Betyg idag: 1 383 Besökare idag: 4 967

Morayeel
Ser fram emot denna!
 tonii
Filmen är rätt intressant till sista halvtimmen då filmen dalar. Jag hade förväntat mig någon intressant filosofisk poäng som i 2001: A Space Odyssey men någon sådan kom tyvärr aldrig.
 timofej
Snyggt, spännande, tänkvärt.
 M3MPHIS
skräp
 monodrive
Oerhört snygg, inte minst ljudarbetet som gör det hela otroligt stämningsfullt. Men storymässigt blir det ett stort njääääää.
 Salot Sar
glömde anteckningsblocket, eller missade jag inget. egentligen omöjligt att sätta betyg. var det kristen glasyr eller låg det ngn djupare poäng? men rätt skön stämning.
 CultOfZenith
Semireligiöst trams som å andra sidan är såväl snyggt som fascinerande. Stämningen hade kunnat vara tyngre och kulisserna lite mindre plastiga, men det går inte riktigt att värja sig mot fransk science-fiction i regi av Marc Caro. En stabil trea.
 origC-J
Inte illa alls (om man nu är beredd på den religiösa/mytologiska smörjan). Tappar tyvärr mot slutet, men stark trea.
 Taliah
skum liten sak :)
 Tsar
haha kul att se hur många som stör sig på den religösa undertonen i filmen, då Marc Caro på Q&A vid FFF i Lund, sa att det var fullständigt ofrivilligt. Jag vet inte vad jag tror om det men filmen var iallafall något för ångest-och epilepsi framkallande i min smak. Förstod inte allt men desto bättre om man ser om den i framtiden. Kanske blir ett höjt betyg då?
 Mini_MEE
En film som enligt mitt tycke kräver en del av publiken
 Angelicca87
Filmen började lovande men istället för att ge tittaren mer klarhet och förståelse ju längre in i filmen man kommer bliv den tvärtom mer komplicerad och kanske för djup för de flesta.. dock ändå värd att se, de har lyckats med stämmingen i filmen och bra skådespeleri överlag.
 Daniel Mott
Gobblegobblegobble sa kalkonen.
 #54
Långt ifrån så bra som det han gjort med Jean-Pierre Jeunet, men ändå bättre än jag väntade mig.
 Tomfritz
Väldigt svag 4:a. En massa fascinerande symbolik och referenser till västerländsk samt kristen mytologi och litteratur; fotot och skådespeleriet klanderfritt. Scenografin/miljöerna och dataeffekterna var förvisso påtagliga men passade filmen på något sätt. Vad jag inte gillade var den totala avsaknade av mänsklighet och humor (jag snackar inte "hahaha"-humor; jag snackar om vardaglig humor, svart humor...), men värst av allt var hur den kristna symboliken och galenskapssnacket snabbt utvecklades till något som jag uppfattade som näst intill kristen propaganda. Det här känns som en fransk version av "Alien 3" (en av mina favoritfilmer... också förmodligen den mest underskattade filmen inom sci-fi-genren som gjorts, tack vare Camerons enormt överskattade "Aliens") mixat med "Sunshine" och "2001" fast mindre övertygande. Ironiskt nog av "Dante 01" att tyda så tror jag att Marc Caro hade gjort ett långt bättre jobb med "Aliens: Resurrection" ifall han hade fått gjort den istället för hans kollega Jean-Pierre Jeunet då Jeunet blandar in för mycket humor och finurligheter i sina filmer, vilket passar i feel-good-filmer och udda verk som "Delikatessen", men inte i sci-fi-filmer av den här typen (dvs. sci-fi som försöker ge en illusion av jordnära verklighet och 'djupa' filosofiska bryderier).
 amam
Väldigt överpretentiös film med en hel del ytlig symbolik och religiösa (kristna) tankar. Den snor också element från en mängd andra scifi filmer som t.ex Solaris, Alien 3 och så vidare. Inte speciellt originell och den är inte speciellt djup heller i det att den vill att tittaren ska tänka själv utan det verkar mest som om den har redan en färdigprocessad tanke och det är bara den som tittaren ska konsumera. En stark tvåa ändå eftersom den inte är helt dålig.
 KAMRATdigital
Ni borde ta och lugna ner er. JAG tänker iaf rösta på rymdjesus.
 Salvation_Mind
Får en stark tvåa, hade hoppats på att ge denna mer. Men får blandade känslor av hela filmen och i överlag så var den inte så underhållande alls.
 RaQQa
Lite synd att den inte hade någon handling.
 seven
Jag förstod den inte alls. Kan mycket väl ha å göra med att jag råkade somna i början. Ska se om den när jag är pigg och ge den en ärlig chans.
 100tonvalspäck
Till en början var jag uttråkad och blev lite yr av filmsättet. Sedan blev den lite mer spännande och så... slutade den. Väldigt tom upplevelse för att vara en film som försöker ge tittaren något.
 fridenpaden
Besvikelse. Ställde många frågor men gav inga svar. Skön Caro-känsla, synd bara att han inte lade lika mycket krut på manuset.
 FilmJoey
Släpps i svensk utgåva av Njutafilms den 28 april!
 PebblesBeach
Detta är en ganska svår film. Anledningen till att den får en trea är att jag gillade djupet och sättet som den var filmad på. Tyvärr känns den oavslutad och lämnar, som sagt, många frågor men inga svar..
 Manko
Väldigt väldigt tråkig. Hade förväntat mig mycket mer av det här gänget.
 albins
Otroligt konstig film. Jag gillar den klaustrofobiska stämningen, men slutet är helt obegripligt och innehåller dessutom troligen den jobbigaste sekvensen i en film, någonsin.
 Ima_Tree
Som sagt så kunde det blivit bättre. Alldeles för mycket småkomponenter som blir illa framlagda och den här typen av mörk dyster sci-fi har alla sett förut. För mycket av en 2001 wannabe och jesus/jymden känns här bara jobbigt och omotiverat. Bitvis hyfsade skådisinsatser dock.
 felipesmaland
bra film.. men den har sina frågetecken .. Synd att huvudrolls innehavaren bara går runt och ser plågad ut utan att säga nått hela filmen igenom
 Earthbind
Första halvan var bra men slutet kändes stressat och ofärdigt. Tog pengarna slut, eller?
 Slakob
Intressant, mystiskt och visuell, men det är nog allt.
 txd
Riktigt dåligt detta. Är nog Pinon som räddar denna från ettan. Slutet är flippat!
 zazken
Man fick sig ju ett skratt här och där. Riktigt flummig rulle som harvar på tomgång ända till den mycket underhållande slutscenen.
 Halofreak92swe
Alldeles för konstig på ett sånt där sätt som bara en fransk film kan vara. Rätt så dålig alltså.
 Wridmuld
Nämen kära barn vilken smörja! Urk! Och va?
 Robkiller
Väldigt konstig men delvis intressant då den inte visar vad den egentligen handlar om. Den utvecklas dock inte riktigt och fastnar nånstans efter halva.
 Dragula
Underhållande ju.
 Goham
Förvämtade mig betydligt bättre
 todape
Enbart flummig film som inte är det minst bra eller underhållande. Totalt oengagerande måste jag tyvärr säga. För att inte tala om fotot. Tänk er en teckning gjord av ett överaktivt barn med alltför många färgpennor.
 Mysharry
Pinon och Caro brukar vara en oslagbar kombination. Släng in lite SF i mixen, och succén borde vara given. Men redan efter en halvtimme har intresset falnat, och den långa och obegripliga slutsekvensen gör det inte bättre. En del visuella scener, men man kan inte göra bra SF med enbart en snygg miljö. Speciellt inte om miljön är enformig och ganska ologisk. Men filmens största svaghet är dialogerna, vilka levereras på ett sällsynt taffligt och övertydligt sätt. Speciellt vakterna/vårdarna har riktigt illa replikskiften. En tragisk besvikelse, får man säga.
 precious_death
bra stämning, bra skådisar o att det är snyggt lyfter detta till en trea. Annars är den ganska obegriplig. Hade iofs svårt för Förlorade barnens stad också så jag kanske inte kommer riktigt överens med honom.
 fabbe86
Oengagerad film med en hyfsat snygg yta. Jag bryr mig lika lite som filmskaparna verkar göra. Hade varit intressant att höra deras tanke bakom allt...
 carnevil
Segt rymdflum.
Senaste kommentarer
Widows (info) 07:33 19/11 (3)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 07:33 19/11 (5)
Demon Knight (info) 06:55 19/11 (41)
30 Days of Night (info) 06:51 19/11 (400)
De Utsatta (info) 02:18 19/11 (3)
Smala Sussie (info) 02:09 19/11 (1083)
Kommissarie Späck (info) 02:08 19/11 (242)
The Angel (info) 02:00 19/11 (2)
Strandvaskaren (info) 01:51 19/11 (386)
Bad Santa (info) 01:49 19/11 (806)
Jack Reacher: Never Go Back (info) 01:07 19/11 (48)
Dark Water (info) 01:02 19/11 (387)
The Ring (info) 00:54 19/11 (602)
The Polka King (info) 00:36 19/11 (8)
Overlord (info) 00:04 19/11 (6)
Den skyldige (info) 00:02 19/11 (1)
Moon 44 (info) 23:58 18/11 (19)
Sorry to Bother You (info) 23:40 18/11 (13)
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (info) 23:40 18/11 (244)
Bluebird (info) 23:34 18/11 (16)
Nattvardsgästerna (info) 23:16 18/11 (180)
Crazy Rich Asians (info) 22:49 18/11 (2)
Blodets tron (info) 22:46 18/11 (92)
Kingsman: The Secret Service (info) 22:44 18/11 (196)
Tiden som finns kvar (info) 22:34 18/11 (54)
Wind River (info) 22:26 18/11 (49)
Cold War (info) 22:25 18/11 (4)
Sweet Country (info) 22:23 18/11 (3)
Central Intelligence (info) 22:15 18/11 (46)
Den blomstertid nu kommer (info) 22:10 18/11 (42)
Mile 22 (info) 21:56 18/11 (3)
Shaft rensar stan (info) 21:54 18/11 (21)
The Girl in the Spider's Web (info) 21:45 18/11 (2)
Skönheten skall rädda världen (info) 21:40 18/11 (7)
Striking Distance (info) 21:26 18/11 (105)
Tiger (info) 20:53 18/11 (1)
Outlaw King (info) 20:09 18/11 (10)
Friend Request (info) 19:43 18/11 (6)
Blood Feast (info) 19:39 18/11 (28)
Public Enemies (info) 19:30 18/11 (474)
Bohemian Rhapsody (info) 18:21 18/11 (20)
Tomb Raider (info) 18:18 18/11 (51)
Office Christmas Party (info) 17:35 18/11 (21)
#sovitus (info) 17:32 18/11 (1)
The Lodger (info) 16:27 18/11 (39)
En dag till att leva (info) 16:02 18/11 (1)
Torka aldrig tårar utan handskar (info) 16:01 18/11 (96)
Florence Foster Jenkins (info) 15:55 18/11 (30)
Something with Bite (info) 15:20 18/11 (8)
Bram Stoker's Dracula (info) 14:40 18/11 (429)