Recension av Oz: The Great and Powerful

Regissör: Sam Raimi
År: 2013
Antal visningar (1943)    Forumdiskussion (0)
19/3 2013
Recenserad av Mihon86
F
antasin återvänder.

Oscar Diggs även känd som Oz är en illusionist som utger sig för att vara magiker i 1920-talets Amerika. Men efter oväntade former så slungas han från den grå tristessen till det färgglada landet av Oz. Bland häxor Lille-putar och flygande babianer följer Oscar den gula vägen till Smaragdstaden och ödet som sagt att hans ankomst skall leda landet till frihet.

James Franco gör rollen som Oz till sin egen och har charmen och klurigheten som hos en lurendrejare som inte platsar den bild som folket i Oz vill ha som sin räddare. Mila Kunis, Rachael Weisz och Michelle Williams är sexiga häxor som inte går att missförstå. Charmiga gulliga karaktärer, färg-sprakande miljöer samt ett och annat nostalgiskt blink till klassikern från 1939.

Designen går inte att ta miste på. Vi är i Oz. De första 10 minuterna utspelar sig i en svartvit miljö med ett fyrkantigt format som vidgats till fullt rektangulärt när vi äntra världen av fantasi. L. Frank Baum är en författare som gjort många intryck med sina böcker om Oz. Sam Raimi är regissören som förverkligar den visionen av sagorna som man aldrig kunnat ana. 3D är läcker och man ser den, man verkligen ser 3Dn och upplever den. Den är inte bara där för en gimick den fyller ett syfte att dra oss in i historien och uppleva den som små barn igen.

Visst filmen har sina små ruttna äpplen. smink och mask är väl inte så bra och vissa effekter i början är suddiga och man ser att man kämpat och lagt mycket krut på karaktärer än själva miljön men samtidigt så ser att det blir en harmoni mellan båda och det blir en helhet. Det är klart en barn saga med mörka toner. Men vad är en barn saga utan lite moraliskt mörker.

Mihon86 6 har röstat

av Mihon86