Anonymus
Lysande! Superb atmosfär, utomordentligt skådespel och ett unikt manus. Har sällan skådat en film som denna !
 DreadOrDead
Mäktig. Se den. Några riktigt uppseendeväckande scener garanteras.
 Total_necro
Troligtvis den bästa skådespelarinsatsen jag nånsin sett i Isabelle Adjani. Helt störd film. Det är svårt att få något grepp om den, men det är kanske meningen. Precis som med livet. Godhet är bara en sorts spegelbild av ondska.
 kinesi
väldigt snygg och bra skådespeleri, men lite rörig mot slutet. stark trea! och just det! dom har engelskt tal fast dom är i tyskland. har alltid hatat sånt och gör inget undantag nu heller.
 metz
Finns mycket att säga om filmen men det mesta har nog redan sagts så jag säger bara. Den här filmen är inte för alla.
 Albinoskarsson
skar mig i fingret precis och blödde ner ordentligt. Tänkte på denna som jag såg i förrgår med allt manisk blodtvättande hehe
 Robkiller
Hmm... det här var... annorlunda... kan nog inte direkt säga bra eller dålig... bara.. annorlunda...den är väldigt osammanhängande, flummig och konstig.... men eftersom den egentligen inte säger så mycket vad den handlar om håller den intresset uppe, den är ytlig, men samtidigt djup. Det som håller samman filmen kan sägas vara vetskapen om att besatthet kan vara farligt.. men frågan är.. besatt av vad? Svenska titeln är helt åt skogen dock, som vanligt.
 sunvalley
Väldigt bra i en timme: bisarra händelser, snygga vindlande kameraföringar, Adjanis ögon... Jag vill inte säga att den blir FÖR bisarr och konstig för min smak, men filmen saknar någonting som driver handlingen framåt, eller som håller ihop allting som händer. Det finns säkert något sådant, men man ska väl inte behöva läsa sig till det i efterhand?
 sunvalley
Såklart var man tvungen att läsa sig till det i efterhand. Det kändes som en trea när filmen slutade, nu känns det helt klart som en fyra.
 sirkurt
Hemsk, fruktansvärd omskakande film men helt fantastisk, en film jag måste se fler gånger för att upptäcka mer i. Isabelle Adjani gör en otrolig insats och gör en bättre roll än nästan alla skådespelerskor någonsin kan drömma om att få göra.
 karlmats
Skrämmande bra film som vägrat försvinna ur mitt medvetande under de två veckor som gått sedan jag såg den. Jag har inte kunnat bestämma mig för om 4an ska sparas till en omtitt eller inte men jag kan till slut inte låta bli. Det är svårt att hänga med i alla svängarna men de delar jag förstår uppskattar jag väldigt mycket. Överlag känns det som en perverterad mix av Exorcisten och Antichrist där både Neill och Adjani ger briljanta prestationer, det konstanta överspelandet måste vara medvetet och det förstärker bara den surrealistiska känslan som Zulawski bygger upp. Trollbindande och genomarbetat, jag förstår att Sam Neill nämner denna bland sina favoritroller liksom jag förstår att den undersköna Adjani mådde väldigt dåligt efteråt. Tyskar som komiska sidekicks går nästan alltid hem också, Heinz kompletterar pusslet och jag vill redan se om den.
 armakuni
Bisarr film som är svår att se och kommentera. Här finns ingredienser som jag inser att de flesta av mina favoritregissörer - David Lynch, Roman Polanski, Lars Von Trier och Clive Barker - har inspirerats av. Filmen är lång och är jobbig att se och det var inte förrän i slutscenerna och efteråt som jag insåg att det var något väldigt speciellt jag just sett. Rekommenderas till de som orkar.
 Bozze80
Otroligt svår att betygsätta. Å ena sidan är den skruvad och ytterst märklig på många sätt och vis, i det här fallet på ett ganska uselt vis. Å andra sidan är Isabelle Adjani helt lysande, vilket nästan gör det märkliga intressant... Det får bli en tvåa!
 Alex_K
Det här kan vara den märkligaste filmen jag sett, och då ska ni veta att jag sett en del skum skit i mina dagar. The Brood och Don't Look Now ter sig mainstream i jämförelse, men om ni gillar de filmerna ska ni definitivt spana in den här!
 jallek
Jag fattade inte nåt och orkade inte heller.
 OneFlewOver
Vilken playboy den där Heinrich är!
 the bully
SÄMST
 AlbinWesley
Det här var ju lite sjukt i huvet. Väldigt rik på symbolik och tolkningsbara händelser vilket förstås är intressant. De enda nackdelarna är att jag upplever det som att den spretar lite för mycket. Slutresultatet blir mer fascinerande än vad det egentligen är bra, känns det som. Dock högst preliminärt betyg, jag känner inte att jag kan bedöma riktigt korrekt än.
 Lux Lisbon
Psycho bitchin' flick! Never a dull moment <3
 wiilska
Holy crap vad den här filmen var underlig! Inte bra eller spännande, utan bara plain weird. Det enda som faktist var obehagligt var när hon skriker och har sig i tunneln, annars så var den en snooze-fezt.
 JimCarrey
Flera har påpekat att skådespeleriet är dåligt. Det värsta är att det uppenbarligen är med avsikt. Zulawskis vision är uppenbarligen att skådespelarnas reaktioner och känslor ska stå i kontrast till dialogen i sig. Detta är någonting som en del regissörer som t.ex. Resnais kan klara av men Zulawski gör det inte. Det är oerhört pinsamt att följa det här debaklet. Patetiskt effektsökeri utan någon som helst vision. Isabelle Adjani lyckas nästan rädda några scener från regins klåfingeri men för det mesta är hon helt usel också. Scenen i tunnelbanan vet man t.ex. inte om man ska skratta eller gråta över. Zulawskis manus är något bättre än hans regi men här kan det ändå inte bli mer än en etta för en film som inte borde ha gjorts och som jag inte borde ha tvingats se
 Slowdive2
Fint filmad. Till en början reagerade jag på att så kända skådespelare tycktes spela över så mycket. Efter hand föll vissa bitar på plats. Det ska bli kul att läsa om den här filmen. Det hade varit skönt att slippa allt blod - det gör att jag inte blir så sugen på att se fler filmer av regissören. Jag blev ändå positivt överraskad av att det verkar ha funnits tankegångar bakom filmen. Märklig film.
 Kosmoskorven
Jadu...det här var en säregen upplevelse.
 Ehrmann
Överdrivet skådespeleri, överdrivet mycket blod (och slem), överdrivet stökig lägenhet... Men på något sätt gör det inget, och faktiskt är det mest Sam Neill som jag stör mig på, Adjani är för det mesta bra. Den mesta av dialogen framförs skrikande, men efter att ha sett "On The Silver Globe" (kanske den skrikigaste filmen någonsin), också av Zulawski, är jag inte förvånad. Filmen är drypande våt av sexuell frustration och lust, ta bara slutet av den suggestiva scenen i tunneln så förstår du. Jag gillade kameraarbetet och speciellt den Godard-inspirerade klippningen (samma vinkel, fragmenterad, känns igen även den från "On The Silver Globe"). Även musiken var bra. 3+
 Toxx
Gillar du Rosemarys baby, The Shining och Eraserhead är det här en film för dig. Riktigt obehagligt...
 RichardEk
Fascinerande och motbjudande på en och samma gång. Främst är det en film om ett förhållande i destruktiv upplösning där de båda personernas mentala tillstånd uttrycks som filmens handling. Detta är med andra ord en film om galenskap. Eller? Det här är en film som går att tolka på många sätt, vilket naturligtvis gör den så intressant (och svår att betygsätta). En annan fullt möjlig tolkning är att den handlar om antikrists födelse. Hur som helst lämnas man inte oberörd, och då inte enbart av våldet och blodet och äcklet. Filmen kryper in under huden på ett påtaglig sätt.
 Tonti
Vissa grejer älskar jag som när en luffare käkar banan men varför måste så många skräckfilmer från den här perioden innehålla slemmiga äckel-monster? Ganska mycket Polanski-känsla fast mer skrikigt och utan upptrappning, alla är bara helt vansinniga redan från början. Det är kul att den är kul men den blir tyvärr också lite tråkig såsom absurditeter i allmänhet blir i längden.
 Sznax
En av de mest maniska och speciella filmer som gjorts. Manuset är något extremt, det finns inte en död sekvens och hela tiden så finns det en utveckling man inte kunnat ana. Neill och Adjani briljerar och pumpar galenskap hela tiden. Ibland blir det dock lite väl mycket hysteri och det finns partier som känns lite väl utflippade. Regin tillhör tidernas bästa och musiken förgyller många ögonblick. Betyg 7.6
 Dutch
En upplevelse.
 andy_l
Överspelad (Heinrich - haha!) och stundvis skrattretande patetisk... Många scener är dessutom så otroligt skräniga och skrikiga att jag knappt står ut. På plussidan: Fullständigt sinnessjuk, äcklig och med vissa briljanta scener! Sätter en trea.
 Lidas
Skränig överspelad skit med det fulaste monstret jag någonsin sett. (gav upp efter halva)
 Pugie
Det svenska namnet på filmen är verkligen helt oförståeligt.
 Santa Claus
ett otroligt madonna-hora komplex ligger bakom filmen. pretentiös, katolsk, kvinnofientlig.
 Ondskapt
Skilsmässoskräck när den är som bäst? Tar sig något enormt mot slutet efter en något halvseg mittenpassage och lämnar en knappast opåverkad.
 neuromance
Prettolevel = Cronenberg
 RobinsTaste
I min tolkning är detta en överspelad, skrikig och skum rulle som jag har svårt att hantera. Jag känner inte så mycket när jag ser den och har svårt att analysera meningen i vad som egentligen pågår. Diggar dock vissa scener som när Sam Neill våldsamt gungar på en gungstol när han vet att hans fru låtit deras son vara hemma ensam i flera timmar för att knulla sin nya pojkvän.
 Engravadlax
Sam Neill och Isabelle Adjani beter sig excentriskt i 2 timmar. Och tentakler.
 martin eden
[rek. 3] Jag imponeras oerhört av kraften i detta, nästan, psykotiska drama. Filmens symboliska, eller surrealistiska, element är intressanta motivationer för karaktärernas känsloutspel. Visst är det intressant att formulera teorier om vad som verkligen "händer", men det är inte primärt. Adjani framför allt är oerhört bra, ett intensivt och fysiskt skådespel, och Neill också. Gillar även hur kameran liksom aldrig är stilla. Mycket, mycket bra!!! Snudd på mästerverk! 4+/5-
 kontorshunden
Otroligt stark film med påträngande skådespelarinsatser. Stor filmkonst! Annorlunda skräckfilm som verkligen är genomgående obehaglig. Första halvan kunde dock varit något mer kontrastrik, och inte bara börjat med ett förhållande i kris utan byggt upp förfallet från någonting bra.
 xpor
Stundvis väldig bra. Ibland bara en lång raksträcka mot kaoset. En film värd att se.
 adoxa
Det här är en bra film med fantastiska skådespelarinsatser och en del briljanta scener. Jag tycker dock att den tappar mot slutet, den blir rörig och osammanhängande. Jag tycker att man som regissör ibland kommer "för lätt undan" genom att bara kasta in massa konstiga saker som det inte finns någon tanke bakom. Nu vill man ju gärna tro att det finns en tanke bakom allt, och det är mycket det som kännetecknar en bra film enligt mig - att man sitter efteråt och funderar över vad allting betydde. Efter den här filmen kände jag dock att allt inte hade en betydelse/förklaring och då tappar jag lite av mitt intresse. Det märks för övrigt att regissören själv genomgick en jobbig skilsmässa när han skrev detta manus. Det är inte direkt en hyllning till Kvinnan, och även om det inte är den här filmens fel måste jag även säga att mitt betyg dras ner lite av det faktum att det finns så många filmer på det här temat - Kvinna blir galen och beter sig irrationellt samtidigt som mannen står (hyfsat) lugn och trygg och försöker förstå vad fan hon pysslar med. Jag tycker att den andas "kvinnlig mystik" och "manlig svartsjuka" på ett sätt som till viss del tråkar ut mig.
 Len Widleheyt
Asså vicken jääävla film. :| Spänn fast ditt mentala säkerhetsbälte, för i den här filmen händer det precis vad fan det vill.
 henrikj
Ett par minst sagt riktigt obehagliga scener. Tappar dock fart andra halvan i mitt tycke tyvärr.
 riduzh
Första halvan gjorde mig fundersam på om det ens skulle vara värt att se klart filmen, men för varje scen blev den bättre och bättre. Helheten blir betyg 4.
 JD
Ibland får jag känslan av att en viss sorts "kultfilmer" hyllas av människor som egentligen inte gillar film.
 Rehn108
Det här är en film som jag visste skulle vara otydlig, med mycket innehåll som inte förklaras för tittaren. Kanske skulle två, tre tittar behövas. Kanske skulle det inte räcka. Det visade sig att jag förstått så mycket i alla fall, för vad som hände i filmen förstod jag knappast. Men jag är gillade det jag såg och är intresserad av att veta mer och kommer definitivt att se den igen. Stort beröm till kameraarbetet, scenografin, ljudupptagningen och ljudeffekterna.
 Galivan
Originell,chockerande, utmanande, fascinerande och intressant, men det också krävande med så mycket "vanvett". Men befriande att se en film som är så kompromisslös i sin stil och sitt uttryck. Det behövs en omtitt för att analysera filmens handling, men den gjorde intryck. Väldigt välgjord och detaljmedveten.
 Dele
Filmer som innehåller den här sortens groteskheter brukar inte alls (möjligtvis med undantag av Cronenberg) kompletteras med så mycket karaktärsdjup, dialoger och story. Således är det en intressant upplevelse att se "Possession", och till viss del så liknar den ingenting annat jag någonsin har sett. På vissa detaljer märks det att den är 35 år gammal, men överlag inte. Och den engagerade mig tidigt, höll mig kvar och lämnade ett bestående intryck. Ett fascinerande verk.
 Solidus
Det finns säkert ett budskap, djupt inbakat i detta välspelade psykologiska käftsmäll, dock är filmen för obegriplig för mig. Människor som mår dåligt och skriker åt varandra varvat med tentakelsex är det som du får. Udda film som kräver en specifik filmsmak.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Avengers: Endgame (info) 23:32 24/4 (6)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
Unga Astrid (info) 19:00 24/4 (16)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)
Gentle (info) 17:27 24/4 (6)
Snödrottningen (info) 17:26 24/4 (3)
Crocodile Dundee II (info) 17:21 24/4 (156)
Us (info) 17:12 24/4 (14)
Tornet (info) 17:10 24/4 (2)
Wallander - Saknaden (info) 17:03 24/4 (24)
Lysande gift (info) 16:55 24/4 (18)
Journal 64 (info) 16:53 24/4 (2)
Crocodile Dundee – en storviltjägare i New York (info) 16:46 24/4 (227)
Meningslösa konversationer i fantastiska miljöer (info) 16:06 24/4 (5)
Inbred (info) 15:56 24/4 (20)
Mad Dog och Glory (info) 15:44 24/4 (49)
Free Solo (info) 15:12 24/4 (18)
Sune vs. Sune (info) 15:06 24/4 (6)
The Babymakers (info) 14:01 24/4 (12)
You Were Never Really Here (info) 13:45 24/4 (34)
Dead Man (info) 12:16 24/4 (278)
Fogden Sansho (info) 09:53 24/4 (34)
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)