Recension av Love, Simon

Ã…r: 2018
9/10 2018
Recenserad av Mihon86
S
imon Spear (som betyder han som ser och han som lyssnar) bor med sin liberala familj och tre bästa vänner som har carpool varje dag till skolan. Men de senaste åren har Simon haft en hemlighet som tryckt undan hans förmåga att vara ärlig med sina vänner. Han är gay, något som han är livrädd att berätta för sin familj och sina vänner. Allt vänds dock på en positiv spets på skolans officiella chat. En person vid alias Blue går ut med nyheten att han själv är gay och har svårt att leva med det. Simon tar kontakt med honom under eget alias och under månader har de båda en email-kontakt. Men allt förändras när dessa mail hamnar i fel händer och Simons liv förändras och rasar ned omkring honom då han försöker leva sitt liv med hemligheten som är på gränsen att bli avslöjad om Simon inte gör som han blir beordrad.

Ett mycket aktuellt tema uppdagas i en rom-teen-com, en klar film som inriktar sig till ungdomar i åldrarna 14-18 år för att uppdaga stressen och rädslan att komma ut som öppet homosexuell och riskera att bli utesluten från familj och vänner. Även i dagens någorlunda toleranta samhälle så finns det alltid en risk att familj splittras på grund av detta. Eller att vänner själv skiljs åt för att man inte var den de trodde att man var.

Filmen har några roliga stunder, lite pinsamma stunder, huvudrollen görs bra i det faktum att det skall vara en person som känns utanför och har något att berätta men inte vågar. Dock har den komiska timingen brister och det faller lätt på att det blir krystat när humor skall in i ett drama som kunde varit bättre om humorn hade varit mer i baksättet och inte allt för påträngande.

Mihon86 1 har röstat

av Mihon86