Recension av G.I. Joe: Retaliation

18/6 2019
Recenserad av Mihon86
Y
o-ho-Joe

Cobra har tagit grep om makten i vita huset med en maskerad mastermind som president. G.I. Joes är likviderade och svartmålade som terrorister av sin ärkefiende. Men de få som överlevt måste stå som jordens sista frihetsstyrka. För rättvisa och hämnd leder Roadblock de få Joes för att återställa ordning och reda i kaoset skapat av Cobra Commander.

Dwayne Johnson (aka The Rock) kommer in för att rädda serien från undergång Chaning Tatum kommer tillbaka som Duke och deras vänskap är verkligen inristat i sten, de få scener som gjordes om märks av att Tatum är frånvarande och vill inte ha med serien att göra. Övriga återkommande ansikten från första filmen är Ray Park som Snake Eyes och Byung-hun Lee som Storm Shadow. Deras actionscener känns lite väl krystade och inte lika episka som i första filmen.

Det kommer ske väldigt mycket liknande mellan de två filmerna för att de skiljer sig märkvärdigt. De är mer grus och skitigt i del 2 än i del 1. De finns färre pinsamma försök till relationer i del 2 och mindre humor. Men gör rätt ifrån sig genom att göra actionscenerna väldigt bra och häftiga. Storyn är inte mycket att hurra för. Man skulle kunna tänka att teamet bakom Zombieland skulle gjort något bättre men så blev det ej. Dialoger är fåniga och karaktärs utveckling finns ej, det är ren och skär action i en sommarfilm som kom för sent eller för tidigt beroende på hur man ser det.

Med tanke på att de sköt fram premiär nio månader så kan man tycka att de borde ha sett misstagen. Men men, allt går inte att rädda med 3D. G.I.Joe: Retaliation är en bra film, men så bra som trailern lovade och inte så bra som jag hoppades, Den är lite seg i början men avslutet är värt biobiljetten om man verkligen vill se en actionfilm som lever upp till ens egna barndomsminne om hur man lekte med actionfigurer under bordet i köket som 7-åring.

Mihon86 0 har röstat
August Dellert 2 har röstat