Sanddy
Helt fantastiskt och gripande film. Jag hade lyxen att vara på en visning där de hade en Q&A med regissören, screenwritern, producenten och Ewan McGregor efteråt och vad de berättade om inspelningarna och familjen som filmen handlar om gör det hela ännu mer fantastiskt.
 dirtypoison
Det jag frågade mig själv innan jag såg den var varför denna film gjordes? Visst, det är en spännande story om hur en familj överlever en katastrof som påverkade tusentals människor världen över. Men varför dra upp detta nu? Vi får följa Ewan McGregor och hans fru Naomi Watts med deras tre söner. Första akten innan tsunamin slår till är oerhört kort (runt femton minuter) vilket säger till oss att det är tsunamin som är i fokus, inte familjetrams. Vi får knappt veta något om familjen förutom att dom bor i Japan, verkar vara jävligt täta, och att en av ungarna gillar rymden som fan. Innan de drar till poolen för att mötas av tsunamin så får McGregor reda på att han kanske inte får behålla sitt jobb vilket innebär, tråkigt nog, att Watts kanske måste börja jobba igen och sluta vara hemmafru ("worst things can happen" säger hon. Och ja, hon har väl rätt.) Vi har blivit våldtagna av stora Hollywoodproduktioner som säger åt oss hur vi ska känna och berättar stories på oengagerande sätt. Visst, fotot var stundtals riktigt snyggt och de är inte snåla med att visa hur jävla jobbigt det faktiskt var (vi får se hur Watts får en gren genom bröstet och hur vuxna som barn kastas omkring i vattnet och blir mer eller mindre misshandlade av allt som finns i vattnet - det är rått och stundtals smått obehagligt). Problemet jag har med denna film tror jag är hur klyschig och dramarunkande den ändå blev trots den episka settingen som finns för filmen. Det är för mycket fokus på just denna familj och eftersom vi aldrig fick tid att lära känna dom tillräckligt (jag tycker inte vi lär känna karaktärerna på ett rättvist sätt genom skrik och blod och panik) så orkade jag inte sympatisera. Visst, jag kan tänka mig att idéen var att presentera en familj som skulle kunna vara vilken familj som helst, men för mig funkade det inte. Och det var ärligt talat riktigt snygga delar och emotionella moment som fick mer än halva klassrummet att sitta i tårar. Men allt känns så förhastat och oengagerande när alldeles för lång tid spenderas för att följa ungen som springer runt i sjukhuset och gör jävla tradiga saker. Jag hade viljat se att fokuset skulle ligga på det råa och hemska genom hela filmen, och inte fokus på att "hoppet är det starkaste som driver människan"-skitsnacket. Men fan vet jag. 3-/5
 emsir
Snyggt gjord och gripande, till stor del för att man vet att den är baserad på en verklig händelse. Om den inte varit det hade det krävts lite mer utveckling av karaktärerna för att göra det lika intressant.
 foppa99
att den e verklighetsbaserad o Watts fina prestation gör den bra
 Benisakura
Naomi Watts simmar runt i brunt vatten...Se hellre någon intressant dokumentär om denna tragiska händelse.
 skägg
Svag 4a. Gripande film! Dock lite luckor man stör sig på
 coastaltown
Sympatiserar egentligen enbart med Maria och Lucas. De gör filmen mer än sevärd. Naomi Watts har Oscarn i sikte, men jag tror inte att hon vinner den.
 anagram
Oerhört kroppsligt plågsam film att titta på. Hyfsat sevärd men är irriterad över att d e ett sånt turistfokuserat drama. Jag menar, de allra, allra, allra flesta som var m om tsunamin m sin familj förlorade någon. Den här familjen hade bara en jävla tur. Och inte fan var genomsnittsoffret vit.
 bytat
oavsett hur verklighetstrogen filmen är vet jag inte riktigt hur man ska betygsätta misär.. och tanken på produktionsmaskineriet bakom en sån här film gör det hela en smula obehagligt.. som nån annan nämnde är nog dokumentärformatet bättre lämpat, åtminstone för mig.
 Dutch
Hemsk händelse, men svårt att göra film av detta imo.
 PeterTheW
Det är snyggt och gripande på många ställen, faktiskt bra, lite sockersött. Grejen är den, utan att låta hemsk - det tar på en och det är gripande just för att det är baserat på en sann händelse (inte bara tsunamin, utan familjens öde), samtidigt kan jag inte skaka av känslan - hade detta varit en katastroffilm utan verklighetsanknytning så hade folk troligen enbart gäspat.
 bolex
Bayonas berättelse är en enkel historia, rätlinjigt berättad. Om överlevnad, om att skiljas åt, återförenas och igen bli borttappad. Skall alla överleva och återförenas för gott? Spanjorerna visar tillräckligt av förödelsen av natur, kultur och – människoliv för att vi skall förstå och minnas. Det är en surrealistisk värld vi ser i kulisserna, men filmen koncentrerar sig på verkligheten. Och på människorna, medmänniskorna. Juan Antonio Bayona är en humanistisk filmskapare. Han visar en balanserad sentimentalitet, fast några berättartekniska trådar är irriterande synliga mot slutet. Han behärskar spänning, handling, personregi, effektiv användning av ljud (och musik) och den modernaste filmtekniken. För att vara en europeisk film av en spansk filmkonstnär är ”The Impossible” märkligt ”amerikasnk”?
 Astrojacob
Bara en av tusentals fall men ändå oerhört autentisk, realistisk och plågsam. Kanske lite väl dramatisk o känslosam men verklighetstrogen nog för en Fyra o Naomi gör vad hon kan för sin Nominering. Fruktansvärt obehaglig.
 Sarlac
Helt ok men är inget fan av katastroffilmer dessvärre även om denna bygger på en verklig händelse. Stark trea.
 Hitschmidt
Ett hårt slag i magen! En otroligt välkomponerad film, med fantastiska bilder som fångar det hemska och ofattbara som hände. Flera helt otroligt bra skådespelarinsatser, för mig är filmens stjärna utan tvekan Tom Holland som spelar äldste sonen Lucas.
 emmalona
Vilken filmmatesering! Som sagt ett fall av tusentals. Det gör kroppsligt ont att se denna film, vilket får en att uppleva hela händelsen riktigt ordentligt! Se den, och tänk på alla som miste sina familjer.
 The_EyE
Vet inte varför jag inte vill ge den här filmen mer. På alla tekniska plan och sett till skådespelarinsatser så är det en fyra, kanske rentav en femma. Men några få "välplacerade" missar gör att det drar ner helheten. Två är sedan senaste Oscarsfilmen som nosade på tsunamikatastrofen... dags igen nu alltså.
 amam
Kändes verkligen som om filmen porträtterade att den här katastrofen drabbade nästan enbart stackars vita rika människor. Och varför inledde dom så tidigt med en omotiverad nakenscen av Naomi Watts när hon byter om till bikini? Och varför lät dom oss inte lära känna karaktärerna innan katastrofen kom? Nej, det här är ingen höjdare utan spelar istället på formelmässig känslomanipulation typ A.
 43seconds
Vad ska man säga. I stora delar alldeles för sentimental. Thailändarna ser mer eller mindre oskadda och oberörda ut inledningsvis när de kommer i kontakt med Marie (
 43seconds
och Lucas. Men, för en gångs skull accepterar jag det sentimentala dravlet.
 the bully
riktigt bra och mycket känslosam men jag gillar inte hur den är gjord och att den ens görs
 KnivesForAPro
Bra skådespel, snyggt foto. Grät som en stucken gris emellanåt så framkalla känslor lyckades den allt med. Tycker inte alls att denna film porträtterade att katastrofen endast drabbade vita rika människor det var ju en true story om en specifik familjs otroliga berättelse genom denna fruktansvärda naturkatastrof. Finns nog andra filmer i ämnet som visar mer i helhet andra berättelser med andra hudfärger, former, nationaliteter, klasser osv osv. om det nu spelar roll för folk
 Björkman
Underbart fin och gripande sann berättelse om en familj under tsunamikatastrofen. Inte årets film, men definitivt en av de bättre och borde tveklöst varit Oscarsnominerad och gått före filmer som "Silver linings playbook", "Amour" och "Beasts of the southern wild". Eftersom det som sagt handlar om en specifik familj så är denna tsunamifilm ingen redogörelse för hela händelseförloppet och katastrofen utan istället sedd ur just denna familjs synvinkel och deras skeenden. Detta gör att man lättare tar till sig det hela än i de TV-filmer och liknande som gjorts där så mycket som möjligt försöks skildras och det istället blir en enda röra. Mycket fina rollprestationer, framför allt av Tom Holland som spelar familjens äldste son, i stort sånär som på någon biroll eller två.
 MissMalibu
Ush den här berörde alldeles för mycket, men vilken fantastisk historia...hjärtskärande rakt igenom... Sitter och funderar dock på om jag hade kunnat lämna dem för att fortsätta sökandet...tveksamt
 Dobegirl
Det var längesen jag grät så mkt under en och samma film... Så väldigt stark och realistisk... man kunde känna smärtan själv .... Se den...!!!!
 karlmats
En mycket gripande historia om en familj mitt i smeten av tsunamins inträde vid Khao Lak 2004. Bayona lyckas verkligen förmedla hur jävligt det måste ha varit för de inblandade, både under och efter katastrofen när ovissheten om hur det gått för alla andra sätter in. Ewan och Naomi är lysande och alla tre barnskådisar gör också ett oväntat starkt intryck. Vid de flesta vägskäl tar filmen rätt riktning och lämnas man oberörd av detta är man nog antingen död inombords eller så cynisk att det inte spelar någon roll. All kritik om att man castat "vita" skådisar i huvudrollen blir extremt tröttsam, se filmen för vad den är, en utmärkt skildring av mänsklig tragedi oavsett irrelevanta parametrar såsom hudfärg. Hoppas verkligen Naomi plockar hem en Oscar för detta, 3an är given.
 JohnMcClane
Fantastisk film!
 larox
ja den filmen berör och får oss att minnas julen 2004 i allra högsta grad. Kändes som att återföras till platsen för tsunamin, så verklighetstroget! Mycket fina rollprestationer. Eftersom filmen återger en familjs händelser får jag ändå säga att det blev ett hyfsat, lyckligt slut till skillnad från många andra familjer som splittrades, även om familjemedlemmarna, var och en kommer att leva med trauman resten av sitt liv. Mycket bra och realistisk filmatisering av en verklig händelse.
 petson81
Riktigt dåligt utfört och svagt manus, tycker det skulle kunna gå att skildra detta så otroligt mycket bättre, nä det här var verkligen inget för mig. Scenen när en av karaktärerna lånar en telefon får mig att vilja spy
 blomigt
synd med så pass bra bra skådespelare att filmen var en pekoral, Att den dessutom var påfallande konservativ, är ingen förmildrande omständighet
 Crosswordgirl
Mycket STRÅKAR.
 emilstjernholm
Extremsentimentalt. Stundtals funkar det, stundals blir det för mycket.
 WinDrop
Ganska fin, även fast man visste hur de skulle gå.
 trevs
Helt ok. Mkt vacker på sina ställen. Dock väldigt mkt för lång och som petson81 skriver; scenen med mobilsamtalet var..ja hur ska man säga...fruktansvärt snedvridet, och speglar sig även på fler ställen i filmen.
 jeremy_jones
Väldigt kompetent. Känns på sina håll väldigt mycket Spielberg (vilket var lite otippat). Mig berörde den inte särskilt mycket - vilket beror på en massa saker som jag inte orkar räkna upp här. (3/6)
 Hysteria
En fruktanssvärt gripande film, både välgjord och bra skådespelare! Är mäkta imponerad.
 chris_lambert_
Blir väl sentimental ibland. Som händelsedokument väldigt bra.
 Afflicter
Obehaglig, men inte särskilt gripande. Watts är ok, men McGregor har tyvärr fått i uppgift att spela stendum farsa.
 Borrman
Lite tjatigt och långsamt, men man får en bra bild av vad som hände på riktigt.
 skogg
I Thailand får man tydligen inte torka bort blod ifrån ansiktet.
 Taandborste
Känner mig lite kluven efter att äntligen ha sett denna. Watts och den äldsta sonen spelar fantastiskt, fotot är stundtals väldigt bra och jag hade ångest i stort sätt hela filmen. Men det är nog svårt att göra en film som den här, det blir liksom inget driv i historien. Stark 3:a.
 JimCarrey
Hade gärna sett fler feta scener på själva vågen med tanke på att det ändå var väldigt tråkigt berättande och mest kändes som en actionfilm kunde de lika gärna brassat på med lite feta effekter istället för 100 scener på en grinande Watts pleeease bitch, svag tvåa
 RunRiot
Riktigt bra och gripande. Blir dock lite väl långdragen mot slutet. Skådespelarprestationerna är rysligt bra och ungarna är så himla söta!
 TheHorrorfan
Vara nära på att gråta vid vissa tillfällen. Bra skådespelare och bra handling.
 ziferN
Oerhört bra, gripande, snygg, spännande och underhållande i mina ögon, inte alls långsam eller seg på någon nivå alls, men det kanske beror mest på att jag är svag för filmer som är baserad på sann naturkattastrofisk händelse. Skådespeleriet är bara helt fantastiskt; Watts är så suverän som vanligt och det gäller även sonen som var oerhört bra vilket var oväntat, alltid kul med nya talanger! Sen så är McGregor som jag alltid gillar skarpt passande och väldigt bra i filmen. Även fotot är helt suveränt. Filmen har inte så mycket nackdelar förutom det kanske lilla klyschiga slutet, men samtidigt så kändes det bra och realistiskt. Och i mina ögon så är detta en av 2012's guldkorn som tyvärr inte gjorde sig särskilt hörd. Filmen fick mig dessutom att släppa ett par tårar mot slutet. Sevärd, fyra!
 best_jeppe
Nja, föll mig inte i smaken alls. Tycker den var överdrivet sentimental vilket gjorde att jag tappade intresset. Sen så tycker jag att hela filmen är väldigt pretentiös också på något sätt. Regissören vill så gärna att man ska bli berörd och gripen att det för min del slår fel. Äldsta sonen tycker jag spelar bra men Watts tycker jag spelar över, det känns inte trovärdigt tycker jag. Filmen får en svag 3a.
 Cisco
Jättebra, gripande och bra skådespel. Skitsnyggt gjord!
 ekback
Riktigt bra och gripande drama. Han som spelade äldsta sonen var överraskande bra - kul att se! Watts och McGregor var också bra. Snyggt filmat är det också med passande ljudeffekter. Jag är kluven om detta är en stark 4a eller svag 5a men det är definitivt en film man bör se!
 skugge
Suveränt barnskådespeleri.
 Dangoh
Man måste vara på rätt humör för att gilla den här... Däremot fattar jag inte hur Naomi Watts kan vara nominerad för bästa kvinnliga huvudroll för Oscar... Hon bara låg där liksom...
1 2 3   |   Nästa »
Senaste kommentarer
Sagan om Gandahar (info) 05:18 20/7 (32)
La sonate à Kreutzer (info) 00:49 20/7 (1)
The Gospel of John (info) 00:24 20/7 (15)
A Walk Among the Tombstones (info) 00:05 20/7 (61)
Mitt namn är Wrath (info) 23:59 19/7 (20)
Tillbaka till framtiden del II (info) 22:58 19/7 (300)
King Kongs son (info) 22:53 19/7 (9)
What If (info) 21:53 19/7 (48)
La La Land (info) 21:42 19/7 (120)
Lejonkungen (info) 21:02 19/7 (998)
The Intern (info) 20:57 19/7 (72)
The Hummingbird Project (info) 20:47 19/7 (5)
Baltic Storm (info) 20:28 19/7 (67)
Loving Vincent (info) 19:59 19/7 (14)
Diego Maradona (info) 19:56 19/7 (2)
Änglarnas stad – Los Angeles  (info) 19:44 19/7 (93)
Booksmart (info) 19:37 19/7 (14)
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)
Black Panther (info) 14:42 19/7 (90)
Straw Dogs (info) 13:51 19/7 (189)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 13:43 19/7 (2)
Mikael (info) 11:50 19/7 (16)
The Brood - missfostret (info) 11:46 19/7 (138)
Midsommar (info) 11:41 19/7 (10)
Den Förtrollade Vägen (info) 11:25 19/7 (1)
Swiped (info) 09:33 19/7 (3)
The Nun (info) 09:31 19/7 (32)
The Vampire's Assistant (info) 09:25 19/7 (74)
Kidnapping Stella (info) 09:22 19/7 (1)
Den sjunde sonen (info) 08:53 19/7 (1)
Gods of Egypt (info) 04:21 19/7 (48)
Little Evil (info) 01:11 19/7 (11)
Secret Obsession (info) 01:09 19/7 (1)
Elvira Madigan (info) 01:03 19/7 (106)
Sabotage (info) 00:09 19/7 (11)
Lejonkvinnan (info) 00:00 19/7 (4)
Judge Dredd (info) 23:56 18/7 (339)
Defcon 4 (info) 23:40 18/7 (6)
Long Shot (info) 23:31 18/7 (5)
Overlord (info) 23:06 18/7 (19)
Bleka dödens minut (info) 21:59 18/7 (335)
Vice (info) 21:44 18/7 (22)
Captive State (info) 20:12 18/7 (4)
Fänrik Ståls sägner (info) 19:39 18/7 (2)
Still the Water (info) 18:51 18/7 (7)
Our Kind of Traitor (info) 17:28 18/7 (12)
Social Animals (info) 15:08 18/7 (1)
Midnight (info) 14:44 18/7 (1)
Shoplifters (info) 13:37 18/7 (19)