Betyg idag: 1 748 Besökare idag: 4 822

TV-kolumnen 1/1-4/1

Ihsahn 2018-01-21

Ingresser, ingresser, ingresser, ständigt dessa ingresser. När man skriver årets första kolumn så är största skräcken att bli kliché, men hur sjutton önskar man gott nytt år och god fortsättning på ett kreativt och innovativt sätt? Nytt år – nya synder sägs det ju förvisso, men det känns ju trist att börja på fel fot redan under årets första skälvande minuter? Men kanske är det dags att vid 32 års ålder kapitulera mot det faktum att nästan alla formuleringar som kan formuleras redan är formulerade, och det som kvarstår är därför att antingen bli kliché eller bli obegriplig. Och inför ett sådant val känns det förstnämnda alternativet ganska bra ändå!

Måndag
Sällan ser man så många filmer i tv-tablån som under julhelgerna. Den mängd som normalt hade fyllt upp en hel vecka fyller nu istället bara en dags tablå, vilket gör att det finns risk att man måste kompromissa lite för att få ut så mycket som möjligt av dagen. Fördelen är ju dock förstås att det finns något för alla smaker, och en film som nog nästan alla kan ha behållning av är Elf, som visas klockan 10:00 på TV6. Filmen är en harmlös bagatell om Buddy – en människa som växer upp bland tomtens tomtenissar. När han får reda på att han är människa så bestämmer han sig för att söka upp sin biologiske far i New York. En fader som inte är lika glad i att få en vuxenbebis till tomtenisse på halsen...

Klockan 15:10 visar TV7 Milk – historien om politikern Harvey Milk som var den första öppet homosexuella folkvalde politikern i USA. Jag tycker att regissören Gus Van Sant är minst sagt svajig, men här levererar han rejält, i gott sällskap med Sean Penn i huvudrollen.

21:00 är det dags för en av de tidigare nämnda kompromisserna, där man får välja mellan Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse, Jurassic Park och Kalle och chokladfabriken. Som alternativ kan man dock ta en liten powernap så man orkar vara vaken till 03:10, då TV3 visar The Grand Budapest Hotel. Filmen, signerad Wes Anderson, är en riktig pärla och i mina ögon den bästa film han har gjort. Här får vi följa conciergen M. Gustave, som driver Grand Budapest Hotel. Att sammanfatta handlingen är nästan omöjligt, så luta er bara tillbaka och följ med i äventyret.

Tisdag
Jag trodde att det bara fanns en film om SvampBob Fyrkant, men tydligen kom det en ny häromåret. I SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land, lämnar SvampBob Bikini Bottom och beger sig upp på land i jakt på ett stulet recept. Om du istället vill känna att någon stjäl tid från ditt liv så kan du med fördel slå på TV4 klockan 13:10 och avnjuta 98 minuter buskishumor, i form av Reine & Mimmi i fjällen!.

Faktum är att jag har svårt att hitta något riktigt tipsvärt den här dagen, varken Polisskolan 6 – Går under jorden (som delvis parodierar Dr Mabuse) eller Strul känns särskilt lockande. Fåglarna, som går på SVT2 klockan 21:45, är inte en av Hitchcocks bästa filmer men är ändå det bästa som kvällen har att erbjuda. Ett tips är dock att bunkra upp med mycket kaffe, för jag minns filmen som ganska seg.

Onsdag
För de som har varit med några jordsnurr så minns ni kanske att TV4 från början inte fick bryta program för att sända reklam, och därför hittade på låtsasprogram (dagens bok, imorgon är det nyheter igen etc.) som de slängde in mitt i pågående program för att kunna få in en reklampaus? Otyget lever kvar än idag i form av deras avbrott för nyheter som alltid kommer mitt i kvällsfilmen. Hade regeln funnits kvar idag hade de tvingats slå knut på sig själva med låtsasprogram för att fylla upp hela speltiden avSagen om konungens återkomst, som redan i ursprungsutförande är över 3 timmar lång och som med TV4:s reklampausers hjälp blir ungefär tre gånger längre. Börjar gör den 14:45.

Mycket Björn Skifs i tablån just nu. Nyss var det Strul, och 19:30 visar TV4 Drömkåken. Tack vare att Peter Dalle har stått för både manus och regi har tidens tand inte gjort alltför stor skada i denna film om Göran som köper ett ruckel på exekutiv auktion i syfte att renovera det för att glädja sin familj. Det var dessutom den här filmen som var orsaken till att jag och mina klasskamrater gick runt och kallade varandra för rulator-Olga under stora delar av lågstadiet.

Gillar man att se den avslutande filmen i en trilogi så har man två olika alternativ klockan 21:00; Pirates of the Caribbean – Vid världens ände (Kanal 5) eller Jurassic Park III (TV6). Gemensamt för de båda är att de inte lever upp till samma nivå som första filmen i serien, varför man egentligen lika gärna kan slå på Kanal 9 istället och se på Ett päron till farsa på semester i Europa. Inte för att den är bättre, men man slipper åtminstone få sina förväntningar krossade.

Torsdag
Hög tid för en kortfilm, eller hur? Mamma visas på SVT1 klockan 14:05, och handlar om Amanda som vill ut och festa på nyårsafton, men då måste hitta en barnvakt till sin sexåriga dotter. Direkt därefter (14:25) visar SVT1 En man som heter Ove, men filmen känns väldigt fragmentarisk så jag misstänker att det är en bättre idé att läsa Fredrik Backmans roman istället.

För några timmar sedan visade SVT en dokumentär om Gösta Ekman, och då blev jag väldigt sugen på att se Papphammar-filmen igen. Den visas dock inte på TV just nu, så istället får jag hålla tillgodo med Jönssonligan dyker upp igen som visas på TV4 klockan 20:00. Här, vid film 4 i serien, hade Gösta Ekman börjat delta i manusarbetet vilket gör att det här är en av de bättre i serien – framför allt stölden inne på IKEA i filmens inledning är mycket minnesvärd.

Innan kolumnen är slut måste jag passa på och tipsa om Gremlins som visas klockan 01:00 på TV12. Den är långt ifrån att vara 80-talets bästa film, men den är ändå välgjord och makalöst underhållande, oavsett hur många gånger man har sett den förut.

Och med de orden så avslutar jag årets första kolumn. Gott nytt år!

Kommentarer (1)

Premiärer