Ponsbach
Roligt att se en iransk film. Fotot med handkamera och när- och halvbilder gör berättandet nervigt och höjer tempot. Bra skådespeleri och mycket bra dialog. Överlag en spännande berättad historia om olycka och orättvisa som också innehåller en hyfsad balanserad diskussion kring maktstrukturer.
 joakimfischer
väldigt välspelad och engagerande drama. Jag blir rejält indragen i historien och att få se Iran på det här sättet gör mig bara mer intresserad. Var som att jag i stunder tänkte på den som en dokumentär t.o.m. Kanske lite för utdragen för en 5a men riktigt nära.
 blafa
Tempofyllt drama! Riktigt medryckande och välspelat. Iran ser bra ut på bild och filmen bör krossa en hel del fördomar. Det är väldigt svårt att ta någon sida i konflikten som utspelas, det är rätt komplext och inget har egentligen rätt. Som någon tidigare påpekade känns det väldigt realistiskt och inte alls som något man är van att hitta på film. Slutscenen är genial. Funderade lite på betyget men vid lite eftertanke är en klar 4:a det enda rätta.
 WillyV
Mycket bra. Trovärdig och välspelad, berör och får i alla fall mig djupt indragen i de moraliska dilemman som flera av karaktärerna ställs inför. Inget är svart och vitt, alla har både rätt och fel, ingen är speciellt god - eller ond. Befriad från de flesta Hollywood-konventionerna. Se den!
 haajen
Suverän regi gör det här till en både spännande och intressant film-det sistnämnda för att den ger en bra inblick i en för mig främmande kultur. Håller ett högt tempo och vet precis när den ska sluta. Välspelat och nyanserat.
 micha
mycket bra! närmare en femma kan man inte komma..
 Black Jim
Ja, det här var verkligen oväntat smakfullt. Nästan en femma.
 skullfullomago
skit bra.
 muschii
Vansinnigt överskattad. Till en början väldigt oengegerande men mot slutet ändå sevärt.
 Simon Frost
Til at starte med landede jeg på en 2'er, da filmen på trods af godt skuespil mm. er ret frustrerende og kedelig at se på. Dog giver den lidt stof til eftertanke, så jeg ender på en 3'er.
 myslas
Väldigt bra, inte särskilt långt från toppbetyg.
 karlmats
Suveränt bra. Farhadi imponerar oerhört som kreatör till den här komplexa och samtidigt verklighetstrogna berättelsen som aldrig för ett ögonblick går över gränsen till det banala. Samtliga karaktärer känns tredimensionella och i grund och botten sympatiska, de flesta av dem är låsta av olika kontexter vilket försvårar deras handlande, resultatet är en riktig soppa där man spänt väntar på att få se nästa utveckling i händelseförloppet. Det känns som att man bara skrapar på ytan av allt som finns att hämta här, en omtitt kommer knappast att vara till den här filmens nackdel. Hatami är dessutom en bländande kvinna. Har inget att klaga på alls och vill gärna se mer av Farhadis alster, i genren realistiska dramer hamnar Nader och Simin i den absoluta toppen.
 coastaltown
HELT. OTROLIG.
 paninaro
Ett fantastiskt manus, som är så bra på så många nivåer, lägger grunden till en mycket sevärd, intressant och tänkvärd film. Här lyckas man säga något om individ kontra samhälle med dess sociala strukturer och vice versa, samtidigt som alla karaktärer agerar trovärdigt utifrån sina olika perspektiv. Utvecklingen känns heller aldrig konstlad på något sätt, mycket tack vare de överraskande tredimensionella människorna i handlingen. Mycket intressant är det också att få en inblick i det iranska samhället och rättssystemet. Det tar ett tag innan filmen sätter sig, men sedan är nerven stark filmen ut och slutet avger ett perfekt sista ackord. Bravo!
 shady_slim
Absolut, lite trevligt och intressant med en Iransk film men det gör den inte till en fantastisk film, helt okej, sevärd.
 lowendahl
Fy fan. Bottenbetyg pga kulturkrock? Kanske... Irrationella karaktärer var nog det som störde mig mest. Jag tror knappast jag fick in alla undertoner. Jag fick en känsla av att filmen ville säga mycket om klass, tradition och religion, men jag uppfattade inget konkret.
 lucius
Suverän berättelse som hela tiden utvecklas.
 pellelewis
De flesta filmer försöker att fängsla oss tidigt, och många lyckas, för att sedan halvvägs igenom sakta tappa när trådarna skall nystas samman. A Separation, å andra sidan, växer långsamt från första till sista bildruta – och den har dessutom fortsatt att växa efter att jag är lämnad med vad den förmedlat. Den väsentliga skillnaden från de flesta andra filmer är bristen på svartvithet – bristen på ovillkorlig ondhet och godhet: här möter den sekulariserade medelklassen den religiösa underklassen och vi får se hur båda parter gör sitt bästa för att lösa de moraliska dilemma dem ställs inför. Filmen bärs till stor del av de trovärdiga karaktärerna som iscensätts lika övertygande. Det är dock något i helheten som brister vilket gör att filmen inte når hela vägen till en femma. Vill dock poängtera att det är en film jag inte kommer ha glömt bort i morgon.
 pufred
Fantastisk, moraliskt komplex och mänsklig film. Intressant, spännande ,välspelad och välskriven utan pekpinnar.
 erik.p
Stark fyra. Ska du bara se ett iranskt rättegångsdrama i år, se denna...välspelat, bra manus och skickligt gjort. Se där, en film med bra manus och skådisar, utan explosioner, naket eller en monstruös budget. Alltid lika trevligt när man snavar över dessa guldkorn.
 Gigi1943
En stark trea, den var riktigt bra och skådisarna var jättebra. Kan dock inte nå upp till en fyra eftersom jag troligen inte kommer att se om den. Men man vet aldrig, betyg har ändrats förr efter en andra koll.
 hestret
Extremt bra och komplexa karaktärer med ett mycket bra manus, som känns väldigt franskt på något sätt, är ju rätt lovande. Lägg därtill den väldigt intressanta aspekten att dessa väl avvägda karaktärer ofta tvingas försvara sina olika ståndpunkter inför en oberoende tredje part. Farhadi har också funnit en balans mellan att lägga in flera olika intressanta plots/sub-plots och att hålla filmen supertight, strukturerad och välgenomförd. Plus för att den religiösa och politiska verkligheten skildras på ett smidigt, neutralt och effektivt sätt. Det enda minuset är kanske att filmen inte bjuder på något extra i det rent visuella. Väldigt väldigt stark fyra eller kanske till och med en femma.
 Maduson
Väldigt autentisk drama, och en väldigt intressant sådan. Exemplariska prestationer och utomordentligt manus. Stark 4:a.
 larox
Intressant och välspelad, enkel och lågmäld, kulturskillnaderna gör att filmen blir intressant. Ett flertal starka scener som berör och framför allt väcker aggression, händelser vi inte är i närheten av i vår kultur. Barnens inblandning är också ett viktigt inslag i filmen och att rättvisan ska segra. Intressant och mycket sevärd film.
 ami86
Intressant ämne filmen tar upp, och intressant utforskning av moral och skuld, men tyvärr är den lite för seg för min smak.
 ryderup
Inte alls vad jag trodde... och whats all the fuzz about?
 Ola_Schubert
En extremt intressant film som skildrar iranskt vardagsliv på ett balanserat och strukturerat sätt. Den moraliska konflikten har en massa olika bottnar och de kulturella och religiösa skillnaderna mellan Iran och västerlandet gör det ännu mer intressant. Betänker man sedan att det enligt World value survey är mindre skillnad, vad gäller modernitet, mellan de iranska folkets attityder och värderingar och västländernas jämfört med hur det ser ut i nästan hela arabvärlden, så förstår man att det kulturella gapet är stort. Men ändå så förstår man faktiskt en hel del, förutom den enorma sexualskräcken. En fyra åt det starkare hållet för denna mycket välgjorda och extremt välspelade film.
 OlleSvensson
Misstänkt snygga huvudpersoner för en så realistisk historia. Annars: grymma skådisar, engagerande karaktärer och historia och spännande hela vägen till slutet.
 sirkurt
Fantastisk på många sätt, fängslande handling och karaktärer, otroligt bra skådespeleri och överlag gripande och fin men den känns kanske inte jätteunik som film betraktat, det är inget egentligen som skiljer den från många andra filmer jag menar att den inte är filmad på något annorlunda sätt men mycket bra, 4+.
 Ful_fisk
Tragisk och stark. Bra film.
 LVX156
Nader och Simin är gifta och har en dotter, Termeh, som går i sjätte klass. Simin vill flytta utomlands för att ge Termeh en chans till en annan uppväxt. Nader går inte med på att flytta, då hans alzheimersjuka far bor hos honom och behöver vård. Nader och Simin separerar och en kvinna anställs för att ta hand om Naders far på dagarna. När det uppdagas att hon vanvårdat honom så blir det den utlösande faktorn som orsakar en händelse som i sin tur leder till en härva av anklagelser och lögner. Ja, vad kan man säga egentligen? Den här filmen vann i princip allt som gick att vinna 2012 - Oscar, Guldbjörn (plus Silverbjörn och tre priser till på Berlins filmfestival), Guldbagge, Golden Globe, tre Asian Film Awards, British Independent Film Awards, Independent Spirit Award och listan kan göras mycket längre än så. Det här är något av det bästa jag sett på väldigt länge. Den är dramatisk och gripande samtidigt som den är spännande som en thriller och tar upp viktiga frågor om ärlighet och stolthet. Asghar Farhadi har både skrivit och regisserat, så nu ska jag leta upp alla andra filmer han skrivit och regisserat för att se om de håller samma klass. Gör de det så har jag hittat en ny favoritregissör som väl kan mäta sig med gamla favoriter som Roman Polanski, Zhang Yimou och Michael Haneke. Ett betyg har sällan varit lättare att dela ut.
 Tolkana
Riktigt bra drama, men inte den självklara femma jag trodde det skulle vara. Skådespelarinsatserna och intrigen är bra men den är lite för lång och tappar då intensitet och dynamik.
 robe_karlsson
Helt fenomenala skådespelarinsatser till en väldigt stark film.
 Pierre Lunaire
Det här är ett drama som verkligen växer under filmens förlopp. Det som till en början kan kännas bundet till den sociala och kulturella kontext i vilket det utspelar sig blir till slut en allmängiltig diskussion om lögn och ansvar. Mycket bra
 KyLLo
Bra och välspelad. Dock något ensidig, så betyget stannar på en trea.
 andmoreagain
Kunde aldrig sluta tänka på att den manlige skådespelaren som har huvudrollen var väldigt lik Alex Schulman. ... :/
 labi
Klockren. Och äntligen en film med ett bra slut, trodde bara Woody Allen behärskade den konsten.
 NEDERVETIL
Skönt med film som verkligen tar en med.... på resan...
 DIProgan
Visst finns det kvalite här men det är för tråkigt och vardagligt för att nå upp till något.
När jag lade märke till att denna film tagit sig in på IMDb 250 tänkte jag att den snart kommer ramla ut igen. Tvärtom har den bara klättrat och klättrat i listan så idag blev det en kraftansträngning att se den. Jag tycker man absolut får en intressant historia med en fascinerande inblick i iranskt familjeliv men jag har svårt att förstå alla de höga betyg som delats ut till denna film. För mig känns den vare sig originell eller något imponerande. 3+
 kakbakarn
Filmen är enkel i stilen men moraliskt komplex. Ett fascinerande och ganska mångbottnat familjedrama, men som (likt Turist) kanske i slutänden - för mig, åtminstone - är mer intressant som diskussionsunderlag än filmisk upplevelse. Men ja, självklart bra, och det är hårt av mig att avstå fyran.
 BrutusBeefcake
Den var inte alls som jag förväntade mig, på ett positivt vis! Väldigt bra skriven historia som känns jordnära och ytterst verkligt. Bra skådespel och välskrivna karaktärer gör att man aldrig slits från att se den, den gav 100 % fokus. Toppfilm! (14-/15)
 Rele
Här är en film som fångade mig. Väldigt trovärdig och bra story. Jag ger en stark fyra.
Väldigt välskriven film kring ett komplext problem i en enkel vardag. Lögn kontra sanning, (denna förbannade) heder kontra moral, kärlek, sorg, föräldraansvar och gudsfruktan (religitards). Bra skådespel och total trovärdighet. Tyvärr är filmen rätt så långdragen och repetitiv, men ändå en film som bör ses. (9+/15)
 Mekong
Trodde att det skulle vara mer av ett rent skilmässodrama, men den vecklar mer och mer ut sig till ett mer komplext moraliskt drama. Situationen förändras hela tiden och ges nya perspektiv. Tycker först att det börjar lite händelselöst men det byggs sakta upp mer och mer, tycker rentav det blir spännande till slut med hur det ska gå. Gränsar till 5 här.
 ShenLong
intressant och välspelad, men vacklar något mot slutet
 mattarello
Farhadi bjuder, liksom i hans senaste och oscarsbelönade "The Salesman", på ett engagerande drama om moraliska dilemman. Den här filmen tycker jag rent av är bättre!
 Frankish
Jag kände mig väldigt irriterad och eller frustrerad på nästan alla karaktärerna filmen igenom. Deras drivkrafter för att ta sig ur de destruktiva situationer de befinner sig i är desperata och destruktiva i sig. Det känns som att titta på brinnande människor försöka släcka sig själva genom att tända eld på andra. Det blir väldigt utmattande. Fotot, ljudbilden och skådespeleriet är bra. Det ska kännas vardagligt och det tycker jag att det gör. (Detta spelar antagligen lite eller ingen roll, men Simin nekas inte skilsmässa, som det står i beskrivningen om filmen. Hon nekar den själv när det står klart att hon inte får ensam vårdnad över deras gemensamma dotter Thermeh, som är gammal nog att själv välja med vem hon helst vill bo.)
 ant
I slutet när pappa nummer 2 blir galen borde få en oscar och nobelpriset samtidigt. Länge sen jag skrattade så.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Sister (info) 07:22 27/5 (1)
Bottom of the World (info) 01:56 27/5 (5)
Ödesdiger Miss (info) 01:44 27/5 (6)
En andra chans (info) 23:08 26/5 (29)
(Sökarna) (info) 23:01 26/5 (501)
Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten (info) 20:34 26/5 (355)
A Little Chaos (info) 20:24 26/5 (3)
Wu-Tang Clan: Of Mics and Men (info) 19:59 26/5 (1)
Hard to Kill (info) 19:06 26/5 (137)
Bill & Teds galna mardrömsresa (info) 18:39 26/5 (128)
Bill & Teds galna äventyr (info) 18:38 26/5 (139)
Get Out (info) 18:36 26/5 (90)
If.... (info) 17:28 26/5 (88)
Dog Star Man: Part I (info) 17:22 26/5 (9)
Prelude: Dog Star Man (info) 17:15 26/5 (13)
Jarhead 2: Field of Fire (info) 16:38 26/5 (9)
Eighth Grade (info) 13:33 26/5 (13)
Dreamscape (info) 12:52 26/5 (33)
A Demon Within (info) 12:51 26/5 (1)
Homicidal (info) 12:50 26/5 (6)
Lockbetet (info) 12:48 26/5 (4)
Heta Linjen (info) 12:46 26/5 (4)
Arvet (info) 12:44 26/5 (14)
Independence Day: Återkomsten (info) 12:17 26/5 (119)
Blå ängeln (info) 11:56 26/5 (55)
Washington Merry-Go-Round (info) 11:54 26/5 (1)
Polisens lockbete (info) 11:53 26/5 (1)
Hell Fest (info) 11:45 26/5 (7)
Skulls II (info) 11:41 26/5 (34)
BlacKkKlansman (info) 11:36 26/5 (42)
Bang! (info) 10:59 26/5 (10)
Ett tåg till Durango (info) 10:57 26/5 (2)
Under the Silver Lake (info) 10:38 26/5 (4)
Rim of the World (info) 08:14 26/5 (2)
En odödlig historia (info) 04:08 26/5 (6)
Doctor Strange (info) 04:00 26/5 (111)
Plan 9 from Outer Space (info) 01:48 26/5 (465)
Tårtgeneralen (info) 01:46 26/5 (41)
My Pretend Girlfriend (info) 01:00 26/5 (1)
The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (info) 00:14 26/5 (162)
Allied (info) 00:13 26/5 (36)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 23:53 25/5 (29)
All About Steve (info) 23:52 25/5 (75)
Brightburn (info) 23:28 25/5 (1)
Sonja (info) 23:16 25/5 (3)
Mad Max: Fury Road (info) 23:13 25/5 (329)
Gloria Bell (info) 23:03 25/5 (1)
Booksmart (info) 22:52 25/5 (2)
The Professor (info) 22:48 25/5 (2)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 22:47 25/5 (13)