fisk0
Härligt extralångt avsnitt i väntan på nästa säsong. Absolut inget man ska se om man inte har sett åtminstone de två första säsongerna av serien innan - detta är just ett förlängt avsnitt, alltså ingen fristående film i Star Trek-stuk. Riktigt bra, och gav nya perspektiv på Pegasus-historien, originalserien ("the first cylon war") och det sista avsnittet av säsong 3. Battlestar Galactica är verkligen den bästa science fictionserien som gjorts.
 lill_b
Även om jag inte ser denna som en film utan ett extralångt avsnitt så måste jag betygsätta det efter filmstandard. En solklar 4 och ett perfekt sätt att börja säsong 4 på. Låt mig addera att det behövdes inte mycket dock för att få detta till en mycket bra långfilm. Ypperligt jobb med att fill in the blanks så att säga från serien, och en garanterad hit om man följt BSG.
 ludnis
So say we all.
 truedman
Intressant att se hur det gick på andra sidan, hur livet kunnat sett ut på Galactica om inte presidenten hade kommit emellan.
 lucius
Egentligen är detta kanske ett missvisande betyg eftersom jag bara sett den inledande miniserien av galactica. Som det var nu så var det mycket som man inte hängde med i, men jag tyckte överlag att det var alldeles för mycket långdragna återblickar för att vara bra.
 snowman01
Som ett avsnitt av serien fast längre, dvs väldigt hög standard!
 Tauriel
Har inte sett mer än ett par avsnitt av serien så jag förstod inte ett dugg. Skitdålig som fristående film, men jag gissar att den snarare är att betrakta som en del av serien.
 Samus
För många tillbakablickar i filmen gör att det var svårt att hänga med. Håller inte som fristående film utan man måste ha följt med i serien. Svag 3:a.
 Nnikk
Typ sämsta avsnittet hittills i en annars klockren tv-serie.
 amam
Jag är inte ett så stort fan av själva serien och den här filmen kändes som den behövde att man var väldigt insatt i serien för att få ut nå mycket av den. Som ett långt avsnitt ur serien faktiskt. En stark tvåa. Inte direkt dåligt men inget jag skulle se igen.
 hefa
Intressant spinoff, fast något sämre än ett genomsnittligt avsnitt av serien. Om man inte sett serien kan man definitivt låta bli att se den här filmen tror jag...
 Sillion
Ger massor med mer tyngd till den redan bästa Tv-serien. Fantastisk bild av vad det är att vara Människa.
 Soul_Assassin
Mkt bra! =D Men lite hoppig... =( Längtar som fan tills säsong 4!!!
 pagge
Hade hoppats på mer av Kane oxh lite mindre "framtåblickar" ifrån tillbakablicken, men men... Ändå mkt bra om man gillar bsg och sett några eps av serien.
 tofve
BSG kan aldrig bli fel.
 erito141
Endast intressant att se om man följer serien - annars har man inte mycket till behållning av den. Intressant tillskott till den redan komplicerade storyn i serien.
 mefi
Bra film, men bara om man följer serien. Tyckte det var lite väl många tillbaka blickar, även om de var nödvändiga för att berätta historien. Man ska se denna som ett extra lång avsnitt.
 Commandante
Bra extrainjektion för den som gillar serien, men inte så mycket mer.
 noshörningen
alltså man kan inte se den här filmen ifall man inte sett serien, så det drar ju ner (fast jag antar att det inte är meningen att filmen skall vara helt fristående)
 Jorgandr
Tja. Helt okej, men kändes som om den inte kunde stå på egna ben. Fast det var nog å andra sidan aldrig meningen heller.
 Luddetotte
Hajjar inte varför den anses vara film, i mina ögon är det ett långt avsnitt.
 Ymir
BSG fortsätter leverera tungt, dramatiskt stoff med elegans och stil.
 todape
När jag för en tid sedan såg miniserien så tyckte jag inte den riktigt lyckades gripa tag om mig. Mycket beroende på att karaktärerna inte intresserade mig nämnvärt utan helt enkelt kändes tämligen ytliga. Nu har jag sett första och andra säsongen av serien innan jag nu gav mig i kast med den här så kallade "filmen". Filmen Razor är inget annat än ett extra långt avsnitt från serien, varken mer eller mindre, i mina ögon. Problemet med BSG är i mitt tycke det samma som när jag såg miniserien. Karaktärerna känns alltför stereotypa och jag lyckas inte riktigt bli så där gripen av storyn som jag önskade. Därtill anser jag inte att människornas motstånd är tillräckligt skrämmande för att den riktiga spänningen ska infinna sig. BSG är utan tvekan en bra serie, men det där lilla extra saknas. Jag förstår de som älskar serien, jag skulle önska göra det själv också, men den trollbinder inte mig även om den står för en helt okej underhållning.
 Hypostas
Jag håller inte alls med om att det bara är som ett långt avsnitt. Det här är en mer påkostad produktion, vilket märks inte minst om man blåser upp bilden till lite större format på en projektorduk. Fotot och specialeffekterna är lite mer påkostade. Titta på centurions t.ex! Visst, robotarna och mkt annat är lite snyggare men som film betraktad så kan det aldrig bli mer än en trea. Fånigt också att robotarna plötsligt börjar prata med en sådan där ostig robotröst (Detta är tydligen en homage till den ursprunliga BSG-serien). Dock ger filmen en ny tyngd till serien och gör att man förstår många av karaktärerna bättre. Helt klart en av de bättre installationerna i Battle Star-sagan. Skönt med en lesbisk twist också. Michelle Forbes är härligt sadistisk och sexig. Påminner lite om den farligt sexiga ödlan Diana (Jane Badler i V). Tänk om Admiral Helena Cain hade tagit befälet över flottan i stället för den outhärdliga Laura Roslin som nästan sänker hela serien enligt min mening (hon har viskat sig igenom nästan hela serien). Den här filmen är klart sämre än Serenity och detsamma kan faktiskt också sägas om Battlestarserien vs Fireflyserien. Dock, ett måste för den som gillar serien!
 vir
Jag är en stor fan av serien, men måste erkänna att jag blev väldigt besviken på denna filmen. Vissa avsnitt i serien känns väldigt platta, väldigt få som tur är och filmen kändes som ett av dom avsnitten. I en extra lång version.
 Weder Light
Ett långt avsnitt. Bör ha sett serien för att se Razor, svårt att hänga med annars.
 FARC-EP
Hade svårt att hänga med mellan hoppen i tiden. Tycker det är besvärande att man i filmen rationaliserar och ursäktar godtyckliga avrättningar på civila bara för att man är soldat och följer order. Sci-Fi idag är inte längre progressiv men snarare kryptofascistisk.
 #54
Ett helt okej fristående avsnitt av serien.
 aahlborg
Har man sett serien är denna film ett måste. Det jag gillar mest i serien är djupen och de dilemman som människorasen ställs inför. Denna film visar hur man färändras som människa när man ställs inför sådana beslut.
 Zipper
Man vill klämma in för mycket och det gör att det blir rörigt. Hade föredragit att de fokuserat på Pegasus och skalat ned det andra, för mycket av det kändes irrelevant. Kul att se, men inte en av de bättre delarna av serien.
 Hoppandesoffan
starkt trea till denna något underligt placerade spin off:en i battlestar galactica historien... utspelar sig ungefär mitt i säsong 2 men händelserna i detta förlängda avsnitt nämns inte i något av avsnitten därefter...
 paninaro
Precis lika bra som övriga serien - med extra mycket av det goda i detta häftiga "trippelavsnitt" i säsong två.
 ekback
Ett bra långavsnitt som passar bra in i serien. Filmen känns inte direkt som en fristående film utan mer som ett vanligt (fast längre) avsnitt i serien - och det är väl så den ska ses! Hur som helst så speglar filmen en rätt mörk sida av mänskligheten (precis som många avsnitt i serien) och man får mer inblick i varför karaktärerna gjorde som de gjorde och hur de har formats av sina handlingar. Filmen ger nog inte så mycket om man inte har sett serien (fast den är nog ok ändå) men den är ett bra tillägg till denna briljanta serie och betyget landar någonstans mellan 3 och 4.
 vintern
Tamare än ett vanligt avsnitt. Bara längre.
 grungejesus
Inte samma känsla som i serien...men det dövade abstinensen efter att ha sett alla avsnitt...
 Djason
Man får helt klart den rätta BSGkänslan av den här filmen därav det höga betyget. BSG är och kommer alltid vara den bästa SCI-Fi serien som gjorts.
 karlmats
Precis som serien är det här väldigt engagerande. Tycker om att man kastar om fokus och låter nya personer kliva fram här, både Shaw och Cain väldigt intressanta karaktärer att lära känna och jag gillar båda två. Diskussionen om mänskligt liv och mänskliga handlingar förs också på ett utmärkt sätt. En stark 3a, högre än så tror jag inte jag kan ge till vad som, trots allt, är ett "vanligt" dubbelavsnitt i serien. Bra skit är det dock.
 Ima_Tree
Det första jag ser av den här serien. Dumt kanske då det blev väldigt rörigt och svårt att hänga med ibland. Man bör nog se lite av serien först misstänker jag.
 not_me
En del nya infallsvinklar men i övrigt same old same old
 Grillo
Kul att se BSG igen, missade den här när jag såg serien. Men det hade varit bättre om de fokuserat på en historia istället för att försöka berätta flera stycken samtidigt. Hade hoppats på mer fokus på Pegasus första tio månader, vilket är vad som marknadsförs.
 todape
Gillar inte riktigt tvserien och filmerna lider av förklarliga skäl av samma brister. Storyn är sådär, karaktärerna tråkiga, karaktärsutveckligen relativt dålig och rent tekniskt är tvserien inget som imponerar på mig. Filmerna följer även i dessa fotspår. En tämligen blek produktion med andra ord.
 Sarlac
Kändes inte nödvändig för serien. I det stora hela så är det en mer detaljerad berättelse om det som de pratade om 15 min i ett av avsnittten typ. Ytlig och seg, missa den gärna.
 Robkiller
Ett dubbelavsnitt marknadsförd som en film eftersom det inte ingår i vanliga handlingen utan är ett sidospår som handlar om Battlestar Pegasus. Känns väl inte direkt som en film och det är väl ändå det som ska betygsättas här. Faktum är att som fristående film är det helt meningslöst, hoppigt och osammanhängande.. och för någon som inte har sett serien är det nog helt omöjligt att få ut någonting av detta. Även om man har sett serien så är detta inte särskilt intressant eftersom allt har berättats förut om även inte såhär utdraget. Finns väl en enda intressant scen här med vanliga besättningen som kanske gör det här värt att se men bara om man har sett serien och tänker se den avslutande säsongen som kom efter den här filmen.
 winston s.
Ser serien för första gången nu och såg denna "film" kronologiskt i förhållande till serien, dvs efter s02e17, och då tycker jag den är klart sevärd. Sämre än resten av säsongen, men ger ändå viss fördjupning. Som fristående film är den som robkiller säger helt obegriplig. Att filmtipset klassar detta dubbelavsnitt som film öht säger ganska mkt om deras väldigt osammanhängande bedömningskriterier..
 Canomia
Jag förstår inte riktigt varför det här räknas som en film.
 GinNTonic
Gillar BSG, men varken denna film eller den inledande miniseriefilmen tycker jag gör serien rättvisa. De fungerar rätt dåligt som fristående filmer, och som avsnitt i serien tillhör de de sämre.
 AlbinWesley
En del kommentarer tycker att det egentligen är ett dubbelavsnitt som paketerats som en film, och förstår inte varför den är inlagd på Filmtipset. Jag kan dementera dessa påståenden. Eftersom filmen efterfrågades av Universal, tänkt som en tv-film som även skulle fungera som separat dvd, är det uppenbarligen en fristående film. Att kalla det dubbelavsnitt är dessutom bara helt befängt, då det dels är längre än ett dubbelt avsnitt, och dels aldrig har sänts som ett dubbelavsnitt vare sig uppdelat eller i en dubbelslot. Med allt det sagt: den fungerar inget vidare som fristående film, och jag tycker heller inte att den är så jätteintressant att se i efterhand sett till sin kronologi - alltså mellan säsong tre och fyra. Men den lilla lilla föraningen om Starbuck gör den väl värd sin tid, den var allt jag kunde begära.
 Engravadlax
Handlingen har egentligen inte något med seriens narrativ att göra, dvs det finns ingen direkt förbindelse mellan händelserna ombord på Pegasus och episoderna i serien efter att de har tagit kontakt med Galactica, och ingen ny information som inte redan har introducerats i serien--bortsett från en ledtråd om Starbuck, som kanske egentligen är överflödig. Så förutom att det egentligen är en extra lång episod som inte går att förstå utan att ha sett föregående episoder, så tillför det knappt något till serien. Stephany Jacobsen som spelar filmens huvudkaraktär imponerar inte heller. Med andra ord så kunde Razor lika gärna ha komprimerats till webisodes på 20 min som The Resistance eller Razor Flashbacks. Och scenen i cockpiten på heavy raidern var ren cheese. Varför skulle centurions behöva kommunicera med röstemulatorer?
 JPerlie
Jag gillar att man får en djupare inblick på Pegasus och förklaring. Men jag ogillar starkt att cylonerna inte ser likadana ut. Verkar jätte konstigt. Viktigt att se serien för att hänga med. Annars är den helt menlös. Jag såg den mellan säsong 3 och 4.
 WillyV
Kul att BSG kan få plats på filmtipset, genom denna. Serien är en fyra och bland det bästa som har gjorts i genren (för TV-mediet). Denna film kompletterade bakgrundsstoryn på ett bra sätt och Pegasus befälhavare är riktigt bad-ass. Stark trea.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Bang! (info) 10:59 26/5 (10)
Ett tåg till Durango (info) 10:57 26/5 (2)
Under the Silver Lake (info) 10:38 26/5 (4)
Rim of the World (info) 08:14 26/5 (2)
En odödlig historia (info) 04:08 26/5 (6)
Doctor Strange (info) 04:00 26/5 (111)
Plan 9 from Outer Space (info) 01:48 26/5 (465)
Tårtgeneralen (info) 01:46 26/5 (41)
A Little Chaos (info) 01:18 26/5 (2)
My Pretend Girlfriend (info) 01:00 26/5 (1)
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (info) 00:14 26/5 (162)
Allied (info) 00:13 26/5 (36)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 23:53 25/5 (29)
All About Steve (info) 23:52 25/5 (75)
Brightburn (info) 23:28 25/5 (1)
Sonja (info) 23:16 25/5 (3)
Mad Max: Fury Road (info) 23:13 25/5 (329)
Gloria Bell (info) 23:03 25/5 (1)
Booksmart (info) 22:52 25/5 (2)
The Professor (info) 22:48 25/5 (2)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 22:47 25/5 (13)
Sune vs. Sune (info) 22:40 25/5 (8)
Entebbe (info) 22:01 25/5 (6)
Snuten i Hollywood 3 (info) 21:16 25/5 (214)
Baby Driver (info) 21:03 25/5 (75)
Dubbel-8 (info) 20:48 25/5 (125)
Bara en trumpetare (info) 20:07 25/5 (8)
Loffe som miljonär (info) 20:04 25/5 (7)
Heart Beat (info) 19:35 25/5 (2)
The Perfection (info) 19:10 25/5 (1)
The Unborn (info) 19:08 25/5 (129)
Väninnor (info) 19:02 25/5 (5)
Prinsen och balettflickan (info) 18:58 25/5 (10)
Get Out (info) 18:11 25/5 (89)
Ärans väg (info) 18:09 25/5 (234)
Såsom i en spegel (info) 18:01 25/5 (143)
The Bookshop (info) 17:15 25/5 (2)
Bland renar  (info) 16:49 25/5 (1)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 13:48 25/5 (1)
Den blomstertid nu kommer (info) 12:52 25/5 (56)
Ärret (info) 12:21 25/5 (14)
Hara-Kiri: Death of a Samurai (info) 12:17 25/5 (15)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 12:09 25/5 (210)
The Look of Love (info) 12:07 25/5 (9)
In Darkness (info) 10:07 25/5 (6)
Bordello of Blood (info) 09:19 25/5 (55)
The Cloverfield Paradox (info) 09:13 25/5 (48)
Torpeden (info) 09:09 25/5 (20)
The Commuter (info) 08:25 25/5 (34)
Det här är vår värld (info) 03:56 25/5 (3)