Betyg idag: 1 324 Besökare idag: 4 687

År: 2012
16/7 2018
Recenserad av Mihon86
D
et var 2011 som jag först hörde talas om 48 fps och fick då intrycket att filmen kommer att få backslag i nacken för det valt. När filmen väl kom sedan så visade sig min gissning vara korrekt, då de flesta kritiker som först fick se Hobbit äventyret gnällde och tjöt surt på den nya tekniken och att allt annat försvann i tumultet som uppstod. Men när dammet lagt sig och ögonen vant sig så blev det ett fantastiskt äventyr med inlevelse och starka kontraster i karaktär och miljö som gör att man svävar fram i nästan 3 timmar av Tolkien-orgasm.

Bilbo bor i ett hål i marken, men inte ett kaninhål som är lortigt och fuktigt och luktar skumt, nej det är ett hål som är fridfullt och lukten av en förgylld stekt öring. Bilbo njuter som en helt vanlig hobbit av livet och maten och den frid som de har i det lilla samhället Hobsala i Fylke. En dag får Bilbo besök av trolkarlen Gandalf som med ett mycket udda medel försöker väcka Bilbos nyfikenhet. Men misslyckas, men så när kvällen kommer och Bilbo njuter av en härlig fiskrätt så knackar det på dörren utanför står en av de längsta dvärgar Bilbo någonsin sett.

Snart är hela hans hem fyllt med 12 dvärgar plus en trolkarl som njuter av fullspäckad kvällsbjudning. Det är nu man får möta Dwalin, Balin, Oin, Gloin, Fili, Kili, Bifur, Bufor, Bumbur, Dori, Nori, Ori och ledaren Thorin Ekensköld. Detta är bara första delen i en lång och härlig resa genom Midgård för Bilbo, som möter både fränder och fiender när han försöker hjälpa Thorin och hans kompani att ta tillbaka dvärgarnas hem Ereborn, som blev hem till den fruktade draken Smaug, som just nu sover bland allt gult djupt nere i dvärgarnas bergsalar.

Upplevelsen att se filmen i 3D och 48 fps kanske inte är det mest populära men med en sådan här film kanske det var att ta i, tekniken skulle passat bättre i en påkostad naturdokumentär eller något estetiskt film projekt. Men det jag såg var nog den bästa 3D:n fram tills nu. Skarp bild och väldigt naturligt och vackert, det är inte suddigt när det går undan, när all action och springande tar vid så är man med och man missar inget. Det är nog den största fördelen för den här sortens filmer.

Hur är då de gamla karaktärerna från förr, jodå det är med oss fortfarande. Gandalf känns lite tröttare men Gollums återkomst är nog en av de scener som kommer gå in i filmhistorien som en av de bästa scener på film som gjorts. Resten av kavalkaden är helt underbara, roliga, äventyrliga modiga, envisa och helt riktigt enligt Tolkiens dvärgar i boken, här har de mer plats och fyller ut de sprickor som ofta sker då det är många karaktärer att hålla redan på. Men det har Peter Jackson fixat väldigt skickligt med att ge alla dvärgarna en unik design.

Jag kommer inte gå in på djupet på varenda karaktär men Bifur, Bofur och Bumbur är den komiska delen medan Dwalin står för den akademiska, Dwalin för krigaren, Dori, Nori och Ori är nog de mest återhållsamma, Kili och Fili är de unga oerfarna samt Thorin är den starka ”Aragon”-typen i Hobbit-sagan. Det är dock tre sagor som blandas här så det är inte bara Bilbos äventyr, utan det är Gandalfs strävan att övertyga det mäktiga vita rådet att ondskan har återvänt till Midgård, Thorins envishet att leva upp till sin far och farfars mäktiga tid i Ereborn. Men den historien försvinner snabbt i tumultet av starka action scener och humoristiska dvärgar och figurer som fyller ut historien tillräckligt.

Det är dock i scenerna med Andy Serkis Gollum som Martin Freemans Bilbo kommer tillbaka och gör det galant. Det är en rolig och stark scen som gör en stark påminnelse om den förra trilogin. Musiken i filmen fyller ut scenerna av känslor och action då man åter hör toner från Brödraskapet och Hobsala samt dvärgarnas sång som gör att man förstår hur djup den tragedin var för dvärgarna och som har plågat dem i flera år.

Hobbit: En oväntad resa – är ett oväntat bra äventyr med mycket helt väntade överraskningar, det känns skönt att det bästa är över för nu kan det bara bli bättre. ”Why Bilbo Baggins? Its Because I'm afraid and he gives me courage”.

Mihon86 2 har röstat
rikirock 7 har röstat