Engravadlax
Kul stil, noll substans. Jag gillade filmen lite bättre första gången jag såg den, men det var ett tag sedan. Princess Mononoke har jag hört ska inte ha samma problem, så det blir väl den jag ser härnäst.
 nanimo
Höjer till en femma efter en omtitt. Få filmer är så vackra och speciella som denna. Älskar alla shinto-referenser som den kryllar av också. Ett litet mästerverk.
 Hans Moleman
Hade den som rekommenderat femma för mig, men det får den inte. Har inte sett någon animerad japansk film förut och det var en upplevelse. Liknar inget jag sett tidigare. Dock får den inte högre betyg än en trea.
 Ful_fisk
Fantastiskt fin film där Miyazaki lyckas som konststycket att kombinera konstfilm med familjefilm. Femman ligger otroligt nära till hands....
 ses11
Att skapa en sådan fantastisk saga, och klämma in uppväxt, det Japanska samhällets förfall och identitetsfrågor, är enligt mig väldigt imponerande. Den lär och stimulerar på flera intellektuella plan, precis som en Beethoven-symfoni eller Tove Jansson-roman. Detta gör Spirited Away till mer än en "Substanslös" film.
 eddwing
Jag älskar filmer där man får se karaktärer växa och bli starkare så den här filmen passade mig!
 Jormungandr
Riktigt bra och riktigt mysko. som Alice i Underlandet fast på japanska...
 Count_Duckula
Mycket magi i denna.
 AmyTatti
Så fin historia och så sorglig...
 Jämte
Ett mästerverk. Inte den film som har berört mig mest av Miyazaki men det går inte att undvika att se vilket välgjort hantverk det här är. En femma.
 LKfen
Superfin film, jättebra story och mycket bra gjord. En av mina absoluta favoriter
 spiel mit mir
Helt i klass med Det levande slottet (min favorit) rent artistiskt, men betydligt svårare handling därför blir det "bara" en 4:a. Otroliga animationer som slår an strängar hos mig som jag inte visste att jag hade. Bästa scenen är den med kolet i pannrummet!!
 ulpe01
Hur hög måste han inte ha varit när han skapade denna lilla pärla? Hur trippad som helst.
 oscarbob
Jag förstår inte. Det känns som att jag missar massor av symbolik i varenda scen. Jag ångrar inte att jag såg den, men jag fick verkligen inte ut något av den. Den var ju väldigt fantasifull om inte annat!
 jasmin357
bäst bäst bäst
 MickeKz
Första jag ser av denna regissör. Klockren femma!
 Noseman 2005
Fantasifullt, vackert och mäktigt. Lite för avancerad handling för den yngre publiken, och som oscarbob skriver nedan väger symboliken lite för tungt för att även en vuxen utan större kännedom om japansk kultur ska kunna uppskatta det till fullo. Känslan av att missa en dimension blir helt enkelt för påtaglig för att jag ska kunna njuta fullt ut.
 WillyV
Förtjänar en fyra, höjning vid omtitt, fett bra.
 RichardEk
Poetisk och stilren manga för både vuxna och större barn. Parallellerna till "Alice i underlandet" är rätt tydliga men gör inte filmen sämre för det, tvärtom, man hakar på en av de mest arketypiska berättelserna på ett förtjänstfullt sätt. Är otäck på ett subtilt sätt och kan läsas som en kritik vuxna människors sätt att behandla barn och djur.
 LTT86
Helt klart en mycket älskat film av mig. Tycke Chihiro är bland av dom modigaste karaktärer som jag någonsin har sett. Och det händer massor med konstiga saker och massor med fantasier som omöjligt kan komma från en enda man. Så det här förtjänat enkelt som helst full poäng.
 melankoli
Svag 4:a. En film jag tyvärr aldrig lyckats se i ett svep. Nog för att den (som många familjefilmer t.ex) varit forum för små tupplurar, så är den faktiskt också trevlig att titta på också.
 GoingtoPhilly
Helt underbar både för barn och vuxna.
 Vigggo
Typ jävligt bra. Första animefilmen jag har sett btw. Miljöerna, musiken, karaktärerna, allt var fantastiskt.
 Anonym_user_1
Till skillnad mot vad jag minns så är det en ganska kort sammanfattad film om livets värde med färre märkvärdiga element än vad jag hoppades på. Ändå en särskild upplevelse, fastän den inte står sig särskilt bra mot flera av Ghiblis övriga filmer.
 LacombeLucien
Okej.
 TheHorrorfan
Helt okej, men väldigt skum.
 BrutusBeefcake
Första timmen är utsökt, sen går det sakta men säkert nedåt. Men snyggt är det hela vägen! (9-/15)
 A&F Crew
Jättebra men lite för läskigt när föräldrarna blir grisar!
 Taandborste
Lite konstigt, lite mörkt, men väldigt vackert!
 Netza
Vad de än knarkar i Japan vill jag också testa det... Nåväl, bra utfört som alltid, roliga detaljer och karaktärer men berättelsen i sig lyckades inte hålla mitt intresse uppe.
 Starkbröl
Knasig men fin. Vad den handlade om? Ja, säg det. Ingen barnfilm direkt, tycker jag...
Hade det inte varit för IMDb:s top 250 så hade jag inte ansträngt mig det minsta för att se några av Hayao Miyazaki animerade verk. Nu när jag för allra första gången tar mig an denna genre och världen hos Hayao Miyazaki så vet jag lika säkert att jag inte vill se om Spirited Away som att den erbjuder och levererar en helt sanslöst fascinerande och sinnesväckande upplevelse. 4-
 Hakvin
Alice i underlandet. Så lite handling som en film någonsin kan ha, fullproppat med totalt irrelevant flum mellan de 5 första och de 5 sista minuterna. Jag förstår ingenting utav förtjusningen. Någon är skyldig mig en medalj för att jag faktiskt tittade klart.
 Jompalompier
Knarkig och skum men väldigt välanimerat. Känns lite lite lång på slutet.
 Zipper
Den här har legat i hyllan och gett mig dåligt samvete i åratal, och nu tog jag mig äntligen i kragen. Jag gillar det väldigt japanska i den här historien. Fantasifullt och vackert, men det når inte upp till den envist föreslagna ft-femman.
 myslas
Ett av de mest fantastiska filmäventyren någonsin.
 Joltmupp
Nu har jag inte sett detta på 8 år så det var på tiden att se om den igen. Perfekt för mig som brukar glömma bort stora delar av filmhandlingar. Satt som fastspänd hela tiden tills jag var tvungen att gå och äta middag. När jag återkom sedan var magin borta, så rekommenderar att se den oavbrutet från början till slutet. Inser ändå nu att det här är en av mina topp 5-filmer.
 sebban89
Den bästa animerade filmen jag har sett. Otroligt charmig och ruskigt vacker. Tågscenen är bland det vackraste jag har sett på film över huvud taget.
 Sarakin76
Meget velanimert. Senker fra 5 til +4 foreløpig.
 kingkong
Väldigt tunna karaktärer där hela filmen bygger på en plot som verkar gå ut på att förflytta sig till olika rum och personer. Stundtals både motbjudande och ångestframkallande med kaskadkräkningar och inälvsromantik. Behöver jag säga att jag inte verkar gilla anime. Har sett Ghost in the shell som jag tyckte mycket bättre om i både story och stil. Jag förstår inte ens vad denna handlar om. Allt är ju helt pårökt, som en feberdröm, alternativt en riktig hashpsykos. Inget för mig.
 indiskpotatis
Jag var kanske 12 när jag såg den här filmen första gången. Föll pladask. En vacker berättelse som utspelar sig i en trollande värld. Alla borde se filmen för att det är klart ett mästerverk.
 kryttan
Har tänkt se denna i 15 års tid, nu har jag det. Väldigt fint animerat, riktigt vackert, sköna karaktärer och lagom skruvat. Filmen i sig är inte ett mästerverk i mitt tycke, men väldigt bra! en 4:a
 Jamesa
Bra ! Som en mer skruvad Alice i underlandet !
 Hypostas
Lyfte mig tillfälligt ur min filmiska anhedoni.
Har alltid varit svag för den här filmerna...
 Marty78
Jag älskar tecknat. Jag vet dock inte riktigt vad jag ska kalla det här. Värdelösa animationer och dålig musik. Om Disney någonsin hade gjort en animerad film helt utan handling så hade jag hellre sett på den än på det här skräpet. 2+ timmar som jag aldrig någonsin får tillbaka.
 Ailuj
Alldeles tvärtemot vad Marty78 skriver så älskar jag den här filmen tack vare de fantastiska animationerna och den ljuvliga musiken, just tack vare att det är långt ifrån Disneys helylle gullvärld. Berättelsen är lite för spretig med lite för många karaktärer för att vara lättsmält första gången men då jag nog ändå lär se den igen så gör det inget. Sevärd film.
 Jaganatha
Detta är ett av Miyazakis obestridliga mästerverk, snyggt animerat och genomtänkt ned till varje bildruta. Myriaderna av japanska shintogudar slutar aldrig att fascinera. Var får japanerna allt ifrån? Och vad betyder det att Chihiros föräldrar förvandlas till grisar? Enda nackdelen är väl att en del av symboliken går mig över huvudet en aning.
 smichael
Alltid bäst.
« Föregående   |   1 ... 25 26 27
Senaste kommentarer
Mannens moral - och kvinnans (info) 12:55 26/4 (5)
The Mask of Fu Manchu (info) 12:50 26/4 (8)
Jimmy the Gent (info) 12:47 26/4 (5)
Arctic (info) 12:33 26/4 (5)
Don Quijote de Orson Welles (info) 05:59 26/4 (3)
The Upside (info) 02:51 26/4 (2)
Beyond the Game (info) 02:31 26/4 (1)
Olydnad (info) 01:32 26/4 (7)
Delikatessen (info) 01:08 26/4 (465)
Loving (info) 00:36 26/4 (11)
Sune vs. Sune (info) 23:21 25/4 (7)
White Material (info) 23:05 25/4 (51)
Unga Astrid (info) 23:04 25/4 (17)
Lady Bloodfight (info) 22:59 25/4 (2)
Birds of Passage (info) 22:57 25/4 (4)
Vinterdvala (info) 22:06 25/4 (30)
Haywire (info) 22:05 25/4 (120)
Hans hustrus brott (info) 21:37 25/4 (7)
Ocean's Eight (info) 21:33 25/4 (33)
Lysande gift (info) 21:00 25/4 (19)
Revenger (info) 20:43 25/4 (2)
Molly's Game (info) 19:41 25/4 (20)
Kapernaum (info) 19:02 25/4 (6)
Unsane (info) 18:32 25/4 (7)
Tillbaka till framtiden del III (info) 18:23 25/4 (274)
Alien: Covenant (info) 17:13 25/4 (107)
Avengers: Endgame (info) 17:12 25/4 (7)
Unicorn Store (info) 15:33 25/4 (3)
En blondins kärleksaffär (info) 14:23 25/4 (78)
The Dirt (info) 14:19 25/4 (15)
The Possession of Hannah Grace (info) 11:52 25/4 (4)
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)