TURGUT
Bra foto och välspelat av Maria Heiskanen och Persbrandt.
 annihilat0r
Vacker och gripande historia! Mikael Persbrandt är suverän! VG!
 sandford
Mycket vacker film med ett mycket vackert foto! En av de bättre svenska filmerna. Bra skådespel av huvudrollsinnehavarna och kanske den bästa rollen jag sett Persbrandt i! Helt klart sevärd!
 a_star
Ett riktigt sömnpiller utan röd tråd genom handlingen.
 Samulll
En svensk film som ändå är riktigt bra! Mikael Persbrandt passar bra till karaktären Sigfrid och alla barnskådespelarna är duktiga. De har lyckats bra med filter och kulisser för att få ett tidigt 1900-tal trovärdigt. Inte mycket musik, men det funkar okej och fotot är vackert. Den blir något långdragen de har lite för modernt språkbruk ibland som jag tänkte på. Annars bra!
 Tippi Hedren
En mycket vackert filmad och trovärdig berättelse.
 Lilla Blåa Mus
Välgjort, vackert, trovärdigt; ändå känns det inte riktigt just där, just då. Om man jämför med t ex Här har du ditt liv.
 cassiopeia
Välgjord, man får lust att säga gedigen. Jag tycker om att den fångar så mycket av filmens tid och kopplar ihop den med filmens händelser på ett trovärdigt och väldigt naturligt sätt. Oerhört vackert foto och intressanta karaktärer. Det enda som får mig att tveka när jag överväger att ge den högsta betyg är att filmen håller lite för mycket distans och inte riktigt går in under huden på mig. Ändå oerhört sevärd! Har man sett extramaterialet med "Jan Troell bakom kameran" fascineras man också av hur väl han har lyckats återskapa verkliga scener utgående från fotografier.
 sirkurt
Fantastisk film! engagerande och levande i varje ögonblick. Makalöst skådespeleri särskilt från Maria Heiskanen och Mikael Persbrandt.
 staygold
Persbrandt spelar över i vanlig ordning. Bortom mitt förstånd hur han på allvar kan hyllas här.
 danneman84
En väldigt gedigen och välgjord film. Vacker, välspelad och intressant. Ligger i gränslandet till en fyra. En film att rekommendera.
 severin
Filmen i sig väckte aldrig någon större entusiasm hos mig. En lång räcka av illustrationer, typisk för biografier och romanfilmatiseringar. Men extramaterialet på dvd:n var desto mer spännande. En liten dokumentär med berättelsen om Maria Larssons verkliga liv, minus allt dramatiskt fluff man lägger på för att göra berättelsen filmduglig. Illustrerad med hennes riktiga bilder.
 Pierre Lunaire
Underbar film där även Persbrandt kan visa att han är en skådespelare att räkna med, till skillnad från alla Beck-filmer. Kanske är den värd ännu ett snäpp i betyg. Att se om
 Cheezle
Sällar sig till de klassiska svenska arbetarskildringarna bredvid filmer som Den enfaldige mördaren och Kvarteret Korpen.
 nelhaD
Helt fantastisk film med massa värme och sorg. Skånskan, kepsarna, fina klänningar, gamla kort, en tid med krig och strejk bland vanliga människor. Ja det här gillade jag! Men troligen kommer jag inte se om den. Det får bli ett magiskt uppehåll från den vanliga vardagen.
 de.zoega
Gillar den för att den baseras på en sann berättelse. Persbrant kan dock bara göra denna typ av roller och det känns så tradigt. Många andra bra skådespelare dock.
 Tonti
En vacker film som lyckas rätt bra på de flesta plan. Dock känner jag att med lite mer precision hade man kunnat nå så otroligt mycket längre. Nu är det enskildheter snarare än helheten som imponerar. Men visst är det en bra film och en klart trevlig tittning som förtjänar en stark trea.
 abnormal
Väldigt välgjord och välspelad. Genuin.
 Rune2000
Märkligt nog är detta min första Jan Troell-långfilmen som jag har sett. Intressant film som är bra på att förmedla miljöer och epoken men karaktärerna funkar inte hela vägen för mig.
 lustmord
fin stämning, men gillar inte riktigt slutet. persbrant spelar en lika synpatisk roll (inte) som i alla andra hans filmer
 Caltha
Varför gör man en film om en fotograf om man uppenbart är helt ointresserad av att skildra själva fotograferandet på ett fängslande eller övertygande sätt? Man får aldrig någon känsla för vad fotograferandet betyder för Maria (bara att det betyder något) och rent fototekniskt är filmen ett skämt med perfekta kort tagna under hopplösa ljusförhållanden - typiskt nybörjarmisstag att försöka fota en mörk katt i motljus men nejdå, det blir förstås en bra bild! Hade varit intressant att se Maria misslyckas med fotograferandet och bli besviken, lära sig något om förhållandet mellan hur saker ser ut för ögonen respektive för kameran, i stället skildras det som att det är busenkelt att knäppa ett kort med den tidens kamerateknik. Filmen är precis som andra svenska kostymfilmer, handlar om allt och ingenting så ingenting blir engagerande, allt ska klämmas in, allt blir till pittoresk historisk misär, all rekvisita och alla statister ska få sina onödiga sekunder i rampljuset så filmen blir alldeles för lång och ofokuserad. Förstår inte varför man valt att ha dottern som berättarröst så det skapas ytterligare distans och man varken lär känna mor eller dotter. Liksom Så vit som en snö lider filmen av ett sliskigt sentimentaliserande bildspråk och musiksättning, men Maria är åtminstone en lite kaxigare och mindre neurotisk huvudperson. Samspelet mellan Maria och fotograf Pedersen är det enda riktigt intressanta i filmen men får inte något riktigt utrymme för allt som ska berättas om Sigge (snark) och barnen, dessutom är det snopet att fokus blir på den manlige mentorn i stället för fotograferandet i sig.
 Zashay
Fin film. Borde vart ner Anton Nilsson och Amalthea dock..
 Jämte
En bra film. Jag ser gärna fler svenska historiska filmer. Jan Troell är kanske det bästa Sverige har just nu vad gäller filmregissörer.
 Elin Sjöö
Helt okej, men den har en irriterande berättarröst som berättar precis det man ser...lite överflödigt.
 Grillo
Poängen med berättarrösten är ju att historien är baserad på dotterns (om än med annat efternamn) berättelser om sin familj. Det klargörs ju i eftertexterna. Intressant film om arbetarklassen på 10-talet som verkligen var förändringarnas tid. Slutet var kanske inte helt passande, men jag vet ju förstås inte om det verkligen var så eller inte i den här situationen. Bra jobbat Troell! Filmen klarar bechdeltestet.
 Jorgandr
Jag gillade filmen väldigt mycket. Vacker och sorgsen, men även intessant. Huvudrollerna känns oerhört välspelade.
 Ful_fisk
Suveränt foto, bra skådespeleri. Resten faller i samma fålla som Troell-filmer brukar, "inte riktigt min grej".
 dafreakish
Välspelat och mycket vackert. Påminner om en svunnen tid då svensk film var som störst. Tyvärr blir berättandet aningen raljerande och spretigt vilket drar ner betyget en aning.
 asasae
Lite dryg. Och vacker. Men för lite handling för en för lång film.
 emmalona
Väldigt bra och gripande film!
 Kaleid
Bra foto. Bra historieberättande. Bra skådespeleri. Bra helt enkelt.
 kallewj
Det kändes lite som att titta på en dokumentär om hur det var förritiden eller som att stirra in i en ljusbrun vägg. Roligare har jag haft
 alvizz
Fin berättelse med historisk värde; sekelskiftesSverige, kamerans historia och även ett feministiskt värde. Förvånad över att en så stillsam och metodisk film höll mitt intresse uppe, antagligen tack vare Heiskanen och Christensen. Finns dock svackor, däribland slutet.
 Claude Strife
Persbrandt är briljant!
 Dutch
Vacker film.
Åh, så välgjort! Kanonfoto, kanonmiljöer, kanonkostym, kanonskådespel, kanonregisserat. Synd att filmen i sig inte är särskilt intressant. (8/15)
 Filmgalning
Något fattades, jag vet inte vad. Borde ha engagerat mer.
 Gigi1943
Verkligen i min smak, mycket bra (trots att Persbrandt - IGEN - var med, tycker att han är sönderspelad) funderar på att se den ännu en gång ikväll, det är ju så med mina fyror, de kan ses fler gånger!
 ellenori
Alldeles för lång och ointressant... Annars välgjord och fin!
 m4e
Snygg kostym och fina miljöer (även om de var lite intimt filmade,hade varit trevligt med lite ut-zoomat ibland). Intressant story och kul karaktärsutveckling. Man känner tyvärr av längden i slutet... Men stark 3:a får den ha iallafall.
 Berniey
Förvisso är det snyggt och välspelat men ingenting som engagerar nämnvärt, då den känns så tunn och tråkig med ett för långsamt berättande.
 Ve72
Fint berättad film, önskar dock att den hade gjorts som en miniserie på 3 delar istället. Då hade det inte känts så segt utan istället blivit en bättre berättad historia. Precis som andra skriver blev jag inte engagerad tillräckligt och jag tror till viss del det har med berättarsättet att göra. Att Persbrandt i stort sett aldrig känns trovärdig gör ju självklart sitt till. Kan inte förstå varför man envisas med att sätta honom i roller där det krävs en bra och viktigt rollprestation, det fördärvar ju hela filmen! Ger den tyvärr bara en 2:a pga ovanstående minuspoäng.
 auragolf
En mycket vacker och lyrisk film. Suveränt bra filmad och mycket bra berättad. Men som historia ganska ordinär, fast ordinär med en poetisk poäng.
 Daesu
Den vettigaste filmskaparen inom svensk film idag.
 bobkatt
trodde jag skulle tycka bättre om den. fint foto, fin kostym och sådär, men lyckades, trots tragik i överflöd, aldrig riktigt beröra mig.
 Krantzylvania
Snygg film, lite osammanhängande ibland. Malmö verkar vara en samlingsplats för människor,varenda svensk dialekt är representerad.
 RustyFilm
Kameran har här en framträdande roll i filmens handling och det har den även i filmens utförande, fängslande foto. Och det är väl naturligt när Jan Troell står för både regi och manus. Persbrandt har en av huvudrollerna. Det som skitstövel, å det ligger ju bra till för honom. Tycker nog att det här blev en ganska så långtråkig filmupplevelse men en berättelse i en så här gammalmodig episk stil får man sig inte till livs så ofta. Så det är synd att klaga
 Roswall
Sevärd båda av historiska och estiska skäl.
Den här filmen imponerade inte alls på mig tyvärr!!
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Familjetrippen (info) 22:24 15/6 (144)
The Meg (info) 21:51 15/6 (42)
The Departed (info) 21:49 15/6 (1333)
Indiana Jones och det sista korståget (info) 21:44 15/6 (474)
Bruce den allsmäktige (info) 21:40 15/6 (1018)
Broken Arrow (info) 20:25 15/6 (258)
Venom (info) 20:23 15/6 (38)
Jag saknar dig (info) 18:47 15/6 (115)
Den tankspridde professorn (info) 17:43 15/6 (4)
Birdman (info) 17:15 15/6 (210)
Känn ingen sorg (info) 17:13 15/6 (205)
Tjejresan (info) 16:41 15/6 (17)
Unge Andersen (info) 16:25 15/6 (8)
Meteor Storm (info) 15:28 15/6 (5)
Blåst på konfekten (info) 14:58 15/6 (38)
Tvillingarna (info) 14:41 15/6 (6)
Fjällbackamorden: Ljusets drottning (info) 12:45 15/6 (17)
Amatörer (info) 11:35 15/6 (20)
Mr. Church (info) 11:21 15/6 (11)
Erotibot (info) 11:12 15/6 (3)
Taxi 13 (info) 09:58 15/6 (10)
The Battle of San Pietro (info) 09:50 15/6 (12)
Murder Mystery (info) 09:38 15/6 (2)
The Apocalypse (info) 09:10 15/6 (4)
Bortom bergen (info) 08:35 15/6 (15)
Robert the Doll (info) 08:25 15/6 (7)
The Lost Boys (info) 00:20 15/6 (315)
Green Book (info) 22:44 14/6 (36)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 22:40 14/6 (18)
Rush (info) 22:40 14/6 (131)
Still Walking (info) 21:53 14/6 (49)
Machine Gun Kelly (info) 21:39 14/6 (6)
Men in Black: International (info) 21:22 14/6 (1)
Hollow (info) 20:27 14/6 (6)
In Bruges (info) 19:39 14/6 (448)
Har du sett på fan! (info) 17:49 14/6 (1)
Jag heter Stelios (info) 15:19 14/6 (3)
Elle (info) 12:07 14/6 (16)
First Man (info) 10:58 14/6 (32)
Trust (info) 10:34 14/6 (68)
Black Mirror - Rachel, Jack and Ashley Too (info) 09:23 14/6 (3)
Black Mirror - Striking Vipers (info) 09:22 14/6 (3)
Before the Flood (info) 07:29 14/6 (12)
Uppvaknanden (info) 07:12 14/6 (165)
Testament of Youth (info) 05:01 14/6 (15)
Home Front (info) 02:47 14/6 (1)
Bland män och får (info) 01:16 14/6 (15)
Stockholm, My Love (info) 00:57 14/6 (2)
Masterminds (info) 00:48 14/6 (29)
I skottlinjen (info) 00:05 14/6 (24)