Tv-kolumnen är snart tillbaka!

KyLLo 2017-10-11

Tv-kolumnen har tagit en paus, men är tillbaka från och med fredag den 22 december. Efter internt önskemål kommer vi då att återgå till det ursprungliga formatet med två kolumner i veckan, som publiceras på måndagar respektive fredagar. Väl mött!

När vi har fått ordning på allt efter ägarbytet återkommer vi med tv-kolumnen. Under tiden kan ni läsa äldre tv-kolumner i artikelarkivet. Längre ned på den här sidan bjuds det även på tips och tricks för både inloggade och oinloggade användare. Filmtipsets tablå uppdateras däremot som vanligt med aktuella filmer på tv.

Hälsningar

tv-kolumnisterna på Filmtipset

Tips och tricks:

När du vill veta lite mer om en film kan du peka på filmtiteln med markören (utan att klicka). Då kommer det upp en temporär ruta med mer filminformation såsom regissör, årtal, speltid och genre (visas ingen genre i rutan är det troligtvis en dokumentär). Det fungerar oavsett om du är inloggad eller inte.

För oinloggade visas f-betyg i skala 1-5 i tablån. Det är en datorberäknad indikation på vad medlemmarna som grupp tycker, men inte ett snittbetyg. Spontant är det många som tror att det är admins personliga betyg eller medlemmarnas snittbetyg, men det är alltså varken eller.

Ibland visas ett frågetecken istället för ett uträknat betyg. Det är ingenting konstigt, utan innebär bara att det vid tillfället är för få medlemmar som har betygsatt filmen för att det ska gå att göra beräkningar. När fler medlemmar betygsätter filmen kommer uträkningar (observera dock att det kan ta uppemot ett dygn efter att betygen är satta).

Ett "R" intill filmtiteln indikerar att det finns en användarrecension om filmen, och en triangel (play-symbol) indikerar att filmen finns tillgänglig hos en streamingtjänst. Klicka på symbolen i tablån för att veta mer.

Kanalen som saknar logga i tablån är TNT.

Har du ingen tv eller bara tillgång till vissa av kanalerna? Du kan ändå se många av kanalerna och filmerna online via streaming- och playtjänster, ofta mot en fast månadsavgift. Här är några: http://www.svtplay.se/ (SVT, gratis), http://www.cmore.se (TV4-gruppen), http://www.dplay.se (Discovery) och http://www.viaplay.se (Viasat). Tänk dock på att visningsrättigheterna kan vara begränsade till Sverige. För att hitta vilka filmtjänster som erbjuder en viss film kan du gå in på http://www.vodeville.se och göra en specificerad sökning.

Som inloggad får du tillgång till fler funktioner (se nedan). Det är gratis att registrera konto, och om du trots allt ångrar dig går det att avsluta när som helst.

1. Genom att betygsätta filmer kan du enkelt överblicka vad du har sett och inte har sett. När du har betygsatt en film markeras det med en bock intill betyget.
2. När du inte har betygsatt en film beräknar Filmtipset vilket betyg du personligen förväntas sätta på den. Ju fler filmer du betygsätter på Filmtipset, desto större chans att beräkningarna blir rätt för dig.
3. Via "Mina sidor" -> "Inställningar" kan du bocka för vilka tv-kanaler du är intresserad av och slipper se övriga i filmtablån.
4. När du hittar en film på Filmtipset som du vill se klickar du in dig på filmens sida (via titeln) och därefter på länken "lägg till i 'vill se'-listan". Om filmen senare dyker upp på tv visas ett "v" intill titeln i tablån, som en indikation på att du vill se den. Dessutom får du i god tid ett PM med en påminnelse om att filmen kommer på tv (endast om du har valt kanalen enligt punkt 3). Om du betygsätter filmen försvinner den automatiskt ur din "vill se-lista" och du kommer inte längre att få påminnelser om den.
5. Vill du snabbt betygsätta filmer direkt från tablån, utan att gå via filmsidan, klickar du på betygssiffran. Betygsskalan kommer upp i en temporär ruta och där klickar du på önskat betyg. Om du redan har ett satt betyg finns det möjlighet att ändra eller radera betyget.
6. Hittar du något fel i tablån som ingen tablåadmin tycks ha uppmärksammat kan du skicka in en anmälan via länken "Anmäl fel i tvlistan" högt upp på sidan. Tablåadmin behandlar alla felanmälningar i mån av tid. Ibland kan det saknas någon film i tablån på grund av att den inte är inlagd på Filmtipset. Då kan du lägga in den själv (under förutsättning att den platsar enligt policyn) och därefter göra en felanmälan för att uppmärksamma tablåadmin om det.
7. När du är inloggad kan det ibland visas en glad eller sur emoji-filur istället för betyg. Det innebär att det finns för lite underlag för att beräkna betyg. En glad min betyder att medlemmarnas snittbetyg på filmen är 3 eller högre. En sur min betyder att det är lägre än 3. Självklart kan du betygsätta även dessa filmer och på så sätt bidra med mer underlag för betygsberäkningar.

Hoppas att det kan vara till lite nytta. På återseende!

Kommentarer (0)

Premiärer