Uroldur
En helt okej om än något långtråkig rulle. Bitar av berättelsen har jag svårt att köpa, men större delen av den känns väl rimlig kanske. Dock inte nödvändigtvis intressant. Som flera andra har jag hakat upp mig på att filmen befinner sig i ett språkligt limbo. ANTINGEN, tycker jag, pratar man tyska i en film som utspelar sig i Berlin, ELLER, om man nu vill ha filmen engelskspråkig... så pratar man INTE engelska med nån sorts krystad BRYTNING. Tack och hej.
 need_sleep
En stark 3:a. Långsamt tempo.
 Mikkala
Det märks att det är samma bakom denna film som The hours. Fängslande och gripande film med riktigt bra skådespel!
 schimon
mysig och bra ! stark trea, men ingenting överraskade.
 Kyano
vilken fruktansvärd oscarsdravel-smörja. jag förstår inte hur man kan gå igång på det här... eller typ engelska patienten. Det finns ingenting här, ingen finess, ingen poäng, inga karaktärer, bara trist hissmusik och verklighetsfrånvända karaktärer.
 QuiNonStultus
Mja, det är en svag 4a, för det är inte helt överraskande. Men det är svårt att inte bli berörd.
Bra peripeti och en mycket överraskande fantastisk Winslet är väl filmens behållning. (6+/15)
 Pierre Lunaire
Mycket bra. Har inte läst boken men blev helt fast i filmen, även om det finns bitar som haltar.
 Djason
Första halvan av filmen är bedövande seg medans andra halvan är riktigt bra och intressant. Kate Winslet är grym i sin roll.
 Newt
Rörde mig till tårar. Magiskt skådespel överlag men där Ralph Fiennes briljerar över alla, så jäkla bra är han här. Första halvan av filmen är i sig en aning medioker men är i helheten kanske den viktigaste delen. En helhet som är en långsam och tyst känslomässig käftsmäll.
 mammene
Första halvan behövdes för att förstå den andra, för när man får lära känna karaktärerna och deras relation till varandra så är det inte lika lätt att fördöma. Skuldfrågor är ett intressant ämne och kanske är vi ibland väldigt kvicka att döma. Här skildras det från ett håll som inte hör till vanligheterna och visar hur olika vi människor graderar skam. En kompliserad situation som genomfördes med fingertoppskänsla av de två huvudrollsinnehavarna. Skapade funderingar hos mig.
 Agatefilm
Var rätt tråkig till en början men efter en timma (- reklam) så blev den riktigt bra!
 Planekonomi
Kate Winslet är väldigt bra. och söt.
 hsimpson
Snacka om att kostymören blåste filmmakarna - alla var ju nakna i halva filmen... Andra halvan lyfter däremot. Bruno Ganz är alltid duktig, och det är scenerna med honom och diskussionerna under andra halvan som säkrar trean. Första halvan är ärligt talat rätt unken.
 gruso
Väldigt udda film på sätt och vis. Tyckte den kunde vara lite seg bitvis men helhetsintrycket är ändå ok.
 asasae
Jag tror jag tyckte filmen var ganska bra. Måste nog se om den dock för att veta, jag råkade somna en sväng.... Tror dock de beror på att jag var trött och inget annat...
 labi
Pendlar mellan trea och fyra, men landar ändå på en stark trea. Det är alltid svårt att bedöma en film när man har läst boken innan. Just Bernhard Schlinks "Högläsaren" tillhör mina favoritböcker, men den gör sig nog bäst i bokform ändå. Min största invändning mot filmen är att den är amerikansk. Jag vill se en tysk version där alla talar TYSKA. Har dock inget att säga om skådespelarnas insatser - Kate Winslet är lysande, Ralph Fiennes likaså. Sedan är det som vanligt starka insatser, om än små, av Lena Olin och mästaren Bruno Ganz.
 Virrpanna
Lite förlång, men bra.
 Cramped
Inte alls den typen av film jag annars gillar så jag förväntade mig inte mycket, men jag fann den av någon anledning extremt gripande och den satt kvar länge i tankarna.
 Frans Hals
Alltså det här med att fejkbryta på tyska... Otroligt fånigt. Antingen pratar man engelska, eller så pratar man tyska. Det är bara att välja. Filmen i övrigt var bra, men jag gillade den första halvan bättre än den andra.
 DrNoz
Första timmen är fängslande men den fallerar i andra akten och tar sig ingen vart. Svag fyra.
 radikarl
En våt filt av flöjter, stråkar och menande blickar... Med snygga miljöer från Berlin under 1900-talet. Välproducerad, och det är lätt att luras att tycka att det är en bra film. Men historien är tunn och aldrig särskilt medryckande. Som Fokus skrev när den kom: http://www.fokus.se/2009/04/det-fega-filmdecenniet/
 JimCarrey
Något bättre än boken
 Tauriel
Jag brukar gilla lågmälda och fina filmer men den här kändes väldigt tunn. Bra skådespel, fina miljöer och behjärtansvärd historia men den lyckas bara snudda vid fyran. En stark trea.
 MMeedendorp
Jag gillade verkligen början av filmen, men någonstans där på mitten tappade den lite och stämningen försvann. En stark trea får den!
 Grillo
Jag gillar verkligen inte när amerikaner ska göra filmer om tyskar och skådisarna tvingas bryta på tyska... Det är inte bättre nu än i de campiga WW2-filmerna från 60-talet. De mest trovärdiga skådespelarna blir därför paradoxalt nog de tyska, vars brytningar åtminstone låter naturliga. Det är bättre om de spelar in hela filmen på tyska, eller låter folk prata sina naturliga dialekter och låtsas om att det är tyska de pratar. Extra påtagligt blev det här brytningsproblemet i engelska Män som hatar kvinnor. Sedan känns det lite som att ämnet är uttjatat, även om det var en intressant vinkel på det. Stolthetsmotivet hos Winslets figur går dock i min mening inte riktigt ihop med den naivitet hon visade under förhören, så jag tycker inte heller att hennes figur blir helt trovärdig... Det här är ett fall där hollywoodifieringen inte gett önskat resultat, tyvärr, eftersom filmen är snygg och hade potential. Välgjort och sevärt är det dock ändå.
 Murvel48
Jag begriper inte grejen med att dom alltid ska prata på bruten engelska i den här typen av filmer. Det är helt onödigt och drar dessutom ner kvaliteten i skådespeleriet. Irriterande!
 lumberdajack
Bra skådespelar insatser tycker jag. Intressant story och väldigt vacker
 RichardEk
Både tänkvärd-, sevärd-, och minnesvärd filmberättelse om kärlek. För mig är det främst en film om kärlek snarare än - som man lätt tror vid första anblicken - en film om människans natur. Temat huruvida vi som människor kan vara mer än våra handlingar ser jag mer som en fond för det huvudsakliga kärlekstemat att sträcka ut sig i. Nästa smärtsamt visar filmen dock hur "kärlek" inte endast är en inneboende "ren" kraft, utan en affekt som är genomgående sammanvävd med andra tillstånd som exempelvis känsla av makt och överläge samt medlidande. Samtidigt är fonden i sig så intressant att den skulle kunna bli en film i sig - frågan kring handlingar, skuld, skam och språk. Slutligen är skådespelarna makalösa, Ralph Fiennes gör aldrig en dålig roll och Kate Winslet är hur bra som helst. David Kross övertygar starkt som den unga Michael Berg.
 karlstadtös
Gripande och fängslande!
 paninaro
Filmen tar upp komplexa frågor kring nazismen och skulden - vilket ju har gjorts tidigare - men The Reader belyser frågan ur ett mer mänskligt perspektiv än brukligt, vilket jag tycker att den gör förtjänstfullt. Skuldfrågan på individuell nivå kan vara oerhört svår och i och med att en som tittare får lära känna Hanna innan frågan tas upp i filmen, så får en verkligen känslan för detta, samt en annan infallsvinkel och möjligen några nya tankegångar. Jag har dock lite svårt för dessa försök till tysk brytning, detta och till viss del dramaturgin gör att det känns lite onödigt hollywoodifierat. Men det finns det som bekant bra mycket värre exempel på i genren, så kanske fel att klaga här. En stark trea tycker jag att det är.
 Gigi1943
Första gången jag såg den fick den en fyra men nu har jag ändrat till en femma. En av de bästa filmer jag sett, men kanske man måste se den två gånger för att förstå och handskas med historien. Filmen är både romantisk, gripande och fruktansvärd mot slutet. Skådespelarprestationerna är suveräna, väldigt bra casting, smink och foto. Jag satt med ont i hjärtat och tårar i ögonen när eftertexterna rullade.
 RunRiot
Långrandigt men lite smågulligt. Dock inget jag lär se igen.
 okidoki
Bättre än boken. Kate Winslet får mig att förstå kvinnan.
 92axha10
Mycket gripande och rörande på flera nivåer. Skådespelet är superbt och filmen är vackert gjord. Den är lite naken men det är gjort på ett smakfullt sätt. Ett måste för alla filmälskare.
 Rele
En bra film. Duktiga skådespelare. Jag kan ändå inte ge mera än en trea.
 Hogman
En väldigt känslosam film, grep tag verkligen tag i mig. Bra skådespel överlag, speciellt Winslet.
 Lars-O
En film som lever kvar.
 Tatty
Mycket annorlunda film enligt mig. Det är vad jag tycker. Lite sådär långtråkig men ändå är den lagom bra. Ända från början till slutet. Känns lite sorgligt att se den ibland. Blandade känslor får jag.
Filmens första 40-50 minuter fångade mig och jag är intresserad och fascinerad. Därefter hamnar vi i en rättsal och jag inser att jag tappar mer och mer intresse för filmen och till slut är jag inte det minsta fascinerad eller intresserad av något som berättas. Hade det inte varit för Winslet och Kross fina och stämningsfulla prestationer i skådespelet så hade jag inte ens gett denna film godkänt men då skådespelet är så bra som det är så lyfter det betyget. 3-
 emmacecilia
Jag grät mig igenom det här och det får väl räknas som ett gott betyg. Intressant och känslosamt, dock väl naket... Jag är glad att jag såg den ensam. Winslet var grym som alltid.
 Florian1978
Första timmen var extremt långsam, men filmen lyfte sig helt klart under andra timmen, när de moraliska frågorna diskuteras. Manuset har tyvärr några svagheter och karaktärernas beslut förklaras inte alltid. Winslet gör en lysande insats. Med andra ord: filmen lämnar ett väldigt blandat intryck, därför en 3:a.
 annihilat0r
"The Reader" är definitionen av ett drama. Och det är dessutom ett kvalitativt sådant. Men upplevelsen gick inte spikrakt genom benmärgen min. Trots det, finstämd och absolut värd sitt högtidliga rykte.
 Albion
Till att börja med så är det en modig roll av Kate Winslet. Filmen är länge riktigt sevärd och stark men drivet försvinner efter hand någon gång efter rättegången och tappar lite mot slutet. Jag tycker ändå att filmen fångar den moraliska kamp och dubbla lojaliteter som Fiennes utkämpar. Slutbetyg får bli en svag 4;a, dvs 4-
 Hans Moleman
Trots att det är det gamla stuket med engelsktalande tyskar, är det en fantastisk bra film. Kate Winslet vann en välförtjänt Oscar. Tycker dock att filmen kunnat slutat tidigare. Blev lite utdraget på slutet. Stark fyra.
Riktigt bra! En av de bättre filmerna Kate Winslet medverkat i!
 RustyFilm
Det här är en snygg, gripande och mycket "hudnära" filmatisering av Bernard Schlinks komplexa roman, Högläsaren. Trots att Kate Winslet fick en Oscar för sin huvudroll som Hanna så skulle jag vilja se det här med tyska skådespelare (på tyska). Det handlar ju om den tyska skulden och skammen efter förintelsen. En tysk produktion skulle troligen bli trovärdigare.
 Johjt
Mycket bra helt enkelt! Omän dyster och mörk.. Men sevärd!
Som vanligt mycket naket när Kate Winslet är med, men filmen är klart sevärd även om jag tycker filmen innehåller lite väl mycket av en ung tonårspojkes våta drömmar.
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Attack i luften (info) 10:28 25/3 (10)
The Dirt (info) 09:29 25/3 (3)
Escape Plan 2: Hades (info) 09:28 25/3 (15)
They Shall Not Grow Old (info) 08:14 25/3 (9)
The Texas Chainsaw Massacre - Motorsågsmassakern (info) 07:28 25/3 (550)
Nixon (info) 07:25 25/3 (58)
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)