Razzel
Trean enbart för kulten..
 Shemhamforash
Hajen var ju söt.
 sven0424
SÅG DENNA FÖR ETT TAG SEDAN OCH ÄN IDAG FAST DEN ÄR GJORD 1975 SÅ ÄR DEN ETT MÄSTERVERK.FICK 3 OSCARS BLA BÄSTA FILM OCH DET FÖRTJÄNADE DEN.GILLAR STVENS FILMER SKARPT DENNA ÄR INGET UNDANTAG.GER BETYGET 5 FÖR DET ÄR EN KLASSIKER ELLER HUR?
 Erik123
Min andra 5a på filmtipset.se känns mycket bra. För det är Hajen mer än värd. Älskar allt i denna filmen. Kan inte säga så mkt mer. Fantastisk. Betyg 5/5
 kanemura
Det ryktas ju om att Gud synts till bland inspelningsplatserna under inspelningens gång :)
 ThomasW-dahl
OK
 the godfather
en tidlös klassiker detär vad den är,skitcool när man såg den för första gången lika bra än idag.en klar femma blir det.
 Filmärbäst
Jag har alltid gillat hajen filmerna och kommer alltid att göra de^^ :)
 MrMario
Läskig när man först såg den, nu bara bra i sin enkelhet
 Funtomen
Otroligt effektfull, det måste jag erkänna, även om mina förväntningar var något högt ställda. Jag blev en smula besviken, för även om jag väldigt gärna skulle vilja sätta den tippade fyran räcker det inte till mer än en trea. Skådespeleri och manus är väldigt bra och soundtracket är kanske ett av de mer effektfulla som någonsin har skapats. Den suggestiva stämningen är det inte heller något fel med, men mot slutet tappar den. Jag kan inte sätta fingret på det, men den saknar något. Trist, även om den är helt klart sevärd, nästan värd fyran enbart för dess kultstatus (som den helt klart förtjänar). I slutändan räcker det tyvärr inte. En trea, om än en stark sådan.
 fckingAttitude
classic!
 Belmont84
Stor jävla haj + liten jävla båt = ?
 JohanHag
Bra och stämningsfull, fast störde mig lite på att hajen simmade under vattnet och drog ner folk istället för att attackera som riktiga vithajar. (Komma med en jävla fart underifrån och hoppa helt upp ur vattnet). Fast tekniken fanns väl inte och imponerande hur de lyckas få en docka att se så verklig ut.
 ziferN
Minnesvärd film.
 christian2
Kung film. en 4:a får den.
 Speedy2
Vilken mästerverk denna hajfilm är mycket skrämmande från filmens början till slutet.
 Tolke
Okej, Hajen filmerna är dom bästa filmerna med hajar i. Inte mina favoritfilmer. Men dom är bra och får en stark 4:a av mig.
 Kaysow
Okej men daterad.
 ellaine
Jag vet inte vad jag hade tyckt om den ifall det inte varit så att jag älskat, och blivit rädd, när jag var liten. Nu får den iaf en stark trea.
 Rikk3
Skräckfilm med handling, riktigt bra gjort! kanske inte jätte hemsk men ändå intressant :)
 Djason
Visst var den häftig och stillbildande när den kom men nu känns den rätt gammal. Tycker den är alldeles för lång med. Musiken är grym. Men högre än en 3:a tycker jag den inte är värd.
 martin eden
En av de få moderna perfekta skräckfilmer. Alla element finns och klickar i "Jaws". Bra skådisar, successiv handling, passande musik och fullfjädrad stämning. När de tre männen befinner sig ensamma ute på havet och den monstruösa hajen attackerar dem. Mästerligt!!
 Mat1az
Klassisk skräck som håller måttet även idag. Mycket bra.
 Bompa
Finns så många exceptionellt bra scener men en personlig favorit är vid middagsbordet när Dreyfuss tar med sig två pavor vin. Själv hade jag stora problem med att bada efter jag sett den här filmen som liten. Växte upp vid Vänern!!
 embla13
njaa
 Sture Stenhög
Helt klart en effektiv skräckfilm som håller bra än idag. Nyckeln är väl det faktum att man inte överexponerar själva hajen. Skräcken ligger i att man vet fanskapet finns nånstans därute och kan slå till när som helst från ingenstans. Den klassiska musikslingan gör ju sitt också. Filmen tappar dock lite i andra halvan då själva jakten blir lite långdragen. Karaktärerna är också lite för stereotypa för att det här ska bli riktigt bra. Richard Dreyfuss har dessutom alltid varit en störande jävel
 mammene
Den här filmen håller än i dag, mycket för att man lyckas hålla spänningen vid liv (som förgående talare redan sagt) utan att överexponera.
 akasava
Robert Shaw var fantastiskt bra.
 the godfather
Detta är den film som jag har sett flest gånger typ 15 gånger har jag sett den så är det med alien och så som jag har sett typ 12 gånger.
 Chriistian2
Gillar den här.
 Skea
Gillar den lika mycket nu som jag gjode första gången jag såg den. Detta e en film som inte bli dålig
 Fermis
fantastiskt bra, ska nog se den ikväll, badsäsongen är ändå över nu
 themovieguru
Helt otrolig film. Inledningen till den här filmen är något bland det starkaste och mest spännande som har gjorts. Den här filmen kan jag se om och om igen, utan att tröttna på den. Fantastiskt jobbat Spielberg!!!
 7hjgfrv
Den här är grymt bra och klassisk!
 Chriistian2
Måste ändra till en 5a för att den är så grymt bra!
 krutemil
Det måste varit en grym film på 70-talet och visst är den läskig och spännande men man måste ändå jämföra med de filmer som finns nu. Den har en klassikerstämpel på sig eftersom det var den första riktiga skräckfilmen som utspelar sig i vatten men den är inte värd ett högre betyg bara för det. Bra musik och skådespelarinsatser och snygga effekter för den tiden men den var lite seg och förutsägbar.
 herrnixon
Det var inte meningen att man skulle sympatisera med hajen va?
 sportlow
Det tog mig ett tag att få tummen ur och se den här filmen. Men nu är det gjort och visst är det en sann klassiker. Håller faktiskt ganska bra idag så där 30 år senare. Hajroboten är bra gjort och ser realistisk ut. Dock beteer den sig inte så realistiskt och jag får inte med mig den där "nu är jag rädd för hajar extra" känsla efter att ha sett filmen. Det är skillnad på en vithaj i verkligheten och den vithaj som sprider skräck i "hajen". Men det får man bortse, för det är inte realism jag vill ha när jag glor denna, det är spänning, och det får man tonvis utav. En stark trea blir slutklämmen!
 Brouhaha
Brutalt spännande och grymma effekter. Helt klart bättre än förväntat. :)
 Albion
Filmen Hajens rykte är nog större än sig själv på något sätt. Detta är ett skapligt äventyr men inte extraordinärt på något sätt förutom en handfull scener som ändå vittnar om klass. Betyget vid denna omtitt blir en 3;a
 Fermis
fortfarande sjukt bra tycker jag, Robert Shaws karaktär Quint är helt oslagbar
 heman hunter
7/10. är lite seg och oengagerande första hälften men blir helt klart bättre när de tre grabbarna ger sig ut på haj-jakt! nu läggs fokus på dessa tre personer - ensamma ombord på en liten skruttig båt mitt på det vida havet - samt en stor jävla vithaj. något jag uppskattar då det faktiskt är riktigt underhållande att följa om än uråldriga men ändå alltid lika fräscha (nåja) kampen mellan människa och det vilda; här som i så många andra fall i form av ett stort groteskt primitivt monster. även att tvinga ihop dessa färgstarka men väldigt olika personligheter på en liten båt för att trängas och krockas med sina olika värderingar och tankar, med motivet att skapa lustiga konflikter är ett klassikt koncept som funkar bra här. en scen - där de tre sitter inne i båten som sakta vaggar fram över stillsamt hav i skymningen, tävlandes i manlighet genom att visa upp gamla ärr, bli gravallvarliga när quint plötsligt drar en dramatiskt berättelse om sina gamla krigserfarenheter, för att sedan brista ut i sång - är bara såå mysig!
 zooft
Jaa..det blev en svag fyra! Den var mkt bra, välspelad, men jag förväntade mig mer helt enkelt. Kan ha göra med vår nutid, att vi redan har sett så mkt skräck o action tidigare, men den var bra ändå! Sevärd!
 FreddyKrueger
Fyfan vad spännande den är första gången man ser den.
 Insanehorror
En film av högsta världsklass. Bra från början till slut, en perfekt handling och en otroligt välgjord haj. Måste ses!
 TheHorrorfan
Nu vet jag att jag kommer få massa kommentarer men jag tycker faktiskt inte den här är nåt värst bra, men jag hade nog tyckt det om jag hade fötts på 70- men i det här fallet så gjorde jag inte det men den räcker till en svag 3a högre går jag inte.
 karlmats
Mer välgjord än intressant. Jag ogillar generellt filmer som utspelar sig runt en massa jävla vatten och det faktum att Scheider är den enda karaktär man inte stör sig på blir det oundvikligt att hålla på hajjäveln. En del bra inslag och musiken är så klart klassisk men jag kan inte säga att jag brydde mig överdrivet mycket om vad som skulle hända. Hajar är för övrigt fruktansvärt fula djur, jag vet inte hur det påverkar min upplevelse men en sött mördarsjölejon hade nog varit enklare att engagera sig i. En stark 2a ändå.
 yrkeschaufföre
Väldigt bra fram tills man får se hela hajen sen är den mest seg. Nångång när jag var 7-10 år och mina föräldrar såg den på video så råkade jag se själva hajen när jag gick förbi tvn, den känsla av skräck som jag kännde då, den kommer tillbaka när jag ser just den scenen idag (jag var rädd för hajar i många år trots att vi badade i insjöar.
 a_star
Mycket töntigare än jag mindes den. Ingen rysare med dagens mått, men fortfarande spännande.
 Masjävel
Var för liten för att se den när den kom, och när jag sett den på äldre dar har den inte riktigt samma tyngd, men ändå en klassiker.
« Föregående   |   1 ... 13 14 15 16 17   |   Nästa »
Senaste kommentarer
Training Day (info) 01:07 27/6 (417)
The Handmaiden (info) 01:00 27/6 (40)
Wonder (info) 23:59 26/6 (16)
Hycklaren (info) 23:50 26/6 (13)
Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café (info) 23:42 26/6 (337)
Zombie Night (info) 23:41 26/6 (2)
Shark in Venice (info) 23:17 26/6 (17)
Deepwater Horizon (info) 23:06 26/6 (54)
X-Men: Dark Phoenix (info) 22:47 26/6 (8)
Brightburn (info) 22:44 26/6 (5)
Death Wish (info) 22:19 26/6 (24)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 22:08 26/6 (10)
Audition (info) 22:06 26/6 (196)
Bumblebee (info) 21:46 26/6 (26)
The Saint (info) 21:02 26/6 (7)
Revenge (info) 20:55 26/6 (19)
Drive Hard (info) 20:51 26/6 (8)
Det spökar på Hill House (info) 19:51 26/6 (128)
Fantastiska vidunder och var man hittar dem (info) 18:55 26/6 (94)
Black Mirror - Smithereens (info) 17:49 26/6 (5)
Black Mirror - Rachel, Jack and Ashley Too (info) 17:48 26/6 (5)
Black Mirror - Striking Vipers (info) 17:47 26/6 (5)
Britt-Marie var här (info) 14:51 26/6 (6)
Halvdan Viking (info) 14:50 26/6 (3)
Shadow of Fear (info) 13:24 26/6 (11)
Silence (info) 12:51 26/6 (36)
Happy Death Day (info) 10:29 26/6 (33)
Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay (info) 10:01 26/6 (211)
Vietnam – grisens år (info) 09:58 26/6 (11)
The Passenger (info) 09:52 26/6 (8)
The Jacket (info) 09:37 26/6 (384)
Black Mirror - Men Against Fire (info) 07:57 26/6 (5)
Solo: A Star Wars Story (info) 05:05 26/6 (65)
The Dark Tower (info) 04:59 26/6 (54)
Bird Box (info) 01:40 26/6 (55)
Sömnincidenter (info) 00:05 26/6 (1)
Godzilla: King of Monsters (info) 23:59 25/6 (9)
Welcome Home (info) 23:57 25/6 (1)
The Fure Fure Girl (info) 23:56 25/6 (1)
Ägget är löst! (info) 23:42 25/6 (114)
Jennys första dejt (info) 23:29 25/6 (6)
Lava (info) 23:25 25/6 (14)
Jurtjyrkogården (info) 23:21 25/6 (14)
Bleed (info) 23:07 25/6 (1)
Awaken (info) 22:37 25/6 (4)
Overboard (info) 21:42 25/6 (6)
Black Mirror - San Junipero (info) 21:40 25/6 (14)
The Last House on the Left (info) 21:29 25/6 (159)
The Corpse of Anna Fritz (info) 21:03 25/6 (6)
The Town (info) 20:44 25/6 (337)