Recension av Django Unchained

Ã…r: 2012
21/2 2013
Recenserad av Mihon86
T
arantinos nya film ger svarta en ny super action hjälte!

Filmen öppnar som de gamla västern klassikerna av Sergio Leone. Men snabbt går det över till Tarantinos långa dialoger och snabba action scener som alltid är en hyllning till de b-filmer från 60 och 70-talet med snabba kamera rörelser och det som komma att bli Tarantinos koncept av svordomar och ord som kan betraktas som stötande nämns otaliga gånger under filmens över 2 och en halv timmes underhållande action drama.

Vad handlar filmen om då. Jo om Django som går ihop med en tandläkare vid namn King Shultz. De ger sig ut i vilda västern som prisjägare och letar samtidigt efter Djangos fru som sålts vidare till en plantering vid namn Candieland. Calvin Candie (DiCaprio) är ökänd som söderns värsta plantering och hantering av slavar. Det är just därför som Django och King ger sig dit för att gör rättvisa.

Filmen är samling av kliché liknande västern dramer, hämnd kärlek komedi och action blandad med med en ganska intressanta dialoger mellan de olika karaktärerna. De som står ut mest och gör bäst ifrån sig i filmen är Leonardo DiCaprio och Samuel L. Jackson. De är ett udda par som ger sig ikapp med filmskurkar som Mr. Kidd och mr. Wint (från Diamantfeber).

Det finns även starka komiska inslag av Den Rosa Pantern och Den Gode Den Onde och Den Fule. mfl. Det som gör att jag tycker om den här filmen är blandningen av humorn och det överdrivna rasistiska inslagen som gör det det mer komiskt än allvarligt. Men ett så starkt historiskt drama som Lincoln som handlar om princip samma sak. Så tar Tarantino den lätta vägen till att prestera en mer färg fylld och blodigare action komedi som gör temat lättare att ta in, men än finns det element som gör det svårt i visa partier att acceptera.

Django Unchained kanske inte är för alla men det ör ett måste för Tarantino fans, det är inte hand starkaste film, och inte alls lika bra som Inglourious Basterds men den håller samma anda och gör det till en sevärd film.

rikirock 4 har röstat
Mihon86 3 har röstat