Recension av 101 Dalmatiner

År: 1996
3/2 2004
Recenserad av anonym
D
almatiner, dalmatiner och ännu mer dalmatiner.
Ibland undrar jag hur många "statistdalmatiner som behövts i denna hundgalna film. Visst är de söta, men det blir överdrivet när det visar sig att deras hjärnor är intelligentare än människornas eller tjuvarnas. De två huvudpersonerna är dalmatiner; Pongo och Perdita (som ni säkert hört talas om); deras valpar är dalmatiner; deras valpars valpar är dalmatiner. Om man är allergisk mot dalmatiner är denna film inte att rekommendera. Det är dalmatiner och ännu mera dalmatiner.

De andra två huvudpersonerna är människor (faktiskt) och jag kan lätt säga att de är själsfrändar. Att det finns två sådana dalmatin-galna människor på vår moder jord är otroligt. Men iaf, de träffar varandra när de är ute och går med hundarna (såklart) och de blir blixtkära, en typisk Disney-film med andra ord. De har dock en konkurrent som hatar djuren som personer, men älskar dem som pälsar. Cruella De Vil heter hon och hon vill slakta alla de 101 dalmatinerna som nu dalmatinälskarna har, Anita och Roger heter de om jag glömt att nämna det. Cruella De Vil börjar en jakt efter dalmatinerna tillsammans med sina två klumpiga tjuvar till medhjälpare.

Som jag förmodligen (!!) redan sagt ingår det en hel del hundar; dalmatiner i denna film som i stort sett bara handlar om dalmatiner. Vad kan jag säga mer, det är en typisk Disney-film; allt är sådär, skådespeleriet kunde varit bättre, regin kunde varit bättre, men det som hindrar mig från att ge filmen en etta är dalmatinernas insats; de är inte bara söta, de är lydiga och lättlärda.

Det är nog en film från åldern 4 till 8. Humorn är som Disney-filmernas. Jag har lite brist på mer saker jag kan skriva om denna film, som ni kanske börjar märka nu.
En tvåa ger jag den; inte en särskilt stark sådan, men en tvåa är alltid en tvåa, stark eller svag.

Jo förresten; en sak till; det finns en uppföljare 102 dalmatiner, men den är (som nästan alla uppföljare) sämre än originalet. Eftersom jag gav denna en osäker tvåa och uppföljaren är sämre, så får 102 dalmatiner en säker och fast etta.

anonym 3 har röstat

av anonym