Tolkning - Mulholland Drive

niklaseriksson 2005-03-23

Namnet David Lynch är bland många andra ting en synonym för ordet ”mysterium”. Såväl hans liv som hans verk är en gåta, en svårknäckt nöt insvept i ett dunkelt töcken. Lynch är en av de där konstnärerna man antingen hatar eller älskar. Personligen faller jag bottenlöst in i den senare gruppen.

David Lynchs senaste långfilm, Mulholland Drive (2001), skapade med sin minst sagt säregna intrig vilda diskussioner och flertalet tolkningar på filmsidor världen över. Här följer min tolkning av 2001 års bästa film.

För att på sann David Lynch-maner trassla till det lite ytterligare inleder jag min utredning i slutstadiet av filmen. Detta är högst nödvändigt då det bara är den sista fjärdedelen av filmen som är ”verklighet”, allt annat, förutom några bildrutor precis i början, är en uppdiktad dröm. Drömmen kommer jag till senare. Först till slutet, från och med då den lilla blåa lådan blir upplåst.

Del 1. Verklighet

Diane är en skådespelare i ”staden av drömmar”, Los Angeles. Hon är en oskuldsfull varelse vars filmkarriär inte alls har gått som hon hade tänkt sig. Efter att ha vunnit en jitterbugtävling (detta skvallras det om i inledningen av filmen) i någon amerikansk håla har hon tagit upp drömmen om stjärnstatus i LA. En dröm som fort raserades. För att strö extra salt i sina sår har hon förälskat sig i den erkända skådespelerskan Camilla, som efter en kort romans med Diane lämnar henne för regissören Adam.

Camillas dubbelspel föder avundsjuka som leder till att Diane anlitar en yrkesmördare för att få Camilla ur bilden. ”Kan inte jag ha henne ska ingen annan ha henne”. Yrkesmördaren ser till att limousinchauffören utför dådet. Även om man i filmen aldrig bevittnar Camillas död så blir hon skjuten i limousinen och avlider. Efter Camillas död plågas Diane av sitt samvete som till slut resulterar i galenskap, vilket i sin tur resulterar i självmord. Hon skjuter sig själv i sin säng. Här tar filmen slut, men gåtan är långt ifrån löst. Det är här drömmen tar vid, de tre första fjärdedelarna i filmen.

Del 2. Dröm

Om man är uppmärksam i början av filmen kan man lägga märke till att Diane går och lägger sig för att sova. Här börjar hennes dröm och filmen tar fart på allvar. I sin dröm heter Diane Betty. Detta på grund av att hon under sin dröm möter en servitris vid namn Diane (hennes verkliga jag). Detta möte agerar som en verklighetspegel. I verkligheten ser hon sig själv som en värdelös människa som tvingas jobba på ett café. I drömmen är hon istället en lyckad människa, väldigt lik ”verklighetens” Camilla.

Drömmen inleds med att mordförsöket på Camilla går åt skogen. Limousinen krockar med en billast unga fyllon vilket gör att mördaren avlider. Camilla överlever och vandrar ner mot centrala LA. Camilla möter Betty som tar in henne i sitt lånade hem. Efter krocken har Camilla förlorat sitt minne, hon antar namnet Rita och hon och Betty börjar rota i vad som hänt henne. I drömmen är Betty en stötespelare för Camilla som hjälper henne med att lösa mysteriet kring hennes olycka. Camilla litar på Betty, i det verkliga livet var det tvärtom, där var det Betty (Diane) som blint litade på Camilla. Tilläggas bör att Dianes drömkaraktär är allt som hon själv inte är, en lyckad skådespelerska, hennes faster är en välkänd rollbesättare och kärleken mellan Camilla och Betty är perfekt. Drömvärld var ordet. Men det händer mer i drömmen, saker som Diane inte hade för avsikt att de skulle hända. Det vimlar av underliga karaktärer, vilka jag kommer till senare.

Del 3: Dröm blir vaken mardröm

I Dianes dröm ger yrkesmördaren bort en nyckel till den fiktiva Diane men avslöjar inte var nyckeln leder någonstans. Istället skrattar yrkesmördaren åt henne eftersom han vet vad som kommer att hända i hennes dröm. När den blåa lådan öppnas frigörs Dianes skam och hon börjar leva i en vaken mardröm. Ett snyggt grepp Lynch använt sig av är att sätta den blåa färgen i centrum. Drömmens blåa låda och dess blåa nyckel har sitt ursprung i den blåa nyckel som placeras på Dianes bord av yrkesmördaren då mordet är genomfört. Detta är ett typiskt drömscenario. Att man drömmer saker man upplevt under den senaste tiden, detta gäller även till exempel för Cowboyen som man kan skymta på Adams fest i verklighetsdelen av filmen.

Det fattas dock en viktig del av pusslet. Club Silencio. Detta är den sista och mest viktiga scenen i drömmen. Detta är filmens hjärta. Betty (Diane) och Rita (Camilla) besöker i drömmen Club Silencio, en klubb där musik framförs utan någon som sjunger eller spelar instrument. Mannen på scenen upprepar ständigt att det bara är en illusion och att allt är påhittat. Ett tema som fungerar både för scenen och för hela filmen. Scenens syfte för filmen och dess karaktärer är att agera som en slags väckarklocka, därav Bettys kraftiga skakningar. Det är här allt faller på plats och Diane mer eller mindre inser att hon drömmer. Medan mannen talar om att allt är en illusion hittas även den blåa lådan. Cirkeln är sluten, drömmen lider mot sitt slut. De två kvinnorna åker hem, lådan faller till golvet och vi är tillbaka i verkligheten.

Del 4: Karaktärerna

Mr Roque: Den obehagliga Mr Roques roll i filmen är en slags historieberättare, han är drömmens centrum, allt rör sig runt hans beslut. Det är han som ser till att allt går som det ska.

Bröderna Castigliane: Dessa två, briljant personifierade av Angelo Badalamenti och Dan Hedaya, jobbar för Mr Roque och står för säkerheten i filmen. Det är de två som ser till att saker blir som Mr Roque vill. I drömmen ser de till att en annan tjej får rollen i Adams film, på så viss träffar aldrig Adam Camilla som först var tilltänkt till rollen, alltså kommer inte Diane och Camillas förhållande att komma till ett slut. För dessa två måste allt vara perfekt, se bara till espresson som spottas ut, den skulle ju vara ”världens finaste espresso”. En av dessa (Angelo) kan ses på Adams fest i verkligheten.

Den hemlösa mannen: Uteliggaren med det vanställda utseendet personifierar rädsla. Mannen som i början av drömmen dör då han stöter på uteliggaren dör av just rädsla. Jag tror att det är den hemlöse mannen som ger den blåa lådan till yrkesmördaren som i sin tur ger den till Diane. Rädsla föder i detta fall samvetskval.

Cowboyen: Ännu en av Mr Roques anställda, det är han som ger Adam en sista chans att byta skådespelare i sin film och han symboliserar ödet i filmen. En dröm är förutbestämd, alltså, ingen kan komma undan sitt öde.

Yrkesmördaren: Scenen då yrkesmördaren ska stjäla den lilla svarta adressboken hör till filmens bästa. Maken till mer inkompetent yrkesmördare har aldrig skådats. Han agerar som en symbol för Dianes hopp om att hennes planer på att få Camilla mördad inte skall bli besannade. Om en sådan usel mördare ska göra jobbet lär det inte bli utfört med "positivt" resultat.

Det gamla paret: Dessa två minst sagt skrämmande individer står för samvetet, de ska påminna om renhet. I verkligheten tär dessa två karaktärer på Diane och hon tappar förståndet till följd av att hennes samvete blir överbelastat. Renheten hos de två bryter ner henne och får henne att skjuta sig själv. Hon tar alltså sitt liv till följd av sitt skambefläckade samvete.

Hoppas det föder tankar och funderingar... Silencio...

Kommentarer (13)

Premiärer