DEB
Väldigt fin och mysig film, dock ganska tragisk.
 Wridmuld
Det här är en svag film. Idén bakom verkar vara att ta upp alla ämnen som på ett eller annat sätt rör humanism. Det är kanske en god ambition att ta upp dessa teman, men lägg inte in så mycket i en film, för då blir det precis som här: pannkaka. Värmen och de starka känslorna i filmen blir också lite utsmetade pga att det är lite för tydligt. Det är för enkelt. Sorry, men det här är ingen höjdare.
 Lux Lisbon
Svag trea. En tårdrypare som ibland går över linjen mellan sentimental och publik-manipulerande. Ibland är livet dock en tårdrypare. Stundtals irriterande i sin övertydlighet, men allt är förlåtet när man ser den äppelkindade Homer Wells (Tobey Maguire) ansikte, och hur den registrerar upplevelsen av den första kärleken, sedd från perspektivet av en gynekolog som är oskuld (!).
 enchanted
Nje, så himla övertydlig och förutsägbar. Svag trea.
 Strange_
Såg den här på tv för flera år sedan och minns att jag tyckte den var väldigt bra! Har velat se den igen ända sedans dess, kanske dags nu?
 ulpe01
Sentimental, visst, men ändå ett bra drama. Sorglig och allvarlig, men ändå varm och småmysig emellanåt.
 Raew
Good night you princes of Maine, you kings of new England. Fin film. Toby överraskar och Michael är som vanligt bäst. Tjejens tröja var blöt som bara den :)
 RaketPojken
bra film med fin historia
 melodys
Beskrivningstexten här stämmer inte överrens med filmen.
 Fläskkäft
När den här var ny gav jag den en femma men idag är jag inte lika frikostig. Lasse berättar varsamt och behagligt och lyckas med historieberättandet. Jag föredrar när det utspelar sig på barnhemmet, när väl Homer ska ut å se världen blir det ganska... ja..det händer inte speciellt mycket som är intressant. Vackert foto och en passande musikslinga. Caine spelar rutinerat, Tobey Maguire...hmm jag stör mig lite på hans röst. Det är stundtals känslosamt men mer än en trea kan jag inte ge idag, så är det mät förstår i pôjka!
 Solidus
Myshistoria med få händelseförlopp. Hallström regisserar, ännu en gång, en varm historia som denna gång kantas av obehagliga inslag av död och incest. Ciderhusreglerna är ingen dålig film ,men tyvärr händer det inte så mycket och det känns stundtals att filmen går på tomgång. Nå, en 3:a lyckas den ta sig till.
 Josephine_A
Mycket bra film, är också en av de filmer som jag har gråtit många tårar till. Är ett måste!! :D
 ROCK0N
Bra film, bra skådespelare! Hade nog förväntat mig lite mer, men den var helt klart sevärd!
 soderbaum
Hade högre förväntningar än vad filmen i slutändan kunde leverera. Mycket pga Hallström som ofta gör filmer av mycket hög kvalitet och att rollistan till den här filmen är helt klart i toppklass. Särskilt Delroy Lindo tolkar sin karaktär på ett fängslande sätt. På nåt sätt känns det som om Ciderhusreglerna försöker klättra upp och ta plats bredvid filmer som Höstlegender och det är i den aspekten som jag inte upplever att den här filmen riktigt klarar sina anspråk. Klart sevärd och en bra film men ingen guldmedaljör. En stark trea.
 ami86
Det är en modig film med tanke på dess produktionsland, i USA är fortfarande abort-debatten het och betydligt mer kontroversiell än i exempelvis Sverige. Trots det vågar filmen ta en tydlig ställning. Den lyckas också att beröra, en hel del tårar fälldes.
 FUR
Jag blev positivt överraskad av att man (läs: i alla fall inte jag) inte riktigt kunde förutse hur det hela skulle sluta; jag var riktigt nervös där ett litet tag. Fotot är rätt fint och skådespelarna är duktiga, men jag blir inte sådär fantastiskt berörd. I sin helhet helt OK!
 Christofer
Tyvärr inte alls lika stark eller underhållande som jag hade väntat mig. Ett lågt tempo, där jag stundtals satt och skruvade på mig i soffan av ointresse. Bra skådespelarmaterial, men inte något tillräckligt givande manus i mina ögon. Visst stunder glänste det till, men inte tillräckligt för att hålla intresset uppe hela vägen.
 Xenox
Tråkig film som jag absolut inte kan förstå storheten med.
 pegahzuz
Jag skulle nog inte se filmen igen. Men jag var i helt rätt sinnesstämning för filmen (icket förväntansfull) och den prickade en 4a!
 Ful_fisk
Trevlig, bra och mysig film. Inget mästerverk, men en svag fyra får den.
 Användarnamn23
Ja den var lite mysig. Fina miljöer, men det hände inte särskilt mycket i den. Rätt tråkig
 Tauriel
Lågmäld, mysig och vacker. En svag fyra.
 Luene
Riktigt bra känslorulle. Var lika bra som jag trodde. Förstår bara inte hur det kunde ta mig 11 år att se den, efter jag sett de första 20 minuterna på Tv1000 2002.
 dafreakish
Hallström har etablerat sig som en ytterst habil regissör under åren i Hollywood och ibland blir det för tillrättalagt och tråkigt men ibland glimtar det till som här i Ciderhusreglerna. En utmärkt skådespelarensemble, fint manus och en väl genomförd film av Hallström själv skapar en angenäm filmupplevelse väl värd att minnas. Vackert i det lilla och det stora.
 filmfreak1
Mycket fin och välspelad film, Delroy Lindo och Michael Caine sticker ut lite extra. Bra manus och musik ska inte förglömmas. Kanske Hallströms bästa.
 Lotta1
Kanske egentligen för sorglig men så otroligt bra att man får ta det..
 namaste87
Det är ju en väldigt bra film, men det är så oerhört konfunderande att man SPOILERVARNING i slutet av filmen som tittare förväntas ta någon slags parti för pappan, att man ska tycka synd om honom. och sen slätas hans fruktansvärda brott över genom att ingen gör något åt situationen alls. det är så störigt att det drar ner hela betyget. annars skulle den nog vara en fyra!
 jeremy_jones
Förtjänar möjligen ett högre betyg än vad det slutligen landar på. Att se om den var en dålig idé, då sentimentaliteten brottar ner den mysfaktor den ändå lyckas frambringa. Inte dålig.. bara väldigt Hallströmsk på ett mindre bra amerikanskt sätt och vis. (3/6)
 kissenschlacht
Alltså... Var det meningen att man skulle tycka att Mr. Rose var ädel i slutet eller? Och varför i hela friden hjälpte ingen hans dotter? Nä, den här historien kan varken Michael Caines briljans eller det otroliga sceneriet rädda.
 annihilat0r
Vill man kritisera "Ciderhusreglerna" så står man faktiskt framför ett öppet mål. Men väljer man istället att sluka berättelsen utan kritiska ögon upplever man en fulländad film. Jag vill hylla John Irving, filmens manusförfattare, det vill jag verkligen göra. Hyllningarna och priserna är Johns förtjänst, inget snack om det. Men Lasse Hallström är allt annat än genialisk, så talar den bistra sanningen. Men jag förstår att den nationalistiska ådran lätt bortser från det faktumet. Precis som att amerikaner alltför lätt romantiserar kring Skandinavien, och således helst vill göra Lasse till ett geni. Charlize Theron, Michael Caine och Paul Rudd är tre av mina personliga favoriter, som i mitt tycke alltid verkar för konstens intresse. Adderar vi därefter en synnerligen stabil Tobey Maguire till denna fulländade berättelse har vi en mycket lyckad helhet – oavsett Lasses insats.
 superfilm
Hänförande och vacker! Fantastisk musik!
 Scrapop
Mycket stark trea. Den berörde mig men på grund av en del luckor i historien som var lite knepiga så når den inte upp till en fyra i betyg.
 Mangeldh
Mysig film, men inte tillräckligt så det skulle räcka till en fyra i betyg.
 jonly512
Jag tror att jag hade älskat den här filmen om jag sett den när den kom ut, men trots att den är välspelad, intressant och vacker så känns den faktiskt lite tunn och meningslös såhär femton år senare.
Ett drama skrivet av John Irwing och strålande regisserat av Lasse Hallstöm. Det här är en varm berättelse som berör och som tar upp en rad frågor som abort, incest, rasism och kärlek allt på ett vackert och gripande sätt.
 saggesaliv
Homer växer upp på ett barnhem, ha utbildas i medicin och som kirurg av den existerande doktorn på barnhemmet. När Homer når vuxen ålder lämnar han dock barnhemmet för att upptäcka världen och kommer till en äppelfarm. Ciderhusreglerna är lättsam, den är snygg och den är fullproppad med känslor. För precis som mycket av Hallström, så är det lättsamt och mjukt i uppbyggnaden, trots att vissa delar i filmen kan vara väldigt tunga. Skådespelet är varierande, Michael Caine är väldigt bra, likaså Charlize Theron. men det finns även de som inte imponerar lika mycket, så som Tobey Maguire och Paul Rudd. Ciderhusreglerna var en helt okej film, jag hade lite högre förväntningar men är inte besviken. Betyget är en stark femma, på gränsen till sexa! Betyg: +5/10
 sonocronic
Skön feel good film! Älskar storyn som håller en intresserad hela vägen.
 kervisch
3 av 5. Godkänd.
 StarKnight91
Man kan bara älska ciderhusreglerna där man får följa Homers unga liv och upptäckter från barnhem till ett områden där de gör cider. Han får lära sig mer om olika människors liv och får honom att veta vad han vill göra. Homer spelas av Tobey Maguire och filmen regisserades av Lasse Hallström.
 Salvation_Mind
En väldigt känslosam film. Perspektiv ur en annan värld, tid och uppväxt.
 mattarello
Börjar alldeles för sentimentalt men tar sig när väl Homer kommer iväg från barnhemmet. Känns typiskt hallströmsk.
 andmoreagain
Börjar för jävla uselt med den typiskt hallströmska smetigheten men jag får väl erkänna att den blir bättre när det svärtar till längre fram. Dock ingen höjdarfilm men bättre än Chocolat och Sjöfartsnytt.
 LadyFlanders
Inte dålig eller illa spelad, men övertydligt inlägg i amerikansk abortdebatt.
 Yoki
Överskattad enligt mitt tycke. Ganska långsam historia som i slutändan inte leder fram till så mycket alls.
 Qhunden
Välgjord snyftare, men en lite väl präktig sådan. Vrider på alla kranar som går att vrida på, men överraskar aldrig, vilket gör den ganska trist. Har svårt för överdrivet timida karaktärer och under den här mattan av sentimentala stråkar blir det ännu värre.
Allmänt tråkig och intetsägande film. Skådespelarna gör bra ifrån sig men det är väl också allt.
 Sarakin76
En riktig bra film selv om det ikke er noe man ikke sett tidligere.
 RustyFilm
Ett John Irwing drama regisserat av vår store Lasse Hellström. Det måste väl bli bra och det blir det. Här behandlas incest, aborter, övergivna barn, rasism och kärlek. Och det görs på ett fint, varmt och välputsat sätt (på Lasse H sätt k. m. v. s.). Mycket snyggt. Bra, vackert och mycket gripande.
booring
Lite, seg, och kanske en aningen överskattad, men trots det riktigt bra film...
« Föregående   |   1 ... 8 9 10
Senaste kommentarer
Kagemusha - spökgeneralen (info) 07:37 14/11 (146)
Idioten (info) 07:23 14/11 (31)
Dracula (info) 03:13 14/11 (13)
Book Club (info) 02:52 14/11 (7)
The City of the Dead (info) 02:49 14/11 (21)
Don't Torture a Duckling  (info) 02:40 14/11 (46)
The Meg (info) 02:33 14/11 (22)
The Man Who Skied Down Everest (info) 02:02 14/11 (2)
Like Me (info) 01:26 14/11 (1)
Sorry to Bother You (info) 00:50 14/11 (12)
Dave Made a Maze (info) 00:09 14/11 (4)
Crowhaven Farm (info) 23:57 13/11 (1)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 13/11 (1)
Brazil (info) 23:44 13/11 (425)
Tropa de Elite 2 (info) 23:34 13/11 (89)
Tropa de Elite (info) 23:27 13/11 (239)
First Man (info) 23:24 13/11 (12)
In the Aisles (info) 23:22 13/11 (2)
The Wind (info) 22:01 13/11 (1)
Logan Lucky (info) 22:00 13/11 (18)
Outlaw King (info) 21:18 13/11 (5)
Dangal (info) 21:14 13/11 (6)
Ocean's Eight (info) 20:12 13/11 (25)
Driller Killer (info) 19:25 13/11 (57)
Insidan ut (info) 19:23 13/11 (139)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 18:29 13/11 (21)
Satans lilla flicka (info) 18:28 13/11 (8)
Grinchen (info) 18:10 13/11 (3)
Dunkirk (info) 17:38 13/11 (130)
A Vigilante (info) 17:22 13/11 (1)
Yr i bollen (info) 16:39 13/11 (29)
Beasts of the Southern Wild (info) 16:37 13/11 (159)
Overlord (info) 16:22 13/11 (4)
Puccini for Beginners (info) 16:12 13/11 (8)
Kvinnors väntan (info) 16:11 13/11 (38)
Grand Hotel (info) 16:04 13/11 (7)
The Iceman (info) 16:00 13/11 (73)
Hjärter Knekt (info) 15:53 13/11 (13)
A Prayer Before Dawn (info) 15:49 13/11 (7)
Bornholmer Strasse (info) 15:35 13/11 (1)
Mean Machine (info) 14:56 13/11 (218)
Ratter (info) 14:12 13/11 (4)
Of Fathers and Sons (info) 12:43 13/11 (1)
Gangs of New York (info) 11:11 13/11 (761)
The Disaster Artist (info) 11:08 13/11 (24)
Suburra (info) 09:27 13/11 (14)
Pökpåsefabriken (info) 08:15 13/11 (5)
The Divine Weapon (info) 07:28 13/11 (3)
The Legend of Wisely (info) 07:14 13/11 (2)
Snowpiercer (info) 02:31 13/11 (155)