Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 269

Stan
Nää.. jag tänkte på den hela kvällen, t.o.m. när jag låg och sov och kom fram till...
 niklaseriksson
En fullständigt magnifik film, en sällan skådad fullträff. Rakt in på topp 10 över bästa filmer jag sett, minst. Vill redan se den igen.
 Vapahtaja
Helt ok, vacker ljussättning, platta karaktärer, religionens röst.
 prs
Om man redan tycker att religion är guds hämnd på människan och att danska är ett roligt språk att förkunna allvar på behöver man inte se den här filmen... OM det inte varit för Johannes! Han får dock alldeles för litet air time. Min favorit var när han bara var med i cirka fem sekunder och gick ut ur bild till höger utan att säga så mycket. Humor!
 Suverän
Det känns lite trist att behöva sätta en 4:a på en så pass mästerlig film som denna. Men det närmast propagandistiskt kristna slutet sänker betyget ett snäpp, som ända till slutet kändes som en 5:a. Skådespelet är ofta alldeles makalöst bra, och då tänker jag främst på Preben Lerdorff Rye som spelade Johannes (otrolig insats) samt Henrik Malberg som spelade Morten.
 Herr Arne
Makalöst foto och suveränt skådespeleri i detta välkontrollerade kammardrama.
 Tonti
Vacker, gripande och sällsamt hypnotisk. En riktig fullträff som inte överträffas av särskilt mycket.
 Galivan
Speciell stil, känns litegrann som en teaterpjäs. Tempot är väldigt lugnt, den är full av dialog, men replikerna sägs mer eller mindre långsamt. Det ihop med att tro och religion står i centrum skapar en koncentrerad stämning, även om skådespeleriet ibland känns teatralt och mer eller mindre lättsamt medan det ibland känns desto mer uttrycksfullt och naturligt. Stora delar av filmen misströstade jag en del över långsamheten i tempot och handlingen. Men den utvecklades, och sista biten av filmen var fantastisk. Allt som hände innan var nästan som en lång upptakt, vilket kanske var nödvändigt. Det var överraskande och höjde filmen i sin helhet.
 sona
Det känns som att Roy Andersson har sett denna...
 JoeZ
Brilijant film. Fotoarbetet är mästerligt som mycket annat med filmen. Är dock inte riktigt det jag blir djupt berörd av, det är aningen för mycket dialog. Tycker att en film som Tarkovsijs Solaris, eller Bergman, eller 2001 ställer "viktigare" frågor om religon och vår existens än Ordet. Tar dock andan ur en och tåls att tänkas på, även om jag inte blev så djupt berörd som jag kanske skulle blivit. Var kanske lite för trött och hungrig.
 Bob Göran
efter omtitt känns femman given
 AndreaFurberg
o så vacker
 the fox
De sista femton minuterna lyfte filmen till 4an
 wst
Utomordentligt välgjort kammardrama som är väldigt nära högsta betyget. Ett budskap som tål att tänkas på. Mycket bra skådespeleri av främst Preben Lerdorff Rye men även av övriga. Gillar det teaterliknande fotot med långa tagningar och hur man åker fram och tillbaka i rummet samt övrig scenografi. Skall se om denna film vid ett senare tillfälle.
 foppa99
oj vad denna e bra. 5 för fotot
 ninaemilia
Oh jäklarns att se denna film just som jag läser Fruktan och bävan av Kierkegaard. Fantastisk sak detta.
 Soul Survivor
Nu beställde jag den här osedd efter att ha knockats av Kvinnas Martyrium. Hoppas chansningen lönar sig.
 Soul Survivor
Ja, vad ska man säga. Film ska egentligen inte kunna vara såhär bra. Hjärtskärande vacker. Samtidigt snårig och djärvt intellektuell på ett helt annat sätt än mirakelspelet. Mycket tänkvärd på flera nivåer. Visst kan man tycka att tron är tidens kristna tro, Johannes är helig dåre, miraklet är ett "mirakel" osv, men det finns ju ett antal abstraktionsnivåer där ovanför att begrunda.
 eppjones
Svårt att veta om man ska ge tumme upp eller ner till denna. Gillade inte sonen som trodde han var jesus, och inte heller sättet som karaktärerna interagerade med varandra på (stirrandes och talandes ut i intet). Den var ju väldigt välgjord dock och jag gillade gamla gubben.
 labi
Oj, helt tagen! Fotot är fantastiskt. Till skillnad från "eppjones" tycker jag att karaktären Johannes är nyckeln till hela filmen. Preben Lerdorff Rye gör en mäktig prestation i den rollen, jag har kommit på mig själv med att gå och imitera honom hela dagen. Gillar den ekumeniska tanken i Munks pjäs. Det går inte att sätta lägre än en femma på den här filmen, men det jag möjligen hade lite svårt för var slutet (som jag vet hyllas av andra), men det var ju inte Dreyers fel utan Kaj Muncks som skrev förlagan.
 Thinduke
Saknar ord. Ett mästerverk i ordets sanna betydelse.
 sirkurt
Den bästa fiilm jag någonsin sett! Helt otrolig!
 Rune2000
En mäktig film som är föregångare till verk av Ingmar Bergman och Robert Bresson. Det finns egentligen inte mycket att säga om denna film då allting är helt enkelt perfekt, förutom möjligen filmens sista scen som avviker något från pjäsen av Kaj Munk och väljer att vara mer tydlig i sin avsikt. Det har jag något svårt för men måste ändå respektera Carl Theodor Dreyers vågade vision.
 kennert
Dreyers stil är annorlunda.
 Sandur
Oj är allt jag har att säga när filmen är slut. Filmen är otroligt vacker gjord och allt i den är så välgjort. Rekomenderas verkligen till alla.
 Herr Fågelsaft
En av mina största besvikelser (rek 5) hittils på filmtipset. För mig är det teater, då filmmediet ej utnytttjas som det kan. Dialogen är endimensionell, skådespeleriet är emellanåt melodramatiskt, fotot lider av dålig ljussättning, kameran är orörlig och så vidare. Det finns åtskilliga bra filmer om tro och den här tillhör inte de som går på djupet särskilt mycket. Slutscenen blir för mycket för mig, den skickar filmen i en helt ny och oväntad riktning som inte fungerar för mig. Finns det en abstrakt handling så går den mig förbi fullständigt.
 Jonnythefox
en av de absolut starkaste filmupplevelser jag har varit med om. fulländad och perfekt i alla avseenden.
 Scriptures
Det är snyggt och på flera ställen starkt, men för mig blir det för teatraliskt - de flesta insatser av skådespelarna passar inte i filmformatet och det blir tydligt iscensatt och orealistiskt på ett sätt som inte fungerar för manus. Detta hade kunnat vara så mycket bättre om man tilläts komma närmare människorna och få känna deras mänsklighet på ett annat sätt.
 #54
En av de starkaste filmupplevelserna jag haft på länge.
 apmannen
Årets repliker: - Var det...en kärleksaffär? - Nej, nej...det var Søren Kierkegaard. Underbart stramt stiliserat skådespeleri, min årliga kvot mongo-danska och en jävla massa danskt kaffedrickande var ju onekligen positivt. Men det kan inte överskugga det faktum att det var ett gäng danskar som diskuterade jesus större delen av tiden.
 emilstjernholm
Jag anser att Dreyer utnyttjar filmmediet till sin fulla potential på grund av den minutiösa iscensättningen och den komplexa utvecklingen av narrativets paradox. Läs mer om filmen på länken: http://www.jonathanrosenbaum.com/?p
 Valross
Jag har så svårt att tillgodogöra mig en sån här historia. Jag gav dock av ett skratt när "skräddaren säger nej" (är det härifrån Varan-TV har hämtat inspiration till sketchen?)
 Fredzon_M
Oj. Dreyer får en icke-troende som mig att tro på mirakel. Vilket Foto! Lätt det snyggaste jag sett i en 50-talsfilm. Riktigt stark film även om jag första timmen känner mig lite tveksam till det hela så blir det till slut en omvälvande upplevelse.
 sunvalley
"... ett gäng danskar som diskuterade jesus större delen av tiden." Exakt! Och just därför är det en av de bästa filmerna genom tiderna.
 andmoreagain
Svårtolkad film. Skickligt och oerhört välregisserat och skådespelarna matchar detta. En fröjd att se. Problemet för mig är slutet. Världshistoriens sämsta? Nåväl, filmen faller med det men...hmm, den får ändå en fyra. Äh...
 solon
Kan inte hjälpa att känna en aningen bitter eftersmak efter slutscenen, det var inte riktigt vad jag väntade mig. Varje scen med Johannes känns dock oerhört mångbottnad och ger mig ibland intrycket av att Dreyer filmat dem med glimten i ögat.
 Ful_fisk
Gillar ju Ingmar Bergman, men denna religösa grubbleri-filmen blev rätt seg i min mening. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som inte funkar, kanske karaktärerna. Snyggt foto, dock.
 JimCarrey
En film som handlar om människors inställning så som den definieras av deras plats snarare än en film om tro och kristendom. Dreyer relativiserar de olika karaktärernas ståndpunkter i tros- och vetenskapsfrågor och alla karaktärerna är rädda för Johannes, tom prästen vill bli av med honom. Johannes är en väldigt rolig karaktär. Fadern försvarar honom ibland, han är skyldig honom det, har uppmuntrat honom att göra uppror samtidigt som Johannes inte tillkänns frälsarstatus eftersom det är underförstått bland kristna att en second coming inte egentligen ska ske, det är en så befängd idé att Johannes borde spärras in! Den här filmen var nog väldigt bra när den kom men det känns som att man tagit del av bättre och mindre sökta diskussioner kring de här ämnena nu. Ändå en film som håller sig bra.
 kakbakarn
Stark och mycket vackert filmad film. Han verkar ha varit en jävel på bildkompositioner, den gode Dreyer. Att den är så avskalad och "enkel" gör att man länge tänker att man inte gillar den SÅ mycket, men precis som med minimalismens mästare Bressons skapelser så växer Ordets kvalitet snabbt i minnet.
 Taliah
Jävligt absurd i sin tematik om man ser det från dagens synpunkt, men religionsdiskussionen är (tyvärr) lika relevant idag som då, även om den skiljer sig i miljö osv. Blev annars väldigt underhållen av det (ofrivilligt?) ironiska, och det finns såklart massa filmiska kvalitéer som är trevliga att observera.
 precineadd
nästan generande bra film som saknar dåliga komponenter och enbart innehåller bra
 jaKKrabbiTsLim
Magnifik!
 Petterror
Extraordinärt slut!
 Disorder
Fulländad kontroll av rum och ljus och för mig ett perfekt tempo. Tyvärr använder Dreyer sina förmågor till vissa tveksamma betraktelser. Jag tänker framförallt på den döda kvinnan som det eviga idealet, tillfredsställelsen i all konst sen Ofelia att hon nu har blivit den bild som verkligheten tidigare hindrat. De teologiska fundamenten är i stor del skickligt gjorda, men jag kanske hade önskat mer bonderomantik för karaktärsutvecklingen. Lämna själen för fan, utnyttja sanddynorna! Mata kossorna on screen! En pjäs dock som passar mig perfekt och som trots allt förtjänar ett fullgott betyg.
 Disorder
Förresten: Har någon en lista på musiken skulle det uppskattas oerhört! Helt magiskt.
 Mattias Strand
Naturligtvis välgjord på alla möjliga vis men själva temat har ju tappat mycket av sin aktualitet och tjuskraft.
 fors1984
Håll ut genom den periodvis sega första halvan. Resten av filmen är mer än värd det.
 Astrojacob
Ren filmhistoria och magi av Dreyer.
 film_Alex
Väldigt välgjord film med ett tankvärt tema om andlighet och mellanmänskliga relationer. Jag tar av mig hatten och bockar för detta tidlösa verk!
 YouAreNrIchi
Det är en ganska komplex film. Kierkegaards nämns och det är ganska många av hans idéer som går igen här. Johannes kändes som en gestaltning av Kierkans idé om ovillkorlig tro och att finna Gud genom att förlora förståndet, eftersom han bokstavligen gör precis det. Det råder delade meningar om slutet, men vad man än tycker så borde man erkänna att det är snyggt filmat iaf. Bra film!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Det svänger på slottet (info) 18:27 13/12 (15)
The Wife (info) 17:46 13/12 (6)
Galopperande flugan (info) 17:02 13/12 (18)
Frank Nitti (info) 16:07 13/12 (4)
Walk a Mile in My Pradas (info) 15:36 13/12 (2)
För en handfull dollar (info) 14:33 13/12 (347)
Stealing Christmas (info) 12:37 13/12 (7)
Micke och Molle 2 (info) 12:35 13/12 (24)
Bumblebee (info) 12:09 13/12 (2)
Last Knights (info) 12:03 13/12 (24)
The Marine 6: Close Quarters (info) 11:58 13/12 (1)
Await Further Instructions (info) 11:57 13/12 (2)
Roma (info) 10:46 13/12 (5)
Surplus (info) 10:11 13/12 (162)
A Golden Christmas 3 (info) 09:01 13/12 (1)
Cold War (info) 08:17 13/12 (6)
Dark Crimes (info) 05:37 13/12 (4)
Pelle Kanin (info) 03:33 13/12 (6)
Rudolf med den röda mulen (info) 03:32 13/12 (21)
Crazy (info) 03:26 13/12 (32)
Familjehemligheter (info) 03:25 13/12 (70)
Fröken Sverige (info) 03:22 13/12 (360)
The Hitman (info) 03:16 13/12 (15)
Dödligt möte (info) 03:12 13/12 (123)
Replacement Killers (info) 03:11 13/12 (68)
Fargo (info) 03:07 13/12 (564)
Insomnia (info) 03:04 13/12 (330)
En förlorad värld (info) 03:01 13/12 (86)
Roseanna (info) 02:58 13/12 (78)
Polis polis potatismos (info) 02:56 13/12 (102)
Mannen på balkongen (info) 02:56 13/12 (90)
Brandbilen som försvann (info) 02:56 13/12 (107)
Sverige åt svenskarna (info) 02:51 13/12 (13)
The Devil and Daniel Johnston (info) 02:44 13/12 (65)
Birth (info) 02:39 13/12 (196)
Den engelske patienten (info) 02:37 13/12 (249)
Iron Warrior (info) 02:32 13/12 (26)
Avalons dimmor (info) 02:30 13/12 (144)
Summer of '84 (info) 01:54 13/12 (12)
Green Book (info) 00:55 13/12 (2)
Supercon (info) 23:46 12/12 (1)
Black Mass (info) 23:24 12/12 (71)
Den galopperande detektiven (info) 22:31 12/12 (507)
Truth or Dare (info) 22:11 12/12 (9)
The Meg (info) 22:06 12/12 (26)
Game Night (info) 22:04 12/12 (31)
Mortal Engines (info) 21:42 12/12 (7)
Dead Night (info) 21:24 12/12 (1)
Tredje mordet (info) 21:20 12/12 (4)
Gifted (info) 19:39 12/12 (13)