daner
Oerhört kontroversiell och svårsmält film för mig personligen. Jag hatade den oerhört efter att ha sett den för första gången, men nu har jag börjat inse vilket mästerverk det egentligen är.. Rekommenderas!
 Fluffis
Oj oj oj! Danskarna kan göra film. Kanske Nordens största mästerverk? Nästan asketiska miljöer, underbart skådespeleri, fantastiskt filmad. Jag tappade andan...
 Murnau
Sagolikt mästerverk igen. Kan den här mannen misslyckas?
 mandarin_80
Ooh, så bra! Kan nog komma att växa till en femma så småningom. >>> Skräddaren säger nej!
 Borsellini
Blev inte riktigt lika lyrisk som efter att ha sett En kvinnas martyrium. Har därför för säkerhets skull sett den två gånger, bara för att konstatera att det eg. inte finns något att anmärka på.
 kaminmannen
Gjorde mycket starkt intryck på mig. Johannes blotta uppenbarelse är en fröjd för ögat! Detta är beviset på att teater omsatt till film kan bli riktigt bra.. Se 12 angry men så förstår ni. Kaj Munks orginalpjäs/manus är f.ö. sämre än denna!
 kaminmannen
Johaaanees!
 djonipony
undrar om d e denna Galenskaparna parodierar: -Jag förståååår inte varför HANNES dröjer...
 Mats_Sve
Jo det är denna film galenskaparna priodierar.
 Klingen
jättefin och vacker och bra på alla sätt. men jag ser inte gärna om den, för fy faan va segt d blev på slutet
 Nemralis
En kompis har snackat om den här länge. Den har visst hoppat upp på Filmtipsets Top 10 i betygsstatistiken nu också, så den kan vara väl värd att se.
 jep
Magisk
 arvidsollenby
snygg och väljord, men jag tycker itne den kommer upp i samma klass som vredens dag riktigt.
 goeran
En mycket välgjort och sparsmakad film men den griper inte tag i mig lika mycket som Vredens dag. Men det är intressant och originell historia som Dreyer har filmat; jag kan verkligen rekommendera Ordet.
 muschii
Fruktansvärt stark film, varje scen är utsökt vacker och oerhört fängslande. Betyget blir väldigt högt och skulle det inte varit för *SPOILER* det orealistiska slutet skulle inte femman varit alltför långt borta. Det finns många likheter mellan denna och Vredens dag och jag blir tvungen att se om den senare för att kunna värdera vilken som är bättre, för tillfället tycker jag nästan den här. Det här var en mycket angenäm filmupplevelse.
 Luonas Taemrem
Enormt bra, så sprakande och ändå så sparsmakad. Dom långsamma scenerna är verkligen balsam för själen. (SPOILER) Den trumfartade finalen, är ett tydligt tecken på att man kan få mäktiga slut även utan en glassig förpackning.
 Gil-galad
Återigen en mycket imponerande film av Dreyer, kanske inte riktigt i En kvinnas martyrium-klass men verkligen inte långt ifrån. Närmast poetiskt kameraarbete, har nog inte sett något som jag imponerats över så mycket tidigare. I övrigt är fotot väldigt vackert, mycket välkoreografet och mycket välgjort. Väldigt starkfilm men som tidigare sagts väldigt subtil. Stark fyra.
 Gustavo99
Stark film, bitvis hypnotisk. Det kändes aldrig segt heller, även om jag trodde at det skulle bli så. Nu blev jag väldigt sugen på att se Vredens Dag.
 Trangor
Vilken fars! Jag visste inte att Dreyer var en humorist i hjärta och själ. Det höjer filmen från de usla skådespelarinsatserna och obefintliga tajmingen i fotot.
 klauskinski
En bra film som tyvär lider av en del brister i form av dåliga skådespelare och slutet. En kvinnas martyrium kommer den inte ens i närheten av.
 Desolation
Dreyer har gjort bättre filmer, men den är utan tvekan stark och välgjord.
 Aven
Jag vet att man "ska" tycka om den här filmen. Och trots att den är extremt seg kan jag väll se några ljuspunkter: snyggt filmat, bitvis skön humor. Men det här religiösa. Fy fan. Om jag skulle förklara för någon varför religion och kristendomen har fuckat up människor så mycket genom tiderna så skulle jag visa den här filmen. Hemsk...på helt fel sätt.
 Aven
...och jag vet att filmen bitvis driver med kristendomen eller åtminstone ifrågasätter vissa människors sätt att se på den. Så det är inte helt svartvitt. Men det räddar inte så mycket trots allt...
 Sigrid85
Mycket stark film. Lämnade mycket att tänka på. Starka roll prestationer och trevligt avskalat.
 emil_frojd
En otroligt seg och långdragen film som inte gav mig någonting.
 femslag
Minimalism när det är som vackrast.
 r.tenenbaum
relativt snygg men annars otroligt otroligt seg, tråkig och långsam. gav mig inte mycket.
 seriost
Om Johannes haft huvudrollen hade det varit en solklar femma.
 goeran
En mäktig film; men lite för stark religiös förkunnelse för att jag skall vilja sätta det allra högsta betyget.
 Henkoo
skräddaren säger nej..men jag säger ja. Det är lysande på så gott som alla punkter. Tappar lite mot slutet kanske..men inte så att betyget drabbas.
 HerrNenne
En film jag säkert aldrig kommer se om, och som kanske inte var så bra egentligen. Men oj, alla känslor den framkallade.
 aspettando
En oerhört relevant och omskakande film. Väcker starka känslor. Men slutet är svårbegripligt. Vad ska man säga om det? (Retorisk fråga...)
 Arensberg
jag klarar det inte, JAG AVSKYR DET. denna otroligt ruttna bondepekoral, det finns en anledning att bade varanteaterna (skraddaren sager nej) och galenskaparna (jag forstar inte varfor hannes drojer?0 har parodiertat denna. man forstar ju var lars v T far sin inspiration, men han omvandlar det ju iallafall. Detta gor mig verkliegn spyfardig - dessutom ar ju kvaliten pa allt sjukt dalig, dalig ljudupptagning, dalig kameraoverforing, dalig ljussattning, jag vill inte ga sa langt att kalla den tafflig, men MANGA daliga val gjordes nar den filmades/klipptes.
 Gustavo99
Jag vill se Arensbergs egna version av den här filmen. Då blir det inga fula klipp, fula åkningar eller dålig ljudupptagning!
 lobsang
Borde bli minus för några taffliga skådisinsatser, okritiskt religiöst jabbadabba och en jobbigt gammal kvinnosyn, men allt som allt så får den en femma för det är bra gjort att få mig så gripen trots bristerna. Människor lider och letar mening. Det känns alltid universiellt, även på danska.
 Arensberg
alltså jämför man den med typ Jeanne D´Arc som han gjorde långt tidigare förstår jag inte hur han kan ha gjort denna, varför använder han sig inte är närbilder längre t.ex.?? och min version hade varit bättre gustavo haha
 sectumsempra
femman är inte långt borta
 Logos
Du kan ju inte ens uttrycka dig på korrekt svenska, Arensberg. Så knip igen.
 KimEkberg
Utan att överdriva en av mitt livs största filmupplevelser. Jag var helt moody i timmar efter att ha sett denna fantastiska film. Mycket nära perfektion på väldigt många plan.
 karnov
Fulländad.
 Stan
Skitslut som sänker.. krävs en omtitt när jag har tid..
1 2   |   Nästa »
Senaste kommentarer
Den skyldige (info) 09:52 20/3 (6)
Bad Times at the El Royale (info) 09:27 20/3 (19)
Don Camillo och hans lilla värld (info) 07:55 20/3 (4)
Mission: Impossible - Fallout (info) 07:02 20/3 (44)
Bumblebee (info) 06:44 20/3 (15)
Black Death (info) 01:04 20/3 (140)
The Prestige (info) 23:30 19/3 (1030)
Millennium (info) 23:19 19/3 (11)
Rebell i bojor (info) 23:00 19/3 (142)
Get Out (info) 21:55 19/3 (85)
Finding Kate (info) 21:51 19/3 (2)
Day of the Dead: Bloodline (info) 21:49 19/3 (14)
Bedeviled (info) 21:11 19/3 (2)
Enemy of the State (info) 19:57 19/3 (444)
Brewsters miljoner (info) 19:55 19/3 (79)
Popeye the Sailor Meets Sindbad the Sailor (info) 19:29 19/3 (6)
En kvinna bland män (info) 18:17 19/3 (1)
Finding Steve McQueen (info) 17:00 19/3 (1)
The Avengers (info) 14:51 19/3 (512)
Skuggor ur det förflutna (info) 09:43 19/3 (62)
Chicagoexpressen (info) 07:14 19/3 (39)
Billy Madison (info) 00:55 19/3 (233)
BlacKkKlansman (info) 23:40 18/3 (40)
Halloween (info) 23:36 18/3 (254)
Never Grow Old (info) 23:19 18/3 (1)
Destroyer (info) 22:53 18/3 (5)
The Boob (info) 22:35 18/3 (2)
Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen (info) 22:33 18/3 (5)
Once Upon a Time in Anatolia (info) 22:01 18/3 (19)
Guardians of the Galaxy (info) 21:39 18/3 (273)
The Dead Hate the Living (info) 21:36 18/3 (5)
Papillon (info) 21:24 18/3 (9)
Captain Marvel (info) 20:56 18/3 (20)
The Night Eats the World (info) 20:52 18/3 (2)
Thunder Road (info) 20:45 18/3 (4)
Aquaman (info) 20:00 18/3 (32)
Prison of the Dead (info) 19:49 18/3 (5)
In Darkness (info) 19:43 18/3 (5)
Avengers: Infinity War (info) 19:42 18/3 (81)
Fast & Furious 8 (info) 18:36 18/3 (39)
Sune i Grekland – All Inclusive (info) 16:20 18/3 (74)
Sinister (info) 15:10 18/3 (265)
Besatt (info) 15:07 18/3 (354)
Hostel (info) 15:06 18/3 (715)
Sand Storm (info) 14:58 18/3 (1)
The House That Jack Built (info) 14:56 18/3 (12)
Leaving Neverland (info) 13:47 18/3 (9)
Kärlekstrassel (info) 13:28 18/3 (1)
Snowpiercer (info) 12:48 18/3 (157)
Dödsexpressen (info) 12:29 18/3 (67)