levelfive
vacker och gripande...grymt bra skådespeleri av motoki och hirosue plus ett utomvärldsligt fint soundtrack
 levelfive
jag menade naturligtvis motoki och yamazaki...den sistnämnde som varit med i några av kurosawas största mästerverk
 tpb
Jag tycker stark, stark fyra men ger fem eftersom den är så vacker. Den växer allt eftersom tiden går och jag ska se om den och bara njuta.
 zang
den som kategoriserat detta som musikal är väl smått förståndshandikappad. grym film dock
 Scenario
älskar soundtracket.
 Pierre Lunaire
Känslosam och i sina stunder oerhört gripande. Inte sentimental dock. Med cellon så central i filmen är dock musiken tragiskt illa vald. Men så mycket fantastisk musiklitteratur för detta instrument är det så tråkigt att valet blev på en så b-aktig nivå. Trots detta mycket sevärd. En något svag 4:a
 8bit
Varför tycker jag om det här så mycket? Det är ju en rätt enkel historia, berättad på ett förutsägbart och ganska ospännande vis. Det borde inte bli annat än en gäspande trea. Ändå lyckas Yôjirô Takita både beröra och intressera med denna mycket finstämda och vackra lilla berättelse. Få filmer har behandlat döden på ett så enkelt och fint sätt som denna. Stort plus för Ryoko Hirosue.
 Lilla Blåa Mus
Japan befäster sin position som en toppfilmnation.
 TompaB
Nä, jag höjer den till en femma. Den är så bra.
 amam
Ryoko Hirosue är egentligen filmens behållning. Den är helt klart fin men den var aldrig något speciellt. Allt var förutsägbart och nästan rutinmässigt. Och så var det en del saker som jag ställde mig helt frågande till men just de är nog mer på grund av kulturskillnader.
 Muhammed
Mästerverk som berör!
 Mikka
Väldigt fin film. Stämningsfullt.
 flying_c
Nja .. den övertygar inte.
 Ve72
Den första japanska film jag sett och hade inte förväntningar alls... Hade till en början svårt med det japanska skådespelet som var ganska intensivt... Men ge den en chans säger jag bara! Wow vilken film! Se den! Så otroligt vacker!
 Fröken Bredwad
Nattsvart
 need_sleep
Japansk drama som är ganska seg i sin berättelse, men filmen gör ändå ett starkt avtryck om en arbetslös cellist som blir begravingsentreprenör. En stark 3:a, svag 4:a.
 soilheart
Vacker utan att bli allt för sentimental och överdriven. Bästa jag sett på länge.
 Mr_Miyagi
Fanastiskt fin film, jag blev alldeles tagen. Bästa jag sett på länge!
 Greystalker
Väldigt vacker och bra film som berör. Snudd på en femma!
 Rele
En vacker film som alla borde se! Kundo Koyama har lyckats göra en perfekt film. De flesta av skådespelarna var duktiga i sina roller.
 Albion
Tycker inte den klarar den svåra balansgången mellan drama och komedi särskilt bra och blir bara emellanåt finstämd så det berör. Som helhet räcker det inte för att nå de högre betygstegen utan hamnar på en stark 3;a, dvs 3+
 federico033
Snudd på femma. Vemodig och melankolisk, mycket vacker
 sille
Kunde varit 10-15 min kortare, känns lite långdragen de sista minuterna. Annars är det en stillsam film om hur ödet påverkar oss, både i våra vardagliga liv och ända in i döden. Vacker film som berör. Genomgående bra skådespelarinsatser. Personligen gillar jag "chefen". Betyg 4.25/5.0
 mugatu
Gillade den starkt! Berörande och intressant. Grym musik också.
 mammene
En film som verkligen berörde utan att vara sentimental. Ett udda tema höjer också värdet och den säger mycket om människans syn på döden. Blir lite förvånad hur man tänker eller kanske inte alls!
 blafa
Varm, vacker, kärleksfull och humoristisk men samtidigt nedstämd och melankolisk. Kalla det smörigt men det här berör mig, verkligen. Och musiken.. fenomenalt!
 Scriptures
En vacker film med många tårfyllda stunder och även roliga. Musiken är helt underbar rakt igenom och bidrar mycket till den fina stämningen. Skådespelarna är utmärkta. Jag föll totalt, detta är en film som måste ses.
 Genstruktur
Lite för ojämn men har ett par fina scener, blir dock lite långdragen. Välspelad och fin musik! 3+
 claudiomarino
På gränsen till toppbetyg men några lite väl övertydliga scener drar ner betyget en aning. Stark och vacker med döden i centrum.
 köttfärs
Väldig vacker. Hade dock svårt för vissa av karaktärerna.
 -Hedda-
Det räcker inte med att en film är vacker. Den måste beröra och fånga en känsla. Avsked lyckas inte med detta utan känns intetsägande med ett alldeles för långsamt tempo. Man kommer aldrig riktigt nära och saknar karaktärer.
 Suzolid
En rensning av tårkanalerna!
 bryngel
Ofantligt vacker och välspelad rulle. Jag har redan sett den pinsamt många gånger.
 NtoNW
Nära en femma för sin finkänsliga behandling av ett svårt ämne. Dessutom väldigt välspelat, fr a av de två huvudrollsinnehavarna. Det som gjorde att det inte riktigt nådde upp till toppbetyg var speciellt slutet som blev lite väl Hollywood-inspirerat och förväntat. Samt en del omotiverade komiska effekter.
 niin
tappade något enormt den sista tredjedelen som bestod mest av sentimental smörja. svag trea på den
 RFloyd
Filmen är aningen för sentimental även om den på många sätt också är vacker, speciellt musiken är bra. Hade önskat att den kunnat beröra mig mer.
 Tolkana
Fruktansvärt bra, fick mig att både skratta och gråta. Ger man ett lågt betyg förstår man inte japansk kultur.
 Den lurige
Olidligt smörig på sina ställen men det är en film som berör djupt!
 Hypostas
Jag blev egentligen inte särskilt berörd av den här filmen, men jag gillade framför allt den mysiga japanska staden som de flyttade till och de olika människorna där. Svag fyra.
 Greystalker
Såg om den och tyckte ännu mer om den. Väldigt vacker film om livet och döden.
 okidoki
Vann Oscars 2009 för bästa utländska film. Vacker och sentimental.
 Ramza
Extremt kletigt och sentimentalt, men lyckas ändå beröra. Musiken är fantastiskt.
 Sarakin76
Nihon wa kirei na kuni desune!
 Punkliv
Rekommenderad fyra. Hade den inte varit så sentimental så...
 Dutch
Bra musik och de där men ganska tråkig, 6/10.
 #54
En söt bagatell.
 ulpe01
Cellon är ju det vackraste instrumentet och det här är en riktigt vacker film som förmodligen inte kunnat vara annat än japansk med deras kulturella egenheter. Inget högt tempo, men det passar temat och jag grät flertalet gånger.
Väldigt fin film och jag blir bitvis väldigt berörd. Tycker relationen är bitvis väldigt fin men jag har så svårt för och är så trött på det här med att konflikter byggs upp genom att en inte är ärlig med sin partner. Det hade blivit intressantare om man byggt upp konflikten utan den aspekten, då hade fokus hamnat på problemet istället för lögnen! Så tröttsamt! Jag väger mellan 3 och fyra men det blir nog bara en trea. Men en mycket stark sådan!
 Solidus
En vacker film om döden som berör och det är intressant att se japanernas seder kring begravning. Jag håller med Barneyks kommentar kring att det är dumt att konflikten byggs upp av att huvudpersonen inte vågar vara ärlig mot sin partner. Dock så verkar det, av filmens sätt att visa, att yrket verkar ha en låg status i Japan, men det beror från vilka ögon som betraktar yrket. Hur som helst: en Oscarsvinnare som förtjänar sin statyett. Mycket bra!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)
The Goonies - dödskallegänget (info) 22:26 20/5 (373)
Lurking Fear (info) 21:58 20/5 (17)
Snömannen (info) 21:45 20/5 (46)
Sju hertigar (info) 21:08 20/5 (38)
Game of Death (info) 20:58 20/5 (70)
Attentatorn (info) 17:41 20/5 (14)
Bigfoot (info) 15:31 20/5 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 15:26 20/5 (29)
Fröken Vildkatt (info) 15:01 20/5 (6)
Leviathan (info) 14:19 20/5 (54)
Girls! Girls! Girls! (info) 14:02 20/5 (7)
Rush (info) 13:59 20/5 (130)
The Commuter (info) 13:38 20/5 (32)
Saint Laurent (info) 13:30 20/5 (1)
South Park - Bigger Longer & Uncut (info) 12:35 20/5 (614)
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)