Recension av 10,000 BC

Ã…r: 2008
22/5 2008
Recenserad av donnie-brasco
F
ilmen kretsar kring en krigare D’Leh (spelad av Steven Strait) och hans jakt efter de hemskt onda hästburna krigare som rövat bort hans by fränder och framförallt hans älskade Evolet (spelad av Camilla Belle). Med några få medhjälpare beger han sig över berg, genom djungel och över öken för att komma ikapp sina fiender. På kuppen blir han en slags frälsare för alla förtryckta folkstammar i trakten och snart leder han en mindre här.

Efter att ha hört att Roland Emmerich skulle regissera denna film, kunde jag inget annat än att ha höga förväntningar på filmen. För det här är mannen som gett oss filmer som ”Independence Day” och ”The Day after Tomorrow”, två riktigt underhållande filmer med suveräna specialeffekter.

Jag skulle vilja säga att det är en storslagen film när det kommer till en del actionscenerna, speciellt de som involverar mammutar. Specialeffekterna är helt suveräna, för alla djuren i filmen är verkligen trovärdiga. Det är väl ungefär det enda bra med hela filmen, för storyn är helt usel, känns som en liten unge kunde ha skrivit ett bättre manus. Vi ska inte få mig att prata om dialogerna, för varje gång någon i filmen öppnade munnen började jag hånflina, så dålig var manuset.

Det är inte svårt att se vart de 105 miljoner dollar som filmen kostat har försvunnit. Hela filmen är gjord på data, allting från djuren till omgivningen är datoriserat. Så man kan väl inte säga att de varit snåla när de kommit till pengar, det kan man även se när det kommer till de hundratalsstatisterna som deltagit i filmen.

Tråkigt nog måste jag säga att skådespelarna inte gestaltar sina karaktärer på ett imponerande sätt, utan måste säga att deras insats många gånger var riktigt usla. Historien i sig känns ganska uppenbar, man vet efter någon kvart eller så vad som kommer att hända längre fram. Vad jag aldrig förstått är hur man kan ta en idé med så mycket möjligheter och göra den till en riktig soppa som inte har någonting att erbjuda publiken mer än ett par datoriserade djur.

Så för folk som ännu inte sett denna hjärtlösa film, vill jag bara säga strunta i denna film och se något med ”lite” mer spänning!

Commandante 13 har röstat
donnie-brasco 22 har röstat