Betyg idag: 1 129 Besökare idag: 4 061

Bomkia
Det som funkar bäst är ju Bacall och Bogart - historien i sig klickar inte fullt ut med mig. 4-
 Slice
när man läst boken blir den här filmatiseringen något märklig. jag förstår hemingways frustration. dessutom saknar den riktigt driv och karaktärsutveckling. klassiker men inte topp.
 annath
Parets första film tillsammans tror jag. Jag gillar egentligen inte läget och storyn, men de är läckra tillsammans!
 Murken
Ingen Casablanca precis men Bacalls debut är imponerande.
 noob
Tydligen tycker folk att man ska ge mycket högre betyg till en gammal film. Så ser inte jag på det hela. Å andra sidan var det bara klassikerstämpeln som fick mig att genomlida samtliga 100 plågsamma minuter. Jag menar: handlingen, PLEASE?! En spektakulär uppvisning i förutsägbarhet. Filmen hade med lätthet och fördel kunnat klippas ner till ungefär halva speltiden. Till och med filmmakarna insåg detta och bestämde sig därför för att fylla ut med musiknummer. Innan filmen visste jag inte vem Hoagy Carmicheal var, nu längtar jag tillbaks till min lyckliga ovisshet. Skådespelet som folk lovordar är en medioker avbildning av standardkaraktärer vi sett 5000 gånger förr. Jag förstår mycket väl att folk tyckte om den här filmen för 60 år sedan, men man skulle ju vilja tro att filmvärlden utvecklas.
 Gil-galad
Jag älskar noir! Kanske inte min favorit men vilken mästerlig film. Bildkompositionerna är bland det bästa jag sett på länge. Ljussättningen är strålande, i synnerhet i första delen. Bogart är klockren i huvudrollen och även de andra är duktiga. En väldigt typisk noir, nu ser jag fram emot att se mer av Hawks.
 muschii
Mycket bra film, efter att ha varit en aning svag första minutrarna växer den mer och mer till en magnifik film-noir. Personkemin mellan Bacall och Bogart är bland det bästa jag skådat på länge, kanske har att göra med att dom var gifta på riktigt. Kan man för övrigt annat än älska Bogarts cyniska och fräcka kommentarer? Mannen var ju helt fenomenal.
 jimmyjazz
Filmen i sig är ju kanske inte något speciellt men spelet mellan Bacall och Bogart framkallar gåshud
 eqman
Svärta!Svärta!Svärta! Kan en relation som mellan Bogart och Bacall vara mer sensuell?
 Sarakin76
Stark trea. Filmen berörde kanske mer förr. Men Mr. Bogart är alltid bra.
 waru
Stark inledning på den magnetismladdade serien med Bogart-Bacallfilmer som dessutom ger en intressant relief åt Bogarts karaktär i den 7 år yngre filmen Afrikas Drottning
 skyrunner
To have and have not är enligt mig mycket bättre än casablanca. Bättre samspel mellan skådespelarna, starkare karaktärer och bättre handling. Helt underbar film.
 nodon
Väldigt bra men inte bättre en Casablanca som kom året innan och har i princip samma plot som den här filmen.
 Brigante
Inte riktigt det flyt som kan önskas. Det är ändå Bogart och Hawks som slagit sina kloka ihop så det är fullt godkänt. Ytterligare en i raden bra 40-talsthriller.
 Mohawk
Mycket bra men rollprestationerna i Casablanca var mer minnesvärda.
 Albion
En i grunden rätt så klen handling som börjar mitt i något och slutar mitt i detsamma. Man får inte veta särskilt mycket om karaktärerna heller. En typisk film noir med en femme fatale av största sorten, Lauren Bacall, men hela den här tuffa attityden som filmen badar i gränsar till patetiskt. Jag har aldrig förstått tjusningen med denna "tuffhet" som Bacall/Bogart spelar ut här och i andra filmer. Visst kan det vara kul en stund men en hel film blir bara löjligt. Betyget på denna film blir en 3;a om än lite blek dock ej svag.
 thegoodold
Väldigt bra film med fina insatser, även om den kan kännas lite tillgjord och ojämn emellanåt.
 Molina
Betydligt bättre än boken den är baserad på, tur att nästan hela handlingen bytts ut och att Harry Morgan faktiskt är riktigt mänsklig i den här (jämfört med i boken), fantastiskt samspel mellan Bogie och Bacall. Albion: "tuffheten" är nödvändig om man baserar saker på Hemmingway...
 The Phantom
Skitbra.
 Jennyanne
Classic! Kan lyssna på Bacalls röst hela dagen!
 Semiramis
Blev inte så imponerad av denna...
 pellevin
Egentligen inte en särdeles imponerande film men den lyfts ordentligt av de fantastiska karaktärerna och de bakomliggande skådespelarinsatserna! Speciellt är Bacalls karaktär helt underbart vass och cynisk (även om hon tydligen var/är rätt bitsk i verkligheten också). Tyvärr känns de rappa dialogerna lite daterade men de duger i alla fall. Handlingen i övrigt känns som antytts mest som en plattform för karaktärsporträtteringen så en svag fyra får det bli.
 kakbakarn
Bogart och Bacall är förstås trevliga ingredienser i filmen och det finns inget uppenbart dåligt med något i filmen. Griper dock inte riktigt tag och jag engagerar mig inte tillräckligt för att det ska bli en fyra. En glad trea i alla fall, inte så illa pinkat.
 KimEkberg
Världens koolaste Bacall, och mycket bra Cassablankning. En heltigenom ashärlig film.
 Tonti
Fantastiskt spel och stämning.
 ilBrutto
Ännu en film att älska med sköna miljöer spänning, humor och så Bogart. Särskilt mycket gemensamt med Hemingways fantastiska roman med samma namn har den dock inte
 jimmy ringo
Jag har läst Hemingways roman och den skiljer sig lite från filmen. Romanen är en skildring av Kuba före revolutionen, filmen utspelas inte ens där. Hursomhelst så är "Att ha och inte ha" hyfsat sevärd. Bogart är alltid bra och Bacall är riktigt bedårande! Ingen klassike i mina ögon, men ändå helt ok.
 jingoo
Lysande scener mellan Bacall och Bogart men ytterst medioker handling. Fyllot är en mäkta irriterande sidekick till en början, men efter ett tag började jag gilla honom.
 federico033
en ung Lauren Bacall, HOOWL!!!! och så toppa med Bogart och en kanonhandling
 ASSFACE
Alltså Lauren Bacall är ju helt underbart cool. En liknande coolhet har jag hittils inte sett i någon film!
 Redwood
Näää, varken regi eller manus grep nånsin egentligen tag i mig. Första Bogart med underbetyg.
 Mara Jade
En oförglömlig klassiker, som jag aldrig tröttnar på att se. Jag såg om filmen nu i helgen och det är helt underbart att åter få stifta bekantskap med Slim och Steve!
 #54
Stabilt av Hawks.
 Astrojacob
BOGART + BACALL = Magi/Kärlek. Sällan man får se ett så imponerande samarbete med 100% närvaro, som mellan makarna Bogart-Bacall. Toppa med ett underbart fyllo, slemmiga nazis o Hemingways djupsinnigheter, vad får man? A perfect movie:D Fem Plus+++++
 SHAAWW
Såg denna för jätte längesedan. En riktig underbar film som alla måste se.
 wyldmammoth
Lauren Bacall - Coolare kvinna får man leta efter.
 Seesawboy
Fin film i Casablanca-stil. Det finns inte så mycket att klaga på. Den saknar dock det lilla extra. Apropå Bogart, Bacall och deras relation som många skriver om; De var inte tillsammans under inspelningen av den här filmen. Det var genom den de träffades. Gifte sig gjorde de först 1945.
 ulpe01
Inte riktigt så bra som jag hoppats, men Bacall är supercool och Bogart är grym. En svag fyra.
 Wridmuld
Åh vad denna är braaaaa! Bogart rockar fett och Lauren Bacall är både snygg och rolig. Märks att någon som kan skriva har skrivit manuset också. Grym rulle!
 Planekonomi
No strings attached.
 emilstjernholm
Bacall och den snärtiga dialogen är på plussidan medan musikstyckena och den alkoholiserade sidekicken är på minussidan.
 filmfreak1
Kan inte bli mer träigt och oengagerade, Bogart gör inte saken bättre direkt.
 viktor-s
Efter att nyligen ha läst boken var besvikelsen stor. Förstår inte hur man kan med att påstå att den är baserad på Hemingway, Hollywood i ett nötskal.
 Tonti
Hawks touch är enormt elegant och Bogey/Bacall fyller ut sina rollgestalter på ett underbart sätt. Hoagy Carmichael gör sitt bästa för att sätta stämningen också. En pärla!
 Sznax
Kemin mellan Bogart och Bacall är helt magnifik. Betyg 8.5
Bogart och Bacalls första film tillsammans och kemin liksom samspelet mellan dem är minst sagt sprakande, om inte explosiv. Filmen börjar lite avvaktande men när Bacalls karaktär introduceras kör filmen igång i ett härligt tempo. En väldigt stark historia med minnesvärd dialog och en underbar humoristisk underton. Bogart och Bacall är fantastiska! 5-
Ytlig och plattare än jag trodde men samtidigt så charmigt underhållande med fantastisk kemi att det blir en fyra. På många sätt en skymf mot förlagan men iaf. En svag fyra.
 Hypostas
Charmig film och det är kul att se dessa Hollywoodikoner, men berättelsen är verkligen inte mycket att hänga i julgranen och jag ska nog läsa boken snart, då jag tror att den är betydligt bättre.
 StaffanE71
Den här filmen är värd att se bara för den rappa- och fantastiska dialogen mellan Bogart och Bacall. Dialogen är riktigt rolig och håller än idag. Storyn är väl sådär. Men en charmig film. Stark 3'a.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Hunter x Hunter: Phantom Rouge (info) 10:14 11/12 (1)
Beast (info) 09:59 11/12 (6)
The Slumber Party Massacre  (info) 09:56 11/12 (41)
Life Itself (info) 08:55 11/12 (1)
Pestens tid (info) 05:08 11/12 (339)
The Killing of a Sacred Deer (info) 01:37 11/12 (36)
A Quiet Place (info) 01:30 11/12 (51)
The Lodgers (info) 01:26 11/12 (7)
47 Meters Down (info) 01:23 11/12 (24)
Extinction (info) 01:20 11/12 (23)
Geostorm (info) 01:18 11/12 (50)
Primitive (info) 00:36 11/12 (1)
Battalion (info) 00:21 11/12 (1)
Flykten från helvetet (info) 00:17 11/12 (353)
The Italian Job (info) 00:15 11/12 (449)
The Predator (info) 00:01 11/12 (20)
Mortal Engines (info) 23:51 10/12 (4)
King Kong vs. Godzilla (info) 23:42 10/12 (41)
Beck - Okänd avsändare (info) 23:30 10/12 (148)
Djurvännerna (info) 23:17 10/12 (3)
Okänd soldat (info) 23:09 10/12 (12)
Vittnet som försvann (info) 23:00 10/12 (6)
Hiss till galgen (info) 22:55 10/12 (54)
Ben Hur (info) 22:39 10/12 (353)
The Clovehitch Killer (info) 22:21 10/12 (2)
Bohemian Rhapsody (info) 22:05 10/12 (30)
Dracula: Död men lycklig (info) 21:33 10/12 (249)
Shoplifters (info) 20:59 10/12 (4)
The Wife (info) 20:42 10/12 (5)
Sune vs. Sune (info) 20:39 10/12 (2)
Dark Crimes (info) 20:38 10/12 (3)
Bad Moms 2 (info) 20:37 10/12 (9)
Tjejresan (info) 20:25 10/12 (13)
Reckless (info) 20:21 10/12 (2)
Celeste & Jesse Forever (info) 18:23 10/12 (20)
Soldier (info) 17:14 10/12 (155)
Thoroughbreds (info) 16:44 10/12 (8)
Musik ombord (info) 16:28 10/12 (10)
The Villainess (info) 14:30 10/12 (5)
Alla presidentens män (info) 12:41 10/12 (167)
Hundraettåringen som smet från notan och försvann (info) 12:07 10/12 (35)
Solsidan (info) 12:04 10/12 (42)
The Favourite (info) 09:58 10/12 (3)
48 Christmas Wishes (info) 09:19 10/12 (1)
The Christmas Chronicles (info) 09:18 10/12 (10)
Mowgli (info) 09:16 10/12 (7)
Molly's Game (info) 08:54 10/12 (19)
The Post (info) 07:38 10/12 (37)
Back Roads (info) 05:06 10/12 (1)
Hotel Artemis (info) 03:50 10/12 (5)