FabianBom
Western klassiker med många stjärnor
 labi
Inte lika snygg och dramaturgisk fulländad som "Harmonica", inte lika genial som "Sheriffen", inte lika mästerlig dialog som i "Rio Bravo", inte lika psykologiskt gastkramande som "3:10 to Yuma", men en riktigt, riktigt underhållande västern från start till mål! Underbara skådisar som glänser: Brynner, McQueen, Bronson, Buchholz, Coburn, Vaughn och Dexter. Visst, det här är en överföring från Kurosawas mästerverk "Sju samurajerna" och med den kommer filmen alltid att bli jämförd. Men faktum är att det här är en så klockren västern att toppbetyget nästan utdelas! Strrges lyckas med något så svårt som att perfekt balansera mellan humor och djupaste allvar. Dessutom är Bernsteins musik strålande. Gillar du denna skall du även se Sturges "Stora flykten" med delvis samma skådisar.
 Kurganen
En otroligt bra western film med sjukt många coola karaktärer.
 Halofreak92swe
Denna western är guld att se!
 dr_Robert
Stjarnspackad cowboyunderhallning med ett antal av de obligatoriska moralskoporna... Hjaltarna dor en efter en, men nar filmen ar slut ar Yul Brynner ar fortfarande coolast av dem alla. Det var lange sen jag sag den senast, men nar jag sag om den i Bryant Park i mandags sa var den battre an jag mindes den.
 ray
Klockren! Helt enkelt en western som en western ska vara!
 GinNTonic
Många sköna skådisar och karaktärer är väl det som är bäst med denna film.
 arruba
En sådan här känsla av coolhet är sällsynt. Yul, Charles och Steve är de absolut coolaste männen jag sätt på länge. Bra tempo, sköna repliker och fantastiskt skådespel gör 7 Vågade Livet till en stark och mkt sevärd 4.
 AddeColciago
Börjar riktigt coolt. McQueen, Brynner och Bronsons karaktärer är stencoola medan Wallach är en lagom sliskig antagonist. Dock känner jag mig lite avtrubbad ju längre in i filmen jag kommer. Speciellt i byn blir det rent av tråkigt stundtals. Men den har sina stunder. Däremot går det inte frånse att The Great Escape med nästan samma manskap är några klasser bättre.
 bubblo
Nej, den når inte upp till sitt rykte. Ingen "magi" uppstår mellan huvudpersonerna, byns invånare framstår på gränsen till efterblivna och skurkarnas ledare är något av den lamaste onding jag nånsin sett i en westernfilm. På det här temat med lejda hjältar föredrar jag filmer som Warlock, Tin Star, The Professionals..
 Z3rog
Se den japanska versionen istället
 abercrombie
klassisk men egentligen inte specielt... djuplodande
 hsimpson
En bra historia och några sköna skådisar, men trots detta en ganska lam film. Lite i segaste laget. Svag trea.
 JTP1987
Här ser man hur stort mästerverk Kurosawa gjort. Fungerar även som western. Den enda skådespelaren som verkligen levererar är dock Bronson de andra får nöja sig med godkänt. En svag 4a.
 Novead
Jag tyckte riktigt bra om den här. Tyckte det var en skön stämning rakt igenom och den var långt ifrån seg. Klar fyra.
 Captain Awesome
Efter några veckor med Deadwood och en helg med Red Dead Redemption där westernstämningen är högoktanig blir man brutalt besviken när man ser den här bleka kopian av sju samurajer som ackompanjeras av något matinésoundtrack som får en på självmordstankar. Hade verkligen höga förhoppningar med tanke på rollistan, men inte ens att få se Eli Wallach i sitt esse kan höja det här över uttråkad.
 Vitus
tyvär utdragen och tråkig mot slutet men börjar starkt och intressant.
 Hypostas
En besvikelse. Tyckte faktiskt att den kändes ganska meningslös. Lite av en Oceans Eleven för tough guys i western-miljö...
 Sture Stenhög
Ett riktigt härligt western-äventyr och då jag älskar genren så kan jag inte gärna ge den något annat än en femma. Filmens absoluta styrka ligger i den underhållande och ovanligt råa dialogen, våldtäkts-kommentaren är ju faktiskt helt fantastisk och att den levereras av filmens huvudhjälte gör ju inte saken sämre. Det är just den sortens antihjältar som en westernfilm ska innehålla och här får man sju stycken som alla också spelas av riktigt bra skådespelare. Detta tunga skådespelargäng i all ära dock, men jag tror nog ändå att det är Eli Wallach i skurkrollen som skiner allra mest. Även John Sturges måste lyftas fram, han är väldigt bra på att regissera sådana här spektakel och ser till att underhållningsvärdet är fantastiskt högt hela vägen
 film_Alex
En skön westernrulle som enligt mig var betydligt bättre än originalet.
 lekke
Intressant som studie i hur man bearbetar och trimmar ett befintligt manus. Många av de punkter som gör "De sju samurajerna" till en så bra historia saknas i den här versionen. Men likväl är det en kompetent film.
 NtoNW
En bra, kompetent westernrulle, men inte i närheten av De sju samurajerna, fr a då det gäller fotot och klippningen. Och här är skådisarna inget vidare - Yul Brynner spelar som en telefonstolpe och stenansiktet McQueen klarar sig inte heller så bra. Faktiskt tycker jag att Charles Bronson klarar sig bäst och det säger väl en hel del.
 Anonym_user_1
Underhållande, men kan inte hålla ett ljus mot De sju samurajerna.
 Jonas77
4+ i betyg. McQueen o Brynner i samma film, härligt. Sevärd gammal västern.
 ModestyWilde
En enda lång besvikelse för mig. Såg den här för längesedan och tyckte att den var så tråkig att jag somnade. Fick sedan höra att andra tyckte att den var bra, såg den igen och somnade igen - utled. Bestämde mig för att se originalfilmen - "De sju samurajerna" - men väntade mig ingenting ... OCH BLEV SÅ ÖVERRASKAD! Den filmen är en FANTASTISK film! Tusen resor bättre än det här, som är allt som den filmen INTE är. Nu har jag sett hela denna 2 gånger och kan bara konstatera att det är en usel version av originalet, och att den dessutom saknar den goda sensmoralen som originalet hade. Den handlade om hederliga män; den här handlar inte alls om det - utan verkar ha missat hela den aspekten. Jag kan inte tycka att "hjältarna" är stort bättre än skurkarna. Om jag ger den en 3 så är jag snäll.
 DOKAN
En av de stora västernklassikerna och i mitt tycke en bättre film än det överskattade japanska originalet, om än ytligare. En film som födde många storstjärnor (McQueen, Bronson, Coburn..) och med en suverän Yul Brynner som ledartuffingen Chris. Eli Wallach i god form som den mexikanske överskurken, en sorts brutal variant av Tuco-karaktären som han några år senare skulle bli så förknippad med i Leones Den gode den onde den fule. Fantastiskt Elmer Bernstein-score. Unndvik alla usla uppföljare, även den med Brynner som kom fem år efter originalet.
 Podpolkovnik
Välspelad cowboyvariant på Akira Kurosawa-klassikern. Många klassiska bra skådespelare medverkar till en intressant historia om ett folk som tar upp vapen mot sina förtryckare med hjälp av ett sympatiskt inställt avantgarde som visar vägen.
 Jormungandr
Blev sämre när jag såg den igen. bitvis halvdåligt skådespeleri och många scener är snodda rakt av från samurajerna. Musiken är jättebra långa stunder, men många gånger passar den inte alls. Det känns även ofta som att någon klippt bort minuter här och där så att det liksom saknas något.
 ClintanTheKing
SJUKT överskattad! Filmen är så otroligt trött så att den fungerar bättre som sömnpiller än underhållning. Inte ens Wallach kunde rädda denna.
 Sarakin76
En av de bedre westerns jeg sett.
 swecarlsson
Klart sevärd, men har sett bättre western-filmer. Saknar spänningen. Början var riktigt bra, men sen kom det aldrig något särskilt.
 bytat
Helvete vad seg vid omtitt.
Verkligen en "one of those movies". Snyggt och storslaget, karismatiska skådisar, hyfsat tidlös samt knökfylld med klassiska scener och repliker. Men så jävla bra är det inte hela tiden. Första "delen" - när gänget samlas - är hur bra som helst: ruskigt macho men samtidigt lite mysgrabbigt (på ett positivt sätt) - ren filmstjärneporr. När sedan konflikten börjar så är det lite si och så. Dåligt blir det aldrig (förutom de få och otroligt onödiga scenerna med kjolstyg), men alla filmens höjdpunkter har i princip redan passerats trots att det är en dryg timmes speltid kvar. En bra och på många sätt storslagen film som dessvärre inte är lika intressant hela vägen. Som helhet; en mycket stark trea. (9+/15)
 robbieroy
En av mina absoluta favoritfilmer från barndomen. Konceptet att sju hårda män ska rädda en by är ju både enkelt, bra och medryckande. Bra persongalleri - alla fyller en viktig funktion och visar olika sidor av det mänskliga psyket. Toppfilm!
 Solidus
En fantastisk re-make som bjuder på välskrivna karaktärer i en välgjord western. Handling är så enkel, men ack så medryckande och samtlig skådespelare är magnifika i respektive roll. En av de bästa westernfilmerna som har producerats.
 Grillo
Börjar riktigt bra men blir lite trist och långdragen mot slutet. Jag vet inget om den japanska förlagan så jag kan bara bedöma den här på egna meriter, men jag måste säga att jag nog föredrar den italienska westernstilen. Kände aldrig att jag kom in i den ordentligt och inte tillräckligt med personlighet hos figurerna. Hade framförallt hoppats på mer från Coburns figur efter den grymma introduktionen.
 Astrojacob
Går inte att ens jämföra med det svartvita originalet från 1954, men tack vare ett utsökt persongalleri med några av de bästa i genren, så får den en snäll men svag Fyra. Vilka grabbar; Brynner, McQueen, Wallach, Coburn, Bronson...
Jag fick då antligen sett filmen som min käre far håller väldigt högt när det kommer till film. Den har helt klart kvalitér som är intressanta men den når inte upp till westerngenren när den är som allra bäst dvs. Sergio Leones filmer. En helt OK film med lite extra och bra inslag som är lätt att uppskatta. 3+
 MaxMackan
Hade kanske varit bättre om jag inte sett "de sju samurajerna". Nu blir det mest tydligt vad den här saknar i förhållande till förlagan. Det är främst djup i såväl karaktärer som teman som skiljer filmerna åt. Dock är detta en bra film, rakare och enklare än förlagan som är en rejäl utmaning att ta sig med sin nästan en och en halv timme längre speltid. Men man får också ut mer av "samurajerna". Stark trea/svag fyra.
 Ihsahn
En klart blekare version av de sju samurajerna
 jopjop
Oväntat bra! Behagligt tempo. Fantastiskt persongalleri. Relativt mångfasetterad. Har inte så värst mycket gemensamt med förlagan vilket dock nästan är en fördel.
 mammene
En gedigen western med högklassiga skådespelare, det är allvar men ibland känns det väldigt nära till förlöjligande. Var och en med olika personligheter som har samma mål men kanske av olika anledningar, moralen att har man ingått ett avtal ska det följas är stärkande att se, det här är män som står för sitt ord, inga pudlar här inte! Sedan är ju westernmiljön alltid speciell.
 RustyFilm
Western-klassiker från 1960 med ett gäng stora skådespelare. Filmen kom sent i den stora western eran på 50-talet. Den har en mer "utvecklad" historia än vad som är vanligt för westerns vid den tiden. Filmen är bra restaurerad.
 ulpe01
Stundvis briljant, men emellanåt märks det att man borde sett den här filmen för länge sen. Tillräckligt mycket bra skådespeleri och härliga westernmiljöer för att få en fyra i betyg även om den är rätt så svag.
 92axha10
En klassiker i genren och av bra anledning. Det är intressant att se revolvermännen interagera med byborna i väntan på det oundvikliga.
 the bully
Så många vackra och hårda män i en och samma film. Legender!
 vonadel
En klassiker som håller ganska bra än idag. Tidens tand har ändå påverkat en del varför den inte riktigt når upp till en sjua. Men ligger ganska nära. Spännande och intresset hålls uppe. 6/10
 dudson
Jäkla seg western. Alldeles för helylle. Skoj se alla stora dåtidens stjärnor samlade ändå.
 Tonti
Klart sevärd remake med trevligt persongalleri. Buchholz tar i från tårna och det blir kanske lite väl mycket. Men Sturges var nog rätt regissör för det här ändå, även om han borde kunnat åstadkomma nåt lite skarpare.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
The Beach Bum (info) 14:56 27/5 (1)
Aladdin (info) 12:42 27/5 (2)
Scream, Blacula, Scream! (info) 12:07 27/5 (9)
Booksmart (info) 11:29 27/5 (3)
Love Me If You Dare (info) 11:27 27/5 (46)
Avengers: Endgame (info) 11:20 27/5 (26)
Angela's Christmas (info) 11:19 27/5 (1)
All I See Is You (info) 11:17 27/5 (1)
Tank 432 (info) 11:17 27/5 (5)
Lust och fägring stor (info) 11:16 27/5 (165)
All About Steve (info) 11:15 27/5 (76)
Avengers: Infinity War (info) 11:09 27/5 (84)
The Warriors - Krigarna (info) 11:05 27/5 (372)
Rim of the World (info) 10:58 27/5 (3)
Säsong (info) 10:52 27/5 (2)
Bumblebee (info) 10:35 27/5 (23)
Green Book (info) 10:33 27/5 (35)
Everybody in Our Family (info) 10:27 27/5 (1)
Cutter's Way (info) 09:58 27/5 (4)
Sister (info) 07:22 27/5 (1)
Bottom of the World (info) 01:56 27/5 (5)
Ödesdiger Miss (info) 01:44 27/5 (6)
En andra chans (info) 23:08 26/5 (29)
(Sökarna) (info) 23:01 26/5 (501)
Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten (info) 20:34 26/5 (355)
A Little Chaos (info) 20:24 26/5 (3)
Wu-Tang Clan: Of Mics and Men (info) 19:59 26/5 (1)
Hard to Kill (info) 19:06 26/5 (137)
Bill & Teds galna mardrömsresa (info) 18:39 26/5 (128)
Bill & Teds galna äventyr (info) 18:38 26/5 (139)
Get Out (info) 18:36 26/5 (90)
If.... (info) 17:28 26/5 (88)
Dog Star Man: Part I (info) 17:22 26/5 (9)
Prelude: Dog Star Man (info) 17:15 26/5 (13)
Jarhead 2: Field of Fire (info) 16:38 26/5 (9)
Eighth Grade (info) 13:33 26/5 (13)
Dreamscape (info) 12:52 26/5 (33)
A Demon Within (info) 12:51 26/5 (1)
Homicidal (info) 12:50 26/5 (6)
Lockbetet (info) 12:48 26/5 (4)
Heta Linjen (info) 12:46 26/5 (4)
Arvet (info) 12:44 26/5 (14)
Independence Day: Återkomsten (info) 12:17 26/5 (119)
Blå ängeln (info) 11:56 26/5 (55)
Washington Merry-Go-Round (info) 11:54 26/5 (1)
Polisens lockbete (info) 11:53 26/5 (1)
Hell Fest (info) 11:45 26/5 (7)
Skulls II (info) 11:41 26/5 (34)
BlacKkKlansman (info) 11:36 26/5 (42)
Bang! (info) 10:59 26/5 (10)