teddybjorntjej
Jag tycker att denna film var bra. För att vara finsk. Den överträffade faktiskt mina förväntningar.
 hampushoney
Vacker i sin finska enkelhet. Min första Kaurismäki och inte blev jag besviken
 the godfather
går att se men den är inte så bra som alla säger.LOL:XD
 kungkalas
Stundtals helt sanslöst rolig. Särskilt intressant efter att ha sett en hel hög med Melville-filmer (ta en titt på t.ex. Le Samourai eller Un Flic så fattar ni vad jag menar). Godard, Melville och Bresson med riktig finsk arbetarklass i huvudrollen. De träffsäkra men kortfattade replikerna finns där, som taget från Melville och delvis också Godard, eller varför inte en riktig gammal film-noir, men i den här miljön, med dessa människor blir det en sådan humor över det hela... som att de själva medvetet spelar en filmroll för varandra, det krävs liksom inte mer för att göra vardagen bättre än att vara just den roll man vill vara. Jag tror faktiskt jag klämmer i med en femma denna gång, kanske att det är lite extra tilltaget, men Kaurismäki har liksom aldrig gjort mig besviken... han är värd åtminstone en fullpoängare.
Sämsta Kaurismäki. Konceptet är det gamla vanliga, men denna är mycket spretigare, tunnare och segare än de övriga (som jag har sett). En besvikelse. (6/15)
 Ola_Schubert
Nä, jag blev nog lite besviken, väntade mig ändå mer. Men som en liten trevlig bagatell så fungerar filmen. Dock finns där en stor logisk lucka som faktiskt hade kunnat täppas igen på ett passande sätt. Men icke sa Nicke. Dessutom gillar jag inte alla svarta övergångar istället för snygga klipp, även om det blev bättre på slutet. Men budskapet om solidaritet på livets skuggsida är bra och berättat i en mänsklig lågmäld ton. Så en stark trea får det allt bli i betyg.
 #54
Det mesta är riktigt bra med denna film.
 J Wolff
Minns den inte så bra, kan inte bestämma mej för om sagosidan av filmen är bra eller ej.
 ilBrutto
Min första Kaurismäki blev en härlig bekantskap. Jag hade ett fånigt leende i ansiktet filmen genom. Vilket persongalleri! Advokaten slår alla rekord!
 WillyV
Akis näst bästa, efter Flickan i Tändsticksfabriken, (omtitt) som har vuxit när jag sett de övriga i boxen. Första gången var jag inte lika mottaglig. Här är nästan alla bitar på plats, numera är den svaga fyran stark. En fin skapelse som där det som ofta återfinns i hans filmer förädlats ytterligare.
 Martin_Sj
Hans bästa film. Väldigt bra.
 heftigahector
åh men den här var ju värdelös, jag förstår inte alls jag tyckte verkligen allt var kasst med den
 AndreaFurberg
vilken lyx, vilken frihet. jag vill också stå barskrapad och fräsch befriad från denna minnenas djävulska börda av nutidsförrövelse, ickesjälvvald verklighetsflykt men, om inte förr så klipps det väl ändå av vid döden kan man tänka.
 AndreaFurberg
kändes inte så kaurumäkig till en början med ihärdigt bakgrundspiano men det la sen av. kyssen var verkligt fantastisk.
 casablanca93
Kaurismäkis mästerverk. Poetisk och skruvad.
 ellaine
Ännu en fantastisk film från Finnland.
 andy_l
härliga kaurismäki
 8bit
Ok, det här var ju mycket bättre, roligare och finare än jag väntade mig (både innan och under de första minuterna av filmen). Det blir liksom vackert i allt det karga. En fyra får den allt.
 stenemo
Mkt bra historia, väldigt intressant skildrad, men usch vad dåligt framförd! Uselt skådespel, filmning, musik, lågbudget rakt igenom.
 viktor-g
Fin film och härligt melankolisk. Man kan inte annat, än känna för Markku Peltolas karaktär.
 vieekk
Finskt vemod än en gång? Jag blev snabbt varse att jag sett delar av filmen när SVT visade Kaurismäki för ett par år sedan och det är ett kärt återseende. Jag faller inte pladask, men det finns något där i detta deprimerande Finland, något som jag vill se mer av. 3+/5
 Suzolid
Finsk tango och romantiska scener där skådespelarna är totalt känslokalla mot varandra samtidigt som dragspelsmusik spelas svagt i bakgrunden. Det blir inte mer finskt än så här!
 Sibiria
Muminpappan möter Chris Isaac.
 Sznax
Mitt första steg in i Kaurismäki-land var ett trevligt steg (även om jag sett första 1/3-delen förut). Jag gillar regissörer som har en distinkt stil, och det här var verkligen en speciell stil. Filmen ligger hela tiden på gränsen melan tragik och komik, aldrig på fel sida utan precis lagom mycket blandning. Bra skådespelare och ofta väldigt skön dialog. Väl valda miljöer. Saknar dock kanske något mer i manuset. Betyg 7.1
 Deepshit
Man kan inte tycka illa om den här filmen. Med sitt långsamma tempo leverera den flera absurda och humoristiska situationer efter varandra utan att egentligen bli överdriven. Huvudkaraktären vandrar runt bland social misär och träffar personer som försöker hjälpa honom med sitt problem. Filmen har också en snygg scenografi och en väldigt speciell dialog.
 Fetjocke
Finland. Vilket skönt ställe. Inget tjatter, inget pjåsk.
 mylar
Det här är humor när den är som bäst. Vår svenske Roy Andersson har mycket att lära, då han alltid misslyckas med det som ter sig så lätt för Kaurismäki i den här filmen. Lågmäld oansträngd komedi i en miserabel omgivning. T.o.m. det taffliga skådespeleriet är helt rätt och höjer upplevelsen. De gigantiska bristerna i logiskt beteende likaså.
 Ve72
Usch alltför dryg för mig... Gav den 50 min sedan klarde jag inte mer... Trodde den skulle mjukna upp lite men kände verkligen inte något för någon av karaktärerna och då känns det helt meningslöst för mig...
 karlmats
Min första finska film och jag måste säga att jag blev imponerad. Det är ett ufordrageligt krakespråk de talar men letar man vardagsrealism blir det nog inte bättre än så här. Med en genre jag generellt inte uppskattar krävs det något extra, Kaurismäki hittar det i en torr finsk humor blandat med genuin omtanke om sina karaktärer. Följden blir att jag skrattar och gråter med dem, det är tragiskt och vackert på samma gång. Den finska fåordigheten gör sig väldigt bra i en sån här dyster miljö också, jag gillar hur mannen i fråga aldrig bryr sig om att säga hej då till folk. Jag antar att han spar orden tills han har nåt vettigt att säga, stämningsfullt blir det hur som helst. En stark 3a får det bli.
 Gigi1943
En verkligt gripande film, lågmäld, underfundig och full av medmänsklighet. Såg den för många år sen, nu kommer den på SVT igen och jag skall se om den.
 AlbinWesley
Kanske blir en femma om jag ser den igen vid bättre tillfälle. Det var mycket jag gillade med historian men det blir fan lite onyanserat med så mycket statiska kameror och grådaskig scenografi.
 tpb
Jag hade nog för höga förväntningar, för det här var inte alls vad jag hoppats på. Spretigt och konstig dialog men den hade sina sköna stunder så det blir en stabil trea men inte i närheten av en fyra som jag hoppats på.
 Marckus
Mycket fin film. Det är svårt att inte älska karktärerna då Aki Kaurismäki skrivit dem med sådan värme och detaljrikedom att det är helt omöjligt att värja sig. Dialogen är fantastisk och skådespelarna levererar. Ser att en del kommentarer är besvikna på scenografin, men det är verkligen inget som stör mig, skulle istället vilja påstå att det är en av filmens styrkor. Se den om ni får chansen!
 annihilat0r
Aki Kaurismäki är en storartad konstnär. Akis regi är så stilren, så vacker, så träffsäker och så poetisk. Dialogerna är smärtsamt verklighetsförankrade i den gemene finländarens uttryck. "Mies vailla menneisyyttä" är en skönt färgstark film som karakteriserar Akis unika stil som regissör klockrent. Och jag blir lika imponerad som förundrad över samhällskritiken som alltid speglas lysande i Akis manus. Jag kan bara buga för mästaren.
 sunvalley
Svag fyra. Jag tänker mycket på Vittorio de Sica och förstås Roy Andersson. Gillar fotot och färgerna, det lågmälda berättandet, den sista halvtimmen, slutscenen. Ungefär i den ordningen.
 Invertedd
Enkelt helt utan att kännas som en bagatell. Färgerna, musiken, ja estetiken överhuvudtaget känns rakt av klockren. Dialogen är nedbantad till själva kärnan vilket gör att varje utbyte känns laddat. Den stillsamma komiken kanske inte är för alla, själv skrattade jag högljutt många gånger.
 Kimchi
Inget snack om att Kaurismäki är ruskigt skicklig. Finns egentligen ingenting att klaga över. Däremot vet jag inte riktigt om jag tyckte att filmen verkligen underhöll mig. Visst fanns det en hel del intressanta karaktärer och scener men överlag tycker jag nog inte filmen är mer än intressant.
 Adoniram
Lysande! Kärvt finsk, drastisk humor, härliga karaktärer, mycket medkänsla. Stilren rakt igenom. Imponerande.
 RaketPojken
Att något så enkelt kan vara så underbart musiken och karaktärerna samt humorn säger bara underbar. Sen behöver man inte säga så mycket bara storyn i sig är intressant och det tycker jag att den är.
 Tonti
Rent ut sagt ljuvlig.
 Noseman 2005
Trevlig.
 martin eden
[rek. 4] Detta är nog den film av Kaurismäki som blivit mest hyllad internationellt. En fantastisk film med värme och sociala kommentarer som också ofta har ett ironiskt perspektiv på tillvaron. Kati Outinen är verkligen en av världens bästa skådespelare! Hon är så fantastiskt subtil i sina uttryck men lyckas förmedla oceaner av känslor. Detta är snudd på ett mästerverk, men jag håller fortfarande FLICKAN FRÅN TÄNDSTICKSFABRIKEN som Kaurismäkis bästa. 4+/5-
 Qhunden
Är uppenbarligen lite svag för såna här apatiskt tafatta karaktärer i kombination med vass dialog, rakt på sak liksom. Surrealistiskt eller bara finskt? Får gissa en kombination av båda, hursomhelst en riktigt skön och skruvad berättelse. Charmig i all sin enkelhet, men också lite slarvig i sitt genomförande – möjligen inom budgetens ramar kan tänkas.
 Solidus
En man tappar sitt minne och får chansen att börja om sitt liv. Det är en skruvad och en aning underhållande mysfilm där vår huvudpersonen vandrar omkring i en tragikomisk syn på Helsingfors. Härligt soundtrack och helt ok dramakomedi, men inte något som frälser mig.
 wasteoftime
Jag hade länge denna som Kaurismäkis bästa, men får ge mig på den punkten nu efter omtitten i afton, det är bra, och trean hägrar på sina ställen, men det känns som att det saknas något. Kanske var det jag som var lite för trött, då jag kände mig lite trött under filmen, men ja, lite av en besvikelse är det trots allt. Det glimmar till mellan varven lite extra, men överlag är det bra, men inte mer.
 RustyFilm
Det här är en kärv och mångbottnad historia som är berättad med en kufisk och lågmäld humor. Heja Finland. En annorlunda film med bra foto.
 BrutusBeefcake
Jag trodde detta skulle vara en kall och deprimerande film, men till min stora glädje så var den inte det, detta var varmt och mysigt trots att den utspelar sig där den gör. Gillade filmen som också känns ytterst finsk rakt igenom. (9/15)
 wasteoftime
I samband med FRVM-tävlingen blev det så dags att se om den här, igen, lite tätare inpå senaste titten än sist. Tvåan får stå kvar, det är uppe och nosar på en trea lite här och där. Några riktigt fina scener finns det ju, men det lila extra saknas, tycker jag.
 Sarakin76
Denne filmen er utrulig gjennomtenkt og intelligent. Liker enkelheten i alt det kompliserte.
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)