TMartin
Säga vad man vill om Mel Gibson, men han kan konsten att göra dramatiska, blodga filmer som hugger tag i en. Sen kan man om man vill analysera andra aspekter av filmen, som hur kulturer utmålas och så.
 filmfreak1
Mycket sevärd, finns inte många filmer som denna. 4a!
 Vasp
En svagare fyra fast var för bra för att sätta en 3:a så.
 Taggen89
Vilken kamp. Man satt hela filmen och höll på huvudrollen! Mel Gibson kan sina grejer, ibland!
 Canomia
Mycket ögongodis men själva berättelsen ger jag inget för. Det känns exotiserande, löjligt och överdrivet och jag har inte lika stod förkärlek för konstant fysiskt lidande som ända berättarteckniska verktyg som Mel Gibson har. Lade de som gjort kostym och smink på minnet i alla fall.
 need_sleep
Riktigt, riktig bra, riktigt, riktigt otäck
 Robkiller
har undvikit denna efter att ha hört att den var riktigt dålig. Men nu efter att ha sett den så var den fan sämre än så. Helt ointressant med en massa springande i djungeln... kass regi... (ok fotot var ibland rätt ok), urusel klippning, halvdassigt ljud... hmm... fanns väl ingenting intressant i denna...
 Jämte
Bra film, brutalt grym och rå.
 ziferN
Hyfsad, snygg, intressant, smått spännande och välgjord men filmen lyckades aldrig fånga mitt intresse helt. Mel Gibson har dock skickligt regisserat filmen. Samt så är storyn och fotot bra och det är det som är filmens positiva sida, och som även höjer betyget. Skådespelarna sköter sig fint men jag tycker att slutet inte passar in här överhuvudtaget, det känns mer som en twist från en skräckfilm. Visst, filmen har ett par starka scener som är sevärda och spännande men det håller inte i helhet. 3!
 Virrpanna
Förmycket död och elände. Inte alls en film i min smak
 Zipper
Trots att jag störde mig en hel del på vissa saker, är Apocalypto ändå en solid film. Sen kan jag tycka att Mel Gibson är väl insnöad på brutalvåld när han skapar film. Han är inte särskilt mångsidig som regissör.
 Podpolkovnik
Vissa scener är intressanta. Visst är det mycket meningslöst våld (läs: våld som hyllar osynliga entiteter) - men var inte hela mayakulturen uppbyggd på sådant? Själva filmen är inte mycket att ha då den haltande stringensen och storyn är densamma som i de flesta andra moderna actionfilmer.
 Duke Igthorn
Första halvan var bäst, då man färdas längre och längre in i Mayariket och dess kultur. Filmen ger här även en antydan till reflektion kring hur en civilisation väljer att agera när den står på randen av sin undergång. Andra halvan är tommare, här är det mest spring genom djungeln med fällor à la Crocodile Dundee. Synd att man inte lägger mer tyngd på att fördjupa sig i kulturen och reflektion kring apokalypsen, nu ebbar en bra början lite ut i intet. Miljöer och skådespelare känns dock trovärdiga, här ger filmen ett genuin intryck som gör att den ger något nytt man inte sett förr!
 FelixFTM
Aningen för mycket meningslöst våld, men annars en sevärd film. Tyckte dock att storyn var lite tunn.
 moshe
Spännande men som med andra Gibsonfilmer är vinkeln lite märklig, skulle ju hellre vilja se en uppföljare när de försöker försvara sig mot nästa civilisations kolonisering.
 holocaust
Fler sådana här filmer, tack. Annorlunda, brutalt och oväntat bra, se den!
 mr_magi
Trots den höga budget man hade blev detta en väldigt medioker film
 Maggan04
Tyvärr, räcker den inte upp till godkänt för mig. 2,5 hade jag kanske kunnat sträcka mig till. Den är fint filmat med den miljön, coolt filmat trots utan mycket datoranimation samt att de faktiskt pratar mayaspråk filmen igenom. Visst var den spännande på sina ställen, men onödigt rå och blodstänkig utan att ge en ordentlig story till det. Mer än sista halva är bara en enda lång jakt genom skogen som känns för lång och slutet är lite av ett antiklimax.
 Engravadlax
Hade kanske velat se en mer invecklad handling, mer av de roliga dialogerna i början, efter solförmörkelsen är det som sagt mest spring i skogen... men i stort en solid film. Absolut sevärd.
 kerica
Jag är imponerad av Mel Gibson och jag tyckte att skådespelarna var otroligt duktiga.
 johansk8
Mel Gibson har gjort en originell film där bilderna fått liv och berättar en egen historia. Historiskt korrekt är den inte - de blodiga ritualerna där hjärtan tas ur kroppen kommer från azteker, inte från mayaindianer.
 eddwing
Riktigt bra skådespel filmen kändes äkta och hade otroliga miljöer, helt klart en fyra!
 Bumsi
Visuellt och miljömässigt bland det bästa jag sätt. allt känns extremt äkta. Det som gör att den faller är att den är så otydlig i vilken historia den vill berätta. Man får lite känslan av sagan om ringen. De går och går och går
 CarlIvinger
En snygg film men det räcker inte. Filmen är fullkomligt motbjudande. Budskapet är lika motbjudande som filmen. Nej det här kan vara en av de värsta filmerna jag har sett.
 JimCarrey
Såg precis om denna märkvärdiga skapelse. En fullständigt förstummande film som saknar motsvarighet. Önskar att Mel Gibson kunde ställa sig på rätt sida linsen igen.
 cruze
En film som blandar och ger rätt mycket. välgjort och realistiskt ena stunden, orealistiskt och kassa effekter i nästa. En tvåa får det bli, en etta känns orättvist.
 Murvel48
Fy fan vilken jobbig film. Se den!
 kervisch
Inte vad jag hade förväntat mig, men blev inte allt för besviken. Godkänd !
 AlbinWesley
Absolut i visa mån motbjudande, men jag finner den även öppen för fler läsningar. Den kan säga nåt vettigt också, det beror mest på vadan lyssnar efter. Men rätt bra i vilket fall säger jag.
 Taandborste
Ja, det är ju inget lyckopiller direkt... men den är välspelad och intressant. Synd att det blir lite väl mycket spring i djungeln mot slutet.
 RichardEk
Brutal och brutalt bra inom genren äventyrsfilm. Att den är blodig behöver knappast påpekas, men inte för att 'visa våldet som det är', det är ett estetiskt underhållningsvåld det rör sig om, det är en äventyrsfilm. Som sådan fungerar den bra, den är jävligt spännande även ifall slutet kändes lite som ett antiklimax. Filmen rymmer också en, för att vara Mel Gibson, ovanligt kritisk kommentar. Inget imperium är immun mot regression, inte heller dagens USA.
 Dutch
Mel han är duktig på att göra äventyrsfilm med mycket trovärdiga miljöer och dylikt.
 tomas79
Mycket spring i djungeln var det här!
 torres80
Kan vara bland det råaste man sett i vissa sener! Filmen var bra långa stunder men tycker det fattas lite rent story mässigt för att det ska bli en fyra. Annars bra skådespelare insatser o bra registrerat av den gode mel.
 LacombeLucien
Brutalt och rått, bra.
 Meadowcastle
Kanske det enda som Mel Gibson gjort som är riktigt riktigt dåligt.
 Darqwing_Duck
Överraskande bra. Välgjord och episk miljö :)
Mel Gibsons film är en härlig resa in i Mayakulturens liv och leverne och dessutom ett imponerande hantverk som förutom en skön originalitet även kommer med igenkännade över vad männikan i alla tider kommer att kämpa för dvs. familjen. Gibson må ses som tokig men när han skapar film som detta så är det en galenskap som jag gärna tar del av.
 Lord-Ante del2
Riktigt bra film ändå. Riktigt mycket mansrumpor, och riktigt mycket bröst. Förövrigt är den riktigt rå och har en ganska djup och rörande handling. Jag trodde folk som levde nakna alltid levde i harmoni, men jag hade fel. Titta på denna för ett äventyr du aldrig kommer glömma.
 Halofreak92swe
Fortfarande den bästa indian-filmen som gjorts såhär 10 år senare! Mel Gibson du är en gud!
 BrutusBeefcake
Kanske inte värd en fyra egentligen, men hur många bra mayaindian-filmer finns det egentligen och denna är tillräckligt brutal för att jag skall stormtrivas. (10-/15)
 saugox
För dig som vill titta på män som springer i skogen i två timmar.
 Andreas_
Ett sant och episkt mästerverk utan tvekan, även den bästa film som Mel Gibson skapat hittills och jag måste bara sticka ut hakan och säga att Mel Gibson utan tvekan är en av världens bästa och mest spännande filmskapare, han bara radar upp mästerverk efter mästerverk, han är även en fantastisk skådis men det är bakom kameran man ser hans verkliga kall och briljans och framförallt när det kommer till denna film...det är så galet snyggt allting, så sjukt välgjort och välspelat av några amatörer och att bara att filma detta mästerverk i denna miljö är bara det värt en 5a, det är så galet välgjort att jag får rysningar och filmen är lika bra idag som för 10 år sedan när den kom, inget har ändrats, det är sådan bra kvalitet och det är högoktanisk action från början till slut, första gången man såg den så satt man som på nålar i stolen under hela filmen, så sjukt spännande och så snyggt filmade actionscener att man blir tårögd, men andra gången man ser den så lägger man märke till så mycket mer detaljer än första gången som gör den ännu snyggare, men visst, då tappar handlingen lite eftersom man vet exakt hur det kommer att gå men nästan lika spännande ändå...älskade som sagt även Braveheart som Mel har gjort och nu denna, har faktiskt inte sett övriga filmer som Mel Gibson regisserat men kommer definitivt att göra det och givetvis även hans nya film som går på bio nu, Hacksaw Ridge...vill man ha verklighetstrogen galet snyggt filmad högokatanisk action i djungel i 2 timmar så ska man definitivt se denna, kan även smått jämföras med den gamla filmen The Naked prey, men detta är så mycket bättre, rekommenderas starkt och betyget blir givetvis det högsta, en självklar stark 5a
 Sarakin76
Denne er fantastisk velgjort, gripende og spennende.
 RustyFilm
Det handlar om mayaindianerna (i dag utplånade, i.a.f. näst intill). Mel Gibson står för manus, regi och produktion. Gibson har fått till en mycket förutsägbar intrig med en mängd actionscener. Jag tycker det påminner en hel del om ”Harrison filmen Jagad” (ja förresten, intrigen finns i 100 tals filmer). Biljakter naturligtvis utbytta mot nån slags motsvarighet till fots, det var ju över tusen år sen det hela utspelades. Om nu inte intrigen är särskilt originell så e i alla fall miljön och mayautstyrseln det.
 Rift
Rasistisk skit. Mel Gibson är inte bara ett stort jävla svin, han har en efterbliven världsbild också som gör att allt han tar för sig blir pekoral.
 Dutch
Utveckla gärna vad som gör filmen till rasistisk?
Riktigt bra
 lucas
Jag tror att jag blev påverkad av hatet mot Mel Gibson och råkade sätta en fyra på detta mästerverk för 10 år sen. Om folk stör sig på historiska felaktigheter i kanske den snyggaste och samtidigt mest spännande film detta årtusende...se någon dokumentär istället. Den är brutalt ångestladdad, gripande, våldsam och sagolikt vacker. Jag satt på nålar i två timmar igen även fast jag visste vad som skulle hända denna gång. /Hatten av Mel fortsätt gör film och håll snattran
 Smekk
Den är bra om man gillar att se män springa i skogen i 2 timmar.
« Föregående   |   1 ... 17 18 19
Senaste kommentarer
Den skyldige (info) 09:52 20/3 (6)
Bad Times at the El Royale (info) 09:27 20/3 (19)
Don Camillo och hans lilla värld (info) 07:55 20/3 (4)
Mission: Impossible - Fallout (info) 07:02 20/3 (44)
Bumblebee (info) 06:44 20/3 (15)
Black Death (info) 01:04 20/3 (140)
The Prestige (info) 23:30 19/3 (1030)
Millennium (info) 23:19 19/3 (11)
Rebell i bojor (info) 23:00 19/3 (142)
Get Out (info) 21:55 19/3 (85)
Finding Kate (info) 21:51 19/3 (2)
Day of the Dead: Bloodline (info) 21:49 19/3 (14)
Bedeviled (info) 21:11 19/3 (2)
Enemy of the State (info) 19:57 19/3 (444)
Brewsters miljoner (info) 19:55 19/3 (79)
Popeye the Sailor Meets Sindbad the Sailor (info) 19:29 19/3 (6)
En kvinna bland män (info) 18:17 19/3 (1)
Finding Steve McQueen (info) 17:00 19/3 (1)
The Avengers (info) 14:51 19/3 (512)
Skuggor ur det förflutna (info) 09:43 19/3 (62)
Chicagoexpressen (info) 07:14 19/3 (39)
Billy Madison (info) 00:55 19/3 (233)
BlacKkKlansman (info) 23:40 18/3 (40)
Halloween (info) 23:36 18/3 (254)
Never Grow Old (info) 23:19 18/3 (1)
Destroyer (info) 22:53 18/3 (5)
The Boob (info) 22:35 18/3 (2)
Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen (info) 22:33 18/3 (5)
Once Upon a Time in Anatolia (info) 22:01 18/3 (19)
Guardians of the Galaxy (info) 21:39 18/3 (273)
The Dead Hate the Living (info) 21:36 18/3 (5)
Papillon (info) 21:24 18/3 (9)
Captain Marvel (info) 20:56 18/3 (20)
The Night Eats the World (info) 20:52 18/3 (2)
Thunder Road (info) 20:45 18/3 (4)
Aquaman (info) 20:00 18/3 (32)
Prison of the Dead (info) 19:49 18/3 (5)
In Darkness (info) 19:43 18/3 (5)
Avengers: Infinity War (info) 19:42 18/3 (81)
Fast & Furious 8 (info) 18:36 18/3 (39)
Sune i Grekland – All Inclusive (info) 16:20 18/3 (74)
Sinister (info) 15:10 18/3 (265)
Besatt (info) 15:07 18/3 (354)
Hostel (info) 15:06 18/3 (715)
Sand Storm (info) 14:58 18/3 (1)
The House That Jack Built (info) 14:56 18/3 (12)
Leaving Neverland (info) 13:47 18/3 (9)
Kärlekstrassel (info) 13:28 18/3 (1)
Snowpiercer (info) 12:48 18/3 (157)
Dödsexpressen (info) 12:29 18/3 (67)