Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 253

År: 2018
9/6 2018
Recenserad av Mihon86
C
laire kämpar för dinosauriernas överlevnad och tar med sig sin före detta pojkvän Owen på ett räddningsuppdrag. Uppdraget går ut på att rädda dinosarierna från Jurassic Park-ön vars vulkan har blivit aktiv och hotar en andra utplåning av de förhistoriska djuren. Men finansiärerna bakom Parken och räddningsuppdraget har andra mer lukrativa mål – för att överleva en förändrad värld av konflikter så skall man sälja dinosaurier för att påkosta forskningen för den ultimata rovdjurssoldaten. Det blir Clair och Owen uppdrag att ännu en gång hjälpa livet finna en väg och låta naturen ha sin gång - Välkommen till Jurassic World.

Filmen har en tung uppgift att leva vidare från en serie som varit nära utrotning. Den spelar vidare på händelserna från fjärde filmen, som var en slags reboot/sequel. Den har klart hämtat plotpoints från böckerna och den plotiska och humanitära frågan om genetisk forskning fortsätter här i ett starkare samband än tidigare filmer. Hur länge skall skurkarna leka gud, hur länge dröjer det innan man inser faktum? För att vara femte filmen i en av filmhistoriens mest igenkännande temapark så har varken hjältar eller giriga skurkar lärt sig från händelserna 1993, 1997, 2001 och 2015.

Detta är ett rent och skärt skräck-äventyr som blandar Jurassic Park och The Lost World på ett bättre sätt än tidigare. Det är klart en fortsättning på fjärde filmen men också en film för sig för det finns karaktärer som betyder mycket för serien som poppar upp här och var som man tycker att dem borde vi hört om tidigare. Rollerna görs bättre denna gång av alla inblandade, till och med barn-skådespelarna är bättre och roligare, mer trovärdigare än tidigare. Det märks att J.A. Bayona sår för regin när han tidigare gjort hjärtkärande filmen som "The Impossible", "Barnhemmet" och Sju Minuter Till Midnatt").

Det är en nostalgi-tripp som både ger fans lite av det gamla men också det nya för de nyblivna fansen från Jurassic World. Effekterna och design är på top av ILM samt att musiken är helt underbar Michael Giacchino ger både nya stilar men också lämnar plats till John Williams oslagbara komposition. Energin är på topp och det finns ingen lung stund in den här filmen, som är klart sommarens stora popcorn-äventyr!

Mihon86 0 har röstat

av Mihon86