Taliah
Det här är den starkaste film jag någonsin sett. Rekommenderas till alla!
 Emmy
Tyvärr några onödiga amerikansiserade twistar i manuset på slutet som drar ner helhetsintrycket... hade kunnat bli riktigt bra.
 Rune2000
Jag har stark kritik mot denna film som jag skulle kunna sprida över alla dess aspekter. Men då skulle jag behöva mer än denna textruta för att få ut allt i text. Nu i efterhand är jag dock inte lika arg över den bittra eftersmaken jag hade från biobesöket, ändå finner jag det svårt att ge denna film ett högre betyg.
 carnevil
Ångest, ångest, oväntade genreinslag och Aqua-Lene.
 Christofer
Man försöker så hårt att göra filmen vacker och ångestladad att man nästan skiter ner sig på kuppen. Det stilistiska greppet med dämpade färger var väl okej, även om det inte gav varken till eller från i mina ögon. Själva storyn var inte så tokig, men det var alldels för segt och oengagerande fam till sista kvarten för att jag ska känna mig tillfreds med det hela.
 Skruttan
så otroligt urspårad..
 Ponsbach
Konstig gestaltning av Alain och samtliga kvinnor i filmen. En i mitt tycke en ganska misslyckad film. Men har man börjat titta vill man veta hur det slutar.
 acrylamid
Här försöker man få det tårdrypande, ångestladdande, en fantastisk historia som ger oväntande vändningar. Men det det egentligen är, är två timmar av rent skit. Fyfan vilken smörja.
 Portugallien
2.5 får den nog, men halvor finns ju inte så....
 patsyfreeway
total ångest, riktigt bra men skruvad.
 Masjävel
Välgjord ångest. Lite skruvat årspurad mot slutet och som någon skriver så kan man ifrågasätta gestaltningen av invandraren Alain.
 resegaranti
Efter sin helt lysande film Kaerlighed på film verkar Ole ha fått komplett storhetsvansinne. Trovärdigheten är i nivå med Marianergraven. En hel by full av komplett karaktärslösa rasistiska idioter som pissar under bordet på offentliga ställen, älskar dansband och som kan tänka sig att slå och våldta folk utan större moraliska betänkligheter löper amok. Vidare beter sig alla kvinnor i filmen som våp utan förmåga att tänka själva. I övrigt coola oneliners, så mycket tuttar det går att få med och en överdos meningslöst våld. Manuset är inte det minsta raffinerat och trots ett rasistiskt tema lyckas det inte väcka en enda relevant fråga. Det var inte utan att man ville gapskratta åt taffligheten ett antal gånger.
 Hogman
Resegaranti, bra sammanfattat. Karaktären Lars visar sig ha lite mer substans, så jag ger den en tvåa.
Bitvis riktigt svettig film, som är provokativ på flera olika plan; allt från övertydliga kontroverser vi får nedkörda i halsen till subtila små svidande frågetecken. Men samtidigt som Bornedal & co levererar, så är det inte vattentätt, och det finns ett antal sekvenser som definitivt kan ifrågasättas. Fast behöver jag säga att skådespelet är lysande? (11/15)
 Henkoo
Jag tycker karaktären Lars är överdriven. Filmen duger att kolla på ändå och är rätt snygg men räcker inte längre än svag trea.
 CultOfZenith
Börjar otroligt danskt, men slutar snarare i engelsk arbetarklassanda. Lite som Eden Lake - riktigt obehaglig skräck med skrämmande trovärdiga händelseförlopp. Synd att det aldrig riktigt blir läskigt.
 dutten83
Mycket bra film!!!:)
 Läskientekopp
Irriterande inslag med "programledar"-karaktären som inledde och avslutade filmen med att prata direkt in i kameran. Filmen kändes också lite seg, det var bara sista halvtimmen som var händelserik. Engelsk arbetarklassanda? Jag ser ingen koppling alls. En snobbig över/medelklassfamilj skyddar en flykting från ett gäng fulla inavlade bybor som hetsas av en chef för ett lasbilsföretag, till att ta lagen i egna händer.
 ivan
En riktigt obehaglig film med flera starka och udda karaktärer, som levereras av lysande skådespelare. Filmen handlar om förutsatta meningar, relationer, förväntningar och svek. Snyggt filmat, uppskruvat tempo och en story som blir mer och mer galen ju längre filmen rullar på. Phuuu....det var skönt att koppla av med ett avsnitt "Robinson" innan sängdags. Betyget blir en 4:a.
 BarryEgan
Vilken dynga. Filmen leker psykologiskt skräckdrama, men det är så pajigt gjort att man häpnar. Tillåt mig att citera DN: "Det är som om hela filmen står och skriker att främlingsfientlighet och gräl är något ytterst sällsynt, något som bara uppstår om man råkar hamna i en liten håla som denna, just när två bröder grälar, en tant blir överkörd, en tant som dessutom råkar vara fru till någon form av fascistisk uppviglande byhövding, samtidigt som cirkusen är i staden, på samma gång som alla super som svin, emedan ingen har en fungerande mobiltelefon, på samma gång som … Ja, ni förstår" /..../ "Den har enorma pretentioner och stora kanoner som står och skjuter lösa skott i alla riktningar."
 zazken
En lysande dansk film. Griper tag, och bjuder på en resa långt in i fördärvade själars bo.
 larox
Är detta ett försök att skildra de onda och de goda människorna på ett övertydligt sätt? I så fall ett misslyckande. I det samhälle där skildringen äger rum, en liten byhåla, är det omöjligt att det har samlats så många avarter i form av människospillror. Rörigt, överdrivet och verklighetsfrånvänt. Eller främlingsfientligheten som verkligen dras till sin spets. Bedrövligt. Riktigt obehagligt, masslakt utan möjlighet till ingripande. Filmens budskap - övervåld? Budskapet är rörigt och försvinner i våldsmassakern och når i vart fall inte fram till mig
 dlu
mysko film
 desithess
gu så dåligt - fräls oss från ondo (film av detta slag)
 Hengman
Åsa-Nisse goes psykologisk splatterfilm!
 sallyohlin
Jag vet inte om filmmakaren lyckas skapa rätt känsla när man som åskådare skrattar sig igenom den sista halvtimmen eller om det helt enkelt är mig det är fel på. Big no-NO!
 haajen
Nä det här blir en sörja av motstridiga budskap kryddat med överdrivna våldsscener och ett alltför estetiserat bildspråk. Har en del bra scener men Bornedal tappar greppet alltför tidigt.
 MERisen
Tycker den är riktigt intressant. Visst är själva storyn ganska naivt svartvit och på något sätt överdriven i händelseförloppet, men jag tror inte den har för avsikt att säga hur en skandinav reagerar i den situation, utan mer berätta om något vi har inom oss. Vackert foto dessutom.
 Donni
Lite seg i början och jag ogillar berättarrösten. Sedan tar den sig och utvecklas i Eden Lake-anda, som någon nämnde.
 Irmelin
Fy fan vilken obehagligt bra film. Se den, med risk för ångest efteråt!
 Gröne_Orm
Det går inte att komma ifrån att detta är mycket skickligt hantverk, men det är på tok för stiliserat för min smak, och dessutom extremt fördomsfullt och därmed själlöst. Minsta unset av problematisering saknas.
 Ola_Schubert
Det hela började med en pratig och lång inledning, men sedan följer än härligt mustig dansk skröna. Och intrigen blir tillslut inte svart och vit utan motsatsen. Trots inledningen så måste det bli en stark fyra för detta välspelade drama.
 znail
Klart sevärd. Ett bisarrt hopkok som drar mina tankar åt Smala Sussie, Night of the living dead och Pusher på samma gång. Urballningen är i mina ögon inget problem, utan snarare ett plus. Tyvärr går stiliseringen lite för långt, det extremt konsekventa fotot och det distansierade perspektivet blir en belastning snarare än ett intressant grepp. Dock en mycket stark trea som med några få förändringar hade blivit en klar fyra.
 Minik?
Formmässigt intelligent och bra rulle!
 peralta
När jag o mina vänner var små gjorde vi filmer som var lika intelligenta som den här filmen. Herregud o fy faan va dåligt det här var!!!
Den tar sig vägar, uttryck och proportioner som inte alltid passar - och paradoxalt nog så blir det riktigt bra. Heja Danmark! (11-/15)
 nikdrum
påminner om straw dogs. det giller vi:)
 dr.kristina
Ruskigt bra film! Inte en enda "feel-good"minut. Huuuhhhh...
 Mikka
Oj! Vilken filmupplevelse. Det är tungt, jobbigt, upprörande - på flera plan. Jag mår stundtals dåligt över situationer jag inte vill se eller uppleva, men allt som händer har en mening och filmen har många bottnar. Det handlar mycket om psyken, och psykiskt förfall som har pågått i många år. Det är en gedigen filmupplevelse. Men antingen sugs man nog med i djupet och får ut väldigt mycket av den, eller också slår man allt det jobbiga ifrån sig (min sambo gav filmen en etta).
 ami86
Är danska småstäder verkligen fyllda med alkoholiserat, rasistiskt white trash? Tycker filmen spårar ur väldigt och slutar kännas trovärdig. Ändå måste jag säga att man var fast ganska så omgående så visst är det en bra film. Kul att se Aqua-Lene i en så oväntad roll. Det smutsbleka ljuset ger jag dock inte mycket för, hade nog säkert berört mer och känts mer realistiskt om det inte vore för den onaturliga ljussättningen. Sen kan jag känna att slutet känns lite väl förhastat.
 Roddy
vilket skit!
 dafreakish
Bornedal bjuder på en hejdlös ripoff av Peckinpahs ruskigt överskattade Straw Dogs och även här blir inte resultatet särskilt lyckat. Att försöka bemöta den danska rasismen hade kanske fungerat i ett annat format men när man nästan punkt till pricka för in det temat i en redan gjord film blir det bara dumt. Det är dessutom löjligt brutalt vilket inte tillför ett dugg. Dock kul att se gamla Barbie-girl tjejen göra något milslånga vägar från bubbelgum och rosa, något hon också gör ganska bra och är en av få som kommer undan med hedern i behåll.
 JimCarrey
Oinspirerat. Försöker för mycket utan att nå fram
 LVX156
ami86 - svenska småstäder är ju fyllda med alkoholiserat, rasistiskt white trash. Jag vet, jag är själv uppvuxen i sådan håla, där de flesta hade som största nöje att supa varje fredag och lördag, och där ingen tyckte det var något konstigt att folk hade Ku Klux Klan-tshirts på skolfotot eller Bevara Sverige Svenskt-klistermärken på bilen.
 kallewj
Inte en lycklig sekund.
 vonadel
Hmm, varken bra eller dålig. Ganska obehaglig emellanåt. Kul att se Aqua-Lene som skådis, och som någon annan påpekar gör hon faktiskt bäst ifrån sig. Ångrar nästan att valet inte föll på en annan film denna kväll dock. 5/10
 Zebulonm
En besvikelse....
Senaste kommentarer
Critters 2 (info) 19:03 20/7 (46)
Insomnia (info) 18:58 20/7 (331)
Circus Columbia (info) 17:25 20/7 (11)
Triple Frontier (info) 17:10 20/7 (13)
Message from the King (info) 16:59 20/7 (9)
Gangster Playboys Retribution (info) 16:48 20/7 (2)
Allt du önskar kan du få (info) 16:08 20/7 (4)
Neverwas (info) 15:59 20/7 (41)
Critters (info) 15:51 20/7 (110)
Gangster Playboy Legends (info) 14:19 20/7 (1)
Den 12:e mannen (info) 12:56 20/7 (9)
Uptown Girls (info) 12:54 20/7 (108)
The Dognapper (info) 12:35 20/7 (8)
Midsommar (info) 12:10 20/7 (12)
Generalen (info) 11:33 20/7 (6)
Marked Man (info) 11:21 20/7 (2)
Howling VI: The Freaks (info) 11:02 20/7 (16)
Dr. Giggles (info) 11:01 20/7 (36)
American Nightmare (info) 10:58 20/7 (4)
Vårat gäng (info) 10:55 20/7 (11)
Farväl Falkenberg (info) 09:47 20/7 (583)
Fahrenheit 451 (info) 08:50 20/7 (121)
Beyond Skyline (info) 07:00 20/7 (12)
Sagan om Gandahar (info) 05:18 20/7 (32)
La sonate à Kreutzer (info) 00:49 20/7 (1)
The Gospel of John (info) 00:24 20/7 (15)
A Walk Among the Tombstones (info) 00:05 20/7 (61)
Mitt namn är Wrath (info) 23:59 19/7 (20)
Tillbaka till framtiden del II (info) 22:58 19/7 (300)
King Kongs son (info) 22:53 19/7 (9)
What If (info) 21:53 19/7 (48)
La La Land (info) 21:42 19/7 (120)
Lejonkungen (info) 21:02 19/7 (998)
The Intern (info) 20:57 19/7 (72)
The Hummingbird Project (info) 20:47 19/7 (5)
Baltic Storm (info) 20:28 19/7 (67)
Loving Vincent (info) 19:59 19/7 (14)
Diego Maradona (info) 19:56 19/7 (2)
Änglarnas stad – Los Angeles  (info) 19:44 19/7 (93)
Booksmart (info) 19:37 19/7 (14)
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)