Kurosawafan
Grymt bra Jan Guilo hade rätt, känns så djäkla realistisk
 foppa99
en av de bästa.
 Zebulonm
Var säkert bra då den kom men har lite svårt för svartvitt
 JennySj77
Intensiv och vacker! En visuell upplevelse, där dokumentär känsla stångas mot ren teatraliskhet.
 tpb
Såg om den i kväll, och njae, det är inte min grej.
 sunvalley
Stark film. Kändes nästan dokumentär, på gott och ont. En klar fyra.
 tpb
Hmm, olyckligt formulerat, jag menar förstås att denna typ av film inte är i min smak och inget annat.
 Ola_Schubert
En mycket intressant film: Den ena sidans frihetskämpe, den andra sidans terrorist. Dock förstör attacker emot civila moralen, även hos segraren, för årtionen framåt. Vilket har visat sig i fallet Algeriet. Intressant är också att kolonialisterna faktiskt befann sig i majoritet. Men det hjälpte inte. Kolonialism har varit ett döfött projekt ända sedan andra världskrigets slut och FN:s bildande. Men för att återgå till filmen. Vad gäller ljudeffekter o.dyl så har tidens tand verkat på filmen. Däremot så känns klipptekniken helt modern. Intressanta fakta kommer fram som jag glömt bort sedan jag såg filmen för många herrans år sedan. T.ex. hur FLN var uppbyggd och franskmännens systematiska försök att slå sönder dess struktur. En svag fyra i betyg är självklar.
 tarroja
Gillade den mycket. Trodde inte jag skulle det innan men den var verkligen bra. Två värt spenderade timmar!
 GinNTonic
Mycket intressant, realistisk och välgjord film. Den handhållna kameran känns väldigt modern, men går inte till överdrift med skakandet som så många av dagens filmer.
 Brouhaha
Jag gillade bomberna, det var ett bra inslag i filmen. Annars känns resten ganska flyktigt. Det görs ständigt stora hopp framåt i handlingen, och är man inte insatt blir det jobbigt att hänga med. Antar dock att det är en relativt bra skildring.
 M_Hedman
Intressant film som höll mitt intresse vid liv rakt igenom. Känns realistisk. Jag är ofta svag för svartvitt också.
 pontusrover
Den blir bättre och bättre för varje gång jag ser den. Det trodde jag inte var möjligt.
 ivan
En bra film som känns mycket trovärdig i sin skildring. Enkel på sitt sätt men också genialisk, Mycket spännande när kvinnorna maskerar sig och levererar sina handväskor. Med tanke på att den har över 40 år på nacken, är den oerhört skickligt gjord. Betyget blir en 4:a!
 sunvalley
Stundtals väldigt gripande. En bra, viktig film. Jag gillar också att Pontecorvo väljer att visa brutaliteten på bägge sidor, utan att för den skull göra avkall på filmens medmänskliga budskap.
 tjobi
Mycket intressant och hela tiden spännande i realistiska miljöer och med väldigt bra musik. En film som väcker många tankar kring krig. Och fastän regissörens personliga övertygelse till en viss del sätter sin prägel på filmen så tycker jag att de vidrigheter som förekommer hos båda sidorna skildras på ett förhållandevis objektivt sätt.
 Stripes
Intressant film, inget man ger sig in på och förväntar sig action eller liknande.En gammal men mycket bra film.
 _General_
Man sugs in i filmen omedelbart och det går nog inte att ha mer dokumentär känsla än så här utan att det verkligen är en dokumentär. Jag bara undrar hur de någonsin kunde ro i land det här projektet när det är filmat på plats så kort tid efter att de verkliga händelserna utspelat sig.
 Astrojacob
Politisk historia med dokumentär anda. Suveränt och suggestivt gjort. Klassfemma.
 BarryHero
Snygg och välgjord film som kändes modern trots produktionsåret. Ligger nära fyran men är lite för utdragen för att verkligen nå upp till det betyget. Bra film i övrigt.
 Terran
Är mer imponerad än berörd av den här filmen. Oerhört bra, men når ändå inte upp till min väl ansedda femma :P
 LaDecima
Så bra och rå.
 Hengman
Lite som Allå Allå Hemliga Armén, fast utan humor.
 8bit
Inte helt vad jag väntade mig, men likafullt bra och väldigt intressant. Tycker nog den gör ett förvånansvärt bra jobb att inte glorifiera någon sida nämnvärt, vilket gör det hela betydligt trovärdigare än mycket annat i sin genre. Det får bli en fyra
 foppa99
en av de bästa filmer som gjorts
 Herr Fågelsaft
Oerhört kraftfull för att den undviker romantisering, håller sig neutral och inte väjer för att i detalj beskriva båda sidors grymheter mot oskyldiga människor. Välgjord med sin dokumentärliknande stil, makalös ljudmatta, suggestiva närbilder och passionerade masscener. Levande autentisk med tusentals jublande och skrikande människor och endast en (?) professionell skådespelare. Den här filmen var före sin tid och uppmuntrade mängder med befrielse-/terrororganisationer (ibland är det svårt att se skillnad) världen över. Äntligen har jag sett den! Troligen den bästa krigsfilmen som gjorts.
 ChristofferWik
Den hade inte behövt vara så lång som den är men vilken film och insats av Hadjadj. Effektfull och mäktig. Framställningen av dem franska översten är mycket intressant och ger ett djup. Ett väldigt häftigt plus för musikintresserade: Mos Def samplade några ljudklipp från filmen, bland annat scenen när Hadjadj hustlar med korten på gatan. Mos Def gör ingen besviken
 Tobias Rydén
Välgjord, realistisk och utmärkt berättad. Morricones musik är magnifik.
 Erik Nolander
Rent ut sagt inte min typ av film men det var en häftig upplevelse. Ett nyskapande mästerverk med häftigt foto, bra berättelse, fantastisk musik och maffiga scener! Absolut en milstolpe i filmhistorien.
 NtoNW
Ett kraftprov som lyckas, med enorm känsla av att den illustrerar verkligheten på ett ganska nyansrikt sätt.
 100tonvalspäck
Hemskt dålig. Man tycker att ämnet borde bana väg för oundviklig sorg, spänning och andra starka känslor. Tyvärr faller allt platt och blir så tråkigt att man nästan somnar fast att det på skärmen visas folk som lider. Vilket fruktansvärt verk lyckas få folk att somna när det visar lidande människor och krig som borde få en att gråta och bli förbannad? Denna pannkaka gör det.
 Elmore
Lustigt nog är filmens styrka samtidigt dess svaghet. Den neutrala (nästan i alla fall) och observerande objektiva framställningen är helt klart intressant. Dock gör det inte direkt att man som tittare brinner för ämnet heller. Dock högaktuell och en viktig historielektion nu i den arabiska vårens tidevarv.
 AK91
Lärde sig fransmännen ingenting från andra världskriget eller ? Starkt och gripande drama, välgjord för sin tid, stark 4a.
 Fredzon_M
Realistiskt och mycket välgjort. En minuspunkt är skådespelet som haltar emellanåt, men det är ändå överlag en bra nivå på filmens amatörskådespelare.
 Podpolkovnik
Bra och intressant film om antiimperialistisk kamp. Annorlunda och inspirerande 60-talskreation som håller väl än idag.
 Snåm
Öppningen är helt fantastisk, fotot är snyggt, och det blir aldrig någonsin tråkigt. Tyvärr tycker jag att båda sidor representeras på ett ganska tråkigt sätt. Såväl algerernas som fransmännens motiv skulle ha kunnat utvecklas eller utforskas mer. Visserligen hade tempot fått stryka på foten, men jag hade ändå tyckt om ifall filmskaparna hade vågat sig på lite mera djuplodande analyser, så som i andra antikoloniala filmer från samma tid.
 Krantzylvania
jag gillar musiken och stämningen och historielektionen. Det känns verkligen som att man står på gatorna i alger! Karaktärerna skulle kunna utvecklas mer, det finns ingen riktigt huvudperson känns de som
 AlbinWesley
Det är hedersvärt att man vill visa helheten istället för att rikta in sig på den ena sidan, att försöka göra det på något sätt objektivt. Dock resulterar det i att man tappar fokus på en berättelse, och mitt engagemang försvinner. Det gör även att filmen som den är nu är en aning för lång för min smak. Men på det stora hela ändå mycket bra film.
 jeremy_jones
Filmens styrka är också dess svaghet - genom att inte skildra relationer utan skeenden blir filmen på många sätt tidlös, och funkar därmed utmärkt som en bit imponerande och inspirerande filmkonst. Samtidigt utesluts tittaren från att bli tillräckligt engagerad för att filmen ska göra ett djupare intryck. Imponerande, om än inte vad jag hade hoppats på. (3/6)
 JimCarrey
Extremt vackert och engagerande dokument.
 Dele
Berikande och stark film vars styrkor är det observerande och övergripande berättandet, som visserligen inte bidrar till en särskilt konventionell struktur, men förtjänstfullt ger liv och fokus åt saker ur ett större perspektiv.
 NEDERVETIL
Wow! historien kändes verkligen som dags aktuell trots att filmen har några år på nacken. Muslimska våren, problemen i Egypten kom verkligen närmare mig. En mycket sevärd och unik film.
 auragolf
En otroligt stark och tankeväckande film om konflikten i Algeriet. Men filmen är inte bara en fin skildring av en historisk period utan väldigt aktuell än idag.
 labi
Gastkramande från första till sista filmrutan. Låt gå för att det lilla skådespeleri som förekommer är något träigt, det här är inget annat än ett mästerverk.
Ett grymt imponerande hantverk. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är filmen saknar för ett överbetyg. Möjligtvis beror det på att både historia och bilder är starkare än filmen som helhet, och att känslorna - såväl positiva som negativa - inte ges ett större utrymme. (9/15)
 marlun7947
Inspirerande och lärorik film!
 LacombeLucien
Frihetskampen.
En välgjord, rå och otäck skildring av en del av historien som för mig också blev en lärdom. En lärdom om att människan inte är en varelse som lär av sina misstag. Fantastisk foto och regi men samtidigt en film som inte stäcker sig så långt utanför att vara en historielektion. Jag har inte emot att få filmer serverade med en historielektion men samtidigt måste den vara inbakad i något mer filmiskt njutbart. 3+
 Taandborste
Medryckande på något sätt, men även väldigt välgjord.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
A Prayer Before Dawn (info) 16:02 20/6 (9)
Skyscraper (info) 10:15 20/6 (30)
Scipio Africanus (info) 03:47 20/6 (3)
The President: Lyndon B. Johnson (info) 02:22 20/6 (6)
Himmel över Berlin (info) 00:07 20/6 (215)
Frances Ha (info) 00:01 20/6 (104)
Nausicaä från Vindarnas dal (info) 23:58 19/6 (391)
Piraterna! (info) 23:57 19/6 (66)
Captain Marvel (info) 23:55 19/6 (34)
Zootropolis (info) 23:51 19/6 (105)
Once Upon a Time in Venice (info) 23:48 19/6 (12)
Aladdin (info) 23:47 19/6 (7)
Kubo och de två strängarna (info) 23:46 19/6 (28)
Sherlock Holmes och kvinnan i grönt (info) 23:45 19/6 (19)
Justice League (info) 23:43 19/6 (67)
Hacksaw Ridge (info) 23:41 19/6 (84)
Prinsessan och grodan (info) 23:38 19/6 (218)
Björnbröder (info) 23:36 19/6 (479)
Vaiana (info) 23:35 19/6 (81)
The Confines (info) 23:28 19/6 (2)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 22:57 19/6 (11)
Bastille Day (info) 22:56 19/6 (19)
Black Mirror - White Bear (info) 22:33 19/6 (15)
Black Mirror - The Waldo Moment (info) 22:31 19/6 (12)
Vox Lux (info) 21:56 19/6 (8)
Hotel Mumbai (info) 21:02 19/6 (3)
Stränder (info) 18:09 19/6 (35)
Giant Little Ones (info) 17:18 19/6 (2)
Five Feet Apart (info) 16:58 19/6 (2)
The Beach Bum (info) 16:55 19/6 (5)
Harold and Kumar Go to White Castle (info) 14:26 19/6 (331)
Floating Weeds (info) 13:35 19/6 (23)
Mandy (info) 13:07 19/6 (27)
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)