OneFlewOver
Märkte inte alls av att den var 2h 30 min lång. Klyschig, sentimental... Men det skiter jag i, för Pacino gör en otrolig insatts här som höjer hela filmen! En klar 4a för min del!
 kimpah
Jag blir tvungen att ge en fyra fast den var stundtals obehaglig. Men visst är det svårt att låta bli att se den till slutet? Väldigt oförutsägbar och mycket överraskningar. Hade jag från början fått gissa hur filmen skulle vara hade den inte sett ut såhär!
 JoeRogan
HOOAAAHH!
 karlmats
Det är ju Pacino som bär upp hela filmen på egen hand och även om han spelar över rätt rejält är han oftast ganska underhållande. Chris O'Donnell är ju ungefär lika gay som i Batman & Robin och det absolut mest skrämmande med den här filmens budskap är att det är såna som hans karaktär som uppenbarligen ska bli framtidens ledare, jag skulle inte anställa honom som avdelningschef på Donken ens, maken till idealistisk, naiv dolme får man leta efter och hans värderingar är ju bara att skaka på huvudet åt. Men men, han är väl mest där som bollplank och allt som allt lyckas Pacino dra upp det här till en svag 3a trots allt. The day we stop looking is the day we die.
 JackMicro
Trevlig film. Pacino är bra.
 filmfreak1
Underbar film, och skillanad från andra tycker jag Chris O'Donnell gör ett strålande jobb. Såklart inte lika bra som Al Pacino, de finns inte ens ord att beskriva hur briljant han agerar. Själva filmen har sina brister men dem kan man skita i. Svag 5a!
 Toxx
Se den!
 Olof_Gronlund
Blev lite besviken. Jag gillar filmer ibland som helt bygger på dialog. Likt denna, men det var för få aktörer för att skapa något bra. Al Pacino är helt jävla lysande och gör filmen själv, med en annan skådis hade detta blivit ett fiasko. Tycker mer det är en feelgood-film än en bra story. Helt okej, men kan bli tung mellan varven, de borde klippt ner vissa scener tycker jag, även om jag föredrar längre scener normalt. Låg en fin stämning i filmen genom hela i alla fall.
 annihilat0r
Al Pacino demonstrerar den manligaste speglingen av en man, som jag fått äran att skåda. Al Pacino är exakt allt det där, som en ung man bara drömmer om. En brutalt bitter herre. En känsligt poetisk herre. En sårat vis herre. En hetlevrat varmhjärtad herre. En iskallt erfaren herre. En lustad kärleksmaskin till herre. Den manligaste fadersgestalten. Den mest respektingivande förebilden. Allt han tar sig för är hyperaktivt laddat, men två sekvenser är de allra bästa jag sett. (1) När han förför en olidligt ung kvinna med tango på ett glamouröst dansgolv. (2) När han förför ett universitet till andakt genom ett tal om integritet, mod och manlighet. Al Pacino i "Scent of a Woman" har allt det där, som jag förut bara drömde om att få uppleva.
 Mat1az
Det här är en ”one man show”. Pacino är den här filmen. Vilket är lite synd. Dialogdrivna filmer blir lätt platta, eller i alla fall plattare, med envägsdialog mot ett ”bollplank” – I det här fallet Chris O'Donnell. Att det är Pacino som är ”leading man” hjälper heller inte direkt att bortse från känslan av att resten av skådespelarna mest bara uppfattas som rekvisita i den här ”enmansteatern”. Men visst försöker O’Donell. I pistolscenen får han chansen att briljera, och han gör det. Gabrielle Anwar som tango donnan och en ung Philip Seymour Hoffman levererar båda i de få minuterna man får skymta dem. Men annars är det Pacino som slukar allt och alla med hull och hår. Och visst är det en fröjd för både ögon och öron att få uppleva Pacino på det här sättet. Personligen tycker jag dock filmen i sig hade varit, kanske inte bättre, men mer balanserad om resten i rollistan hade fått lite mera att spela med.
 Supernaut
Harmlös och lättglömd.
 mthrfckr
Jättefin, fram tills den obligatoriska slutpläderingsscenen...
 JimmyChris
AL PACINO!
 gruso
Skön film, mycket tack vare Al Pacino.
 Pugie
Trist och förutsägbar. Dessutom är Al Pacinos entoniga röst sjukt störande. Har några OK/bra stunder så den får en 2a.
 markus1990
Hela filmen är en 5a förutom rättegången i slutet som sänkte betyget. Pacino är outstanding.
 Xenox
Al Pacino gör en fantastisk insats. Filmen är ganska bra och har en del minnesvärda scener. Stark trea.
 precineadd
att säga att pacino gör mycket är en underdrift, han gör i princip hela filmen. beviset är väl att han tar över o'donnell-karaktärens storyline också med talet i slutet.
 alban021
Jäklar vad folk på filmtipset är svårflörtade!
 embla13
Looove it!
 corto
Kändes som att alla bra scener blev dränkta i den horribelt usla filmmusiken. Filmen tappade mycket där men var annars väldigt bra.
 Duke Igthorn
Jag gillar Pacino och han levererar vad man förväntar sig i en film som denna. Men jag har allmänt svårt för dessa utdragna sentimentala draman från tidigt 90-tal. Klichéartat om att leva ut sitt liv - välgjort men oengagerande.
 Gigi1943
Märkligt men jag hade glömt att jag sett den tidigare, nu kändes det som om jag körts i en cementblandare, stark trea men inte riktigt fyra på grund av första halvans otigheter mot den snälle pojken (verbalt alltså). Gillade slutet.
 henrikj
Själva definitionen av en trea! Medryckande men förutsägbart och hela tiden ganska ostigt. Chris O' Donnell är ju heller inte världens mest talangfulla skådis heller men ändå. Klart trivsam rulle.
 Berniey
Al Pacino är suverän i sin roll men man tröttnar rätt så snart både på honom o filmen som är aldelles för sentimental o överlag mycket tråkig men någorlunda godkänt är det.
 Zipper
Jag var verkligen på humör för något riktigt 90-talsdoftande och det här är väl ett typexempel. Pacino är bra och Chris O'Donnell har alltid varit som klippt och skuren för "grabben hela dan"-roller. Ibland vill man bara ha något enkelt men effektivt.
 Kubrick
Har svårt för Pacino, även om han gör en bra roll här, mitten är långtråkig, men bra början och slut.
 Ful_fisk
Oj, har jag missat att betygsätta denna? Var ju flera månader sedan jag såg den... nåväl, kanonfilm med en Al Pacino i högform. Typexempel på en film som är klyschig och förutsägbar, men som ändå är riktigt bra!
 ClintanTheKing
Fantastisk film med otroligt skådespel av Pacino!
 LucasHammar
Al Pacino gör en fantastisk insats och han förtjänade solklart sin Oscar. Men om filmen inte vore för lång (högst två timmar räcker) så hade den fått min femma, men nu ger jag den en fyra.
 Palmertz
Pacinos insats är ju oklanderlig. Filmen i sig är bra, inte mer.
 Engravadlax
Ett bra tag känns det som att Pacino parodierar sig själv--han låter som Steve Coogan och Rob Brydons imitationer av honom i The Trip. Sen går det upp för mig att hans karaktär bara är ganska excentrisk. Och kanske ibland lite ostigt skriven. Musiken och ibland manus är lite korny. Bra nog ändå för trean.
 Raimo_1985
One man show av Pacino. Starka trean står kvar efter andra titten. Väldigt amerikansk med ännu mer amerikanskt avslut.
 DYV
Habil film, ingenting som sticker ut varken possitivt eller negativt, utom en sak. Det faktum att Al Pacino bär filmen på sin axlar. Slutscenen beskriver amerikansks film i ett nötskal.
 BlackLodge
Det är lite klyschigt, lite ostigt och väldigt, väldigt amerikanskt, men det gör inget när Pacino är så pass bra som han är. Troligtvis en av hans bästa roller, kanske t.o.m. hans bästa.
 Nihilus
Hade fått för mig att denna var en klassiker men blev inte riktigt imponerad (är väl kanske bara "slutscenen" som har fått klassikerstämpel). Hursom briljerar givetvis Pacino, även en solid insats av en ung PSH.
Här blixtrade Al Pacino till och visade sin klass och han fick dessutom sin välförtjänta Oscar. Bra handling och bra skådisar.
 #54
Inte direkt intressant.
 lumberdajack
Al Pacinos insats hade räckt till en 4:a. Men slutet drar ned. Hela skolgrejen drar ned betyget till en 3:a. Ett mer rättvist betyg skulle vara 7/10. En bra trea
 Memmem
Lite långsamt och händelsefattigt drama! En överstelöjtnant från USA:s armé blir blind av en handgranat och därefter pensionerad. Hela hans värld var armén och kvinnor. Nu kan han bara utöva det ena intresset. Hans sysslolöshet gör honom dominant, hänsynslös och fräck. Han behöver en personlig assistent. Hans dotter anställer en gymnasieelev över helgen. Denne blir först skrämd av överstens sätt, men kommer efter hand underfund med honom. Eleven råkar se tre kamrater utanför rektorns fönster i färd med ett skämt, som dock avstyrs, och funderar på hur han ska hantera förhöret i aulan efter helgen. Detta drama är på tok för långt, 157 minuter. Det hade kunnat klippas ner till hälften. Då hade man sluppit dessa långa scener med upprepningar, där en kvart ägnas åt överstens fräcka skämt hemma hos broderns familj på Tacksägelsedagen, en annan kvart av självömkan på lyxhotellet Waldorf-Astoria, och ännu en händelselös kvart i en bil. Onyanserat och inte så bra spelat av huvudrollernas Al Pacino och Chris O'Donnell. Vanlig fotografering utan märkvärdigheter. Filmen är inte så estetisk som man skulle kunna tro av filmens svenska titel. Betyg: 2-
 sebban89
Pacino är bra och underhållande även om det ibland blir lite överdrivet à la Devil's Advocate. Hoffman är som vanligt lysande och jag tycker även att O'Donnell passar i sin roll. Det är verkligen skådespelarna som lyfter filmen. Den sista kvarten är dock fruktansvärd. Stabil trea.
Det här är väl ingen av mina favoritfilmer direkt men jag tycker ändå den är väldigt bra, främst tack vare skådespelarna. Hade man valt sämre skådespelare hade jag gett filmen ett mycket lägre betyg.
 RustyFilm
Al Pacino vann en Oscar för sin prestation som den blinde översten Frank Slade. Det tycker jag var välförtjänt. Dramat i sig är inte ett dugg nydanande eller fabulöst men Pacino gör ändå det här till något mycket bra och eget. En 90-tals klassiker som är synnerligen sevärd.
 mammene
Jag är ohjälpligt förtjust i filmer som parar ihop omaka personligheter. I vanliga fall är jag inte så förtjust i Al Pacino, men här gör jag ett undantag, jobbig javisst, men vem är mest skurkaktig han eller rektorn? Roligt också att se en ung slyngelaktig Philip Seymour Hoffman. En film som spelar på känslor och den här spelade på mina.
 Sture Stenhög
En väldigt konstruerad historia och en välbekant formel, men det är också en formel som jag ofta gillar. Pacino en skådis som jag brukar gå lite fram och tillbaka i min syn på. han är kapabel till att vara en skådespelare i absolut toppklass, men ibland är han bara lite för mycket Pacino. Den här gången visar han upp båda sidorna, till en början känns han krystad när han ska gapa ur sig alla sina repliker, men under filmens gång lyckas han på ett nästan omärkbart sätt gör sin karaktär alltmer mänsklig, och då blir det även lättare att roas av hans excentriska drag. Kul dessutom att Philip Seymour Hoffman briljerar i vad som väl är hans första någorlunda stora roll. Det moraliska dilemmat är lite intressant också, det är lite annorlunda i sin utformning då det egentligen handlar mer om att man inte vill vara på någon av parternas sida än om ett stort moraliskt statement. Filmens tvådelade natur gör annars att den långa speltiden känns motiverad, en kortare film hade ofrånkomligen betytt att en av historierna hade lämnats underutvecklad. En ganska stark trea
 PeRoY
Efter omtitt är jag beredd att utnämna denna till en av dom bästa filmerna någonsin. Slutpläderingen i skolan är ren gåshud.
 StaffanE71
En given Oscar till Al Pacino. Det här är hans show. Även om O'Donnell försöker. Visst, klichéerna radar upp sig, det är ändå en rasande rolig film med briljant dialog. Du ska ha sett den. Solklar 4'a.
En klassiker som tillhör mina favoriter bland filmer...
 PeterTheW
Både och. Pacino är bra, det är vackert och sådär, men. Ja. Stark trea.
 andmoreagain
"Bra" 90-talskänsla i denna och egentligen mycket som man, teoretiskt, kan klaga och störa sig på (slutet liksom...) men man väljer att inte bry sig.
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Lustgården (info) 17:45 21/2 (14)
Mary Queen of Scots (info) 17:23 21/2 (7)
Morrhår och ärtor (info) 17:16 21/2 (136)
Batman Begins (info) 17:08 21/2 (1500)
Sophies val (info) 16:48 21/2 (54)
Vågen (info) 16:42 21/2 (43)
Bergmans hushållerska (info) 14:00 21/2 (22)
Beck - Utan uppsåt (info) 12:46 21/2 (19)
127 timmar (info) 12:46 21/2 (407)
Telefonmysteriet (info) 12:45 21/2 (1)
Putins vittnen (info) 11:11 21/2 (1)
Ricochet (info) 10:50 21/2 (43)
Shoplifters (info) 09:58 21/2 (13)
Offret (info) 08:30 21/2 (159)
Your Name (info) 08:12 21/2 (24)
Wind River (info) 03:55 21/2 (51)
Skyline Cruisers (info) 02:01 21/2 (9)
The Five Days (info) 01:52 21/2 (6)
Djävligt jagad (info) 00:29 21/2 (16)
The Human Centipede III (Final Sequence) (info) 00:25 21/2 (17)
The Human Centipede II  (info) 00:24 21/2 (112)
Avengers Grimm: Time Wars (info) 23:50 20/2 (1)
Orgazmo (info) 23:47 20/2 (251)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 23:37 20/2 (26)
Isle of Dogs (info) 23:36 20/2 (27)
Avengers: Infinity War (info) 23:25 20/2 (78)
Mother of Tears (info) 23:21 20/2 (51)
Alita: Battle Angel (info) 23:17 20/2 (12)
Gods of Egypt (info) 22:59 20/2 (47)
Sweatshop (info) 22:47 20/2 (8)
Åh, en sån deckare! (info) 22:45 20/2 (14)
Dogtooth (info) 22:30 20/2 (217)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 22:22 20/2 (8)
Alper (info) 22:21 20/2 (14)
Hot Shots! Höjdarna! (info) 22:08 20/2 (350)
Ont blod (info) 22:04 20/2 (20)
Free Solo (info) 21:49 20/2 (7)
Zatoichi 6: Zatoichi and the Chest of Gold (info) 21:41 20/2 (13)
A Star Is Born (info) 21:38 20/2 (41)
The Domestics (info) 20:50 20/2 (4)
Shot Caller (info) 20:35 20/2 (13)
Sabrina (info) 20:27 20/2 (52)
Creed - The Legacy of Rocky (info) 19:43 20/2 (86)
Unga Astrid (info) 19:40 20/2 (12)
Crazy Rich Asians (info) 19:30 20/2 (7)
Milk (info) 19:19 20/2 (276)
Méditerranée (info) 19:01 20/2 (6)
Förtrollad av Paris (info) 19:00 20/2 (7)
Colonia (info) 18:54 20/2 (13)
Paradisets barn (info) 18:46 20/2 (61)