hsimpson
Märklig, stämningsfull, intressant, originell, snygg, tankeväckande och fruktansvärt svår att betygsätta. Trea tills vidare.
 Gröne_Orm
Ser mer ut som Hermanns Jeremiah än Mad Max gör, men det blir inte särskilt bra för det.
 paninaro
Oerhört svår att betygsätta. Filmen känns lite som en samling olika beståndsdelar där det mesta är mycket bra, men en del annat inte riktigt passar in. Det är lite som ett fint postapokalyptiskt julbord där någon slängt in en vattenmelon. De postapokalyptiska miljöerna och stämningen håller hög klass. En liten detalj som dammlagret som ligger över allting är väldigt snyggt gjort. Sedan så gillar jag ju även de lite absurda inslagen som t ex fiskscenen. Andra saker är lite märkliga. Musiken t ex - den är helt okej i sig - men den passar liksom bara inte in. Det som till slut höjer filmen till en fyra är skådespelarinsatserna. Skådespelarna lyckas verkligen med små medel skapa spänning och när varje litet ansiktsuttryck driver handlingen framåt behövs ingen dialog. De erotiska undertonerna är väldigt snyggt framförda.
 arruba
En svartvitfilm helt utan dialog där det ända man hör från karaktärerna är grymtande, stönande och flåsande, men det är ändå någonting med denna postapoycalyptiskaframtid som gör att jag fastnar. Det är helt klart en stark 3 som är sevärd.
 knytt
Den har fan något. Känns som en film som växer med tiden.
 Golge
ingen verkar anmärka på de helt briljanta inslagen av humor (förvisso ganska svart sådan) som ploppar upp här och där. en detalj som helt klart lyfte filmen.
 GinNTonic
Mycket bra post-apo, kvalar utan tvekan in på min topp 5 i genren.
 svyturus
men lite töntigt att killens drivkraft bara handlade om fitta
 ekback
Den postapokalyptiska stämningen är det inget fel på, dammet gör en hel del må jag säga! ;) Jean Reno har en rätt rolig roll, men regnande fiskar och i övrigt rätt mysko handling var inte riktigt det jag var ute efter hehe. En skruvad småkul film men det händer inte speciellt mycket vettigt eller tillräckligt intressant så betyget slutar tyvärr på en 2:a. Kan nån förklara storm troopersen med brandskäckarlamporna förresten? ;D
 Korunerisu
Riktigt bra, inget fel på den konstnärliga biten . . men den gör mig så fruktansvärt deprimerad.
 Film Guden
Kunde varigt mer underhållande, men en välkommen nytänkande tolkning av den Postapokalyptiska genren.
 Herr Fågelsaft
Ibland blir det bättre med snål budget. Jag satt som klistrad genom hela filmen. Tänk så mycket atomångest det fanns på åttiotalet och så många bra postapokalyptiska filmer den ledde till. I den här har traumat knuffat de sista människospillrorna över gränsen. Alla utom ett ytterst fåtal är inte mycket mer än djur. Märkligt mycket zombievibbar. Nära ett högre betyg, men faller på tunn och ineffektiv handling.
 Brouhaha
Konst eller ej, vidare underhållande var det inte. Inte nog med att alla blir stumma av katastrofen, all färg försvann ur världen dessutom.
 kennert
Dialogbristen är ett plus här.
 Chriistian2
Väldigt annorlunda och bra. Tyckte dock den var lite för tråkig ibland.
 sunnhed
Besvikelse! Jag gillade vissa delar av projektet (scensättningen och uppfinningsrikedomen) men det skulle passat bättre som kortfilm - eller MED dialog, för nu upplevde jag det hela som sjukt långtråkigt och jag tappade koncentrationen hela tiden.
 foppa99
svårt att betygsätta.. men det e ju ändå Besson/Reno så 3 får d bli
 slitenskiten
Helt bortglömd? Gillar den starkt!
 precious_death
lysande liten postapo-pärla. ingen dialog, men en Besson och en Reno som redan i början på 80-talet visar vart de är på väg.
 guaruska
lite för enkel intrig, det är visserligen lågbudget, men en post apokalyptisk värld är lite större än ett stenbrott och tre övergivna byggnader.
 Lokal_Profil
Härlig Bessonsk film som visar att man kan åstadkomma mycket även utan dialog (ja bortsett från de tre ord man hör). Den andra franska film jag ser där städer blivit begravda av sanddyner... undrar om det 8r en fobi de har sedan kolonialtiden?
 martin eden
Lyckad lågbudget sci-fi och debut för Besson. Scenografin är fin samt fotot. Har lite att invända mot musiken och användningen av denna; det liksom strider mot känslan jag uppskattar hos filmen. Ja, ja... Bra!
 Solidus
Luc Bessons debutfilm om ett samhälle där det har gått utför. Städerna är begravda i ökenlandskap, det regnar fisk från himlen och dessutom har något hänt med stämbandet hos de få överlevande, vilket resulterar i att de kan ej prata med varandra. Det är en lyckad och originell debut måste jag säga, även om speltiden kunde kortats ner. Bra och intresseväckande historia.
 Zipper
Svårbedömd. Vissa delar är riktigt bra, men filmen känns lång trots att den inte är det. Musiken funkar inte och den är ju särskilt viktig när det saknas dialog. Lite för mycket 80-talsdansslingor över det för att passa ihop med de karga bildspråket. En svag trea får det bli.
 jep
Pretentiös fransk version av Mad Max-filmerna. För mig är detta en kalkon där historien, skådespeleriet och musiken i bästa fall får mig att le.
 the godfather
Spelar ingen roll vad andra säger om denna. Jag tycker den är bra och rikigt bra gjord. Sen att luc bensson står för regin är inte heller helt fel. Skön känsla igenom hela filmen. Så därav blir det en stark fyra i betyg.
 Jonel
När jag slog på TV'n och såg att det gick en fransk, svart-vit film utan dialog så tänkte jag att det inte kunde vara någonting sevärt. Ändock så fortsatte jag kolla och när jag väl hade satt mig in i filmen så blev jag minst sagt positivt överraskad och jag kunde inte sluta titta. Det enda negativa med den här filmen skulle väl vara den bristande handlingen, en viss scen som har med fisk att göra och att den är en aning seg. Sammanfattningsvis en originell och spännande film som jag rekommenderar om man gillar postapokalysm som tema.
 Jonas77
Bessons första film, vunnit pris, känd för att ett enda ord yttras i hela filmen. 3+ i betyg. Motsatsen till mainstream, mer arty (konstig skulle nog en del säga). Men gillar du Besson (eller lite annorlunda filmer) bör du se den.
 GalaxDödaren
Jag gillade den. Skön stämning och musiken var faktiskt riktigt cool. Älskar den där basen i jaktscenen. Dessutom alltid lika kul att se Jean Reno.
 sathariel
Hade varit mycket bättre utan filmmusik, särskilt utan vedervärdig jazz (en tautologi, jag vet). Dessutom gillade jag inte slutet. Borde slutat nästan exakt 5min tidigare.
 Sture Stenhög
Nej, det här var inte min grej alls. Jag tycker nog att bra dialog är en alldeles för viktig beståndsdel i en bra film för att jag riktigt ska kunna uppskatta en film som saknar dialog helt och hållet. Jag gillar förvisso miljöerna, vissa enskilda scener och Jean Reno, men engagerad blir jag aldrig. Istället är det här en sån där film där tankarna hela tiden har en tendens att flyga iväg åt helt andra håll
 Rhofpheh
Kul idé, Jean Reno och rätt snygga miljöer. Men det krävs mer än så för att göra en bra film. Stark tvåa för den hade ändå sina ljusglimtar här och var.
 Snåm
Jag gillar inte hela heterohistorien, men det är imponerande att en film utan mer än ett enda ord text klarar av att hålla sig begriplig
 Ful_fisk
En cineasts våta dröm: En film helt utan talad dialog! Nej, det är inte heller en direkt stumfilm, utan mänskligheten har förstummats i berättelsen. Otroligt imponerande debut av Luc Besson, som är sjukt snygg trots en liten budget. Hans bästa film efter Léon, tror jag bannemig! Femman är inte alltför avlägsen.
 labi
Kul tanke med svartvit dialoglös Mad Max. Och så lite muzak ā la '83 på det. Zzzzzzzzzzzzzz
 Korben_Dallas
Förvånansvärt bra för att vara en håll käften film. Imponerad.
 #54
Mer intressant än jag väntade mig.
 AlbinWesley
Hmm väldigt speciell film, minst sagt. Jag hade föredragit den i färg känner jag, för att de sandiga tonerna som brukar vara gällande i postapokalyptiska verk hade förgyllt denna film. Dock är den väldigt snygg, och avsaknaden av dialog är förstås utmärkt. Nära fyran, kanske nästa gång.
 drsatan
väldigt bra film.utan dialoger va bra.musiken va bra.visst påminner om mad max.men den är väldigt speciel.medel fyra
 LTT86
Har ingenting att säga än, ZZZZZZzzzzzzzzzz................ Men jag älskar verkligen att det inte är nån dialog i filmen. Det är nåt som man sällan får nu för tiden.
 LacombeLucien
Tråkig i längden men intressant film.
 lilebroer
Riktigt spännande verk att få uppleva. Världen som Besson bygger upp är riktigt imponerande. Vackert foto, mycket kompetent redigering medans scenografin och kostymen väver ihop det till ett fint litet paket. Tyvärr så dras betyget ner från en klockren fyra till en rätt vardaglig trea då slutet känns frustrerande ovärdigt.
 ray
Minst sagt originell film som trots enkla medel fångar mig. Avsaknaden av dialog och det svartvita fotot gör upplevelsen extra stark, och även om manuset inte bjuder på några större utsvävningar så griper karaktärernas öde och miljöerna de lever i, tag. Musiken utgjorde även den en stor del av det positiva intrycket, och det är minst sagt imponerande att Besson skapade detta verk vid bara 23 års ålder!
 Brinkmann
Eric Serras musik är verkligen inte samstämmig med filmen i övrigt. Riktigt smetig och motbjudande ibland. Men om man vill vara välvillig kan man säga att den förhåller sig fritt till filmmusikhistorien. Det är verkligen inte den musik man förväntar sig. Tack och lov har musiken inte blivit stilbildande. Annars var det underhållande och otroligt gubbigt, i sann postapokalyptisk anda. Jag undrar om filmen klarar Bechdeltestet. Höhö!
 Hypostas
Skräp.
 Raimo_1985
Mycket bra och rolig debut som inte är så pretto som man kan tro vid första anblick :)
 Roswall
Njaee. Pallar inte riktigt. Finns charmiga drag i både musik och film, men blir mest sugen på att se andra filmer.
Nja, föll mig aldrig i smaken!!
 Chrille81
En jävla fröjd helt enkelt, från början tll slut!
 lucius
En försmak på Bessons surrealistiska komik som väl tyglats mer och mer ju äldre han blivit och ju större filmkontrakten blivit. Jag tycker filmen vinner på sin lite ungdomliga charm (den har nånting av film-student-arbete över sig), men det måste sägas att kvinno-represantationen i filmen är minst sagt märklig.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Coherence (info) 17:37 16/7 (82)
Blood of the Hunter (info) 17:05 16/7 (1)
Erotikon (info) 16:48 16/7 (45)
Always Be My Maybe (info) 14:07 16/7 (6)
Videodrome (info) 13:53 16/7 (229)
Mimic (info) 13:17 16/7 (123)
Harley (info) 11:46 16/7 (1)
The Founder (info) 11:12 16/7 (22)
The Hurricane Heist (info) 09:44 16/7 (9)
The Equalizer 2 (info) 09:41 16/7 (29)
Mortal Engines (info) 09:35 16/7 (23)
Leave No Trace (info) 02:33 16/7 (19)
Fimpen (info) 01:18 16/7 (76)
Body of Lies (info) 00:52 16/7 (236)
Midsommar (info) 00:42 16/7 (7)
Mutant World (info) 00:36 16/7 (3)
Sharknado 5: Global Swarming (info) 00:22 16/7 (9)
7 dagar i maj (info) 00:14 16/7 (31)
Colossus: The Forbin Project (info) 23:58 15/7 (31)
Live by Night (info) 23:56 15/7 (22)
Papillon (info) 23:35 15/7 (12)
Howling IV (info) 23:25 15/7 (24)
Vinden bär oss (info) 23:03 15/7 (38)
Maria Wern - Må Döden Sova (info) 22:47 15/7 (10)
What If (info) 22:06 15/7 (47)
The Ballad of Buster Scruggs (info) 22:01 15/7 (29)
Geralds lek (info) 21:55 15/7 (23)
Fast & Furious 8 (info) 21:48 15/7 (43)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 21:42 15/7 (12)
Lejonkungen 2 - Simbas skatt (info) 21:37 15/7 (239)
Brightburn (info) 21:16 15/7 (6)
Independence Day: Återkomsten (info) 21:04 15/7 (120)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 20:52 15/7 (18)
Tåget (info) 19:23 15/7 (30)
My Soul to Take (info) 18:41 15/7 (50)
The Nightmare (info) 18:36 15/7 (14)
The Meg (info) 18:33 15/7 (48)
Juanita (info) 18:31 15/7 (1)
The Kindergarten Teacher (info) 17:35 15/7 (4)
Tag (info) 16:56 15/7 (14)
Papers, Please The Short Film (info) 16:48 15/7 (1)
All I See Is You (info) 14:31 15/7 (3)
Hostel 3 (info) 14:25 15/7 (60)
You're Ugly Too (info) 13:37 15/7 (1)
Jordgubbslandet (info) 11:32 15/7 (12)
Jimmie (info) 11:13 15/7 (8)
Coast Guard (info) 11:10 15/7 (29)
Stalked by My Doctor: A Sleepwalker's Nightmare (info) 10:57 15/7 (1)
Tender and Tuff (info) 10:55 15/7 (1)
Rampant (info) 03:56 15/7 (3)