KillerPutte
(rek.4) Mil bättre än uppföljaren med Wahlberg i spetsen. Det är ett äventyr som doftar kvalité rakt igenom, mycket sevärd! Tänk att man har råkat missa denna i 25 år, helt otroligt!
 MellonCollie
Är det inte lite...weird att Charlton Heston vill ligga med en av människorna som inte kan prata? Är inte det lite som att ligga med en utvecklingsstörd? Och om de skulle starta en ny civilisation, hade det inte varit bättre att ta med 3 kvinnor och en man, så hade det gått lite snabbare? (Hade de tänkt till riktigt hade de ju kunnat ta två kvinnor och två män och fått ner inaveln lite också.) Lite såna småsaker stör jag mig på i den här filmen, annars tycker jag den är bra som helhet.
 DrNoz
En epok avgörande scifi om än något daterad. Fortfarande högt underhållningsvärde även om dess djup har blivit bra mycket grundare med åren.
 ziferN
Ruggigt bra, intressant och spännande! Redan från den första scenen höll filmen mig intresserad. Skådespeleriet är på topp, speciellt från Charlton Heston. (och från aporna) Sen så är kostymerna riktigt snygga för att vara från -68. Men en sak som jag inte kan sluta tänka på är hur allt började när aporna började härska? Vad hände med samhället och människorna? Hur som helst så har även filmen ett riktigt jävla bra slut, slutet väcker bara fler frågor. Filmen får självklart en stark fyra i betyg och femman är verkligen inte långt ifrån. Rekommenderas!
 Djason
Kommer ihåg när jag såg den första gången och hur slutet överraskade mig totalt. Spännande film som också är bättre än Tim Burtons nyinspelning.
 hoggan
Jag höll på att döma denna bok efter omslaget. Denna film är verkligen sevärd
 Ondskapt
Intressant på många sätt, med snyggt ap-smink och ett slut som förbluffar trots att man vet om det. Mer än en ytlig sci-fi-rulle som, trots ett möjligen daterat tänk, har något att säga.
 AdamJ
Såg om den här igår. Jag blev nästan förvånad över hur bra den är.
 jerker_dahlman
alltså jag vet inte, hade bra minnen av den men såg om den här om dagen och visst handlingen är fantastisk men skådespelarinsatserna är ett skämt och den är riktigt dåligt gjord t.o.m. för att vara en film från 68. Som sagt är ju handling underbar vilket ändå ger den 3 i betyg
 Taandborste
Så mycket bättre än förväntat, den är liksom hilarious och creepy på samma gång!
 Hitschmidt
Sminket och maskerna är helt otroliga, och det är en intressant historia.
 Hengman
Fantastiskt slut!
 Sam Wördington
Har sina brister (skådespeleriet, och detaljer i utförandet) men helheten är såpass imponerande att man kan bortse från det. En spännande klassiker. Synd bara att omslagsdesignen spoilar filmen :/
 Cleoo
"Damn you all to hell!" Epic!
 RebeckaNilsson
En riktigt härlig kultrulle! (:
 AlbinWesley
Väldigt lätt att förbise bristerna eftersom den har så många starka sidor som väger över. Inte minst alla Hestons fantastiska citat.
 CultOfZenith
Fantastisk inledning - kraschen är dramatisk och spännande och den initiala utforskningen av planeten krypande obehaglig. Den första skymten av liv på planeten är otroligt effektfull, liksom det första mötet med aporna. Men därefter går det utför: hela partiet i fångenskap är långtråkigt, liksom upplösningen på stranden. Slutscenen är förstås briljant, inte enbart i sin idé utan även i genomförandet. Heston passar betydligt bättre här än i The Omega Man.
 tjobi
Intressant grundtanke och hyfsat intressant funderande kring vissa frågor, även om den nu inte blir jättefilosofisk. Heston har jag däremot lite svårt för, plus att apkostymerna känns lite billiga efter att man sett the Rise of... Ändå klart godkänt.
 skugge
Håller jäkligt bra tycker jag 2011 men den håller inte upp till femman. Hestons skådespel ibland är ju lite tvivelaktigt. Äh men jag är fan imponerad. Den är ju ändå från 68.
 Mistlake
Såg just om Planet of the Apes (den riktiga, inte den tveksamma nyinspelningen), och den är precis lika mästerlig som jag mindes den. Smart, fartfylld, obehaglig och rolig i väl avvägda proportioner. Mästerverk, helt klart.
 Stökig Julgran
En bra och intressant film. Jag gillar det mesta med den, men kanske främst hur pass snygg den är, hur välspelad den är samt hur pass bra som handlingen faktiskt är. Visst finns det en del brister med filmen, men det gör det ju i dem flesta. Här kan man dessutom rätt enkelt bortse från dem mesta. Jag gillar speciellt miljöerna som filmens handling utspelar sig i. Här har man verkligen fått till det bra och det är en fröjd att få följa filmens handling och dess karaktärer genom den karga miljön.
 Nevu
Omslag + "Med i listor: Postapokalyptiska filmer" = Grrrreat
 Laaperi
Underbar film med fina miljöer och ett kanon slut! Dock lite dumt val av omslag!
 sicworld
Trodde inte de, men den var jävligt bra!
 Brouhaha
Enbart Charlton Heston i undebara miljöer säkrar 5'an, men den här har så mycket mer. Den har Heston med/utan skägg i samma film!
 Dele
Stark trea till en film som har ett intressant fokus ang. människan, religion och vetenskap. Några krystade inslag i förpackningen håller slutresultatet ifrån betygsfyran.
 martin eden
[rek. 4] En av mina favoriter bland postapokalyptiska sci-fi-filmer! Fantastisk musik, sminkning, manus och härliga kameraåkningar. Scenografin är även den en fröjd för ögat. Skådespelet är bra och Heston är ypperlig i rollen som den hårdnackade och faktiskt ganska osympatiske Taylor. Roddy McDowell och Kim Hunter är även magnifika. Slutet är underbart. Mycket, mycket bra!! 4+.
 SilkyMoll
Bra film, tydliga budskap, fint skådespel och fina miljöer. Inte riktigt en fyra men dock en stark trea.
 hsimpson
Lite seg kanske, men på det stora hela riktigt bra. Slutet är mäktigt! Halvsvag fyra.
 mindcooler
Det var väl dags nu. Efter att ha fått den spoilad i 30 år.
 Dutch
Gareth Bales favoritfilm!
 syltkatt
dat ending
 Solidus
En klassiker som äntligen har blivit sedd. Filmen är från 1968 och det är ett magnifikt arbete som make-up teamet har åstadkommit, även om det märks att flera skådespelare som agerar apa har problem att röra på munnen samt att skapa minuttryck. Det jag verkligen uppskattar att regissör och producent har slagit näven i bordet och sagt att de ska inte enbart göra en film med fantastiska effekter, utan även göra en film med fantastiska effekter OCH som har någonting att säga till sin publik. ”Apornas planet” bjuder på mycket tanke och budskap. Här är det inte action som dominerar, utan dialog med innehåll. Sedan ska det sägas att slutet är en mäktig scen, även man har vetat om hur det går och vad som händer sedan man var liten parvel. Fantastisk film!
 Rehn108
Delar av avtryckarfingret vill ge den här en femma, men jag tror nog att det på det hela taget får stanna vid 4. Riktigt bra film, spännande och engagerande. Jag har aldrig tidigare sett den, pga att jag trodde att jag skulle tycka att den var långsam. Ack så fel jag hade!
 the bully
Detta är ett mästerverk!
 Mr-Skogman
En klassiker som föråldrats på ett mycket bra sätt. Filmen ger en eftertänksam spegelbild över mänsklighetens fördärv. Den skapar eftertanke men även en känsla av skuld. Aporna är mycket bra gjorda och skådespelet är överlag mycket bra. Vissa scener är dock något överdramatiserade, detta medför att filmen tyvärr faller ner på en mycket stark 4a. Det är en äkta klassiker som bara måste ses!
 myslas
Effekterna och kostymerna är inte särskilt imponerande längre men de teman som filmen utforskar är precis lika aktuella idag. Lika fascinerande för mig idag som när jag såg den första gången någon gång på 80-talet.
 vonadel
Ordet "klassiker" känns så klyschigt och ändå så rätt när det gäller denna film. Den har åldrats förvånansvärt bra. Storyn är naturligtvis fantastiskt bra, vilket den stora industri den förde med sig vittnar om. Funkar ju än idag. Nästa år kommer det en ny "Planet of the Apers"-film t ex. Det enda som finns att anmärka på är isf Heston's överspel ett par ggr. Slutscenerna är nog bland det bästa jag vet i filmvärlden. Minns att jag redan som grabbhalva, när jag såg den första ggn, tyckte den var magisk. 8/10
 Berniey
Det här är definitivt en klassiker och det är riktigt bra! Tyvärr, så tycker jag inte riktigt så bra om den som jag en gång gjorde, men sevärd är den helt klart!
Smått magisk klassiker med en lika stor dos charm som eftertanke och matinékänsla. Kostymerna och scenografin skriker härligt 60-tal och Heston är så mycket karlakarl man nu kan bli.
 Pierre Lunaire
Det här är verkligen inte bra. Inte väl regisserat och inte väl spelat. Det enda som gör den värd att se är som en avspegling av den rädsla för mänskligehetens undergång som fanns i slutet av 1960-talet. Inte ens slutet blir drabbande utan det hela blir en matinefilm för sf-intresserade ungdomar. Som sådan en föregångare kanske till Star-wars. Vill ni se en både roligare och mycket starkare bild av denna rädsla för mänsklilghetens dumhet så se Kubricks film Dr Strangelove. Om ni istället vill se en intelligent och fortfarande sevärd sf från denna tid så se samme regissörs 2001. Här kan vi tala om klasskillnad.
En klockren klassiker! Det är så här en film ska se ut. En bra handling, inte för komplicerad och inga riktigt dumma tvistar. Mycket bra skådespelare, i alla fall Charlton Heston.
 kirseberg
Onekligen underhållande från början till slut, dock ser jag den idag mer som en obestridbar milstolpe för filmhistorien än en bra film.
 LacombeLucien
Kult.
Charlton Hestons karaktär och skådespel är något som verkligen sänker filmen en hel del i mina ögon. Sen överraskar nyanserna (nåja) i storyn med hur vi människor behandlar så väl djur som människor och vår planet. Anti-vetenskaplighet är lika aktuellt idag för den delen också. Dessutom så tycker jag maskerna funkar väldigt bra och det är småspännande och intressant mest hela tiden. Positiv överraskning trots styltig inledning!
 Ful_fisk
Vilken lysande story det här är, alltså... Jag ondgör mig att jag känner till den så mycket efter det oundvikligt spoilade slutet och att man såg Burtons nyinspelning när den kom. Det här är nästan svårt att se med fräscha ögon. Men med allt detta sagt är jag imponerad. Mycket imponerad. Ser redan fram emot framtida omtittar. Suveränt!
 martin eden
[rek. 4] Jag och en vän körde ett maraton med de fem filmerna i originalserien, så jag uppdaterar mina betyg och kompletterar med nya kommentarer. För första gången höjer jag betyget här från 4:a till 5:a. Manuset är väldigt bra och älskar hur filmen på ett väldigt effektivt sätt struktureras. Ankomsten och astronauternas vandring genom det främmande landskapet är väldigt effektivt i den dramatiska uppbyggnaden, här är Schaffners användning av landskapet mycket effektivt och musiken spelar även stor roll. Smink och scenografi är underbara och Heston är mycket bra i huvudrollen. Bland aporna sticker Roddy McDowall och Kim Hunter ut och även Maurice Evans. Sedan är ju så klart tvisten ett mycket fint grepp och även man redan känner till den är fortfarande scenen fantastiskt stark. Mästerverk!!! 5.
Löjlig
 Commandante
En helt igenom genialisk film.
 Raimo_1985
Mycket bra, förutom att det i mångt och mycket är en helt vanlig amerikansk film, bakom alla otroligt snygga masker och häftiga miljöer. Men en stark fyra eller en mellan-fyra blir det, denna första titt på femton-sexton år. Slutet är obetalbart, och Charlton Hestons skådespel likaså. Extra fint att se den på bio.
« Föregående   |   1 ... 8 9 10
Senaste kommentarer
A Star Is Born (info) 23:27 17/8 (65)
Faces, Places (info) 22:41 17/8 (9)
Godzilla: Monster Planet  (info) 21:18 17/8 (2)
Secret Obsession (info) 21:09 17/8 (9)
Den skyldige (info) 21:06 17/8 (13)
Farväl min konkubin (info) 20:01 17/8 (49)
Flykten från DDR (info) 19:49 17/8 (2)
Studio 54 (info) 16:19 17/8 (2)
Sin City (info) 15:43 17/8 (1885)
Land of the Dead  (info) 15:18 17/8 (505)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 14:53 17/8 (7)
Aladdin (info) 14:41 17/8 (17)
The Attendant (info) 13:28 17/8 (3)
Lommbock (info) 12:56 17/8 ()
Småkryp 2 - Äventyr i Karibien (info) 12:25 17/8 (1)
Mortal Engines (info) 12:05 17/8 (25)
Our House (info) 11:48 17/8 (5)
Escape Plan: The Extractors (info) 11:47 17/8 (1)
How Fernando Pessoa Saved Portugal (info) 11:14 17/8 (1)
Ice Planet (info) 10:30 17/8 (24)
95 (info) 10:11 17/8 (1)
The Highwaymen (info) 09:29 17/8 (11)
Jag, Daniel Blake (info) 08:59 17/8 (38)
From Above (info) 07:28 17/8 (1)
Fasanjägarna (info) 07:23 17/8 (21)
Spy Game (info) 06:17 17/8 (323)
Third Person (info) 02:28 17/8 (12)
Erin Brockovich (info) 01:43 17/8 (429)
Vi är bäst ändå (info) 00:17 17/8 (2)
Million Dollar Arm (info) 23:58 16/8 (26)
Parasite (info) 23:53 16/8 (2)
San Andreas (info) 23:46 16/8 (108)
The Echo Game (info) 23:46 16/8 (1)
Vargens sång (info) 23:37 16/8 (5)
The Beasts' Carnival (info) 23:28 16/8 (4)
Till drömmarnas land (info) 22:54 16/8 (1)
Sista kontraktet (info) 22:49 16/8 (68)
Taken 2 (info) 22:12 16/8 (224)
Lejonkungen (info) 21:52 16/8 (18)
Britt-Marie var här (info) 21:51 16/8 (11)
Tommy (info) 21:36 16/8 (37)
Dumbo (info) 21:25 16/8 (6)
The Square (info) 20:56 16/8 (85)
Darkest Night (info) 20:16 16/8 (1)
Ride (info) 19:33 16/8 (1)
Godzilla: King of Monsters (info) 17:44 16/8 (13)
Röda husets hemlighet (info) 14:22 16/8 (7)
Freeheld (info) 13:57 16/8 (5)
Escape at Dannemora (info) 13:31 16/8 (4)
Lion (info) 13:20 16/8 (60)