Recension av Batman: The Dark Knight Returns, Part 2

30/1 2013
Recenserad av Mihon86
D
ark Knight Rules the World

Bruce Wayne/Batman är ute efter Jokern som har fått fria händer efter år i en mental sjukhem, under en talkshow så mördar han hela publiken och personalen. Batman försöker sätta ditt honom men den nya polischefen ser Batman som ett hot. Samtidigt är Superman på order av presidenten tvungen att sätta stop för Bruces iver att skydda sin stad med alla medel.

Animationen påminner mycket väl om den animerade serien som de flest anknyter Batman till. Det har gått upp och ned med animerade filmer för läderlappen men den här håller alla de minuter som producerats. Kanske inte så konstigt då kärnmaterialet har varit ett av de mest kända och bästa litteraturen inom comicbook-världen.

För att inte avslöja för mycket så är det här vad The Dark Knight Rises borde ha varit, det är tre gånger så bättre än Christopher Nolans episka trilogi kunna knysta fram. Rösterna är självklara och storyn är charmig samt hjärtligt välkommen för ett värdigt slut till en av comicbooks världen mest älskade profiler.

Rösterna är förvånansvärt bra; Peter Weller som Batman och Michael Emerson som Jokern är både humorfylld och anpassade för karaktärernas äldre dagar. Ariel Winter gör rösten som den första kvinnliga Robin och David Selby som Gordon gör hela filmen till en späckad talang full skara som inte får missas.

Dilemmat om liv och död, att vara säker på att någon följer ens ideal är något som del 2 tar upp och gör det snyggt och inte alls imperfekt eller romantiskt. Det är är ett rått och blodigt sista kapitel i Batman-sagan. Som man vill se mer och mer och mer av.

Mihon86 0 har röstat

av Mihon86