Recension av Blixt Gordon

30/1 2013
Recenserad av Mihon86
F
lashar med nostalgi.

Så som många filmminnen kommer de från barndomen eller yngre tonåren. När jag var 13 år så var jag uppe för första gången till 4 på morgonen – allt på grund av en film som kom att ändra min syn på nörd-orgasm med science fiction tema. Efter filmer som 'Goldfinger', 'Ensam Hemma' och 'Det Femte Elementet' så är 'Blixt Gordon' en de få filmer som jag personligen uppskattar mer än andra. Bland de tre filmerna så var jag ute och lekte med dem i bakhuvudet och jag minns att det var roligare att komma på sina egna äventyr än att se andras påhittade saker. Det är av de filmerna som jag gärna vill se en fortsättning på men vet att det inte finns. Tv-serien räknas inte eftersom det är inte samma stil eller musik. Heller ingen Max von 'creepy' Sydow i rollen som Ming.

Det som följer härnäst är en härlig färgstark värld av rött och guld samt överdrivna kostymer och stora egoistiska karaktärer som tagna ur en serietidning eller billig dokusåpa. Flash blir satt till att avrättas medan Dale blir en kejserlig konkubin och Zarkov en spion för den hemlige polisen som tydligt inspirerats av gestapo (tysk polis under andra världskriget). Kejsaren Ming spelas av vår egna Max von Sydow och gör rollen som en högst maktgalen man som har klamrat sig fast vid sin makt så länge att det är bara är hans ögonbryn som talar om hans förvåning då han får reda på att Flash rymt tillsammans med hans dotter prinsessan Aura, spelad av Ornella Muti.
Till sin hjälp har Ming sin general, och här snackar vi kreativitet. Klytus (spelad av Peter Wyngrade) är som sagt general och chef för den kejserliga hemliga polisen som jagar Flash. Klytus har också en ton i röst av lugn kalkylerande ondska. Hans utseende döljs något av en guld mask och han har klart dragningar till Darth Vader och Dr. Doom. Klytus är också olyckligt kär i prinsessan Aura. Filmen är en mans skapelse, en man vid namn Danilo Danati, ha stod för all huvudsaklig design i hela filmen från drag-liknande palats klänningar till 30-tals action-inspirerande uniformer och galanta dräkter i svart och guld. Danilo gick ur tiden 2001, vid 74-års ålder och hans sista film blev (oturligt nog) 'Pinocchio' från 2002.

Men arvet av Danilo är kvar i sprakande färger och oförglömlig still som är så detalj rik att man glömmer hur lite i budget filmen hade från början. Allt förstärks med ett ylande bra soundtrack av gruppen Queens. Från ledmotivet 'Flash' till det pampiga och mörka 'Ming's Theme' så är det är bra kontring till designen av filmen i regi av Mike Hodges som till större del bara höll koll på att alla höll sig till det spikade manuset och inte började skratta. För vi ärt alla olika en del tycker om det och andra inte, det kommer alltid att finns. Jag satt där som tretton åring mitt i natten fängslad av bestörtning av något så dumt och fult. Men också bara älskade det för var det var, jag vet att nu idag skulle samma sak inte bli samma resultat utan det skulle bli en sån flopp att Kina kunde hör det enda myntet som föll i kassan. För mig är 'Flash Gordon' en röd pärla bland vita, den sticker ut från mängden och har en så nördigt framträdande att man bara älskar det. Plus att skurkarna är så coola. Jag är svag för skurkar såsom Klytus, lugna och med en ton i rösten att man vet att han är ett steg före alla andra i hela filmen, dock går han till mötes på ett mycket besviket sätt vilket får betyget att surra tills lite. Men jag gillar för vad det är och förblir att vara. Ett färgstarkt äventyr med fantasi och en blandning av gammalt och nytt i en härlig sonat av en gäng mästerliga musikanter som tyvärr inte längre finns idag.

Long live the Queens!

Mihon86 0 har röstat