Intervju med Robert Englund

FreddyKrueger 2005-02-08

För ungefär en eller två månader sedan skrev jag ner några frågor som jag senare tänkte skulle bli en intervju. Jag visste vem jag skulle skicka den till direkt, Robert Englund (Freddy i Terror på Elm Street). Så jag skickade frågorna via email så att han fick dem, och nu har han svarat.

Obs: Intervjun är från början skriven på engelska men jag har översatt den till svenska så att alla ska kunna läsa och förstå den.

Det är Robert Englund som svarar på alla frågorna.

Du har spelat Freddy Krueger i varje Terror på Elm Street-film hittills, så jag undrar om du alltid har tyckt att det har varit kul att spela Freddy? Eller tröttnade du på att spela honom så många gånger?

Jag tyckte om att spela Freddy, men att bli sminkad (få på Freddy-makeupen) är en plåga. Varje film har en egen känsla (att spela i) tack vare de olika regissörerna och skådespelarna.

Om du blev tillfrågad att spela Freddy igen, skulle du ta emot erbjudandet?

Visst. Jag skulle spela Freddy igen. Jag är mest intresserad av att göra en föregångare till Terror på Elm Street och spela Freddy innan han blev brännskadad.

Vad tyckte du om att arbeta med den första Terror på Elm Street-filmen? Var det kul?

Budgeten var så liten så hela inspelningen var en utmaning. Vi var alla unga och kunde testa vad som helst då, både skådespelarna och teamet. Så det ligger mycket entusiasm bakom filmen.

Vad tycker du om Wes Craven som regissör, gillar du hans idéer och filmer?

Wes är en god vän till mig. Han är en smart regissör och har intressanta idéer.

Hur har framgången med Terror på Elm Street-filmerna påverkat ditt liv? Det är ju en stor succé så jag undrar om du kan gå ut utan att få (Freddy)-fans efter dig som frågar efter autografer?

Att spela Freddy flyttade upp mig från ”arbetande karaktärsskådespelare” till ”filmstjärna”. Jag bor i en liten stad utanför Los Angeles och får sällan några störande fans som frågar om autografer efter mig.

Men du gillar framgången? Eller blir du trött på den ibland?

Jag gillar framgången som jag har mött hittills.

Det finns massor av nyheter och rykten om tankar kring en ny Freddy Vs. Jason-film. Jag har till och med hört att Ash från Evil Dead-trilogin ska vara med i den om den blir av, är detta sant?

Nej. Det är inga som helst Freddy-projekt på gång just nu.

Vilken är din favorit-skräckfilm hittills? Och varför?

Jag har flera favorit-skräckfilmer. The Innocents och Sisters är läskiga och intelligenta.

Jag undrar om du gillar någon särskild/speciell skådespelare eller regissör mer än de andra som du har jobbat med, eller tycker du att alla är lika trevliga?

Wes Craven, som skapare, författare och regissör, var ett nöje att arbeta med för att han hade den klaraste uppfattningen om hur karaktärerna och storyn skulle vara (i en Terror på Elm Street-film).

Har du några roliga historier att berätta, någon rolig sak som hände under inspelningen av en Terror på Elm Street-film som du kan dela med dig till oss?

Johnny Depps (Glen i första Terror på Elm Street) snurrande rum som råkade snurras åt fel håll gjorde så att (låtsas)blodet dränkte ljudscenen, Wes Craven och kameramannen. Jag såg att kablarna började gnista så jag drog med mig Heather Langenkamp (Nancy i filmen) och letade efter en högre plats att stå på.

(Förklaring: I filmen användes ett roterande rum till scenen då blod sprutar ut ur madrassen i Johnny Depps rum, och killen som skulle börja snurra rummet råkade snurra det åt fel håll).

Det finns rykten om en Terror på Elm Street-"prequel"/föregångare och jag undrar om filmen någonsin kommer bli av eller om det bara är, som sagt, rykten? Har du något att berätta om en Terror på Elm Street-prequel , är det några planer alls på den?

Bara rykten.

Tack för att du tog dig tid och svarade på frågorna.

Robert Englund svarade genom sin frus e-mail.

Tack till Robert Englund som svarade, Nancy Englund som hjälpte till med intervjun och fixade allt, och gva1116 här på filmtipset som hjälpte till lite med översättningen.

Kommentarer (63)

Viktig information
Filmtipset.se tillhandahåller ett oberoende socialt nätverk. För att du skall kunna använda delar av tjänsten måste du ge oss vissa uppgifter om dig själv; uppgifter som Adhype AB ansvarar för att de används på rätt sätt. Denna sekretesspolicy redogör för den information som samlas in om dig, hur vi använder den, hur vi skyddar den och vilka alternativ du har när det gäller att välja vilken information du vill ge oss. Från 25 maj 2018, då EU-reglerna GDPR infördes, har Adhype AB infört principen att enbart behålla medlemskap som har visat aktivitet (inloggning eller liknande bekr¨ftelse) under de senaste 12 månaderna. Om du har frågor som rör våra rutiner om sekretess eller denna sekretesspolicy kan du skicka dem via e-post till: info@adhype.se
Mest diskuterade filmer
Midsommar