Tv-kolumnen 22-24 december

KyLLo 2017-12-22

I år är det visst jag som är julvärd här. Som liten var det en sak som var viktigare än allt annat på julafton, nämligen julklapparna. Ofta kom jultomten på kvällen, efter Kalle Anka, julmat och en lång väntan. Med åren har annat blivit viktigare. Vissa jultraditioner lever kvar, medan andra har utvecklats eller ersatts med nya. En tradition som man kan dela med många andra är tv-tittande.

Fredag 22 december

Det går omkring 50 filmer om dagen på teve i dagarna, och de flesta går att dela in i två grupper. Den ena gruppen är julfilmer och den andra är klassiker/repriser. Många platsar i båda grupperna också. Om ni gillar julfilmer är det bara att bänka er från eftermiddagen till tidiga kvällen. Själv är jag ingen fanatiker av det, och istället tänker jag tipsa om mina favoriter den här kvällen, som ni ser när eventuella barn har somnat.

Ethan Hawke spelar en nyexaminerad narkotikapolis som ska ut på fältet och läras upp av en rutinerad kollega (Denzel Washington), som dessutom visar sig vara korrumperad. Training Day från 2001 börjar 23:30 på Kanal 5. Den går även på julafton 23:35 på Kanal 9, vilket är ett förslag om ni istället vill se nästa tips, som går parallellt.

En av favoritfilmerna baserade på böcker av Stephen King är Lida från 1990, som visas på SVT24 klockan 23:35. En riktigt obehaglig historia om en författare som råkar ut för en olycka och blir omhändertagen av en kvinna (Kathy Bates) som är besatt av hans verk.

I nattens hetta såg jag nyligen på teve. Om ni missade den får ni en ny chans på SVT1, 01:50. En annorlunda och småunderhållande dramadeckare från 1967. Minnesvärda scener och bra skådespelarinsatser.

Lördag 23 december

Återigen bjuder jag på filmer som inte är lämpade för barn. Det här är mina tre favoriter för dagen:

Super 8, Sjuan, 19:50. Det är 1979 och en tågkatastrof inträffar under en filminspelning. Efter att människor spårlöst försvinner och märkliga händelser inträffar misstänker man att det inte var någon olycka. Steven Spielberg är medproducent och Elle Fanning syns i en av rollerna.

Matrix, TV4, 00:25. Även i klassikern Matrix från 1999 inträffar det märkliga ting. När huvudpersonen Neo, spelad av Keanu Reeves, börjar förstå hur det ligger till ställs han inför ett viktigt val.

Kill Bill - Vol. 2, TV6, 01:25. Quentin Tarantinos andra film om en kvinnlig yrkesmördare (Uma Thurman) som utkräver hämnd. Hon har tre kvar att "pricka av" på listan: en enögd (Daryl Hannah), en slutkörd (Michael Madsen) och en ärkefiende (David Carradine). Enligt IMDb sägs ordet "fuck" 30 gånger i filmen. Det är många fler gånger än jag skriver "klassiker" och "klassisk" i den här kolumnen.

Söndag 24 december

Det är ändå julafton, så jag tänker faktiskt tipsa om några julfilmer som jag tror att stora delar av familjen eller släkten kan se utan att blir fäktning med fjärrkontroller och sura miner. Är det någon som inte uppskattar utbudet kan den alltid gå och köpa tidningen. Och även för er som sitter ensamma och saknar den rätta stämningen: Här får ni julstämning, julstress och dråpliga misslyckanden utan att behöva göra mycket mer än att trycka på några knappar.

Ensam hemma, TV3, 12:55. Den klassiska familjefilmen från 1990 passar särskilt bra att se kring jul. En 8-årig pojke blir av misstag lämnad ensam hemma när familjen reser iväg på semester, och till råga på allt dyker inbrottstjuvar upp. Macaulay Culkin är nog fortfarande mest förknippad med den rollen. Om ni inte har följt honom kan jag avslöja att så här såg han ut 2010, som 30-åring. Och så här såg han ut i fjol. Som en typisk tonåring, va?

Ett päron till farsa firar jul, TV4, 16:05. En annan julklassiker från ungefär samma år med Chevy Chase, Beverly D'Angelo och Juliette Lewis. Här har familjen istället valt att fira jul hemma, på traditionellt vis. Men det går förstås inte som planerat här heller. Starttiden är nog vald med tanke eftersom Kalle Anka och hans vänner just blivit färdiga med att önska god jul och många kan få för sig att slözappa bland kanalerna.

En julsaga, Kanal 5, 16:50. Charles Dickens klassiska julsaga om den ensamma, snåla och vresiga Scrooge finns i många filmtappningar. Just den här filmen med Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright och Colin Firth har jag i skrivande stund inte sett. Den är från 2009 och regisserad av Robert Zemeckis, som även regisserat Tillbaka till framtiden-filmerna och Forrest Gump.

Eftersom julafton infaller på en söndag i år är det kanske fler som är lediga. Ni som måste jobba kanske ändå får det lite lugnare, såvida ni inte arbetar för jultomten då.

Det är dags av avrunda den här kolumnen. Tänk nu på att inte lämna levande ljus och värdesaker obevakade, och att inte ta bilen med alkohol i kroppen. Då kan det bli en bra jul för många. Nästa kolumn väntas under juldagen. Från oss alla till er alla en riktigt god jul.

Kommentarer (0)

Premiärer