Recension av Paranormal Activity

Ã…r: 2007
24/9 2012
Recenserad av Mihon86
M
ånga har haft ovanan och vanan att prata med sig själv, men tänk om någon svarar och börjar förfölja dig i dina drömmar och under natten så känner du hur något andas mot din hud? Det är vad som händer och är bara början i denna thriller/dokumentär artade film som handlar om två helt vanliga människor som har något som förföljer dem. Under en månads tid får vi se hur detta ting blir mer aggressivt och mer och mer...

Detta är i pure Blair Witch anda fast med en unik touch och sällsynt bra kameraarbete i synnerhet med allt som händer. Fast det mesta inte syns så kan man föreställa sig vad som pågår och vad som verkligen är sant är det faktum att något är bland huvudrollsinnehavarna. Det som avslöjar hela filmen är när paret letar upp informationen och en del skådespelare i filmen är inte särskilt trovärdiga.

Mestadels bygger filmen missledande uppmärksamhet och det påminner mer om ett trolleritrick som vill att vi skall tro och fantisera oss in mer i den paranormala värld som blossats upp på film i årtionden. Detta är dock ett steg längre och mer utvecklande inom mysterium och skräck genren. Det är inte "Bo, Aaah, jag är rädd" eller "hoppar till lite här och där" utan det är skär överraskning, man vet när man skall vänta sig att något skall hända, men inte hur det händer eller vad.

Paranormal Activity är en film som gått om Blair Witch Project och håller som den är den är inte fixerande i det faktum att man inte ser vad som händer tvärtom så är den här filen medan att man skall se vad som händer. Istället för snoriga upprörda och skrämda skådespelare i skogen så är det mer röster och händelser och en ganska kliché artad historia som för filmen fram och gör den något unik i sitt sätt att skrämma och imponera.

Mihon86 0 har röstat
Elemental 11 har röstat