Recension av Dawn of the Dead

År: 1978
29/3 2004
Recenserad av XenoMorph
N
u när en remake av Dawn of the Dead har kommit ut tänkte jag att det var lika bra att recensera originalet. Jag har inte sätt den nya version ännu, men det är nog svårt att överträffa den äldre upplagan.

Handlingen är väl ganska simpel. Zombies har invaderat världen och ett antal personer flyr till ett köpcenter. Man får ingen förklaring till varför zombies har uppstått. Det får man nog vara tacksam över. I nya filmer försöker man ofta förklara precis allt, och då försvinner ofta underhållningsvärdet. Filmen saknar sedan en riktig handling så det går aldrig förutse vad som kommer hända härnäst.

Många har klagat på att DOTD är för mycket komedi, men det kan jag inte hålla med om. Det är nämligen inte någon komik i filmen utan det är satir. Samhällssatir närmare bestämt. Det är också det som gör DOTD så bra. Till skillnad från många andra skräckfilmer har den ett budskap. Zombies är en liknelse till dagens konsumenter. Det är därför handlingen också utspelar sig runt ett köpcenter.

Karaktärerna är ganska endimensionella och skådespelarna ganska svaga, men det spelar inte så stor roll. Såna här filmer behöver inga superbra skådespelare. Dem har trots allt inte så mycket att säga ändå. Den enda man kan störa sig lite på är Fran, men det är för hon gör inte så mycket i filmen. Hon avskärmar sig mer och mer genom hela filmen och det är hon som trivs allra minst i köpcentret.

Klagorop har även hörts om zombies i filmen. De rör sig mycket långsamt och är inte vidare farliga när man möter dem en mot en. Men det är så zombies ska vara! Dem ska inte springa och hoppa som i den nya remaken.

Effekterna i filmen är väldigt bra. Blod och sånt ser inte helt realistiskt ut, men det duger. Dawn of the Dead är helt klart inte för den som lätt kräks av äckligheter. I slutet får man se en del armar som rycks av och inälvor som äts.

Dawn of the Dead är uppföljaren till Night of the Living Dead som kom 1968. Filmerna har inte samma skådespelare men det finns ändå likheter. Efter DOTD kom Day of the Dead. Där är effekterna fruktansvärt bra. Tyvärr kommer den filmen dock inte upp i samma underhållningsvärde som de två tidigare. Det ryktas även ganska stark om att George Romero kommer göra ytterliga en zombiefilm. Så det är inte omöjligt att en Dusk of the Dead kommer snart. Chanserna har definitivt ökat nu när den nya Dawn of the Dead har gått mycket bra i USA på bio.

Switchblade 8 har röstat
Film Guden 21 har röstat