Tv-kolumnen 24-30 mars

KyLLo 2017-03-25 Bilden

Nedläggningshotet har satt spår i många av oss och vi påverkas olika av det. Det är nästan som att vara på Titanic. Somliga tappar motivationen, medan andra känner för att avsluta med flaggan i topp vid en eventuell undergång. Nyligen kom det positiva besked och förhoppningsvis är vi många som trots den ovissa framtiden gärna kämpar vidare. I kolumnen tipsar jag bland annat om två vitt skilda filmer med Robert De Niro, som kanske kan få er på bättre tankar en stund.

Fredag

Sent på natten till lördag kan man se Ethan Hawke och Kristin Scott Thomas i en fransk thriller. I Pawel Pawlikowskis film flyttar en amerikansk författare till Paris för att återknyta kontakten med sin fru och dotter. Det går inte som planerat och han hamnar på ett vandrarhem och inleder ett passionerat förhållande med en mystisk kvinna. The Woman in the Fifth (TV4, 03:50)

Lördag

Efter att ni har klämt i er några våfflor på våffeldagen och njutit av eventuell vårsol kan ni se 90-talsaction med bland andra Stellan Skarsgård och Robert De Niro. En grupp före detta underrättelseagenter samlas i Paris och på uppdrag av en okänd arbetsgivare ger de sig ut för att leta efter en portfölj med ett hemligt innehåll. Så mycket till våfflor blir det nog inte i den, och jag tvivlar på att portföljen är fylld med våffelmix, men hårda järn lär det nog bli. Ronin (TV4, 23:50)

Söndag

Tidigt på söndagen var det dags att ställa om klockorna till sommartid. Om man aldrig lär sig åt vilket håll det är tycker jag att det är enklast att alltid tänka på sommaren och vilket håll den årstiden ligger åt. Nu räknar jag med att alla har ställt fram klockorna. Sedan får vi hoppas att centralstyrda ur som påverkar våra liv också är korrekt omställda.

Kvällens filmtips är ett krigsdrama med Brad Pitt. Andra världskriget går mot sitt slut och ett sista dödligt uppdrag väntar bakom nazisternas linje. Fury (TV3, 21:00)

Visste ni förresten att armbandsur blev populära efter att officerare i första världskriget bar fickur i armhölster?

Måndag

När jag tittar i filmtablån kan jag förstå varför katten Gustaf avskyr måndagar. Samtliga sedda tycker jag är dåliga och överskattade. Den enda långfilmen i tablån som jag inte har sett är en komedi som inte heller ser helt lovande ut enligt Filmtipsets beräkning, men med välkända namn i titelrollerna kan den ändå vara sevärd.

Michael Douglas, Robert De Niro, Morgan Freeman och Kevin Kline spelar gamla barndomsvänner som bestämmer sig för förenas en sista gång i Las Vegas innan de går skilda vägar i livet. Last Vegas (TV8, 21:00)

Tisdag

Även tisdagstablån verkar mest innehålla överskattade långfilmer. Undantaget är uppföljaren till Den nakna pistolen. En komedi från tidigt 90-tal där Leslie Nielsen är tillbaka som den obegåvade polisen Frank Drebin. Jag kan inte svära på att den står sig väl ännu, men den var okej när jag såg den för 12 år sedan. Den nakna pistolen 2 ½: Doften av rädsla (TV12, 22:00)

Onsdag

Skådespelerskan Sarah Polley har varit verksam ända sedan 1985. Jag tror att jag såg henne för första gången som barnskådespelare i tv-serien Vägen till Avonlea från 1990-1996. Det var först därefter som hon slog igenom på allvar. Nu som vuxen är hon även regissör och manusförfattare. I eftermiddag visas hennes dokumentär om familjen, uppväxten och en stor familjehemlighet. Stories We Tell (SVT1, 13:15)

Torsdag

Den spanska filmmakaren Pedro Almodóvars filmer är ofta lättillgängliga i Sverige. På Filmtipset har flest betygsatt dramakomedin Allt om min mamma från 1999. I kväll är det däremot en helt annan av hans filmer som väntar i tablån, nämligen en thriller från 2012 med Antonio Banderas. Plastikkirurgen Robert försöker skapa en syntetisk hud som ska tåla höga temperaturer och bor tillsammans med sin försöksperson Vera i ett stort hus. Plötsligt får de besök av en man på flykt från polisen. Hittills har Pedro Almodóvars filmer inte gjort mig besviken och jag hoppas att trenden håller i sig. The Skin I Live In (SVT2, 22:50)

Kära vänner, det är tid att avrunda kolumnen. På fredag kommer nästa tv-kolumn.

Kommentarer (3)

Premiärer