Betyg idag: 1 177 Besökare idag: 5 565

*KiDDo*
Svensk filmhistoria. Bra spelat, mkt berörande. Stor avsmak & chock-drabbad. Noomi är ruskig & otroligt bra. Haber, wow! Lena gillar jag & har jag nyss fått upp ögonen för! Välspelat av alla (som sagt)!
 Bankoofer
ojoj, mald genom sossekvarnen, och utspottad igen med "kontroversiella" scener som varken tillför något till filmen eller väcker några särskilda tankar eller känslor. Undermålig kvalité och enormt överskattad verkar det som.
 Rashia
Hackers använder inte Apple produkter... de är ren jävla produkt placering.. men filmen är hyfsat bra ändå.
 IEatFish
Bland det bättre som släppts i Sverige på väldigt många år. Blev positivt överaskad då jag verkligen inte förväntade mig detta
 inchris
Ja det är en förvånansvärt bra svensk film, det kan jag hålla med om, men de förenklar handlingen så att det inte är speciellt likt boken. De hade kunnat följa boken lite bättre tycker jag. Noomi Rapace är den stora behållningen men i boken är det ju Mikael Blomkvist som är huvudpersonen, här verkar det vara ombytta roller.
 abnormal
Noomi Rapace gör en bra Salander utifrån boken, men Mikael Nyqvist är helt fel i rollen. Lena Endre imponerar inte. Dock helt okej utifrån boken, flera riktigt obehagliga scener.
 schramm
Bra svenskfilm är vi inte bortskämda med, men det här var bra. Historien är spännande, bara en sån sak. Snyggt, kallt, filmad och man får till en mycket speciell, isolerad stämning. Nära en fyra, och hade varit så, om inte en del skådespelarinsatser varit tveksamma samt att slutet är lite väl utdraget.
 Honeychurch
Hur tänkte man med Mikael Nyqvist? Har inte velat yttra mig förrän jag sett honom in action i rollen som Blomkvist men nu har jag befog för min extrema kritik av valet! Rapace är grym och jag blev imponerad av Haber - han gör Martin Vanger riiiiktigt bra!!! Peter Andersson är också som alltid grym birollsskådis.
 claradidam
Riktigt fräsch fläkt i detektivfilm-Sverige. Dock är Sahlandern lite för snygg!
 karlmats
Efter att ha sett Finchers version kände jag mig nödgad att se om den svenska förlagan. Den här gången hade jag dessutom läst boken vilket inte var fallet när jag satte mig i biosalongen för nästan tre år sen. Känslan efter att ha sett remaken var att den här versionen var snäppet vassare med vissa reservationer för att nyhetens behag influerade omdömet. Efter omtitten förstärks dock det första intrycket, framför allt är det berättarstrukturen som känns betydligt mer genomtänkt här. Sen måste jag också säga att jag föredrar hela den svenska casten framför den amerikanska även om skillnaden inte är jättestor på många håll. Det här är inte bara bra för att det är svenskt, det här är bra på riktigt. Det hjälper naturligtvis att man har en riktigt bra bok i grunden men överföringen till film fungerar ypperligt och jag gillar att man vågar ta ut svängarna en del.
 the bully
jag håller med kungen
 ClintanTheKing
Kanske än av dem bästa svensk-producerade filmer hittills. Nyqvist, Rapace och Haber gör riktigt bra roller. 4:a.
 Sarlac
Jag är övertygad om att jag nog gett filmen en trea om jag sett den innan den amerikanska. Tyvärr så gjorde jag inte det och detta fick mig att verkligen se varför svenskfilm är så dålig i jämförelse. Klippningen är hemsk, filmusiken väldigt obalanserad, fotot är fult, atmosfär saknas helt och skådisarna är tråkiga. Noomi Rapace är väl okay men manuset är rätt så tunnt för hennes karaktär. Den amerikanska så får Lisbeth mer plats, är mer psykotisk och ibland skrämmande, samt så har hon mer personlighet. Tur att en remake gjordes säger jag bara.
 andy_l
Finns nog några "ok" sekvenser men på det stora hela är det här riktigt pinsamt. Skådisarna spelar över och läser stolpigt innantill om vartannat. Och storyn, ja, vad ska man säga? Kanske inte direkt gripande. Hur kan det här funka för folk, alltså, jag förstår inte...?
 Kyano
asså hur tänkte jag när jag gav det här en trea? ibland känns det som om man är för hård mot svensk film... men undrar om man inte snarare är för snäll. manuset är ju pinsamt dåligt!
 mongomoves
alldeles för stressat mot slutet. avskyvärd musik.
 Laasse
Påminner om en teaterföreställning i sitt utförande, men där hade man förhoppningsvis åtminstone sluppit den avskyvärda och överdramatiserande musiken,
 Albion
Filmen är hyfsat bra och fungerar utmärkt även om jag tycker Lisbeth som karaktär bara är för mycket. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
 AdimOdin
Typ bästa svenska filmen som gjorts!
 Starlette
Spännande story, och då är jag inte ens särskilt förtjust i svensk film. Nyqvist är bra! Lisbeth är tyvärr ganska fånig.
 Aria
För att vara en Svenskt Film så var denna version helt ok ! Men helt ärligt, den här filmen var ingenting jämför med "David Fincher" underskattade version ! Jag upplevde svenska versionen som en teaterföreställning !Men som sagt helt ok film !
 Kebaa
Sjutton vad den amerikanska versionen är bättre och mer lik boken. Är inte svag för Noomi Rapaces gestaltning av Salander.
 ToddDowney
Den amerikanska versionen var skit. Se denna istället.
 paninaro
En svensk deckare i divisionen över de slätstrukna Beck-filmerna, men en division under den hyfsade amerikanska versionen (som jag såg före denna). Manuset är förvisso mer ambitiöst än en svensk standarddeckare. Men i mina ögon så är resultatet inte mer än en film som känns ansträngt överspelad och överarbetad. Inget speciellt helt enkelt.
 Xenox
En bra film, efter en ännu bättre bok. Storyn är mycket mer välskriven än en normal svensk deckare. Dessutom gör skådespelarna riktigt bra ifrån sig, speciellt Michael Nyqvist och Noomi Rapace. Peter Haber visar också att han kan spela många olika roller.
 Yellow
Ovanligt stabil svensk thriller. Noomi Rapace förtjänar att vara där hon är nu. Bäst i trilogin.
 trevs
Överskattad
 limRmil
Först var det nice att hon var alternativ och inte tog nån skit.. men när det sedan uppdagades att hon mådde jävligt kasst började det kännas som filmen drog likhetstecken mellan hennes utseende och hennes mående. "Ja, det vet vi ju att alla tjejer med tatueringar och piercingar osv osv bara är emo". Skönt då att hon slutligen blev en redig kvinna med klack och pojkvän! Jag tyckte absolut filmen var spännande emellanåt och den blev aldrig tråkig, MEN en film som är våldsam på ett vidrigt sätt och dessutom radar upp stereotyper, både vad gäller män och kvinnor, gör mig sååååå trött och grinig!
 Ulph
Skådespelarna är bra, stämningen likaså, men manuset är hopplöst tunnt. Lisbeth Salander är faktiskt en bra rollfigur, men handlingen är överdriven och osannolik, och det finns ett lite obehagligt frosseri i hämnd som annars känns mer typiskt amerikanskt än svenskt.
 jingoo
Efter att sett om den får betyget bli en stark trea.
 JimCarrey
Gud så uselt, amerikanska mycket bättre
 Lidas
Som en extra bra Beck-film.
 horvendile
Inte så yxig och träig som boken. ...men fortfarande yxig och träig. Man har till och med bytt ut något sällsynt ögonblick av charm mot ännu mer trä.
 Daesu
Såg extended-versionen (89min x2), riktigt bra. Borde sett filmen tidigare.
 Leaderface
"Som en extra bra Beck-film" .....hmm låt mig göra en korrekt riktig och ärlig Recension. beck = sitta i rullstol med förlamde ben....MänSomHatarKvinnor = Usain Bolt på en vråltrimmad Hayabusa, :) Där är skillnaden. Stig Larsson triologin är så välgenomarbetad att där inte är ett enda fel ngnstans hehe :)
 Vikinget
En svag, svag 3a. Har sett den tidigare men såg någon slags extended-version nu och visst har den kvaliteer men vissa roller är ju väldigt felcastade som t.ex Michael Nyqvist som Blomqvist som förstör mycket.. Noomi Rapace är faktiskt duktig dock.. Vill inte säga att den får en trea för att den är svensk men troligen är det så!
 Gigi1943
Har man läst böckerna så är ingen film lika bra, men en stark trea skall den få i alla fall för jag gillade den.
 Christofer
26/11 2013: (4:a) Betyget håller även efter omtitt. Jag är fortfarande förvånad över den höga produktionskvaliteten, speciellt för att vara svensk. Obehaglig, brutal, närgången och välspelad (gäller Noomi & Peter Andersson, övriga insatser var ju inget speciellt). Överlag en riktigt kompetent film som gör boken rättvisa helt enkelt! 5/7 2009 (4:a): Råkade visst spoila i min förra kommentar, så den togs ju bort *oops*. Orkar inte skriva allt annat igen som jag skrev förra gången, utan nöjer mig med att säga att Noomi & Nyqvist spelar riktigt bra och att filmen följer boken bättre än jag hade vågat hoppas. Det enda som man ev kunde ha gjort bättre var att försöka visa att månaderna gick på ett mer tillfredställande sätt.
 Podpolkovnik
En bitvis spännande, men som helhet ganska blek produktion.
 silvertrain
En bra och spännande film! En av de bättre svenska filmerna. Hon är ju riktigt häftig och cool också Lisbeth Salander! Hon har väl en tvillingsyster också som heter Camilla som jag har hört. Är lite nyfiken på hur hon är. Hon nämns väl bara i böckerna vad jag har förstått. Hur som helst så är den här serien en av de bättre svenska filmerna! Även hemsk på många sätt. Många äckliga karaktärer. Stark trea!
 Mat1az
Nu har jag sett den förlängda versionen av filmen (i två delar) som klockar in på en totaltid om 3 tim, alltså ca 30 min längre. Och jag vet inte. Blir det bättre? Kanske. Vissa saker får mer spelrum men det känns fortfarande som om mycket är väldigt förhastat. Speciellt sista 15 minuterna kändes som att man försökte trycka in ett maraton i ett 100-meterslopp.
 levelfive
Noomi är grymt bra men i övrigt tycker jag att det inte var speciellt bra! Böckerna kanske är bättre! Hollywood-versionen är betydligt bättre enligt mig! Stark 2a i betyg!
Den når inte upp till det fantastiska beröm filmen fått, som jag hade tagit till mig innan, men den är bra, riktigt bra. Jag tycker Michael Nyqvist och Noomi Rapace är väldigt bra och lyckas ta på sig det stora ansvaret som har lagts på deras axlar i denna produktionen. Peter Andersson är som vanligt också riktigt bra i en rätt otacksam roll som jag anser man får vara rätt modig att ta på sig.
 Galivan
Min åsikt har svängt rejält vad gäller den här filmen. Jämfört med genomsnittliga svenska polisdeckare kändes den ovanligt underhållande. Men det finns väldigt mycket att störa sig på och filmen har åldrats dåligt.
 Johan_G
En bra åh spännande svensk deckare.
 AlbinWesley
Oväntat bra, ja det var den. Såg tretimmarsversionen men tyckte inte det blev långrandigt över huvud taget, kanske för att den i sin form mer liknar en miniserie då. Och det gör den bra. Den förvaltar ett arv av goda kriminalminiserier som producerats i Sverige (med detta menar jag naturligtvis inte dussinproduktionerna som pumpas efter löpandebandsprincipen), och gör det stilsäkert såväl som spännande och intrikat. Bitvis ganska nära fyran!
Även om man ändrat på en del saker så är jag väldigt nöjd med denna filmatisering, till skillnad från den värdelös USA-versionen. Noomi Rapace gör sin bästa roll hittills i Millenium-trilogin.
 RustyFilm
Har som väldigt många andra svenskar läst boken innan jag såg filmen och kan konstatera att den följer boken lydigt. Att det är en spännande och intressant thriller överraskar ingen som läst boken. Med hjälp av N A Oplevs regi kan vi här plussa på en bildmässigt snygg dimension. TV versionen som desutom är en blu-ray utgåva innehåller cirka en halv timme mer film dessutom är det en del mindre förändringar i klippningen (positiva sådana). Alltså, den spännande och intressanta Stig Larsson thriller har fått en förbättrad filmatisering som lyfter helheten ytterligare ett snäpp. Och Noomi Rapace bara strålar
 widez
Helt ok deckare. Bra skådespel.
Välgjord
« Föregående   |   1 ... 14 15 16
Senaste kommentarer
War, Inc. (info) 15:53 14/12 (72)
Cassandra's Dream (info) 15:51 14/12 (189)
Eight Crazy Nights (info) 14:07 14/12 (78)
Cinema Verite (info) 13:55 14/12 (7)
The End of the Tour (info) 13:39 14/12 (23)
120 slag i minuten (info) 13:32 14/12 (3)
Den sista föreställningen (info) 13:18 14/12 (96)
Vera Cruz (info) 11:24 14/12 (9)
The Killing of a Sacred Deer (info) 10:28 14/12 (15)
Star Wars: The Force Awakens (info) 08:41 14/12 (299)
Star Wars: The Last Jedi (info) 08:16 14/12 (19)
Arkiv X: I Want to Believe (info) 08:13 14/12 (337)
Justice League vs. Teen Titans (info) 06:33 14/12 (6)
The Eyes of My Mother (info) 06:22 14/12 (6)
Blinkande lyktor (info) 04:25 14/12 (248)
10 Cloverfield Lane (info) 04:16 14/12 (113)
Ingenjör Andrées luftfärd (info) 04:02 14/12 (43)
Prinsessan Mononoke (info) 02:19 14/12 (737)
Office Christmas Party (info) 02:14 14/12 (10)
Satanic (info) 02:02 14/12 (4)
Justice League (info) 01:20 14/12 (17)
Hennes envisa hjärta (info) 01:18 14/12 (20)
Tandläkaren (info) 01:04 14/12 (174)
Buena Vista Social Club (info) 01:02 14/12 (38)
Mannen i Väggen (info) 00:58 14/12 (1)
Monky (info) 00:31 14/12 (1)
8 kvinnor (info) 00:27 14/12 (132)
Fanny och Alexander (info) 00:27 14/12 (573)
Better Watch Out (info) 00:26 14/12 (7)
El Camino Christmas (info) 00:26 14/12 (2)
Blow (info) 00:23 14/12 (478)
Utpressning (info) 00:20 14/12 (150)
Förbjudet begär (info) 00:12 14/12 (33)
The Unwanted (info) 23:28 13/12 (1)
Resident Evil: The Final Chapter (info) 23:17 13/12 (27)
Rememory (info) 23:13 13/12 (4)
The Recall (info) 22:55 13/12 (3)
Dumma mej 3 (info) 22:54 13/12 (16)
Renoligan (info) 22:53 13/12 (3)
The Night Before (info) 22:32 13/12 (29)
Princess D (info) 22:25 13/12 (2)
Bullet Head (info) 22:03 13/12 (1)
Anvil! The Story of Anvil (info) 21:48 13/12 (113)
Den osynlige väktaren (info) 21:47 13/12 (3)
Solsidan (info) 21:42 13/12 (10)
Viva María! (info) 21:38 13/12 (13)
Dunkirk (info) 21:33 13/12 (85)
Cains många ansikten (info) 21:25 13/12 (36)
De tystade (info) 21:14 13/12 (7)
Rosita (info) 21:02 13/12 (1)