Betyg idag: 1 493 Besökare idag: 6 923

Tv-kolumn 24 febr - 2 mars

NtoNW 2017-02-24 Bilden

Vill du bli skrämd från vettet, skratta dig fördärvad eller gråta dig rödögd? Allt detta kan du få möjlighet till om du följer rekommendationerna i veckans tv-kolumn. Du kan hoppa över tv-tittandet och äta ljummen havregrynsgröt med mellanmjölk istället, men jag tycker inte det ger så mycket. Vi tv-kolumnister är till för din skull. Vi sitter skumögda nätterna igenom för att ditt liv ska bli lite mer spännande och roligt. Kanske också ge dig något att fundera över. Oj, vad vi är bra! Då kommer frågan: Vad vill du ha? Saker som flyger i luften, flygplan som kraschar i Anderna, ett stort svenskt äventyr eller ett riktigt tungt familjedrama - detta är några av de saker du får vara med om när du sätter dig i tv-soffan. Så tona ner dimmern och ladda upp med popcorn och en söt dryck. Nu börjar det!

Fredag

Om man blir upplockad av en helt främmande kvinna så ska man se upp, åtminstone om kvinnan heter Lulu. Upp ser inte Charles och då får han faktiskt skylla sig själv. Lulus ex-man är inte att leka med och nu har han släppts ut från fängelset. Här ser vi Jeff Daniels och Melanie Griffith i huvudrollerna. Trots att den blir lite förutsägbar är detta en kul rulle som lätt går ner en fredagskväll. Om jag följer Ihsahns uppdelning av filmtittare från förra veckan så är detta nog en film för allätaren.
I vildaste laget (21:45 på SVT2)

John Malkovich som Tom Ripley, kan det bli bättre? Självklart inte. Det finns ingen som kan spela obehagligt ond med sådan känsla som Malkovich. Eller snarare utan känsla, för sådan är ju faktiskt Ripley. I denna film använder sig Ripley av en sjuk bildinramare för att få denne att begå ett mord. Jag såg faktiskt Wim Wenders version av samma film härom dagen, med Dennis Hopper som Ripley. Fast det var Bruno Ganz som rammästaren Jonathan som tog hem mitt eget skådespelapris. Är Liliana Cavanis film lika bra som Wenders så har vi en högtidsstund att se fram emot. Det här är garanterat nåt för finsmakaren.
Ripley's Game - En man med onda avsikter (23:50 på TV4)

Lördag

"Steve och Diane Freeling verkar ha allt – ett lyckligt äktenskap, perfekta barn och ett vackert hem. Femåriga dottern Carol Anne är fascinerad av det vita bruset i TV. Hon hör viskande röster från 'tv-folket'. Föräldrarna tar henne inte på allvar. Men snart börjar hela huset uppföra sig konstigt och Carol Anne försvinner." Lånat från kolla.tv. Mest för att jag känner mig träffad som 'tv-folket'. Tobe Hooper gjorde en gång Motorsågsmassakern som Siwert Öholm gjordes uppmärksam på, upprördes av och resten är tv-historia. Filmen blev en kultklassiker, inte minst i Sverige. Tack Siwert! Tobe Hooper fick sedan chansen att göra kvällens film genom Steven Spielberg, som också skrev manus och producerade. Ganska typisk Spielberg-känsla och ganska gulligt, för att vara en skräckfilm.
Poltergeist (22:00 på Kanal 11)

Om man är advokat och har specialiserat sig på konkurser, så blir man nog snart ganska cynisk i sitt yrkesutövande. Åtminstone har Reilly (Robert Downey jr) blivit det. Det får hans fyra skyddsandar att gripa in och ge honom en kurs i hur man uppför sig mot andra människor. Samtidigt får han chansen att hjälpa dem också. Detta låter kanske inte så spännande, men är faktiskt en riktigt skön och underfundig historia med en fin grundkänsla. Och riktigt kul. Så om ni inte ska gå och lägga er klockan 01 en lördagsnatt, så är detta ett bra alternativ.
En andra chans (01:05 på TV8)

Söndag

Roald Dahls berättelser har blivit en hel del sköna filmer. Vem minns inte Kalle och chokladfabriken eller Den fantastiska räven och vem kommer ihåg den animerade Dirty beasts? Att sedan Dahl var den som skrev manuset till Man lever bara två gånger får vi väl förlåta honom. Även solen har sina fläckar och även himlen har sina stjärnor. På tal om stjärnor så får vi möta två åldrade sådana i kvällens mysrulle, Judy Dench och Dustin Hoffman. Två grannar som har sina underliga vanor blir plötsligt medvetna om varandra. Något uppstår, men vad? Jamen, se filmen vet jag!
Mr. Hoppys hemlighet (22:55 på SVT1)

Jag gillar verkligen bröderna Coens skruvade filmer och här kommer en till. Om man är CIA-tjänsteman ska man väl inte skriva sina memoarer? Även om man blir avskedad? För om dessa memoarer hamnar i händerna på, säg, en gymledare med inte alltför starkt samvete, så kan en riktig skruvad jakt mellan ryssar och amerikaner äga rum. Kalla kriget, min rumpa. CIA fattar ingenting och frågan är om någon gör det. En extrem mängd med kanonskådisar får spela helt andra roller än vad de brukar. Får inte missas!
Burn After Reading (00:10 på TV4)

Måndag

Arne Sucksdorffs filmer blev riktigt stora under 1950- och 60-talen, även internationellt. Det tillhör med andra ord allmänbildningen att åtminstone ha sett ett par av hans filmer. Som tur är visar SVT just ett par av hans filmer. Detta på grund av att han skulle ha fyllt 100 år i år. Det startar med ett - eller egentligen flera - av naturens stora äventyr. Vi följer ett gäng rävungar och deras mamma i en underbar berättelse om livet i det vilda. För att inte tappa kopplingen till människan får även ett par lintottar till småkillar vara där och beskåda. Även om gulligheten ibland når oanade höjder, så tycker jag väl att man måste se denna matinérulle.
Det stora äventyret (14:25 på SVT1)

Ett gäng som kapar ett tunnelbanetåg i New York och håller alla passagerarna som gisslan för att få ut en lösensumma. Har vi hört det förut? Jovisst, och detta är en film för de som inte gärna vill överraskas. Tyvärr har vi inte mycket annat att välja på detta måndagsexemplar av en dag. Fast man får full actionvaluta för pengarna. Dessutom får man se två otroligt starka skådespelarpersonligheter mäta sig mot varandra, John Travolta och Denzel Washington.
Linje 1 2 3 kapad (21:00 på Kanal 9)

Tisdag

Så kommer då den andra av två Sucksdorff-filmer och nu hamnar vi i centrala Indiens djungler, bland människor, tigrar och leoparder. Som så ofta i regissörens filmer så blandas ett dokumentärt berättande med myter och legender. Murias är ett folkslag som Sucksdorff önskar ska bli våra vänner innan filmen är slut. De lever utan stora materiella tillgångar, men med en väldigt stark gemenskap. Kanske finns det nåt att lära sig här för oss "moderna" människor.
En djungelsaga (14:30 på SVT1)

Roman Polanski har nog regisserat filmer i de flesta genrer. Detta är dock första gången jag har sett denna typ av ett kammardrama av honom. Här möter vi föräldrarna till två unga killar som råkat i slagsmål på grund av en småsak. Snart visar föräldrarna att de inte heller har vuxit förbi sandlådestadiet och massvis med förträngda känslor dyker upp och luftas. Detta är faktiskt en ganska rolig rulle, om man kan stå ut med den teatraliska stilen.
Carnage (23:00 på SVT1)

Onsdag

Vad ska man egentligen hitta på en onsdagskväll om man inte orkar göra något annat än att stirra på tv:n? Är man på det humoristiska humöret så slår man på TV6 och får se en ung praktikant på ett musikbolag försöka lotsa en gammal brittisk rockstjärna till en konsert i Los Angeles. Fast det är ju inte så lätt som det låter. Och låter gör det - massor av musik och en och annan cameo ( = gästspel av en känd person i en film), som Lars Ulrich och P!nk. En galen film om en galen färd med Jonah Hill och Russell Brand.
Get Him to the Greek (21:00 på TV6)

Är man mer lagd åt det dramatiska hållet så passar istället kvällens andra filmförslag bra. Men först en dålig vits: "Jaså, du har börjat fiska! Varför då?" "Jag ville se fjällen på nära håll." Inte fjällen, men Anderna, kommer ett uruguyanskt rugbylag väldigt nära i denna katastroffilm. Planet som de färdas i kraschar i drivorna när de råkar ut för en snöstorm. När de får reda på att sökandet efter dem har upphört så fattar de att de måste hitta på något själva. Kommer de att klara sig? Detta är en fråga som är ganska lätt att svara på. Den andra frågan: Är denna film baserad på en verklig händelse? är minst lika enkel.
Alive (22:00 på TV12)

Torsdag

När såg du en estnisk film senast? Aha, tänkte just det. Då har du chansen att rätta till den bristen på torsdagskvällen. 1941 deporterades estniskan Erna Tamm tillsammans med sin lilla dotter till ett läger i Sibirien. Efter breven hon skrev till sin man har man gjort denna finstämda film. En man som hon inte visste var han fanns eller ens om han fortfarande levde. Detta visar sig vara en fantastisk visuell skapelse som man aldrig glömmer. Så ta chansen nu när det visas nåt annat än engelskspråkiga filmer på tv. Passa dessutom på att bli den fjärde som ger den betyg på Filmtipset.
Där vindarna möts (22:20 på SVT2)

Erna kände nog ofta att hon befann sig mellan liv och död. En som också gör det är Nick, som efter att brutalt ha blivit nedslagen befinner sig i nån typ av andevärld. Den enda människa som kan se och höra honom är Annie, som var den som ledde gänget som misshandlade Nick. Samtidigt följer hans ande polisarbetet och hur hans mamma reagerar över överfallet. Det blir till slut en fråga om hur ett samvete väcks och hur man lyckas omvärdera sitt liv. Hur går det för Nick, då? Jomen, samma svar som alltid, se filmen så får du se.
The Invisible (00:55 på Kanal 5)

Så har denna veckas tv-kolumn kommit till vägs ände. Fast det kommer ju alltid en ny vecka, som i filmskribenternas ögon börjar på fredagar. Då får ni en ny och rykande färsk tv-kolumn serverad på samma gamla plats.

Kommentarer (0)

Premiärer