlighet eller greppbar bild av regissörens visioner och fungerar tyvärr inte för mig.
 linnea_18
Vad ska man säga. Obegripligheter påverkar mig väldigt olika. David Lynchs alster intresserar mig inte alls, medan det här gör mig extremt nyfiken. Efter en snabbpåläsning av Tarkovskij inser jag att detta bör betraktas som ett mästerstycke utifrån hans filmskaparstil. Sedan hade jag gärna lyssnat på en femtimmarsanalys (minst) av romanen av exempelvis färgstarke docenten Dag Hedman. I väntan därpå måste jag ändå sätta ett prettobetyg.
 OneFlewOver
Höjer till en 2:a efter att ha sett om en del av den. Precis som med Offret så finns det vissa scener som är bra och fotot är grymt, så helt värdelös är den ju inte, även om den inte väcker något intresse.
 Alolboba
Jag gillar konceptet och attityden starkt, men satt och tittade på klockan hela filmen. Extremt analysvänligt och intressant, men tyvärr lite för svårflörtad för att jag skall sätta ett högre betyg.
 Spomenka
Såg just om denna film, det var nog fem år sedan sist. Jag upplevde den som väl långdragen och som att dialogen alltför ofta var mer eller mindre obegriplig. Strange! Rent konceptmässigt så älskar jag den fortfarande, utgångspunkten för filmen är awesome, men den har slutat fängsla mig till 100%. Rent hantverksmässigt. Den känns lite rörig. Ljudsättningen är också rätt jobbig ibland, mest konstig och inte så effektfull, i jämförelse med tex Stalker, där ljuden är helt perfekta. Tycker detta är Tarkovskys svagaste film efter Ivans barndom.
 Robkiller
hmm.. finns säkert nån djupare tanke med detta, men den känns inte särskilt relevant... eller så misslyckas de bara med att förmedla den i filmen på ett bra sätt. Sen att filmen blir bättre om man ser den i dubbla hastigheten är väl inte heller direkt positivt... kan förstå varför vissa sätter höga betyg på denna... men för min del fungerar det inte alls.
 Robkiller
Alltså... efter lite eftertanke så har jag ändrat min åsikt om den här filmen... för det är nog faktiskt inte tänkt som en film... och om man ser den som en film så är den väldigt usel.... Den bör istället ses mer som en upplevelse som i slutändan ifrågasätter mänsklighetens existens, livets mening och liknande frågor... Den bör också ses i förhållande till den tid när den gjordes... och när såhär långa filmer var accepterade på bio (med en paus i mitten).... att den är otroligt seg och långsam blir väldigt jobbigt när man ser den som en film, men fungerar nog bättre i en bio/teater miljö. På sätt och vis påminner den om en IMAX 3D dokumentär om astronauterna på rymdstationen ISS som jag såg i en cosmonovaliknande bio i USA... den hade helt otroliga 3D effekter och det kändes verkligen som om man var där... med långsamma bilder över jorden och livet på stationen. Det är på sådana ställen man också bör se denna film för att uppleva den fullständigt.
 sunvalley
Vad har ni så bråttom till?
 ses11
Haha, koffeingenerationen för sin talan! Såg själv om den nu, och håller nog fast vid att den är en 5:a, om än inte stark. Filmens problem upplever jag är uppbyggnaden. Den hade nämligen kunnat fördjupa handlingen lite mer. Och ja, den går faktiskt lte på tomgång ibland, även om det inte gör mig mycket, då stämningen är makalös. Slutet lyfter filmen!
 Waldo Trumbull
Riktigt snygg. Ett långsamt tempo som låter varje scen mogna i sin egen takt. Ett fullständigt lysande foto och en dialog som är ren poesi. Detta är en film som kräver sin tittare, det är inget man bara sätter sig och slötittar på utan det här kräver engagemang. Men om man tar sig den tiden så blir man rikt belönad. Mycket bra.
 paninaro
Likt Stalker så känns Soljaris mer som en långsam dröm än som en konventionell film. Otroligt vackert foto, stämningsfull musik och ett poetiskt språk vaggar långsamt in tittaren i drömmen. Här finns ett budskap och en mening som har fått sjunka in i mig lång tid efter filmens slut. Och det är på något sätt så man måste se Soljaris. Det är inte 165 minuter underhållning, det är en film på gränsen till poesi och dröm som tar tid och som dröjer sig kvar långt efteråt. Scenen med stearinljusen är vacker, likaså scenerna runt huset och scenen på motorvägen i Tokyo. Det här tangerade nog gränsen till det pretentiösa, men skit samma. Jag ser fram emot att se Soljaris igen.
 Waterlily
Varje dag sedan jag såg Solaris för mer än en månad sedan har jag visualiserat sekvenser från filmen. Det finns något där som gör den svår att skaka av sig.
 NektarN
Riktigt bra Sci-fi!
 fabbe86
Jag förstår egentligen inte hur eller varför saker och ting sker. Filmen är som en enda lång febrig mardröm. Sevärt? Absolut.
 Anonym_user_1
Då det kändes som en evighet sedan jag såg den sist såg jag verkligen fram emot att få uppleva den på stor duk, men icke... För en gångs skull begriper jag mig inte på Tarkovskijs poesi eller premiss över huvudtaget vilket gör filmen fruktansvärt ointressant för min del. Långsamt kan bara bra men 2001 är på steroider i jämförelse mot den här. Jag minns att den var en smula tröttsam vid första titten, men den här gången känns det nästan stendött. Det är synd eftersom den skapar en viss svacka hos Tarkovskij för min del. Den enda av hans filmer som jag faktiskt ogillar just nu.
 Tobias Rydén
Efter att ha hört så mycket gott om den, och sett bra filmer inspirerade av den, så hade jag ganska höga förväntningar. Jag blev lite besviken. För seg film.
 emilstjernholm
Kameraåkningar, panoreringar, zoomningar, filmen är vacker. Jag är ingen scifi-fantast, men här kommer Tarkovskijs lågmälda stil till sin rätt. Slutet är minnesvärt.
 sparriskrigarn
Bedrövlig, mördande tråkig och ointressant för mig. Fantastiskt torr dialog, tråkigt skådespeleri, fula kulisser, risigt filmad. Känns som en enda lång teaterpjäs på en scen med billig dekor. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan tycka att något i filmen är vackert, allra minst kameraarbetet. Folk tycks uppskatta att filmen är filosofisk och fylld av metaforer, men det är verkligen inte en film för alla. Noll underhållning och i min mening ingenting till film. Jag har försökt hitta meningsfulla recensioner av filmen, av folk som gillar den, men det slutar alltid med att vederbörande försvarar varför filmen minsann inte alls är tråkig och poänglös.
 Tabu
Filosofisk och tragisk efter den ryska skolan... Har sett denna film över säkert 30 ggr och slås av hur komplex den är i sin enkelhet, att den skapar genuina intryck av personliga minnen och starka känslor... Natalja Bondartjuk och Donatas Banionis är ett oförglömligt par även om deras kärlek inte någonsin kan sluta lyckligt... "Solaris" beskriver ett djupt emotionellt sinnestillstånd av nostalgi och/eller stark melankolisk längtan efter någon/något frånvarande och/eller kärlek till detta objekt... Kärleken är märkt av förtryckt vetskap om att objektet för all längtan aldrig kommer att besvaras... Det som återstår är tomhet och förlorade passioner - alltså tragik... Alla erfarenheter, minnen, platser och/eller händelser som en gång var meningsbärande, lyckliga, och fortfarande borde vara så fattas eller är blanka och tynar sakta bort ur minnet samtidigt som det man minns också fyller en med tillfredsställelse... Människan behöver människan och mänskliga egenskaper... Men kanske är det enda som existerar blott ensamhet...
 AlbinWesley
Som jag hade hoppats på femman här. Men jag ska nog inte räkna med att Tarkovskij gör filmer så enkla att det räcker med att se dem en gång. Vackert, poetiskt, utmärkt.
 AndreaFurberg
vackert
 filmfreak1
En sällsynt filmupplevelse.
 Dutch
Ganska intressant handling men alldeles för tråkigt utfört.
 Tabu
Tarkovskijs sublima introspektiva filmer berör mig ej heller nämnvärt längre efter alla tittar under 17 års tid, enda återkommande undantaget som sagt - "Solaris".
 Ful_fisk
Den klart bästa Tarkovskij jag sett. Ett enastående science fiction-mästerverk som påminner väldigt mycket om en sovjetisk 2001. Vansinnigt snyggt, hypnotiskt och spännande. Otroligt långsamt tempo, men ändå spännande. Svårbegriplig, men ändå en film man inte bör missa.
 jeremy_jones
Komplex och långsam. Tematiken är dock så pass intressant och Tarkovskijs sätt att infoga konstverk i sitt bildspråk är, minst sagt, häftigt. Blir sugen på att ta mig an Stalker snarast.
 saggesaliv
Detta var min andra Tarkovsky, väldigt tung, men otroligt engagerande. Utförandet att engagera tittaren samtidigt som man försöker hitta någon slags av komplex mystik, som då istållet vill knäppa tittaren på näsan, är väldigt intressant. Tarkovsky försöker vara försiktig och snäll mot tittaren samtidigt som han utmanar den och letar efter nya vinklar i berättandet av en film. Just nu kan jag inte riktigt ge den ett riktigt betyg. På den tiogradiga skalan kommer jag antingen ge den en nia eller åtta, det lämnar jag till några dagar framåt.
 norenorama
*Gäsp* introt gick ju baklänges i seghet, antar att den blir sanslöst bra senare i med tanke på hur mycket den hyllas här..
 Raimo_1985
Andra titten och femman står bergfast. Jag var lika trött den här titten, men det ger filmen en extra dimension. Det blir ännu mer hypnotiskt. Mycket snygga kameraåkningar, miljöer, skådespeleri och musikval - Koralt preludium i f-moll av Bach.
 Devils_Arcade
Hypnotisk film med fina miljöer. Jag gillar även dess komplexitet, men det är inte kärlek vid första ögonkastet.
 Darn
Tung som tusan, ja. Mestadels trollbindande och ibland helt förvillande om livets stora frågor såsom ensamhet och livet i allmänhet. Det är inte så mycket mer komplicerat än så, även om det ibland känns så. En film som säkert kommer växa vid ytterligare tittningar. Annat vore märkligt.
 Slowdive2
Nej, de flesta här har nog ingen aning om vad den här filmen handlar om. Istället handlar det nog om att profilera sig som intellektuell. Så var det i varje fall för mig en gång. Filmen verkar ta avstamp i en rejäl dos religiös mystik - och då i första hand inte bara kristen. Kolla genusaspekterna också - tror inte de flesta skulle skriva under på dem idag - inte ni som anstränger er att se den här filmen i varje fall. Jag såg den själv som tonåring på 80-talet och blev mycket imponerad, utan att egentligen förstå någonting, mer än att det kändes väldigt annorlunda. Önskar jag haft redskapen från början att förstå filmer som denna. Det har tagit lång tid att komma i kontakt med relevanta tolkningar.
 hestret
Drogs inte in i sci-fin, drogs inte in i storyn, drogs inte in i karaktärerna och vi fick inte direkt se prov på de visuella mästerliga kvaliteterna som AT visat upp annars. Mer långsam än djup och rik. Lite tom. Budskapen om kärlek, gud och "sanningen" kändes både tungrodda och svårtillgängliga samtidigt. Detta gjorde det till en ganska långsam och uttråkande upplevelse kryddat med outvecklad gymnasiefilosofi som bara dialogiseras och inte görs något med. Ganska skön stämning genom filmen, men inte mer. Bra slut, skön musik och en av världens finaste målningar gör en cameo (Brueghels Jägarna i Snön) men överlag: vilken miss av AT. 26/100
 MaxMackan
Efter andra titten förstår jag betydligt mer än första. Ännu ingen femma. Måste nog låta den här titten sjunka in och se vad den lämnar efter sig. Kan den växa ytterligare?
Andra halvan känns mer intressant än första som mest bara var urtråkig. Vid det laget var jag dock redan grymt uttråkad och oengagerad. Men det blir en tvåa iaf!
 Henkoo
En andra titt. Blev inte bättre än första gången. Till och med tråkigare. Svagaste Tarken.
 riddarkato
Otroligt vacker och bra film. En av de absolut bästa Sci-Fi filmerna.
Funkar att se...
 jiemm
Alltså jag är inte främmande för att kolla på överpretentiösa sjuttiotalsfilmer med skraltig produktion. Men det här alltså... fy
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Minnenas strand (info) 16:46 18/2 (2)
Unforgettable (info) 16:37 18/2 (10)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 16:29 18/2 (8)
Wild Target (info) 15:04 18/2 (76)
Flickan från ovan (info) 15:00 18/2 (324)
A Ghost Story (info) 13:42 18/2 (16)
The Hitman's Bodyguard (info) 13:38 18/2 (42)
Prospect (info) 11:29 18/2 (3)
Snömannen (info) 10:48 18/2 (44)
Zathura - Ett rymdäventyr (info) 10:46 18/2 (127)
Morgan (info) 10:44 18/2 (19)
Äktenskapsleken (info) 10:42 18/2 (10)
Mandy (info) 10:00 18/2 (25)
Going in Style (info) 09:57 18/2 (28)
Crazy Rich Asians (info) 08:48 18/2 (6)
Can You Ever Forgive Me? (info) 08:47 18/2 (3)
Mary Queen of Scots (info) 08:45 18/2 (5)
Orkesterfruar (info) 08:42 18/2 (3)
The Night Comes for Us (info) 08:29 18/2 (10)
Sex Tape (info) 08:02 18/2 (62)
10 orsaker att hata dig (info) 06:40 18/2 (674)
The Meg (info) 06:32 18/2 (37)
A Bride for Rip Van Winkle (info) 03:23 18/2 (2)
Revansch (info) 00:55 18/2 (33)
Helan och Halvan som snickare (info) 00:19 18/2 (14)
Creed II (info) 23:57 17/2 (6)
Devil (info) 23:29 17/2 (252)
Das Glück meiner Schwester (info) 23:25 17/2 (1)
De dömdas lag (info) 23:24 17/2 (2)
Shoot 'Em Up (info) 22:51 17/2 (556)
Murder In Mind (info) 22:47 17/2 (3)
TC 2000 (info) 22:43 17/2 (3)
The Blade Master (info) 22:34 17/2 (17)
Nokas (info) 22:07 17/2 (26)
Cube Zero (info) 21:55 17/2 (231)
Proud Mary (info) 20:49 17/2 (4)
Southbound (info) 20:39 17/2 (14)
Den tysta flykten (info) 18:41 17/2 (70)
Draktränaren 3 (info) 18:33 17/2 (1)
Den tredje vågen (info) 18:25 17/2 (338)
Bakom masken (info) 18:00 17/2 (4)
Der Lauf der Dinge (info) 17:38 17/2 (15)
Gräns (info) 17:19 17/2 (21)
Johnny Skidmarks (info) 17:02 17/2 (2)
Smala Sussie (info) 16:50 17/2 (1085)
Sköna Susanna och gubbarna (info) 16:47 17/2 (7)
Cube 2: Hypercube (info) 16:28 17/2 (403)
Fortress of War (info) 16:27 17/2 (22)
Cube (info) 16:20 17/2 (849)
Mitt Syrien (info) 16:15 17/2 (2)